Från Tamsons kravlista, Citrybanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Från Tamsons kravlista, Citrybanan

Inläggav LÅ1 » fre 16 apr, 2021 9:53

I Mitti-artikeln "Kräver mer pengar till SL-trafiken" finns en kravlista från Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

Utdrag från kravlistan:
Citybanan:

Sedan Citybanan öppnade har resandet ökat. Kapaciteten behöver ökas med fler avgångar i rusningstid. Staten behöver medfinansiera trimningsåtgärder i systemet, upprustning av sträckan Flemingsberg-Östertälje, fyrspår till Uppsala och ombyggnad av bangården vid Märsta station.

Det där är väl mer än Citybanan. Men i alla fall, vad krävs egentligen för tätare trafik på Citybanan? Det har nog diskuteras i olika trådar tidigare.

Hur är planerna på fyrspår till Uppsala? Hur mycket fyrspår finns redan nu? Är det klart hela upp till Upplands Väsby?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 14094
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Från Tamsons kravlista, Citrybanan

Inläggav Enceladus » fre 16 apr, 2021 10:31

Det skulle vara klädsamt om skribenten länkade till aktuellt tjänsteutlåtande. Där finns många fler detaljer (se sidan 10). Bland annat föreslås att Årstaberg får ett tredje plattformsspår och att Upplands Väsby blir regionaltågsstation. Den tidigare slopade ombyggnaden av Märsta bangård nämns också. Eftersom ramen för nästa nationella plan blir 180 miljarder kronor högre finns det förhoppningsvis utrymme att även satsa på det trafiksystem som står för hälften av Sveriges tågresande...

Vidare talas det om "bättre samverkan mellan pendel- och regionaltågssystemet", men då kan inte regionpolitikerna hålla fast vid det låtsaskommersiella trafikupplägget. Taxan måste vara gemensam och regionaltågen genomgående (jämför Öresundstågen). Frånvaron av planerade regionaltågsstationer i Solna och Älvsjö är också märklig, speciellt med tanke på att stationen i Solna antas vara en del av den storregionala kollektivtrafiken före 2030 (se sidan 46).
Enceladus
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Från Tamsons kravlista, Citrybanan

Inläggav Marcus L » fre 16 apr, 2021 14:49

LÅ1 skrev:I
Hur är planerna på fyrspår till Uppsala? Hur mycket fyrspår finns redan nu? Är det klart hela upp till Upplands Väsby?


Det är fyrspår till Skavastaby (norr om Upv) där Arlandabanan börjar. Och räknar man Arlandabanan och "gamla banan" som "parallella dubbelspår" skulle det med lite god vilja kunna sägas vara fyrspår till Myrbacken.
Marcus L
 
Inlägg: 192
Blev medlem: mån 14 jul, 2003 21:34
Ort: Uppsala

Re: Från Tamsons kravlista, Citrybanan

Inläggav Enceladus » fre 16 apr, 2021 19:02

LÅ1 skrev:Det där är väl mer än Citybanan. Men i alla fall, vad krävs egentligen för tätare trafik på Citybanan? Det har nog diskuteras i olika trådar tidigare.


Det krävs många saker. Kraftigt utbyggd vändkapacitet, speciellt på Ostkustbanan. Stationer med dubbla plattformar på den gemensamma sträckan. SL verkar vara inne på en trespårsstation i Årstaberg. Den nuvarande stationen är underdimensionerad, så jag verkligen hoppas att samma misstag inte görs om igen.

LÅ1 skrev:Hur är planerna på fyrspår till Uppsala? Hur mycket fyrspår finns redan nu? Är det klart hela upp till Upplands Väsby?


Det är ännu inte beslutat hur de nya spåren till Uppsala ska gå. De alternativ som har nämns är ett klassiskt fyrspår via Knivsta samt ett snabbspår direkt till Uppsala.
Enceladus
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Från Tamsons kravlista, Citrybanan

Inläggav Enceladus » fre 16 apr, 2021 19:05

En ofta underskattad aspekt av tågtrafiken är stationernas tillgänglighet, eller mer specifikt dubbla uppgångar. Tullinge och Spånga har diskuterats tidigare. Nu senast har det kommit ett förslag på "en ny entré till Huddinge".
Enceladus
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Från Tamsons kravlista, Citrybanan

Inläggav twr » fre 16 apr, 2021 19:36

Enceladus skrev:Det skulle vara klädsamt om skribenten länkade till aktuellt tjänsteutlåtande. Där finns många fler detaljer (se sidan 10).

Otroligt dryg kommentar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 8189
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Från Tamsons kravlista, Citrybanan

Inläggav Enceladus » fre 16 apr, 2021 23:47

twr skrev:
Enceladus skrev:Det skulle vara klädsamt om skribenten länkade till aktuellt tjänsteutlåtande. Där finns många fler detaljer (se sidan 10).

Otroligt dryg kommentar.


Det kanske var lite väl hårt uttryckt. Tidningsartikeln utelämnar dock väldigt många detaljer som är relevanta för en diskussion på en grundligare nivå. Jag är speciellt glad att tjänsteutlåtandet lyfter fram följande två lågt hängande frukter, vilka för övrigt inte ens nämns i artikeln:

Trafikförvaltningen skrev:Behov av förbättrade restider och utvecklad tillgänglighet i olika geografier, i första hand de regionala stadskärnorna på södra länshalvans tillgänglighet till Arlanda, men även exempelvis kopplingen mellan Södertälje och den centrala regionkärnan samt flertalet övriga regionala stadskärnor.

Viktiga steg 2-åtgärder är utvecklad trafikledning och bättre samverkan mellan pendel- och regionaltågssystemet.


Hittills har SL:s intresse för att öka södra länshalvans tillgänglighet till Arlanda varit nästan obefintligt. Genomgående regionaltågstrafik är rentav billigare än vändande regionaltågstrafik, men kräver ett trafikavtal där det allmänna tar ett större ansvar. De första tågen till Arlanda och de sista tågen från Arlanda borde gå hela vägen. Detta är visserligen kostnadsdrivande, men nyttan är relativt stor i förhållande till merkostnaden jämfört med annan trafik.

För att tågtrafiken ska bli riktigt bra behöver något göras åt Södertälje syds perifera läge, men ganska mycket kan åstadkommas enbart med ett klokare trafikupplägg.
Enceladus
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Från Tamsons kravlista, Citrybanan

Inläggav Enceladus » sön 02 maj, 2021 12:10

Trafikverkets preliminära slutrapport om Storstockholms transportsystem berör Tansoms kravlista. Upplands Väsby, Årstaberg, Märsta station och Arlanda C pekas ut som möjliga kandidater till nästa nationella plan. Dessvärre plockades Märsta station bort från Trafikverkets förra förslag till nationell plan, trots att pendeltågsresandet exploderade. Nu har pendeltågstrafikens kollaps blivit ett faktum, och hoppet står till kapacitetsförstärkta motorvägar samt "byte till regionaltåg".

På motorvägssidan består de planerade åtgärderna av fler körfält samt helt nya motorvägar i vissa relationer. Bytet till regionaltåg handlar om fler regionaltågsstationer. Gemensam taxa och genomgående trafikering kräver beslut på regional nivå. Den föreslagna regionaltågsstationen i Upplands Väsby blir dock meningslös utan en integrering av regionaltågstrafiken. I Stockholmsregionen finns det en stark vilja att marknaden ska styra, varför en sådan integrering motverkas från politiskt håll.

Trafikverket föreslår även andra åtgärder (se sidan 60):

Trafikverket skrev:Infrastrukturåtgärder: Utvecklad infrastruktur för att möjliggöra en utökad trafikering, bland annat utvecklad vändkapacitet i Bålsta, ny bytespunkt i Östertälje, Märsta station och förstärkt kraftförsörjning samt plattformsförlängning och signalförändringar på Arlanda.


Av någon anledning nämns inte Bålsta, Östertälje och Arlanda i Tamsons kravlista.
Enceladus
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster