Signalsystem

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Signalsystem

Inläggav Bussmicke » ons 06 nov, 2002 8:34

Tub1 fick som bekant nytt signalsystem för en tid sedan, när är det dags för Tub 2 och 3?

Skulle man inte bytt ut alla Cx mot C20 på Tub1?
Om så blir snart vart tar alla Cx från 1:an vägen?, man kan ju inte sprida ut allt på de andra två utan att skrota ut äldre!
Ska det bli bara C20 på Tub2 snart? och Cx på Tub3?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke
 
Inlägg: 7838
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 0:38
Ort: Hammarby, Västerås

!

Inläggav Daniel L » ons 06 nov, 2002 8:51

...
Senast redigerad av Daniel L tor 06 feb, 2003 17:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Daniel L
 
Inlägg: 340
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 18:40
Ort: Vallentuna

Re: Signalsystem

Inläggav bruse » ons 06 nov, 2002 9:21

Daniel L skrev:Fråga de Folkvalda politikerna om det istället, det är hos detta inkomp*** pack beslutande rätten ligger :( :( :( :evil: :evil: :twisted:

HÖGST personlig reflektion


Fast dessa politiker är ju inga tekniska experter. De får underlaget från SL:s tjänstemän. Så en verkliga "makten" ligger där... även om besluten och ansvaret är hos politkerna...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarvisningsbild
bruse
 
Inlägg: 9224
Blev medlem: fre 31 maj, 2002 7:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inläggav Stefan B » ons 06 nov, 2002 13:52

Håller med Bruse. Daniel L:s utbrott är typiskt just för kollektivtrafikdebatten, där allt tydligen beror på politikerna, även den dagliga skötseln av trafikbolagen.

Politikerna sitter i styrelsen för företagen. Styrelse har alla företag, även om inte alla har politiker i dem. I styrelsen fattas beslut om budgetar och andra för företaget strategiska beslut. Besluten fattas dock alltid på ett beslutsunderlag som tas fram av vd och tjänstemän under honom. Det gäller i Ericson, i Volvo och i offentliga bolag som SL.

Om vi tar signalsystemsfrågan tar säkerligen styrelsen beslut om investeringen. Men om C20 skall gå på ena eller andra banan är med säkerhet ett övervägande som görs av de som sköter den dagliga driften, dvs cheferna inom tunnelbanans olika bolag.

I sakfrågan har jag förtstått det så att investeringen i nytt signalsystem för Tunnelbana 2 (den s.k. "Röda linjen" med fyra ändar) har skjutits upp med hänsyn till "erfarenheterna" från Tunnelbana 1.

Som påpekats i annan tråd finns dock inget svar på varför man har valt att sprida ut C20 i stället för att kunna införa ATO på Tunnelbana 1. Är det förarna på de andra banorna som blev avundsjuka (och borde de i så fall blivit det :wink: )?

SB
Användarvisningsbild
Stefan B
 
Inlägg: 583
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 10:09
Ort: Bagarmossen

Inläggav 2763 » ons 06 nov, 2002 14:15

Stefan B skrev:Håller med Bruse. Daniel L:s utbrott är typiskt just för kollektivtrafikdebatten, där allt tydligen beror på politikerna, även den dagliga skötseln av trafikbolagen.

Politikerna sitter i styrelsen för företagen. Styrelse har alla företag, även om inte alla har politiker i dem. I styrelsen fattas beslut om budgetar och andra för företaget strategiska beslut. Besluten fattas dock alltid på ett beslutsunderlag som tas fram av vd och tjänstemän under honom. Det gäller i Ericson, i Volvo och i offentliga bolag som SL.


För att använda ett ord som en sedan mitten av 80-talet död statsminister gärna brukade så finns det en väsentlig skillnad när en politiker tar plats i en styrelse. Det kan gå just politik i beslutsgången. Ett exempel på detta är M25/SM 91 i Oslo som över en natt blev så livsfarliga att man var tvugna att ge dem körförbud, en natt som dessutom beslutats flera månader i förväg...

