"Sunklinjer"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: "Sunklinjer"

Inläggav 2763 » tor 07 nov, 2002 16:08

Arnold skrev:
TonyM skrev:Jag har också hört folk här tala om 4:an som en sunklinje. Eftersom Mölndals kommun inte är överdrivet positivt inställda till sträckan söder om Lana (dvs den sträcka de kan uttala sig om) och inte gärna betalar det som Göteborg vill ha får de de sämsta vagnarna.

Faktum är att de linjerna där det går mest "pedaler" är 4, 7, 10 och 11 därefter kommer 1 och 5, därefter 2/6, sedan 8/9 och sist 3. Efter ett politiskt beslut är det bestämt att 3:an enbart skall ha låggolv, varför man i praktiken aldrig ser pedaler på 3:an (även om det händer).
/Tony

Vadå inte betalar det Göteborg vill? Antingen betalar väl kommunen avtalad avgift eller inte. Skulle Mölndal hålla inne med pengar, vilket då fått Spårvägen att sätta in sunkvagnar på fyran? Nu har kommunen slagit fast en gång för alla att spårvägen är en del av Göteborgsvägen och knutpunkten i Mölndal har byggts för spårvagnstrafik.

Inledningen "Jag har hört" gäller hela stycket. Det är ett faktum att Mölndalspolitikerna inte är jätteglada för spårvagnen, men att de accepterar den.
Arnold skrev:Har inte riktigt fått klart för mig vad som styr att vissa linjer är tursatta med dubbla pedaler och andra med M31. Det enda jag på rak arm inser är att bara pedalvagnar går till Bergsjön. Är det en slump? Med tanke på Bergsjöns karaktär verkar det som om pedalerna sätts in där skadegörelsen är ett problem. Längs fyrans södra del är dessa problem knappast stora, varför jag inte förstår tanken bakom behovet av pedalvagnar där.

Störst skadegörelse sker i Långedrag, Tynnered och andra västliga stadsdelar, fyran gick till långedrag förr - kanske den verkliga anledningen till sunkeriet på fyran (förr om åren)

Vagnarna från bergsjön går ju till Tynnered och Saltholmen, där skadegörelsen som sagt är som störst.

(Missuppfattade frågan tidigare - lägger till)
Prioriteringen är att sätta ut så mycket "container" som möjligt, eftersom det är billigare att köra med M31/M21. Sålunda ser man helst flest kilometrar M31. Det som blir över är pedalvagn.

/Tony
Senast redigerad av 2763 fre 08 nov, 2002 8:00, redigerad totalt 2 gånger.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav Björn J. » tor 07 nov, 2002 22:16

TonyM skrev:
Man kan ju vända på det där med fina områden, vilka linjer är det som är tyngst belastade? De som åker mest borde väl ha mest fringisar (till exempel tätare avgångar) Frågan är - Är det så dåligt uppe runt kålltorp/torp? Björn???

Nu är detta ställt lite på sin spets, med fina områden och högt uppsatta politrucker. Men vad är det då jag vill säga? Jo Gräset är alltid grönare på andra sidan, eller kanske rättare sagt Spårvagnen är alltid bättre i min grannstadsdel.

/Tony

Jag blev litet förvirrad av alla citaten i denna tråden här...
Men måste väl ändå tillstå att jag är rätt så nöjd med förbindelserna härifrån till de ställen i stan som jag oftast åker till.
Härifrån är det ju inga problem, två spårvagnslinjer, ettan och trean alldeles inpå knuten och en annan, femman, en liten bit bort.
Dessutom två busslinjer, varav den ena går till mitt jobb... 62:an.
Men denna krånglar sig igenom tre andra statsdelar först varför det tar lång tid, dessutom passar dem mina arbetstider mindre bra.
Förbindelserna nattetid kan jag ju önska mer av. Det går två olika bussar från stan, minns inte linjenummren nu (215 och 214?) men en går till Östra sjukhuset och den andra går till närbelägna Björkekärr.
De går relativt sällan och har karaktären "sightseing" dessutom är linjerna väldigt krokiga, iallafall upplever jag dem så efter krogrundorna....
Nåväl, det finns ju andra som saknar nattförbindelse helt till sin stadsdel.

Det stora abret är ju egentligen att trean och femman inte stämmer med varandra tidtabellsmässigt borta vid Torp/Kålltorp, men det går att leva med detta.

Och sedan har jag svårt att förstå varför 34:ans buss liksom går parallellt med ettan... bättre hade det väl varit att ha en satellitbuss uppe i Björkekärr som utgick från ÖS? och då vända 34 runt Centralen eller Nisseplatsen. Och förstärka spårvagnen... men det finns väl en förklaring till det med... och vagnsbrist.

Ja, jag är nöjd med de goda kollektiva förbindelser jag har här, när de fungerar, alltså då ingen buss ställt sig på tvären för spårvagnen eller rivit ned dess körtråd, eller då ingen utsleten M31:a fått axelbrott någonstans...

Måste väl också tillstå att jag hellre vardagsåker M31 än pedalvagn.
Och definitivt hellre åker spårvagn än illaluktande naturgas- eller dieselbuss.

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.

Inläggav TimK » fre 08 nov, 2002 5:52

Ulf S skrev:Jag tycker mig ha märkt en tendens att det i varje läns kollektivtrafiksnät finns en (eller kanske flera?), i fler avseenden lågprioriterad linje. I Stockholm skulle jag vilja peka på 13/23:an mot Norsborg. Här går de äldsta vagnarna, linjen har väldigt ofta problem, både tekniskt och gällande säkerhet och ordning. Drar man in tåg gör man det (ofta) från denna linje, och "systerlinjen" 24:an går både oftare och mer stabilt, trots en betydligt kortare linjesträckning.

Snarare p.g.a. en betydligt kortare linjesträckning. En anledning till att 13 har problem med trafikföringen är nog just att den är så lång. Hela Tub1 lider i viss mån av samma problem.

Jag misstänker att en viktig anledning till att man valt att köra Ropsten-Norsborg resp. Mörby centrum-Fruängen är så att man inte får en extremt lång linje som går Mörby centrum-Norsborg.

-resten klippt-
Användarvisningsbild
TimK

Inläggav TimK » fre 08 nov, 2002 5:56

Jens K skrev:
Ulf S skrev:
Diskutera gärna teorin om "sunklinjer". Varför var Norsborg sist med de nya tågen? Det kan ju inte bara handla om tekniskt mumbojumbo, utan om prioriteringar!

Som ett mycket litet barn (5 år kanske) frågade sin mamma på Norsborgståget för snart ett år sedan: "Mamma, går det bara gamla tåg hem för att det bor så många svarta där?". Mycket klarsynt skulle jag säga!, även om orsaken kanske inte är hudfärgen, utan snarare de sociala problemen (jag har bott på flera stationer efter Skärholmen...). Eller har jag fel?

Jag vill minnas att ha läst att skälet för att C20 kom till röda linjen sist var att det fanns tunnesträckor där som behövde byggas om för att de var för smala för de nya vagnarna.

Nej, utan på många ställen var det risk för överbryggande (eller vad man nu kallar det) av strömgap som gjorde att man inte kunde köra C20 på Tub2. Initialt tog man bort några strömavtagare från vissa C20-vagnar så att de kunde gå på Tub2 utan risk, och dessa vagnar hade markeringar i förarhytterna (tror jag det var) att de kunde gå på Tub2.

Uppgifterna hämtade ur minnet (av ett meddelande från SL Infrateknik rörande dessa punkter för ett tag sedan).

Mvh Tim
Användarvisningsbild
TimK

Inläggav 2763 » fre 08 nov, 2002 8:09

Björn Johansson (BJ) skrev:Förbindelserna nattetid kan jag ju önska mer av. Det går två olika bussar från stan, minns inte linjenummren nu (215 och 214?) men en går till Östra sjukhuset och den andra går till närbelägna Björkekärr.
De går relativt sällan och har karaktären "sightseing" dessutom är linjerna väldigt krokiga, iallafall upplever jag dem så efter krogrundorna....
Nåväl, det finns ju andra som saknar nattförbindelse helt till sin stadsdel.

He he... det finns en nattbuss som går från Mölnlycke på fre- och lördagskvällar, till Göteborg via Rävlanda (vilket ligger drygt halvvägs till Borås) Och nej - sista bussen vardagar går från Nilsericssonplatsen 23.45... ingen nattsuddarbuss...
Björn Johansson (BJ) skrev:Det stora abret är ju egentligen att trean och femman inte stämmer med varandra tidtabellsmässigt borta vid Torp/Kålltorp, men det går att leva med detta.

Kan bero på att det är svårt att matcha tidtabeller både nere i stan och ute i kålltorp/torp, tror det förra har prioritet över det senare...
Björn Johansson (BJ) skrev:Och sedan har jag svårt att förstå varför 34:ans buss liksom går parallellt med ettan... bättre hade det väl varit att ha en satellitbuss uppe i Björkekärr som utgick från ÖS? och då vända 34 runt Centralen eller Nisseplatsen. Och förstärka spårvagnen... men det finns väl en förklaring till det med... och vagnsbrist.

Direktresor... Måste jag byta åker jag inte kollektivt. Det går an att byta vid STORA knutpunkter som centralen, men att byta från buss till vagn vid härlanda där man inte kan hitta något "fänglsande" shoppingfönster emedan man väntar - fy bubblan. :oops:
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav Björn J. » fre 08 nov, 2002 9:01

Fängslande shoppingcenter...
Hoppas vi slipper det här. Å andra sidan skulle ICA och Konsum behöva litet konkurrens.
Men det har varit tal om att byga någonting sådant i Vidkärr, närmaste nuvarande hållplats skulle väl bli Ättehögsgatan på ettan. Alltså det skulle ligga närmare E20. Ett statligt monopol med företrädesvis viskösa varor i sortimentet skulle bli huvudattraktionen i detta center. Vet inte hur dessa planer kommer att realiseras. Gamla lokstallet i Sävenäs var också i farozonen för sådana idéer iallafall enligt en kvällstidning... men ingenting har ännu hänt.

Jo jag har hört förklaringen till varför trean och femman inte machar varandra (av GZ), men tycker faktisk att dessa linjer numera efter senaste tidtabettskiftet är något bättre. Ofta står det ju iallafall en vagn inne, så att man kan sitta i vagnen och vänta på avgång, då känns ju väntan inte riktigt lika lång, även om man hinner läsa ut den strikt förenklade tidningen "Metro" innan.

Inom egnahemsföreningen alldeles här, så finns det vilda planer på att starta en alldeles speciell lokal lokaltrafik, vi har några olika spårviddsförslag att välja på, från 10,5 mm förbi LGB och till det i sammanhanget extremt bredspåriga 600 mm. Det senaste har används flitigt vid vissa logistiska övíngar i grannskapet, iallafall enligt Nämnda förenings minnesskrift samt av GP. Men som sagt planerna är vilda och har ingen direkt verklighetsförankring.

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.

Inläggav Johan » fre 08 nov, 2002 14:03

Beträffande buss 34 fungerade det precis som du beskrev, på 70-talet. :P Och då fanns också de där extravagnarna som det frågades om i bildgåtan i nästa forum.

Nattbussarna är inte kul, nej. Men ännu värre är det för dom som bor efter femmans väg, S:t Sigfrids Plan - Torp. Bussarna får inte köra Delsjövägen eftersom vägen inte tål det. :evil: Så här finns ingen nattrafik alls. Och trafik med spårvagn är förstås inte att tänka på.
Nattbekymmer nummer två är att saknas förbindelse mot stan på vardagar, något som nästan alla andra stadsdelar har.

För att tala om sunk igen, hur står det då inte till med våra hållplatser? Måste vara Göteborgs äldsta väderskydd. Om de inte går att rädda får vi efter några år kanske en *begagnad* kur, som på Töpelsgatan. Eller så tar man helt sonika bort dom permanent. Det är inte bara kurerna utan hela miljön med belysning, soffor, papperskorgar och markbeläggning som släpar efter.
Och funkisvänthallen i Kålltorp, hur länge skall den få förfalla ytterligare? K-märkningspotential till max.
Johan

Inläggav Björn J. » fre 08 nov, 2002 18:42

Aha... Det är därför som nattbussarna istället krånglar sig fram över Danska vägen och Kärralundsgatan alternativt Härlandavägen... alltid lär man sig något.

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.

sunkgarage

Inläggav Johan Wahlstedt » lör 09 nov, 2002 20:41

Tänkte fortsätta sunk debatten och utse Linjebuss Råstagarage till sunkgarage. Åkte hem med linje 515 i gårkväll (/natt) med troligvis Sveriges sunkigaste buss, en ca 10 år gammal Volvo/säfle2000 ledbuss (4140 tror jag). Förutom dålig städning och obefintlig kl-tt-r bakom bakdörren (på vanligt Råsta maner), sollkiga och trasiga säten med löst hängande tyg delar och saknade nackskydd, så saknades flera säten. Och då menar jag saknas med ram och allt, bara fästskruvarna i golvet fanns kvar...
Skärpning Linjebuss
Den här bussen var viserligen den sunkigaste jag åkt men min subjektiva uppfattning är att Råstagaragets bussar är sunkigast i SL trafiken. Har jag fel?

/Johan
Johan Wahlstedt

Re: sunkgarage

Inläggav Bussmicke » lör 09 nov, 2002 20:44

Johan Wahlstedt skrev:Den här bussen var viserligen den sunkigaste jag åkt men min subjektiva uppfattning är att Råstagaragets bussar är sunkigast i SL trafiken. Har jag fel?

/Johan

Botkyrka har tidigare innan vi fick de nya mercorna och Volvona legat bra till i detta.
MN
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke

Re: sunkgarage

Inläggav TimK » sön 10 nov, 2002 7:47

Johan Wahlstedt skrev:Tänkte fortsätta sunk debatten och utse Linjebuss Råstagarage till sunkgarage. Åkte hem med linje 515 i gårkväll (/natt) med troligvis Sveriges sunkigaste buss, en ca 10 år gammal Volvo/säfle2000 ledbuss (4140 tror jag). Förutom dålig städning och obefintlig kl-tt-r bakom bakdörren (på vanligt Råsta maner), sollkiga och trasiga säten med löst hängande tyg delar och saknade nackskydd, så saknades flera säten. Och då menar jag saknas med ram och allt, bara fästskruvarna i golvet fanns kvar...
Skärpning Linjebuss
Den här bussen var viserligen den sunkigaste jag åkt men min subjektiva uppfattning är att Råstagaragets bussar är sunkigast i SL trafiken. Har jag fel?

Ville mest bara säga att jag håller med dig Johan, mina erfarenheter av Råstagaragets bussar (och trafikering) stämmer bra överens med dina. Det verkar ofta vara så att de skickar ut bussar i ganska uselt skick. Dessutom kan man inte lita på trafiken. Mången gång har jag väntat förgäves på 595:an när jag var på väg hem från arbetet på Lidingö.

Jag ger inte mycket för den påstådda "kvalitetssatsning" med vilken Linjebuss återigen vann Råstatrafiken för ett par år sedan.

Mvh Tim
Användarvisningsbild
TimK

Föregående

Återgå till Spårtrafik