RESEFAKTA ITALIEN 2017:
Spårvägssällskapet genomförde en intressant resa till södra Italien. Grundresan gick med flyg och var på 10 dagar men flera i gruppen åkte tåg och det gick också bra.
Tyvärr var det svårt med flyg till Sicilien så för att få det hela att gå ihop tidsmässigt flög vi till Milano på utresan och hem från Rom.
De som valde att åka tåg fick en heldag i Milano på utresan samt ett dygn i Zürich på hemvägen. Bonus blev det vackra Schweiziska landskapet.
27/3 2017: Avresa för de som åkte tåg
29/3 2017: Avresa för de som flög
Flygresa från Stockholm/Göteborg/Köpenhamn till Sicilien och hem från Rom.
Dag 3-13: 29/3-8/4 2017
Tågresa hela vägen, tog lite längre tid, kostade lite till men gav mer.
● (Milano)
● Sicilien med smalspår och spårväg
● Neapel
● Rom
● (Basel)
FLYGRESA
DAG 1. 29/3. Hemorten-Milano
Flyg från Sverige till Milano. Med tåg till centrum och hotellet. Fri tid.
DAG 2 (4). 30/3. Milano-Palermo
Frukost. Till stationen för tågresa söderut genom det vackra italienska landskapet. Vi passerar Rom innan vi når Neapel. Här blir det tågbyte och sedan susar vi vidare mot Messina-sundet där en tågfärja väntar. Till Palermo kommer vi vid 23-tiden.
DAG 3 (5). 31/3. Palermo
Frukost. Idag ska vi besöka Palermos 4 spårvägslinjer samt beundra den vackra syditalienska staden.
DAG 4 (6). 1/4. Palermo-Messina
Frukost. En kort tågresa tar oss tillbaka till Messina där vi ska bo 2 nätter. Efter incheckning på hotellet får vi tid att titta på spårvägen.
DAG 5 (7). 2/4. Messina
Frukost. Idag blir det en tågresa runt vulkanen Etna, först på normalspår och sedan smalspår. Vi åker även med den korta tunnelbanan i Catania innan vi tar tåget åter till Messina.
DAG 6 (8). 3/4. Messina-Neapel
Frukost. Vi börjar dagen med att åka färja över Messina-sundet tillsammans med tåget, för att sedan ta oss norrut till Neapel. Här vet vi inte om spårvägen går, rykten säger att den är temporärt nedlagd men i så fall blir det arkeologiska promenader. Vi har i alla fall en tunnelbana, en höggolvs spårvägslinje i berget och några bergbanor att åka med. Den hugade åker omvägen via Catanzaro Lido, Catanzaro Citta och Cosenza på det kalabriska smalspåret från Messina till Neapel. Eller stannar i Gioia Tauro där det finns ännu en smalspårig järnväg som går till Palmi.
DAG 7 (9). 4/4. Neapel
Frukost. Idag tar vi smalspåret till Pompeji och Sorrento. Vi besöker Pompeji och förundras över hur hög teknologi man hade för 2000 år sedan. Golvvärme är inget nytt påfund …
DAG 8 (10). 5/4. Neapel-Rom
Frukost. Är spårvägen i drift stannar vi kvar i Neapel och åker till Rom frampå eftermiddagen, annars åker vi på förmiddagen. Vill någon besöka Capri går det också bra och då kommer man till Rom på kvällen.
Efter incheckning på hotellet kan vi ge oss ut i trafiken.
DAG 9 (11). 6/4. Rom
Frukost. Italienarna har svårt att prata annat än italienska så vi behöver en tolk som hjälper oss med vagnhallsbesöken. Vi hoppas få besöka både stadens spårväg som smalspårets. Resten av dagen fri.
DAG 10 (12). 7/4. Rom
Halva dagen fri för egna utfärder. Till flygplatsen för hemresa.
TÅGRESA
Dag 1. 27/3. Hemorten-Hamburg
Från Stockholm på morgonen för färd till Köpenhamn där vi byter till Hamburgtåget. Ankomst tidig kväll.
DAG 2. 28/3. Hamburg-Milano
Frukost. Med snabba och bekväma tåg tar vi oss söderut, förbi Karlsruhe till Basel. Här får vi några timmars diggning innan färden fortsätter genom Schweiz till Milano.
DAG 3. 29/3. Milano
Frukost. Hela dagen fri för rundturer i denna fantastiska spårvägsstad där man blandar nytt med urgammalt. På kvällen träffar vi de som flyger.
DAG 4-11. Se flygresan ovan.
DAG 12. 7/4. Rom
Frukost. På eftermiddagen lämnar de oss som ska flyga hem. Vi övriga får hela dagen i Rom på egen hand som gärna kan kombineras med historiska mål som Coloseum, Fontana di Trevi och Spanska Trappan t.ex.
DAG 13. 8/4 Rom-Zürich
Frukost. Vi stiger på tåget för att glida genom det italienska landskapet mot norr. I Milano byter vi tåg varefter vi ser bergen trona upp sig. Vi anländer till Zürich vid 14-tiden. Efter incheckning beger vi oss ut på det imponerande spårvägsnätet.
DAG 14. 9/4. Zürich-Hamburg
Frukost. Halva dagen har vi på oss att fortsätta utforska spårvägsnätet. Kanske studerar vi tunnelbanan i vänstertrafik styrd med modern relä-teknik?
Vid 16-tiden stiger vi ombord på tåget som för oss till Hamburg.
DAG 15. 10/4. Hamburg-Hem
Frukost. Via Lübeck och Puttgarden kommer vi till Danmark. På grund av banarbete och konstig dansk trafikledning lämnar vi vårt tåg i Nyköbing F för att ta lokaltåget till Köpenhamn. Här byter vi till spår 26 varifrån X2’an tar oss hemåt.
Flygresa Arlanda-Milano, Rom-Arlanda, Tågresa (Interrailbiljett) Milano-Palermo, Lokalt Sicilien, Messina-Neapel, Neapel-Rom. Platsbiljetter på snälltågssträckorna. Del i dubbelrum, 1xMilano, 2xPalermo, 2xMessina, 2xNeapel, 2xRom. 8xFrukost. Åkbiljetter i Palermo, Messina, Neapel, Rom. Entréer: Tolk i Rom. Kartmaterial. Reseledare.
Tågresa (Interrailbiljett) Stockholm-Hamburg, Hamburg-Milano-Palermo, Lokalt Sicilien, Messina-Neapel, Neapel-Rom-Zürich-Hamburg-Stockholm. Platsbiljetter på snälltågssträckorna. Del i dubbelrum, 1xHamburg, 2xMilano, 2xPalermo, 2xMessina, 2xNeapel, 3xRom, 1xZürich, 1xHamburg. 13xFrukost. Åkbiljetter i Milano, Palermo, Messina, Neapel, Rom, Zürich. Entréer: Tolk i Rom. Kartmaterial. Reseledare.
Arrangör Spårvägssällskapets Stockholmsavdelnings resesektion under ledning av Per Lind mejladress resor@sparvagssallskapet.se telefon 0582-510 90