När det går politik i en fråga är politikern en farlig person i styrelsen eftersom han då inte går på företagets/förvaltningens bästa utan snarare på partiets bästa.

Därmed är det dock inte sagt att alla politiker tillåter att det går politik i sitt arbete i en styrelse.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9719
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inläggav Daniel Nordling » ons 06 nov, 2002 17:09

Stefan B skrev:Som påpekats i annan tråd finns dock inget svar på varför man har valt att sprida ut C20 i stället för att kunna införa ATO på Tunnelbana 1. Är det förarna på de andra banorna som blev avundsjuka (och borde de i så fall blivit det :wink: )?


Nja. Det finns flera orsaker till att man valde att sprida ut C20. Jag minns dock inte exakt i vilken ording de inträffande, men det borde ha varit ungefär så här.

1. Otryggheten nattetid i Tunnelbanan uppmärksammades av politiker, media och allmänhet. Som ett led i att förbättra tryggheten började SL köra (kameraövervakade) C20 nattetid på bana 3 (blå linje).

2. Efter initiala problem C20 kom C20 att upplevas som ett stort lyft av "allmänheten" vilket ledde till önskemål från "allmänheten" på "politikerna" att alla grenar skulle få ta del av nymodigheten. "Politiker" och SL fick klart för sig att en spridning av C20 skulle förbättra tunnelbanans anseende och beslöt att öka leveranstakten samt beställa ytterligare en serie tåg (utan ATO för bana 2).

3. Någon (SL eller "politiker") insåg att det är rätt dyrt att köpa in ett stort antal nya tåg som endast skulle komma att utnyttjas ett fåtal timmar om dygnet (som insatståg i rusningen). Med punkt två i åtanke ansågs det bättre om bana 2 och 3 tidigare kunde få del av standardförbättringen som C20 gav. (Om de som fattade besluten var medvetna om att användningen av ATO på bana 1 därmed skulle försenas är för mig okänt.)

/Daniel
Daniel Nordling
 
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 11:55
Ort: Stockholm

Inläggav BaardB » ons 06 nov, 2002 20:46

Ok gutter, nå har dere holdt meg på pinebenken i 3 innlegg :(
Hva er ATO?


Avdeling for ATP, Oslo
Användarvisningsbild
BaardB
 
Inlägg: 1792
Blev medlem: fre 06 sep, 2002 6:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!

Inläggav 2763 » ons 06 nov, 2002 20:52

Baard Belsaas skrev:Ok gutter, nå har dere holdt meg på pinebenken i 3 innlegg :(
Hva er ATO?


Avdeling for ATP, Oslo

Automatic Train Operation
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9719
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inläggav BaardB » ons 06 nov, 2002 21:25

Just presis!

Er det med andre ord planlagt å la C20 kjøre automatisk på bane 1, da?
Användarvisningsbild
BaardB
 
Inlägg: 1792
Blev medlem: fre 06 sep, 2002 6:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!

Inläggav Bussmicke » tor 07 nov, 2002 18:20

Perfekt för föraren, bara trycka på startknappen och återvända till kaffekoppen... :P
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke
 
Inlägg: 7838
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 0:38
Ort: Hammarby, Västerås

Inläggav bruse » tor 07 nov, 2002 22:12

hm... får dom lön efter prestation? En knapptryckning och kaffe? Kan inte bli mycket i lön... nä, vad långtråkigt jobb det måste bli...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarvisningsbild
bruse
 
Inlägg: 9224
Blev medlem: fre 31 maj, 2002 7:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inläggav Bussmicke » fre 08 nov, 2002 10:21

Kanske det, man kanske får omtitulera dem till "Ombordchef/T-tågmästare"...

Och då kanske med bibehållen lön.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke
 
Inlägg: 7838
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 0:38
Ort: Hammarby, Västerås


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster