Gasspårvagnar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Gasspårvagnar

Inläggav Stefan Isaksson » mån 10 maj, 2021 10:51

Jag råkade hitta följande website med anspråk på att ange alla spårvägssytem i USA https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_streetcar_systems_in_the_United_States.

Fyra system, två i Illinois, Canton och Cicero-Berwyn (experimentellt), och två i New Jersey, Elisabeth och Paterson, anges som gasdrivna.
Det sägs uttryckligen att det är stadsgas (kolgas) som avses. Dessvärre anges inte i något fall vare sig öppnings- eller nedläggningsdatum.

Systemet är inte unikt för USA, även om det aldrig varit vanligt. Enligt följande Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Tram#Gas ska Estland haft gasspårvagnar så sent som 1951 (eller möjligen 1930 enligt annan källa)

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Re: Gasspårvagnar

Inläggav Hechtwagen » tis 11 maj, 2021 3:46

På vilket sätt drevs vagnarna av gas?
Som "vår" besinspårvagn det vill säga med förbränningsmotor som via växellåda drev vagnen?
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Re: Gasspårvagnar

Inläggav Stefan Isaksson » tis 11 maj, 2021 9:38

I det system där det ens finns en bristfällig beskrivning talas om svänghjul. Jag tror det fanns en beskrivning på hur svänghjulet drevs, men jag läste den slarvigt och förstod den inte riktigt. Det verkar ha funnits varierbart pådrag (till skillnad från kabelspårvagnarna som bara har full fart och stopp). Jag utesluter inte att det kan ha funnits flera system.
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Återgå till Spårtrafik