Ingen påstigning på detta tåg!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Ingen påstigning på detta tåg!

Inläggav Daniel Wohlin » fre 08 nov, 2002 22:49

En sådan text hör man ibland när det kommer ett tjänstetåg eller arbetståg på perrongen. Vad är det som styr i tågen att det meddelandet skall utropas och skyltas? Varför kommer inte skyltningen för alla arbetståg? 8)
Daniel Wohlin

Inläggav AeroSol » lör 09 nov, 2002 0:50

Vad för slags tåg menar du? (Tunnelbanan har jag läst i det här inlägget)
All passage av arbetsfordon skall väl skyltas av säkerhetsskäl med "Ingen påstigning" på t ex diodskyltar?

Iallafall är det väldigt ovanligt att arbetslok åker omkring i T-banan före stägningsdags...
Användarvisningsbild
AeroSol

Inläggav Ulf » lör 09 nov, 2002 4:25

Väldigt ovanligt? Senast i Torsdags såg jag fyra (!) arbetståg inom en halvtimme som åkte förbi Slussen. Tycker man ser det ganska ofta..
Ulf

Ingen påstigning

Inläggav AGR » lör 09 nov, 2002 6:34

På Tub 1 så ställer man in destinationen ex Alvik 141 med tumhjulen i förarhytten sedan bokstaven G. Detta ger "Ingen påstigning" på stationsskyltarna (IDTS). Boksaven G ger "Ingen påstigning" oavsett destinationskod, destinationskoden andvänds för att få tågvägar. Alla arbetståg har ej transponder.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
AGR

Destinationskoder

Inläggav Daniel Wohlin » lör 09 nov, 2002 14:32

Börjar bli lite varm i kläderna nu, med knappar och så.

Nu till frågan kopplat till destinationskoder.
Vilka destinationskoder finns det i tunnelbanan, en för varje station eller enbart för ändstationerna?
Finns det några med orsaksbeteckningar än "G" som klargjordes att det betyder "Ingen påstigning på detta tåg"?

Tacksam för svar!
Daniel Wohlin

Ingen påstigning

Inläggav AGR » lör 09 nov, 2002 16:18

Destinationskoder Finns för flera stationer än ändstationer ex 150= Rådmansgatan söder ut. Koderna är udda norr ut och jämna söderut TUB1s koder är på 100 Tub2s 200 och Tub3s 300 vissa Stationer har en kod i södergående riktning och en annan i norrgående. EX: Gullmarsplan kod 130 s-ut och 181 n-ut . Bokstavskoderna är till för snabbtåg. En bokstav ger ett medelande på IDTS skylten att tåget inte stannar på vissa stationer, ger också linjenummer ex 19X
AGR
AGR

Förteckning

Inläggav Daniel Wohlin » lör 09 nov, 2002 17:40

Finns det någon komplett förteckning över dessa koder någonstans? :roll:
Daniel Wohlin

Re: Ingen påstigning

Inläggav Patrick » lör 09 nov, 2002 23:23

Anders.G.Rehnström skrev:På Tub 1 så ställer man in destinationen ex Alvik 141 med tumhjulen i förarhytten sedan bokstaven G. Detta ger "Ingen påstigning" på stationsskyltarna (IDTS). Boksaven G ger "Ingen påstigning" oavsett destinationskod, destinationskoden andvänds för att få tågvägar. Alla arbetståg har ej transponder.

En fråga gällande just "G"-bokstaven, som det är nu så står det på plattformen "Ingen Påstigning" men på tågen står det fortfarande t ex "Alvik", kan man inte programmera in så att när man ställer in G så skyltar tåget om till "Ej i Trafik" - det är lite förvirrande för trafikanterna att se "Ingen Påstigning" på stationen samtidigt som ett tåg kommer in som skyltar "Alvik" - vilket gäller kanske dom undrar? :cry:

Kanske hr Rehnström kan lösa den knuten eller....? :wink:
Användarvisningsbild
Patrick

Inläggav Bussmicke » lör 09 nov, 2002 23:31

En gång vid Odenplan kom det in ett tomtåg och rösten ropade ut 29 Råcksta trots att det stod ej i trafik.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke

Mera om tumhjulskoder. Samt en bild till Patrick

Inläggav AGR » sön 10 nov, 2002 6:30

Mera om tummhjulskoder. Det har funits ett häfte i A4 format med alla koder, men denna har blivit inaktuell ex så står G för stannar ej vid Gullmarsplan. Numera så användes kodförteckningen på baksidan av förarturlisorna. I samband med en omprogramering av C20 tågens skyltning så skulle problemet med att C20 visar destination och Ingen påstigning på IDTS skyltarna försvinna men detta blev inte utfört. En bild till Patrick på en 2a med tanke på märket och gårdagens match

Bild
AGR
AGR

Out of topic

Inläggav Björn J. » sön 10 nov, 2002 9:22

Aha, nu äntligen fattar jag... Ni pratar om idrott eller närliggande aktivitet.
Jag funderade en del på vilket trafikbolag som hade den loggan... Måste väl betyda "Alingsås IdsrottsKlubb...? :oops:

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.

Inläggav Bussmicke » sön 10 nov, 2002 20:03

Inte idrott!
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke

Re: Mera om tumhjulskoder. Samt en bild till Patrick

Inläggav Patrick » sön 10 nov, 2002 21:07

Anders.G.Rehnström skrev:Mera om tummhjulskoder. Det har funits ett häfte i A4 format med alla koder, men denna har blivit inaktuell ex så står G för stannar ej vid Gullmarsplan. Numera så användes kodförteckningen på baksidan av förarturlisorna. I samband med en omprogramering av C20 tågens skyltning så skulle problemet med att C20 visar destination och Ingen påstigning på IDTS skyltarna försvinna men detta blev inte utfört. En bild till Patrick på en 2a med tanke på märket och gårdagens match

Tack ska du ha Anders - som spårvägsfreak - och Spårvagnsförare på ett icke-Connex linje (enda innerstadslinjen i Stockholm) uppskattar jag alltid fina spårvagnsbilder - det är alltid guld värt! :D
Användarvisningsbild
Patrick

Återgå till Spårtrafik