M33 tas ur trafik

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

M33 tas ur trafik

Inläggav Harald » tor 22 apr, 2021 15:35

Göteborgs nyaste spårvagnar, M33, har tagits ur trafik. Det verkar inte var något akut fel som är orsaken, utan att det saknas dokumentation om livslängden för en komponent som ingår i förarövervakningen, populärt kallad dödmansgrepp.
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.45433274
Harald
 
Inlägg: 8338
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: M33 tas ur trafik

Inläggav daniel_s » tor 22 apr, 2021 15:41

Harald skrev:Göteborgs nyaste spårvagnar, M33, har tagits ur trafik. Det verkar inte var något akut fel som är orsaken, utan att det saknas dokumentation om livslängden för en komponent som ingår i förarövervakningen, populärt kallad dödmansgrepp.
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.45433274


Haha så det börjar redan.

Intressant nog så drar jag mig till minnes att något väldigt snarlikt hände ungefär 1997 med vissa ombyggda tunnelbanevagnar, jag vill minnas att det var de vagnar typ C12 som byggts om med säkerhetspedaler i stället för fjädrande spakar (1089-1165 eller något sådant). Då gick det troll i godkännandet och det tog vad jag upplevde som en halv evighet innan de kom i trafik (vissa vagnar tycks t o m bara ha byggts om för att sedan leva resten av sitt liv som mellanvagnar på tunnelbana 1).

Låt oss hoppas att det går snabbare den här gången! Det är ju ändå lite Göteborg-Stockholm 1-0 när det gäller smärtfri driftsättning av vagnar senaste åren (undantag A34)...
daniel_s
 
Inlägg: 12913
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: M33 tas ur trafik

Inläggav leifd » tor 22 apr, 2021 17:51

daniel_s skrev:Låt oss hoppas att det går snabbare den här gången! Det är ju ändå lite Göteborg-Stockholm 1-0 när det gäller smärtfri driftsättning av vagnar senaste åren (undantag A34)...


Men vi kanske ska påminna oss om att de sk. A34:orna redan var godkända i Sverige, under sitt riktiga namn, dvs M06.
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4346
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: M33 tas ur trafik

Inläggav daniel_s » tor 22 apr, 2021 19:19

leifd skrev:
daniel_s skrev:Låt oss hoppas att det går snabbare den här gången! Det är ju ändå lite Göteborg-Stockholm 1-0 när det gäller smärtfri driftsättning av vagnar senaste åren (undantag A34)...


Men vi kanske ska påminna oss om att de sk. A34:orna redan var godkända i Sverige, under sitt riktiga namn, dvs M06.


Ja och vi bör väl för den goda stämningens skull inte nämna något om godkännandeprocesserna i Norrköping på 90-talet ;-)
daniel_s
 
Inlägg: 12913
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: M33 tas ur trafik

Inläggav leifd » tor 22 apr, 2021 21:25

daniel_s skrev:
leifd skrev:
daniel_s skrev:Låt oss hoppas att det går snabbare den här gången! Det är ju ändå lite Göteborg-Stockholm 1-0 när det gäller smärtfri driftsättning av vagnar senaste åren (undantag A34)...


Men vi kanske ska påminna oss om att de sk. A34:orna redan var godkända i Sverige, under sitt riktiga namn, dvs M06.


Ja och vi bör väl för den goda stämningens skull inte nämna något om godkännandeprocesserna i Norrköping på 90-talet ;-)


Kanske det, på 10-talet gick de ju allafall snabbare... men inte på 00-talet.
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4346
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: M33 tas ur trafik

Inläggav C12C3C3C12 » fre 23 apr, 2021 1:09

M06-typen var väl beprövad i Tyskland bl.a. i Berlin samt smalspårsvarianten i flera städer.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1712
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: M33 tas ur trafik

Inläggav leifd » fre 23 apr, 2021 15:09

C12C3C3C12 skrev:M06-typen var väl beprövad i Tyskland bl.a. i Berlin samt smalspårsvarianten i flera städer.

Mja, förvisso väl beprövad i Tyskland. Detta då ju M06 är specificerad och byggd på specen för Frankfurts typ S, som då (när de första köptes till Norrköping 2006) fanns i 65 exemplar i Frankfurt an Main.
Vagnarna 31-35 och 46 är dessutom köpta ur Frankfurts optioner. Även Adelaide har 15 vagnar av samma typ som också är köpta ur Frankfurts optioner.
Berlin har ju en specialversion av Flexity Classic, som kallas Flexity Berlin, men dessa började levereras med prototyper först 2008-09.
Tittar vi på just Flexity Classic, så finns/fanns dessa i Adelaide, Frankfurt am Main, Kassel, Norrköping och Stockholm.

Här finns f.ö. världens alla spårvagnsmodeller
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4346
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: M33 tas ur trafik

Inläggav C12C3C3C12 » fre 23 apr, 2021 17:45

Oops jag kanske blandade ihop dem med GTN+M :(
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1712
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: M33 tas ur trafik

Inläggav leifd » fre 23 apr, 2021 18:06

C12C3C3C12 skrev:Oops jag kanske blandade ihop dem med GTN+M :(


Jadu, om du studerar innehållet i alla länkar på sidan jag länkade till, så ser du att detta inte är helt enkelt.
Lätt hänt att det blir galet då...
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4346
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: M33 tas ur trafik

Inläggav jesper » lör 24 apr, 2021 10:10

Körförbudet hävdes igår eftermiddag
//Jesper
jesper
 
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 02 jun, 2004 16:25
Ort: Mölndal


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster