Sida 1 av 1

Spårvagn i Sundsvall

InläggPostat: mån 11 nov, 2002 10:40
av 2763
Har lokaliserat en artikel i den sundsvallianska lokalblaskan:
http://www.st.nu/lokalt/index.php?task=view&id=258999

En del små sakfel, bla att alla andra vagnar som gick till Kiruna bortset från sundsvallsvagnarna skulle vara meterspåriga.... Vilket de möjligen blev, men de var det ju inte från början...

/Tony

Kiruna

InläggPostat: mån 11 nov, 2002 14:51
av Johannes Erra
Ingen av begagnade vagnar som LKAB hade i Kiruna ombyggdes till meterspår. I stället använde man vagnarna på den normalspåriga gruvspårvägen, som var i bruk åren 1943-1961. Stadsspårvägen i Kiruna var nog meterspårig, men där hade man aldrig begagnade vagnar.

Sundsvall?

InläggPostat: mån 11 nov, 2002 21:50
av BaardB
Stemmer opplysningene om at trikkelinjen fortsatt ligger, men brukes som jernbanespor :?:


/Baard

Spårvagn i Sundsvall

InläggPostat: mån 11 nov, 2002 22:47
av Jona
Tänkte bara nämna det. Det står i Sundsvalls Tidning att spårvagnen lades ner den 11 november 1952. Detta är fel. Den lades ner den 9 November 1952. Se mitt tidigare inlägg.

När det Gäller Baard Belsaas fråga så är den till viss del som Sundsvalls Tidning säger.
Spåret till Tunadalshamnen är inte det samma som var spårvagnspår då det egentligen låg där Johhanedalsvägen går idag. För den som kan Sundsvall så vet ni vilken väg det är men för er andra så är det vägen som går från Gärde Avfarten från E4:an vid Coop forum Via Tunadalssågen och fram till Alnöbron. När den vägen byggdes så flyttades spårvagnsspåret några meter åt sidan. Det som är industrispår idag. Men från Fillanverket (Vid alnöbron) och mot Skönvik ska det vara spårvagnspåret som ligger kvar i samma sträckning.

Källa för detta är min sambos morfar som byggde den berörda vägen.[/quote]

Spårvagn i Sundsvall

InläggPostat: tis 12 nov, 2002 9:32
av peri6
Att ingen vagn som inköptes begagnad till LKAB skulle ha byggts om till meterspår stämmer inte med verkligheten. En av de släpvagnar som på tidigt 1940-tal inköptes för användning på gruvspårvägen byggdes faktiskt om till släpvagn S 9 på "stadsspårvägen". Mer om den och andra vagnars historia kan man läsa i boken "På meterspår under midnattsol" och som kom ut till spårvägens 75-årsjubileum 1982.

Hälsar Per Rickheden, som en gång avstod möjligheten att få komma till Kiruna 1957 men aldrig tog den chansen och som lever i ett livslångt trauma.