Nya Hisingsbron för klen?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Nya Hisingsbron för klen?

Inläggav Odd » fre 30 apr, 2021 17:41

Hörde på radion idag att nya Hisingsbron redan har skador som kan bero på en för klen konstruktion. Det är något som kallas för ett "tvärskott" som har deformerats.
https://sverigesradio.se/artikel/invigningen-av-nya-hisingsbron-kan-skjutas-upp

Vi minns väl alla Gröndalsbron och Alviksbron, som hastigt stängdes av för flera månaders utvärdering och förstärkning, för runt 20 år sedan.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Re: Nya Hisingsbron för klen?

Inläggav daniel_s » fre 30 apr, 2021 18:49

Odd skrev:Hörde på radion idag att nya Hisingsbron redan har skador som kan bero på en för klen konstruktion. Det är något som kallas för ett "tvärskott" som har deformerats.

Vi minns väl alla Gröndalsbron och Alviksbron, som hastigt stängdes av för flera månaders utvärdering och förstärkning, för runt 20 år sedan.

Ja det var en konstig story. Märkligast av allt var de "förstärkningar" som gjordes med något slags genomgående bultar på den ena av dem. Minns inte hur det hela slutade, men broarna står kvar...

Dock förstår jag inte vad detta har med Hisingsbron att göra. Den är ju öppningsbar och det här felet ska såvitt jag förstår ha drabbats det öppningsbara spannet, som väl är en stålbalkskonstruktion.
daniel_s

Re: Nya Hisingsbron för klen?

Inläggav Lennart Petersen » fre 30 apr, 2021 20:02

daniel_s skrev:
Odd skrev:Hörde på radion idag att nya Hisingsbron redan har skador som kan bero på en för klen konstruktion. Det är något som kallas för ett "tvärskott" som har deformerats.

Ja det var en konstig story. Märkligast av allt var de "förstärkningar" som gjordes med något slags genomgående bultar på den ena av dem. Minns inte hur det hela slutade, men broarna står kvar...

Dock förstår jag inte vad detta har med Hisingsbron att göra. Den är ju öppningsbar och det här felet ska såvitt jag förstår ha drabbats det öppningsbara spannet, som väl är en stålbalkskonstruktion.

Ja det handlade tydligen om psykologi. Broarna stängdes med omedelbar verkan och fick inte ens användas för gång och cykel. Så småningom kom man till att sprickorna var helt oväsentliga och det fanns ingen risk att använda dem.
Men det ansågs att ingen eller få skulle våga använda dem om man inte gjort några åtgärder som förstärkningar. Efter dessa åtgärder öpnnades broarna.
Lennart Petersen

Återgå till Spårtrafik