Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlunda

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlunda

Inläggav Enceladus » tis 27 apr, 2021 8:43

Trafikplan med trafikutbud i Etapp 2

Nu har Mälardalstrafiks trafikutbud i Etapp 2 presenterats för allmänheten. Det blir annorlunda än tidigare planerat. Dock kvarstår några oklarheter.

Svealandsbanan Örebro – Stockholm – Uppsala (inklusive Uppsalapendeln)

Antalet avgångar mellan Örebro och Stockholm följer tidigare planer. Däremot utökas antalet dubbelturer vardagar/helger mellan Stockholm och Uppsala från 22/12 till 23/17. Detta innebär att Stockholm – Uppsala får timmestrafik med Mälartåg under hela trafikdygnet alla dagar, vilket alltså är en ambitionshöjning på helger.

Emellertid går inte alla tåg på helger hela vägen till Eskilstuna, utan vissa tåg trafikeras som "lokala avgångar". Således har den tidigare idén om att integrera länshalvorna övergivits. Trafikupplägget är uppenbarligen inte inspirerat av Öresundstågen, vilket bekräftas av den komplicerade Mälardalstaxan.

Vidare kompletteras Mälartågslinjernas regionaltågstrafik på delsträckan Stockholm – Uppsala med annan regionaltågstrafik inom avtal om Movingo. Inriktningen är att den senare har timmestrafik, med uppehåll i Märsta och Knivsta. Samtidigt har SJ aviserat att direkttågen behålls. Detta kan innebära att det går 3 tåg/h på sträckan.

Sörmlandspilen Hallsberg – Katrineholm – Stockholm

Antalet avgångar följer tidigare planer. Tillkommande tåg vänder som planerat i Vingåker.

UVEN Uppsala – Sala – Västerås – Eskilstuna – Linköping

Antalet avgångar förändras väsentligt mot tidigare planer. UVEN trafikeras istället som två linjer, Uppsala – Eskilstuna samt Sala – Linköping. Därmed utökas trafiken kraftigt på delsträckan Sala – Eskilstuna. I synnerhet får sträckan halvtimmestrafik vardagar. UVEN får också fler avgångar än motsvarande linje på Upptåget.

Upptåget Uppsala – Tierp – Gävle

Varumärket Upptåget behålls som arbetsnamn för Upptågets andra linje. Trafikutbudet är också oförändrat. Denna linje har redan halvtimmestrafik i Uppsala län.

Nyköpingsbanan Norrköping – Nyköping – Stockholm

Antalet avgångar följer tidigare planer. Vissa tåg vänder som planerat i Nyköping. Den tidigare tanken om genomgående trafikering har som sagt övergivits.

Ostpendeln Linköping – Stockholm – Tierp – Gävle

Denna linje trafikeras under SJ:s varumärke, men uppges omfattas av Movingos ordinarie regler. Samtidigt sägs det att linjen kan behöva någon form av Movingo-tillägg mellan Stockholm och Uppsala för att inte bli överbelastad, vilket dock motsäger det tidigare påståendet att Movingos ordinarie regler gäller.

Detta innebär alltså att det sammanlagt kan finnas fyra olika sorters biljetter för lokaltrafiken mellan Stockholm och Uppsala: SL/UL, Mälardalstaxa, Movingo utan tillägg för Ostpendeln samt Movingo med tillägg för Ostpendeln. Således är det ställt utom rimligt tvivel att Öresundstågen inte användes som förebild!

För att göra biljettsystemet ännu mer komplicerat gäller inte Movingo i Gävle på Ostpendeln, men väl på Mälartågslinjen Upptåget som går samma delsträcka. Tyvärr verkar biljettsystemet inte alls vara genomtänkt. De goda nyheterna är att SJ har aviserat att Ostpendeln får betydligt fler avgångar än vad som anges i inriktningen.

Mälarbanan Stockholm – Enköping – Västerås – Örebro – Hallsberg – Laxå – Göteborg

Även denna linje trafikeras under SJ:s varumärke. Till skillnad från övriga två linjer som körs under SJ:s varumärke har avgångar utöver minimiutbudet inte aviserats. Barkarby station kan komma att trafikeras av linjen under perioden. Däremot innebär biljettkrånglet att de överbelastade pendeltågen sannolikt inte avlastas.
Enceladus
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun

Inläggav Hechtwagen » tis 27 apr, 2021 13:11

Det är väl olika biljettsystem på de olika tågen på järnvägen Malmö - Göteborg? Eller kan man åka med Ötesundstågens "månadskort" på SJ avgångar?
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun

Inläggav Ulrik Berggren » tis 27 apr, 2021 13:48

Hechtwagen skrev:Det är väl olika biljettsystem på de olika tågen på järnvägen Malmö - Göteborg? Eller kan man åka med Ötesundstågens "månadskort" på SJ avgångar?


Skillnaden är att "SJ-avgångarna" längs VKB utgörs av snabbtåg, till skillnad mot Ostpendeln och Här-och-där-tågen...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2927
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 11:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun

Inläggav Hechtwagen » tis 27 apr, 2021 14:03

Ulrik Berggren skrev:
Hechtwagen skrev:Det är väl olika biljettsystem på de olika tågen på järnvägen Malmö - Göteborg? Eller kan man åka med Ötesundstågens "månadskort" på SJ avgångar?


Skillnaden är att "SJ-avgångarna" längs VKB utgörs av snabbtåg, till skillnad mot Ostpendeln och Här-och-där-tågen...


Så svaret var nej? Då är det ju inte helt perfekt på den järnvägen enligt TS sätt att se på saken.
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun

Inläggav daniel_s » tis 27 apr, 2021 14:05

Ulrik Berggren skrev:
Hechtwagen skrev:Det är väl olika biljettsystem på de olika tågen på järnvägen Malmö - Göteborg? Eller kan man åka med Ötesundstågens "månadskort" på SJ avgångar?


Skillnaden är att "SJ-avgångarna" längs VKB utgörs av snabbtåg, till skillnad mot Ostpendeln och Här-och-där-tågen...


Med ett "snabbtåg" menas alltså ett motorvagnståg med sth 200 och obligatorisk platsbokning. Motorvagnståg med sth 200 och frivillig platsbokning kallas i stället för "regionaltåg" och de där det är fri sittning kallas "lokaltåg". Gemensamt för alla dessa tåg är att de har olika taxesystem.
daniel_s
 
Inlägg: 12913
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun

Inläggav Odd » tis 27 apr, 2021 16:46

daniel_s skrev:
Ulrik Berggren skrev:
Hechtwagen skrev:Det är väl olika biljettsystem på de olika tågen på järnvägen Malmö - Göteborg? Eller kan man åka med Ötesundstågens "månadskort" på SJ avgångar?


Skillnaden är att "SJ-avgångarna" längs VKB utgörs av snabbtåg, till skillnad mot Ostpendeln och Här-och-där-tågen...


Med ett "snabbtåg" menas alltså ett motorvagnståg med sth 200 och obligatorisk platsbokning. Motorvagnståg med sth 200 och frivillig platsbokning kallas i stället för "regionaltåg" och de där det är fri sittning kallas "lokaltåg". Gemensamt för alla dessa tåg är att de har olika taxesystem.

Och "lokaltågen" Shinkansen i Japan har bara sth 320 som mest... :-D
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun

Inläggav Diripsi » tis 27 apr, 2021 17:29

Hechtwagen skrev:
Ulrik Berggren skrev:
Hechtwagen skrev:Det är väl olika biljettsystem på de olika tågen på järnvägen Malmö - Göteborg? Eller kan man åka med Ötesundstågens "månadskort" på SJ avgångar?


Skillnaden är att "SJ-avgångarna" längs VKB utgörs av snabbtåg, till skillnad mot Ostpendeln och Här-och-där-tågen...


Så svaret var nej? Då är det ju inte helt perfekt på den järnvägen enligt TS sätt att se på saken.

Västkustbanan har precis samma problem som Stockholm - Uppsala. Om man pendlar mellan exempelvis Göteborg och Halmstad kan man inte åka med SJ-tågen utan hänvisas till de långsammare Öresundstågen, även om det skulle gå ett SJ-tåg vid den tid man vill åka (att köpa ett SJ-månadskort för 4010 kr som bara gäller på ett fåtal tåg är givetvis inget realistiskt alternativ). Om man å andra sidan kommer med SJ-tåg från Stockholm till Göteborg och ska åka vidare mot Halmstad så är det billigast att byta till ett annat SJ-tåg, även om det skulle innebära längre väntetid än om man byter till ett Öresundståg. Det är alltså inget ovanligt med situationer där den ena resenären åker med SJ och den andra resenären åker med Öresundståg, trots att det egentligen skulle vara bättre för båda om de bytte plats med varandra, om inte det uppsplittringen på två olika aktörer med olika biljettsystem motverkade detta. Detta är ett vansinnigt samhällsekonomiskt slöseri som alla förlorar på, det är rena fakta och inte en åsikt från trådstartaren.
Diripsi
 
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 16 maj, 2019 13:11

Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun

Inläggav 4330 » tis 27 apr, 2021 18:11

"UVEN får också fler avgångar än motsvarande linje på Upptåget."

Sala-Uppsala
Idag: 15/6 (inkl. en TIB-tur vardagar)
Etapp 2: 14/8.

Eller missar jag något?
4330
 
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 14 nov, 2020 11:06

Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun

Inläggav Enceladus » tis 27 apr, 2021 20:50

4330 skrev:"UVEN får också fler avgångar än motsvarande linje på Upptåget."

Sala-Uppsala
Idag: 15/6 (inkl. en TIB-tur vardagar)
Etapp 2: 14/8.

Eller missar jag något?


Nej, skribenten missar inget. Den nya UVEN får ytterligare två avgångar på helger, vilket är en ökning med en tredjedel jämfört med nuvarande Upptåget. Detta är en väsentlig förbättring för resenärer som har en tid att passa.
Enceladus
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun

Inläggav Enceladus » tis 27 apr, 2021 20:57

Hechtwagen skrev:Det är väl olika biljettsystem på de olika tågen på järnvägen Malmö - Göteborg? Eller kan man åka med Ötesundstågens "månadskort" på SJ avgångar?


Tågtrafiken på Västkustbanan är inte helt oproblematisk, men kan ändå inte jämföras med Stockholm – Uppsala. Den senare sträckan har betydligt fler oplanerade resor och kan få hela fyra olika sorters biljetter. Dessutom är samtliga tåg i slutändan finansierade av regionerna, till skillnad från SJ:s snabbtåg. Situationen är absurd.
Enceladus
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun

Inläggav 4330 » tis 27 apr, 2021 22:26

Enceladus skrev:
4330 skrev:"UVEN får också fler avgångar än motsvarande linje på Upptåget."

Sala-Uppsala
Idag: 15/6 (inkl. en TIB-tur vardagar)
Etapp 2: 14/8.

Eller missar jag något?


Nej, skribenten missar inget. Den nya UVEN får ytterligare två avgångar på helger, vilket är en ökning med en tredjedel jämfört med nuvarande Upptåget. Detta är en väsentlig förbättring för resenärer som har en tid att passa.


Jag missade att även ta med "Antalet avgångar förändras väsentligt mot tidigare planer.". Men då vet jag att du syftar på den 33-procentiga ökningen på helgen, och inte på vardagstrafiken på denna delsträcka.
4330
 
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 14 nov, 2020 11:06

Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun

Inläggav Enceladus » tor 06 maj, 2021 16:46

Som tidigare nämnts har ambitionsnivån höjts för delsträckan Stockholm – Uppsala, från 22/12 till 23/17 dubbelturer vardagar/helger, vilket är naturligt med hänsyn till trängseln på motsvarande pendeltågslinje. Däremot behålls ambitionsnivån för delsträckan Eskilstuna – Stockholm, nämligen 29/12 dubbelturer vardagar/helger.

Detta innebär att det finns fem avgångar på helger mellan Stockholm och Uppsala som inte går hela vägen till Eskilstuna. Vad händer med dessa avgångar? Tidigare var det tänkt att även Nyköping skulle få en direktförbindelse till Uppsala, men det krockade med marknadsfundamentalismen.

