Johnson till London: Automatisera eller dö

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Johnson till London: Automatisera eller dö

Inläggav Enceladus » tor 10 jun, 2021 14:17

Utökat finansiellt stöd för Transport for London

Järnvägsnyheter.se skrev:Ett avtal om 1,08 miljarder extra pund (cirka 1,3 miljarder euro) ingicks tisdagen den 1 juni. Ett av villkoren för stödet är införandet av full automatisering på minst en London Underground (LU) linje.


Stockholm ter sig alltmer ensamt i sin konservativa hållning att inte automatisera spårtrafiken. Borde svenska staten ställa samma krav på Stockholm som Johnson gör för sitt stöd till London?

Londons prisade transportkommissionär Andy Byford sågar också regionens finansieringsmodell:

Järnvägsnyheter.se skrev:- Pandemin, under vilken vår personal har arbetat så fantastiskt för att hålla London i rörelse, har visat att vår ekonomiska modell, med ett så oproportionerligt beroende av biljettintäkter, inte är lämplig för sitt syfte, sade Londons transportkommissionär Andy Byford.
Enceladus
 
Inlägg: 5997
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Johnson till London: Automatisera eller dö

Inläggav Odd » tor 10 jun, 2021 15:40

Automatisering skall väl inte göras för automatiseringens egen skull? Därför är det konstigt om det skall komma statliga påbud om att man måste automatisera.

Med en fungerande organisation och teknisk utveckling så kommer automatiseringsprojekt säkerligen komma igång, men om man skall tvinga ut en automatisering, då blir det väl som på tunnelbana 2 i Stockholm, pannkaka av det.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 5222
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Johnson till London: Automatisera eller dö

Inläggav Enceladus » tor 10 jun, 2021 19:56

Odd skrev:Automatisering skall väl inte göras för automatiseringens egen skull? Därför är det konstigt om det skall komma statliga påbud om att man måste automatisera.

Med en fungerande organisation och teknisk utveckling så kommer automatiseringsprojekt säkerligen komma igång, men om man skall tvinga ut en automatisering, då blir det väl som på tunnelbana 2 i Stockholm, pannkaka av det.


Ibland kan påbud vara nödvändiga för att få trångsynta organisationer att röra sig framåt, t.ex. EU:s krav på cykelplatser på samtliga persontåg.
Enceladus
 
Inlägg: 5997
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Johnson till London: Automatisera eller dö

Inläggav Anders Hanquist » fre 11 jun, 2021 10:13

Nu tror kanske inte så många att det "krav" på cykelplatser gäller tunnelbanor utan mer fjärrtåg. Är dina tre "käpphästar" förarlöst, natttrafik och cyklar överallt i kollektivtrafiken?
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1605
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Johnson till London: Automatisera eller dö

Inläggav Enceladus » fre 11 jun, 2021 13:22

Anders Hanquist skrev:Nu tror kanske inte så många att det "krav" på cykelplatser gäller tunnelbanor utan mer fjärrtåg. Är dina tre "käpphästar" förarlöst, natttrafik och cyklar överallt i kollektivtrafiken?


Skribenten radar upp Köpenhamns tre käpphästar. Jag har emellertid fler käpphästar än så. :wink:
Enceladus
 
Inlägg: 5997
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Johnson till London: Automatisera eller dö

Inläggav Nils Carl Aspenberg » fre 11 jun, 2021 17:00

Når man bygger en ny T-bane er det relativt enkelt å bygge den for automatisk drift. De fleste nye T-baner i verden bygges også for automatisk drift. Skal man innføre automatisk drift på en eksisterende T-bane, så må man regne med investeringer på mange milliarder. Jeg kjenner ikke til noen eksisterende T-baner som har blitt bygd om. Helsingfors planla omlegging men valgte å utsette det til en gang i fremtiden. I London er enkelte strekninger forberedt for automatisk drift, og da er det enklere. Docklands ble åpnet med automatisk drift allerede i 1987, så London har lang erfaring.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg
 
Inlägg: 1890
Blev medlem: tis 02 mar, 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Johnson till London: Automatisera eller dö

Inläggav C12C3C3C12 » fre 11 jun, 2021 18:50

Nils Carl Aspenberg skrev:Når man bygger en ny T-bane er det relativt enkelt å bygge den for automatisk drift. De fleste nye T-baner i verden bygges også for automatisk drift. Skal man innføre automatisk drift på en eksisterende T-bane, så må man regne med investeringer på mange milliarder. Jeg kjenner ikke til noen eksisterende T-baner som har blitt bygd om. Helsingfors planla omlegging men valgte å utsette det til en gang i fremtiden. I London er enkelte strekninger forberedt for automatisk drift, og da er det enklere. Docklands ble åpnet med automatisk drift allerede i 1987, så London har lang erfaring.


Jag åkte på 70-talet i förarhytten på den automatiserade Victoria line (hade tillstånd). Den har en förare som trycker på 2 knappar för att sätta igång tåget, kommer inte ihåg om han öppade elller stängde dörrarna. Hur som helst banan går helt separerad från andra banor.

Kollade upp Jubilee line vilken är den nyaste Tube-linjen i London, den har i alla fall ATO. Ni kan försöka läsa mellan raderna här på Google: https://en.wikipedia.org/wiki/Jubilee_line
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1718
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Johnson till London: Automatisera eller dö

Inläggav Nils Carl Aspenberg » fre 11 jun, 2021 19:06

Victoria Line var blant de tidlige T-banene med halvautomatisk drift. London har vært ledende innen automatisering. Docklands var den første helautomatiske i Europa. Men dette var baner som ble bygd for det. Automatisering av eldre T-banelinjer i London vil trolig være omfattende.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg
 
Inlägg: 1890
Blev medlem: tis 02 mar, 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Johnson till London: Automatisera eller dö

Inläggav Enceladus » fre 11 jun, 2021 19:54

Nils Carl Aspenberg skrev:Jeg kjenner ikke til noen eksisterende T-baner som har blitt bygd om. Helsingfors planla omlegging men valgte å utsette det til en gang i fremtiden. I London er enkelte strekninger forberedt for automatisk drift, og da er det enklere. Docklands ble åpnet med automatisk drift allerede i 1987, så London har lang erfaring.


Metrolinje 1, den äldsta och högst belastade linjen i Paris, automatiserades under det gångna decenniet. Den moderna tekniken möjliggjorde 42 tåg/h, vilket fortfarande är världens högsta turtäthet för en tunnelbana. Automatiseringen blev en sådan succé att fler gamla linjer har börjat automatiseras samtidigt som alla nya linjer planeras få helautomatisk drift från start.
Enceladus
 
Inlägg: 5997
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Johnson till London: Automatisera eller dö

Inläggav Odd » fre 11 jun, 2021 20:05

Enceladus skrev:
Odd skrev:Automatisering skall väl inte göras för automatiseringens egen skull? Därför är det konstigt om det skall komma statliga påbud om att man måste automatisera.

Med en fungerande organisation och teknisk utveckling så kommer automatiseringsprojekt säkerligen komma igång, men om man skall tvinga ut en automatisering, då blir det väl som på tunnelbana 2 i Stockholm, pannkaka av det.


Ibland kan påbud vara nödvändiga för att få trångsynta organisationer att röra sig framåt, t.ex. EU:s krav på cykelplatser på samtliga persontåg.

Visst är det så, och det finns fler exempel. Men det gäller nästan uteslutande endast företeelser som det redan finns en mogen marknad för och automatiserad tågdrift finns ingen mogen marknad för, endast en vildvuxen marknad där de allra flesta system inte är kompatibla med varandra och dessutom ofta leverantörsberoende.

Men när det finns ett utbud som inte kräver dyra speciallösningar, då kommer det att införas på bred front, tror jag, eftersom det finns potential för såväl högre kvalitet och säkerhet, men även lägre kostnader. Men där är vi inte idag.

Nu är väl just cykelkravet inte ett bra exempel på där det fungerar att införa ett villkorslöst krav då järnvägsfordon ofta har lång drifttid och det skulle bli en ordentlig kapitalförstöring att tvingas skrota ut fullt fungerande vagnar i förtid. För loktåg är det nog dock enklare då det "bara är att hänga på en till vagn", men trenden med motorvagnståg utan direkt utbytbara delar gör det svårare.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 5222
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Johnson till London: Automatisera eller dö

Inläggav Kantorn » tor 17 jun, 2021 12:23

Odd skrev:
Enceladus skrev:
Odd skrev:Automatisering skall väl inte göras för automatiseringens egen skull? Därför är det konstigt om det skall komma statliga påbud om att man måste automatisera.

Med en fungerande organisation och teknisk utveckling så kommer automatiseringsprojekt säkerligen komma igång, men om man skall tvinga ut en automatisering, då blir det väl som på tunnelbana 2 i Stockholm, pannkaka av det.


Ibland kan påbud vara nödvändiga för att få trångsynta organisationer att röra sig framåt, t.ex. EU:s krav på cykelplatser på samtliga persontåg.

Visst är det så, och det finns fler exempel. Men det gäller nästan uteslutande endast företeelser som det redan finns en mogen marknad för och automatiserad tågdrift finns ingen mogen marknad för, endast en vildvuxen marknad där de allra flesta system inte är kompatibla med varandra och dessutom ofta leverantörsberoende.

Men när det finns ett utbud som inte kräver dyra speciallösningar, då kommer det att införas på bred front, tror jag, eftersom det finns potential för såväl högre kvalitet och säkerhet, men även lägre kostnader. Men där är vi inte idag.

Nu är väl just cykelkravet inte ett bra exempel på där det fungerar att införa ett villkorslöst krav då järnvägsfordon ofta har lång drifttid och det skulle bli en ordentlig kapitalförstöring att tvingas skrota ut fullt fungerande vagnar i förtid. För loktåg är det nog dock enklare då det "bara är att hänga på en till vagn", men trenden med motorvagnståg utan direkt utbytbara delar gör det svårare.

Har inte X2-tågen utrymme för gods i "loket"?
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7295
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Johnson till London: Automatisera eller dö

Inläggav Nils Carl Aspenberg » tor 17 jun, 2021 12:33

De fleste nye tunnelbanelinjer som bygges har automatisk drift. Det finnes over 1000 km automatisk tunnelbane i verden. De fleste store elektroleverandørene kan tilby utstyr for automatisk drift.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg
 
Inlägg: 1890
Blev medlem: tis 02 mar, 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Johnson till London: Automatisera eller dö

Inläggav Breitspurbahn » tor 17 jun, 2021 13:38

Vari ligger poängen med automatisering?
Jag undrar om folk har tänkt på vad man ska göra med den stora köttmassan av människor när allt fler arbeten automatiseras?
Det bör rimligtvis finnas ett mellanting mellan att förstöra spinnrocken Jenny med att välkomna att allting blir automatiskt styr av A.I.
Breitspurbahn
 
Inlägg: 199
Blev medlem: tis 11 feb, 2020 10:38

Re: Johnson till London: Automatisera eller dö

Inläggav Enceladus » tor 17 jun, 2021 15:10

Breitspurbahn skrev:Vari ligger poängen med automatisering?
Jag undrar om folk har tänkt på vad man ska göra med den stora köttmassan av människor när allt fler arbeten automatiseras?
Det bör rimligtvis finnas ett mellanting mellan att förstöra spinnrocken Jenny med att välkomna att allting blir automatiskt styr av A.I.


Behovet av arbetskraft minskar inte nödvändigtvis bara för att produktiviteten ökar. Någon måste fortfarande utveckla maskinerna och programvaran. Fördelen med automatisering är att samma antal personer kan åstadkomma mycket mer, t.ex. dubbelt så hög turtäthet utanför rusningen.
Enceladus
 
Inlägg: 5997
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Johnson till London: Automatisera eller dö

Inläggav Nils Carl Aspenberg » tor 17 jun, 2021 15:43

Man eliminerer den menneskelige faktoren. Det vil si førere som er trege. Fører som venter på personer som kommer løpende osv. Ved automatisk drift øker man regulariteten.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg
 
Inlägg: 1890
Blev medlem: tis 02 mar, 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Johnson till London: Automatisera eller dö

Inläggav Lennart Petersen » tor 17 jun, 2021 16:26

Kantorn skrev:[q
Har inte X2-tågen utrymme för gods i "loket"?

Försvann vid någon ombyggnad, och var inte så stort utan avsett för mindre volymer expressgods typ paket.
Det räckte i vart fall för att tåget skulle klassas som motorvagn och med det få lägre banavgifter med den tidens regler.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2454
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Johnson till London: Automatisera eller dö

Inläggav Kantorn » tor 24 jun, 2021 13:11

Lennart Petersen skrev:
Kantorn skrev:[q
Har inte X2-tågen utrymme för gods i "loket"?

Försvann vid någon ombyggnad, och var inte så stort utan avsett för mindre volymer expressgods typ paket.
Det räckte i vart fall för att tåget skulle klassas som motorvagn och med det få lägre banavgifter med den tidens regler.

Ok. Jag mindes rätt men det blev fel. :)
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7295
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster