Artikel om spårvägens renässans

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Artikel om spårvägens renässans

Inläggav Stefan Isaksson » tis 11 maj, 2021 17:24

Hittat i webbtidningen Politico (europeiska upplagan): https://www.politico.eu/article/europe-city-tram-networks-mobility-cut-transport-emissions/
Handlar mest om Lissabon.
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Re: Artikel om spårvägens renässans

Inläggav Per Lind » ons 12 maj, 2021 13:29

Tack för artikeln.
Jo, Lissabon behöver mer vagnar och också nya 2-axliga vagnar.
Man har byggt spår, och håller på med nya, som inte kan tas i bruk förrän mer vagnar finns.
Hoppas även Sverige förstår vitsen med spårvagnar, speciellt på trånga utrymmen. Titta på en av bilderna i artikeln så förstår man varför man inte kör buss där.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav Kantorn » tor 20 maj, 2021 12:25

Per Lind skrev:Tack för artikeln.
Jo, Lissabon behöver mer vagnar och också nya 2-axliga vagnar.
Man har byggt spår, och håller på med nya, som inte kan tas i bruk förrän mer vagnar finns.
Hoppas även Sverige förstår vitsen med spårvagnar, speciellt på trånga utrymmen. Titta på en av bilderna i artikeln så förstår man varför man inte kör buss där.
-Per

Tjugoåttan är - åtminstone sommartid - mer eller mindre en turistlinje, på grund av de trånga gatorna. Riktigt roligt att åka, men fullsmockad av folk. Nej, där kan det inte gå några bussar. Möjligen typ 19-personersbussar.
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Mr_T6 » tor 20 maj, 2021 20:11

Jag såg för ca ett decennium sedan faktiskt småbussar på linje 28, oklart hur många platser de hade, kanske en 15 -20 stycken. Jag såg dem på Martin Moniz, medan jag väntade på ringlinje 12. Jag tror att det berodde på förseningar längs linje 28. Det var mycket turister i stan redan i mars. Bussarna kan ju ha vänt reda uppe på Graça innan de trängsta gatorna.
Mr_T6

Återgå till Spårtrafik