Nu när pendeltågen har blivit totalt överbelastade* kan regionpolitikerna inte längre leka marknad med regionaltågstrafiken. Detta kan jämföras med Londons busstrafik som undantogs från Thatchers lekstuga. Det är kul att leka, men trafiken måste också fungera. Därför begränsades marknadsfundamentalismen till övriga delar av UK.

Givetvis var det orättvist att bara London fick behålla en fungerande busstrafik, men tydligen ansåg politikerna att bilen är ett fullgott alternativ i resten av unionen. I Sverige är det tvärtom. Det är i princip bara Stockholms politiker som fortfarande leker marknad, men nu verkar lekstugan ha nått vägs ände även där.

Vad händer då med dessa fem avgångar mellan Stockholm och Uppsala som inte går hela vägen till Eskilstuna? Det bästa vore om de fortsätter mot Nyköping som ju saknar direktförbindelse till Uppsala. Vidare blir tågen ganska meningslösa som "lokala avgångar" utan en gemensam taxa...

*Pendeltågen har numera högre ståplatsbeläggning än alla delar av tunnelbanan (se sidorna 39-41), vars kapacitet dessutom ska fördubblas.
Enceladus
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun

Inläggav pnott » ons 12 maj, 2021 22:35

Enceladus skrev:Som tidigare nämnts har ambitionsnivån höjts för delsträckan Stockholm – Uppsala, från 22/12 till 23/17 dubbelturer vardagar/helger, vilket är naturligt med hänsyn till trängseln på motsvarande pendeltågslinje. Däremot behålls ambitionsnivån för delsträckan Eskilstuna – Stockholm, nämligen 29/12 dubbelturer vardagar/helger.

Detta innebär att det finns fem avgångar på helger mellan Stockholm och Uppsala som inte går hela vägen till Eskilstuna. Vad händer med dessa avgångar? Tidigare var det tänkt att även Nyköping skulle få en direktförbindelse till Uppsala, men det krockade med marknadsfundamentalismen.


På ett annat forum har det presenterats avgångstider och destinationer. Det tycks som att de ytterligare helgavgångarna bara kommer att gå lokalt Uppsala - Stockholm.
https://www.postvagnen.com/sjk-forum/showthread.php/20397-T22-M%C3%A4lart%C3%A5g?p=159329&viewfull=1#post159329
pnott
 
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 27 jan, 2019 21:14

Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun

Inläggav Enceladus » tor 13 maj, 2021 5:47

pnott skrev:
Enceladus skrev:Som tidigare nämnts har ambitionsnivån höjts för delsträckan Stockholm – Uppsala, från 22/12 till 23/17 dubbelturer vardagar/helger, vilket är naturligt med hänsyn till trängseln på motsvarande pendeltågslinje. Däremot behålls ambitionsnivån för delsträckan Eskilstuna – Stockholm, nämligen 29/12 dubbelturer vardagar/helger.

Detta innebär att det finns fem avgångar på helger mellan Stockholm och Uppsala som inte går hela vägen till Eskilstuna. Vad händer med dessa avgångar? Tidigare var det tänkt att även Nyköping skulle få en direktförbindelse till Uppsala, men det krockade med marknadsfundamentalismen.


På ett annat forum har det presenterats avgångstider och destinationer. Det tycks som att de ytterligare helgavgångarna bara kommer att gå lokalt Uppsala - Stockholm.
https://www.postvagnen.com/sjk-forum/showthread.php/20397-T22-M%C3%A4lart%C3%A5g?p=159329&viewfull=1#post159329


Inte oväntat, men ändå ganska märkligt att Mälardalstrafik inte optimerar trafiken. Genomgående trafikering har ju konstaterats ge ett betydligt bättre ekonomiskt. Nu blir trafikutbudet otillräckligt för att konkurrera med de överbelastade pendeltågen mellan Södertälje och Uppsala. Även på helger förekommer avgångar med stående resenärer, vilket egentligen inte borde hända.

Sedan behövs givetvis också en gemensam taxa. Det är inte många som vill betala ett premium för ett något snabbare tåg som går mer sällan och kan kräva ett extra byte, vilket är väldigt tydligt i Märsta. Eftersom Upptåget blir en del av Mälartåg kommer vanliga biljetter att gälla i hela Uppsala län, men Region Stockholm har inte fattat ett sådant beslut. Bra för Knivstabor som pendlar till Uppsala!

Intressant att restiden mellan Eskilstuna och Uppsala blir nästan lika via Stockholm (en timme och 44 minuter) respektive Västerås (en timme och 49 minuter). Men annars är det helt olika relationer, och båda behövs. Överlever den kommersiella busstrafiken mellan Eskilstuna och Arlanda som tar två timmar och tio minuter?
Enceladus
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun

Inläggav kildor » tor 13 maj, 2021 22:26

Enceladus skrev:Inte oväntat, men ändå ganska märkligt att Mälardalstrafik inte optimerar trafiken. Genomgående trafikering har ju konstaterats ge ett betydligt bättre ekonomiskt. Nu blir trafikutbudet otillräckligt för att konkurrera med de överbelastade pendeltågen mellan Södertälje och Uppsala. Även på helger förekommer avgångar med stående resenärer, vilket egentligen inte borde hända.

Det körs ju långa pendeltåg mellan Uppsala och Södertälje även på helgerna numera, så jag tror knappast det är så många (ofrivilligt) stående resenärer. Och antalet resenärer i relationen Södertälje-Uppsala är mest troligt väldigt liten, i synnerhet på helgerna. Men visst skulle genomgående tåg göra lite mer nytta än några enstaka ytterligare avgångar lokalt mellan Stockholm och Uppsala. Det är svårt att se syftet med dessa då det redan finns goda förbindelser på just den sträckan.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5291
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun

Inläggav Enceladus » fre 14 maj, 2021 9:36

kildor skrev:
Enceladus skrev:Inte oväntat, men ändå ganska märkligt att Mälardalstrafik inte optimerar trafiken. Genomgående trafikering har ju konstaterats ge ett betydligt bättre ekonomiskt. Nu blir trafikutbudet otillräckligt för att konkurrera med de överbelastade pendeltågen mellan Södertälje och Uppsala. Även på helger förekommer avgångar med stående resenärer, vilket egentligen inte borde hända.

Det körs ju långa pendeltåg mellan Uppsala och Södertälje även på helgerna numera, så jag tror knappast det är så många (ofrivilligt) stående resenärer. Och antalet resenärer i relationen Södertälje-Uppsala är mest troligt väldigt liten, i synnerhet på helgerna. Men visst skulle genomgående tåg göra lite mer nytta än några enstaka ytterligare avgångar lokalt mellan Stockholm och Uppsala. Det är svårt att se syftet med dessa då det redan finns goda förbindelser på just den sträckan.


Ja, sedan långa pendeltåg infördes på söndagar har ofrivilliga ståplatsresenärer varit en sällsynt syn på helger (förutom möjligen på lördagsnätter när det är 30-minuterstrafik med korta tåg). Detta är emellertid ett slösaktigt trafikupplägg som kräver att även tågen mellan Södertälje och Upplands Väsby är långa. Fler genomgående regionaltåg och en gemensam taxa skulle jämna ut belastningen på pendeltågen och därmed ge större möjligheter att optimera trafiken.

Ett annat argument för genomgående tåg är att Nyköping (eller Katrineholm) skulle kunna få en direktförbindelse till Sveriges fjärde största stad. De genomgående Öresundstågen har gjort väldigt mycket för sammanhållningen i Sydsverige och Själland. De sörmländska städerna har, liksom Stockholms södra länshalva, halkat efter i utvecklingen, och dessa slitningar kommer att orsaka problem i samhället.

Det mest anmärkningsvärda i det här fallet är likväl att det egentligen inte finns något argument för vändande Mälartåg...

(Skribenten har dock fel i att "det redan finns goda förbindelser på just den sträckan". Mellan Uppsala och Knivsta är det bara två tåg i timmen som har lokal taxa. Det behövs fler, och nu blir det också fler tåg med lokal taxa i Uppsala län.)
Enceladus
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun

Inläggav bpn » fre 14 maj, 2021 10:24

Ett argument för tåg som bara går Stockholm - Uppsala är att man kan kliva på dem direkt även im man är 5 - 10 min tidig, vilket är en fördel om man vill arbeta under resan. Dessutom ökar naturligtvis rättidigheten.
bpn
 
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 9:29


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster