Remiss T22: Timmestrafik mellan Söu/Flb och Arnc/U
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Remiss T22: Timmestrafik mellan Söu/Flb och Arnc/U
Trafikförändringsremiss T22
Nu är årets trafikförändringsremiss tillgänglig för allmänheten. I stort sett föreslås SL:s ordinarie spårtrafik vara oförändrad. Tunnelbanan föreslås få reducerad trafik på sträckorna Odenplan-Alvik och Liljeholmen-Mörby Centrum genom att vissa insatståg kortas av eller dras in. Gnestapendeln föreslås få halverad turtäthet mellan Järna och Gnesta på helger. Annars planeras inga förändringar. Roslagsbanan föreslås trafikera nya Arninge station med samma turtäthet.
De största förändringarna sker i regionaltågstrafiken. För första gången någonsin har Stockholm-Mälarregionens regionaltågstrafik upphandlats med bruttoavtal, varför den numera behandlas i SL:s trafikförändringsremiss. Generellt sett utökas trafiken på de linjer som har bruttoavtal (de tre sörmländska linjerna). Som utlovat blir Eskilstunapendeln genomgående till Arlanda och Uppsala. Därmed skapas flera efterfrågade direktförbindelser med timmestrafik.
Det återstår att se om alla regionaltåg kommer att gå i klump mellan Södertälje och Stockholm. Eftersom det nya biljettsystemet fortfarande är oklart finns det en uppenbar risk att det inomregionala resandet har bortprioriterats. Dessutom nämns inget om ett biljettsamarbete med Ostpendeln mellan Linköping och Gävle som också har föreslagits få timmestrafik i T22. Annars hade det kunnat vara jämn 30-minuterstrafik med regionaltåg mellan Södertälje och Uppsala.
Inom busstrafiken föreslås mestadels nedskärningar. Linje 565, den tidigare ifrågasatta direktbussen mellan Upplands Väsby och Sergels torg, föreslås läggas ner. Linje 143 föreslås slås ihop med linje 182, vilket ger fler direktförbindelser men kan öka belastningen ytterligare. Linje 726 föreslås äntligen stanna i Hagsätra, men med det exotiska hållplatsnamnet Ormkärr kan många resenärer fortfarande ha svårt att hitta dit.
Flera Tyresöbussar föreslås flytta från Gullmarsplan till centrala Stockholm under mellantrafiken på grund av kapacitetsbrist i Gullmarsplan. Detta innebär att turtätheten på varje enskild linje blir lägre, vilket kan uppfattas som negativt. Däremot blir det möjligt att åka direkt till centrala Stockholm även under mellantrafiken. Många busslinjer föreslås få reducerad trafik på helgnätter. SL räknar tydligen inte med att nattlivet öppnar igen. Tunnelbanans nattrafik rörs ej.
Nu är årets trafikförändringsremiss tillgänglig för allmänheten. I stort sett föreslås SL:s ordinarie spårtrafik vara oförändrad. Tunnelbanan föreslås få reducerad trafik på sträckorna Odenplan-Alvik och Liljeholmen-Mörby Centrum genom att vissa insatståg kortas av eller dras in. Gnestapendeln föreslås få halverad turtäthet mellan Järna och Gnesta på helger. Annars planeras inga förändringar. Roslagsbanan föreslås trafikera nya Arninge station med samma turtäthet.
De största förändringarna sker i regionaltågstrafiken. För första gången någonsin har Stockholm-Mälarregionens regionaltågstrafik upphandlats med bruttoavtal, varför den numera behandlas i SL:s trafikförändringsremiss. Generellt sett utökas trafiken på de linjer som har bruttoavtal (de tre sörmländska linjerna). Som utlovat blir Eskilstunapendeln genomgående till Arlanda och Uppsala. Därmed skapas flera efterfrågade direktförbindelser med timmestrafik.
Det återstår att se om alla regionaltåg kommer att gå i klump mellan Södertälje och Stockholm. Eftersom det nya biljettsystemet fortfarande är oklart finns det en uppenbar risk att det inomregionala resandet har bortprioriterats. Dessutom nämns inget om ett biljettsamarbete med Ostpendeln mellan Linköping och Gävle som också har föreslagits få timmestrafik i T22. Annars hade det kunnat vara jämn 30-minuterstrafik med regionaltåg mellan Södertälje och Uppsala.
Inom busstrafiken föreslås mestadels nedskärningar. Linje 565, den tidigare ifrågasatta direktbussen mellan Upplands Väsby och Sergels torg, föreslås läggas ner. Linje 143 föreslås slås ihop med linje 182, vilket ger fler direktförbindelser men kan öka belastningen ytterligare. Linje 726 föreslås äntligen stanna i Hagsätra, men med det exotiska hållplatsnamnet Ormkärr kan många resenärer fortfarande ha svårt att hitta dit.
Flera Tyresöbussar föreslås flytta från Gullmarsplan till centrala Stockholm under mellantrafiken på grund av kapacitetsbrist i Gullmarsplan. Detta innebär att turtätheten på varje enskild linje blir lägre, vilket kan uppfattas som negativt. Däremot blir det möjligt att åka direkt till centrala Stockholm även under mellantrafiken. Många busslinjer föreslås få reducerad trafik på helgnätter. SL räknar tydligen inte med att nattlivet öppnar igen. Tunnelbanans nattrafik rörs ej.
Re: Remiss T22: Timmestrafik mellan Söu/Flb och Arnc/U
I Köpenhamn verkar rusningstid definieras som "två timmar på morgonen och två timmar på eftermiddagen, likaså lördags- och söndagsnätter". Enligt min bedömning är denna definition också relevant i Stockholm. Men nu föreslås alltså stora nedskärningar i nattrafiken, nästan uteslutande på matarbussar.
I och för sig håller jag med om att den nuvarande ordningen där en buss från stan har flera matarbussar längs vägen med nödvändighet leder till snedbelastning. Även om bussen från stan är överfull, vilket den ofta är, kan inte alla matarbussar längs vägen få full beläggning. Samtidigt rörs inte tunnelbanans matarbussar, vilket tyder på att det upplägget fungerar bättre. Hur länge tänker Tamsons envisas med att förstöra nattrafiken för alla som inte har tillgång till tunnelbana?
I och för sig håller jag med om att den nuvarande ordningen där en buss från stan har flera matarbussar längs vägen med nödvändighet leder till snedbelastning. Även om bussen från stan är överfull, vilket den ofta är, kan inte alla matarbussar längs vägen få full beläggning. Samtidigt rörs inte tunnelbanans matarbussar, vilket tyder på att det upplägget fungerar bättre. Hur länge tänker Tamsons envisas med att förstöra nattrafiken för alla som inte har tillgång till tunnelbana?
Re: Remiss T22: Timmestrafik mellan Söu/Flb och Arnc/U
Tack för länken!
Ovanligt att se så många förslag på neddragningar i remissen. Men återstår att se vilka förslag som blir verklighet i slutändan. Å andra sidan är det ju en rejäl satsning på regionaltågen. Kul också att det blir en rejäl satsning på Arninge station som ny knutpunkt.
Ovanligt att se så många förslag på neddragningar i remissen. Men återstår att se vilka förslag som blir verklighet i slutändan. Å andra sidan är det ju en rejäl satsning på regionaltågen. Kul också att det blir en rejäl satsning på Arninge station som ny knutpunkt.
Re: Remiss T22: Timmestrafik mellan Söu/Flb och Arnc/U
Förvisso införs nya avgångar på flera linjer, men den största förändringen är ju att SJ:s direkttåg mellan Stockholm och Uppsala införlivas i Eskilstunapendeln. Eftersom direkttågen följaktligen försvinner tillkommer alltså inte så många nya avgångar. Dessutom ska det enligt tidigare trafikanalyser vara företagsekonomiskt lönsamt att förlänga Eskilstunapendeln till Uppsala, så detta är egentligen en trafikoptimering snarare än en satsning. Sedan kan ett dåligt biljettsystem eller en skev intäktsfördelning ändå förstöra trafikekonomin.kildor skrev:Tack för länken!
Ovanligt att se så många förslag på neddragningar i remissen. Men återstår att se vilka förslag som blir verklighet i slutändan. Å andra sidan är det ju en rejäl satsning på regionaltågen. Kul också att det blir en rejäl satsning på Arninge station som ny knutpunkt.
Jag befarar dock att SL gör en rejäl missbedömning av resandet efter pandemin. Nästan alla neddragningar görs utanför rusningen, men det är just i rusningen som resandet förväntas minska under de närmaste åren innan resandet återhämtar sig helt. Utanför rusningen, och speciellt på helgnätter, är det snarare troligt att resandet ökar. Flera beteendevetare har påpekat att det efter tidigare pandemier har skett en tillströmning till sociala aktiviteter, och därutöver har befolkningen ökat ganska mycket under pandemin.
Det känns bara dumsnålt att inte införa någon sorts nattrafik till Värmdö efter klockan 4 på helger. Behovet har nog funnits ganska länge, men nu kan det nå en kritisk gräns. Vidare borde sittplatsstandard tillämpas utanför rusningen på alla linjer som har en lång restid, och vid nu gällande osäkerhet borde utbudet anpassas till efterfrågan betydligt mer skyndsamt än vad som sker idag.
Men överallt blir det inte försämringar. Exempelvis Gladö kvarn föreslås få kraftigt utökad trafik. Jag vet inte om SL är medveten om att det under pandemin har skett en stor ökning av antalet resor till Paradisets naturreservat som ligger i närheten. På grund av bristfällig busstrafik har den mesta trafiken dessvärre skett med bil. Det är dock ett underbart naturreservat som jag starkt rekommenderar alla att besöka, oavsett transportmedel. Reservatet gör sig förtjänt av namnet!
Re: Remiss T22: Timmestrafik mellan Söu/Flb och Arnc/U
Tas bussterminalen i bruk vid samma tillfälle?Enceladus skrev:Roslagsbanan föreslås trafikera nya Arninge station med samma turtäthet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Remiss T22: Timmestrafik mellan Söu/Flb och Arnc/U
Vilka direkttåg?Enceladus skrev: Förvisso införs nya avgångar på flera linjer, men den största förändringen är ju att SJ:s direkttåg mellan Stockholm och Uppsala införlivas i Eskilstunapendeln. Eftersom direkttågen följaktligen försvinner
Re: Remiss T22: Timmestrafik mellan Söu/Flb och Arnc/U
Stockholm - Märsta - Knivsta - Uppsala går de tror jag.4330 skrev:Vilka direkttåg?Enceladus skrev: Förvisso införs nya avgångar på flera linjer, men den största förändringen är ju att SJ:s direkttåg mellan Stockholm och Uppsala införlivas i Eskilstunapendeln. Eftersom direkttågen följaktligen försvinner
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Remiss T22: Timmestrafik mellan Söu/Flb och Arnc/U
I början av förra året, innan pandemin, hade regionaltågen 30-minuterstrafik dagtid mellan Stockholm och Uppsala (exklusive InterCity), där vartannat tåg stannade i Knivsta och Märsta och vartannat tåg gick direkt. Under pandemin har direkttågen ställts in tillfälligt, men nu försvinner de alltså permanent.twr skrev:Stockholm - Märsta - Knivsta - Uppsala går de tror jag.4330 skrev:Vilka direkttåg?Enceladus skrev: Förvisso införs nya avgångar på flera linjer, men den största förändringen är ju att SJ:s direkttåg mellan Stockholm och Uppsala införlivas i Eskilstunapendeln. Eftersom direkttågen följaktligen försvinner
För resenärerna blir det fortfarande en förbättring med genomgående trafikering på Eskilstunapendeln och förhoppningsvis förlängs också 30-minuterstrafiken, men satsningen är inte så "rejäl" som den kan verka vid första anblicken.
Re: Remiss T22: Timmestrafik mellan Söu/Flb och Arnc/U
Ja, och de flesta busslinjer som går i närheten börjar trafikera terminalen. Däremot förkortas bara några enstaka busslinjer, troligtvis på grund av att Roslagsbanans turtäthet inte utökas. Det blir alltså ganska många busslinjer som går parallellt mellan Arninge och Danderyds sjukhus.twr skrev:Tas bussterminalen i bruk vid samma tillfälle?Enceladus skrev:Roslagsbanan föreslås trafikera nya Arninge station med samma turtäthet.
Re: Remiss T22: Timmestrafik mellan Söu/Flb och Arnc/U
Tack för svar!Enceladus skrev:Ja, och de flesta busslinjer som går i närheten börjar trafikera terminalen. Däremot förkortas bara några enstaka busslinjer, troligtvis på grund av att Roslagsbanans turtäthet inte utökas. Det blir alltså ganska många busslinjer som går parallellt mellan Arninge och Danderyds sjukhus.twr skrev:Tas bussterminalen i bruk vid samma tillfälle?Enceladus skrev:Roslagsbanan föreslås trafikera nya Arninge station med samma turtäthet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Remiss T22: Timmestrafik mellan Söu/Flb och Arnc/U
Ja, fast om de stannar i Märsta/Knivsta är det ju inte direkttåg.twr skrev:Stockholm - Märsta - Knivsta - Uppsala går de tror jag.4330 skrev:Vilka direkttåg?Enceladus skrev: Förvisso införs nya avgångar på flera linjer, men den största förändringen är ju att SJ:s direkttåg mellan Stockholm och Uppsala införlivas i Eskilstunapendeln. Eftersom direkttågen följaktligen försvinner
Re: Remiss T22: Timmestrafik mellan Söu/Flb och Arnc/U
Jag känner till dem eftersom jag pendlat med dem, jag ville bara vara säker på vilka direkttåg som menades.Enceladus skrev: I början av förra året, innan pandemin, hade regionaltågen 30-minuterstrafik dagtid mellan Stockholm och Uppsala (exklusive InterCity), där vartannat tåg stannade i Knivsta och Märsta och vartannat tåg gick direkt. Under pandemin har direkttågen ställts in tillfälligt, men nu försvinner de alltså permanent.
För resenärerna blir det fortfarande en förbättring med genomgående trafikering på Eskilstunapendeln och förhoppningsvis förlängs också 30-minuterstrafiken, men satsningen är inte så "rejäl" som den kan verka vid första anblicken.
Jag ser dock inte vad "förbättringen" är att tåget fortsätter till Eskilstuna för resenären som pendlar Uppsala - Stockholm. Snarare ökar risken för förseningar på framför allt eftermiddagstågen.
Re: Remiss T22: Timmestrafik mellan Söu/Flb och Arnc/U
Helt rätt.4330 skrev:Ja, fast om de stannar i Märsta/Knivsta är det ju inte direkttåg.twr skrev:Stockholm - Märsta - Knivsta - Uppsala går de tror jag.4330 skrev: Vilka direkttåg?

Enceladus svar var mer korrekt och uttömmande än mitt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Remiss T22: Timmestrafik mellan Söu/Flb och Arnc/U
Om det totala trafikutbudet ökar mellan Stockholm och Uppsala så blir det en klar förbättring för resenärer i den relationen. I remissen står det att "genomgående timmestrafik etableras Arboga – Eskilstuna – Södertälje – Stockholm – Arlanda – Uppsala under dagtrafiken vardagar", vilket tyder på att de genomgående tågen får ett längre trafikdygn än de tidigare direkttågen.4330 skrev:Jag känner till dem eftersom jag pendlat med dem, jag ville bara vara säker på vilka direkttåg som menades.Enceladus skrev: I början av förra året, innan pandemin, hade regionaltågen 30-minuterstrafik dagtid mellan Stockholm och Uppsala (exklusive InterCity), där vartannat tåg stannade i Knivsta och Märsta och vartannat tåg gick direkt. Under pandemin har direkttågen ställts in tillfälligt, men nu försvinner de alltså permanent.
För resenärerna blir det fortfarande en förbättring med genomgående trafikering på Eskilstunapendeln och förhoppningsvis förlängs också 30-minuterstrafiken, men satsningen är inte så "rejäl" som den kan verka vid första anblicken.
Jag ser dock inte vad "förbättringen" är att tåget fortsätter till Eskilstuna för resenären som pendlar Uppsala - Stockholm. Snarare ökar risken för förseningar på framför allt eftermiddagstågen.
Däremot är det illavarslande att lördagarnas direkttåg inte nämns i remissen. Det blir uppenbarligen en försämring om de försvinner utan ersättning. Inriktningen för "Mälartåg Etapp 2" har likväl varit att sträckan mellan Stockholm och Uppsala trafikeras med halvtimmestrafik både vardagar och lördagar. I det officiella beslutsdokumentet talas det om 22 genomgående dubbelturer per vardag och 12 genomgående dubbelturer per helgdag (se sidan 21).
Den största vinsten med genomgående trafikering är dock att tågtrafiken som helhet blir både attraktivare och effektivare. Innan pandemin var pendeltågen som går från Södertälje till Uppsala genomgående överfulla. Det var inte ovanligt med hundratals kvarlämnade resenärer per avgång. Inte för att så många åker till Arlanda och Uppsala, utan för att de flesta som gör det tar just dessa tåg. I motriktningen har regionaltågen gott om plats för fler resenärer.
Minskad punktlighet är en viss risk, men fördelarna överväger ändå nackdelarna. Öresundstågen har mycket längre linjer och flera sträckor med enkelspår. Med ett trafikupplägg likt Öresundstågen skulle sträckan mellan Stockholm och Uppsala kunna ha 20-minuterstrafik (tre genomgående linjer med timmestrafik) utan att kosta skjortan.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3514
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Remiss T22: Timmestrafik mellan Söu/Flb och Arnc/U
Så SJAB ska alltså köra egna tåg Eskilstuna - Stockholm (Uppsala) efter att de slutar köra åt MÄLAB på sträckan?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3514
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Remiss T22: Timmestrafik mellan Söu/Flb och Arnc/U
När du skriver Söu, menar du då Söu där SL-pendlarna stannar? Ska det börja gå SL-pendlar direkt Söu - Flb och vidare mot U?Enceladus skrev:Trafikförändringsremiss T22
Nu är årets trafikförändringsremiss tillgänglig för allmänheten. I stort sett föreslås SL:s ordinarie spårtrafik vara oförändrad. Tunnelbanan föreslås få reducerad trafik på sträckorna Odenplan-Alvik och Liljeholmen-Mörby Centrum genom att vissa insatståg kortas av eller dras in. Gnestapendeln föreslås få halverad turtäthet mellan Järna och Gnesta på helger. Annars planeras inga förändringar. Roslagsbanan föreslås trafikera nya Arninge station med samma turtäthet.
De största förändringarna sker i regionaltågstrafiken. För första gången någonsin har Stockholm-Mälarregionens regionaltågstrafik upphandlats med bruttoavtal, varför den numera behandlas i SL:s trafikförändringsremiss. Generellt sett utökas trafiken på de linjer som har bruttoavtal (de tre sörmländska linjerna). Som utlovat blir Eskilstunapendeln genomgående till Arlanda och Uppsala. Därmed skapas flera efterfrågade direktförbindelser med timmestrafik.
Det återstår att se om alla regionaltåg kommer att gå i klump mellan Södertälje och Stockholm. Eftersom det nya biljettsystemet fortfarande är oklart finns det en uppenbar risk att det inomregionala resandet har bortprioriterats. Dessutom nämns inget om ett biljettsamarbete med Ostpendeln mellan Linköping och Gävle som också har föreslagits få timmestrafik i T22. Annars hade det kunnat vara jämn 30-minuterstrafik med regionaltåg mellan Södertälje och Uppsala.
Inom busstrafiken föreslås mestadels nedskärningar. Linje 565, den tidigare ifrågasatta direktbussen mellan Upplands Väsby och Sergels torg, föreslås läggas ner. Linje 143 föreslås slås ihop med linje 182, vilket ger fler direktförbindelser men kan öka belastningen ytterligare. Linje 726 föreslås äntligen stanna i Hagsätra, men med det exotiska hållplatsnamnet Ormkärr kan många resenärer fortfarande ha svårt att hitta dit.
Flera Tyresöbussar föreslås flytta från Gullmarsplan till centrala Stockholm under mellantrafiken på grund av kapacitetsbrist i Gullmarsplan. Detta innebär att turtätheten på varje enskild linje blir lägre, vilket kan uppfattas som negativt. Däremot blir det möjligt att åka direkt till centrala Stockholm även under mellantrafiken. Många busslinjer föreslås få reducerad trafik på helgnätter. SL räknar tydligen inte med att nattlivet öppnar igen. Tunnelbanans nattrafik rörs ej.
Re: Remiss T22: Timmestrafik mellan Söu/Flb och Arnc/U
Jag glömde bort att Södertälje Syd har två olika stationssignaturer. Nej, jag syftar naturligtvis på Söö där regionaltågen stannar. Trafikförändringsremissen föreslår dock en utredning om "utvecklad tillgänglighet till Södertälje", och just tåg till Södertälje C via Grödingebanan har faktiskt diskuterats tidigare.Hechtwagen skrev:När du skriver Söu, menar du då Söu där SL-pendlarna stannar? Ska det börja gå SL-pendlar direkt Söu - Flb och vidare mot U?
Mälardalstrafik har upphandlat timmestrafik mellan Eskilstuna och Uppsala. Vem som ska köra tågen är ännu inte helt klart då upphandlingen som MTR vann har överklagats, men det mest troliga är nog att Mälardalstrafik direktupphandlar trafiken tills dess att överklagan har avgjorts. Samtidigt planerar SJ att behålla sin timmestrafik mellan Stockholm och Uppsala via Märsta och Knivsta. Däremot slutar SJ:s tåg att trafikera Eskilstuna och dessutom försvinner direkttågen Cst-U.Hechtwagen skrev:Så SJAB ska alltså köra egna tåg Eskilstuna - Stockholm (Uppsala) efter att de slutar köra åt MÄLAB på sträckan?
Re: Remiss T22: Timmestrafik mellan Söu/Flb och Arnc/U
Var har du fått det ifrån?Enceladus skrev:Det var inte ovanligt med hundratals kvarlämnade resenärer per avgång.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3514
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Remiss T22: Timmestrafik mellan Söu/Flb och Arnc/U
Tack för klarläggandet angående Söö/Söu, det hade varit intressant med entimmestrafik med SL pendlar Järna - Uppsala via Söu.Enceladus skrev:Jag glömde bort att Södertälje Syd har två olika stationssignaturer. Nej, jag syftar naturligtvis på Söö där regionaltågen stannar. Trafikförändringsremissen föreslår dock en utredning om "utvecklad tillgänglighet till Södertälje", och just tåg till Södertälje C via Grödingebanan har faktiskt diskuterats tidigare.Hechtwagen skrev:När du skriver Söu, menar du då Söu där SL-pendlarna stannar? Ska det börja gå SL-pendlar direkt Söu - Flb och vidare mot U?
Mälardalstrafik har upphandlat timmestrafik mellan Eskilstuna och Uppsala. Vem som ska köra tågen är ännu inte helt klart då upphandlingen som MTR vann har överklagats, men det mest troliga är nog att Mälardalstrafik direktupphandlar trafiken tills dess att överklagan har avgjorts. Samtidigt planerar SJ att behålla sin timmestrafik mellan Stockholm och Uppsala via Märsta och Knivsta. Däremot slutar SJ:s tåg att trafikera Eskilstuna och dessutom försvinner direkttågen Cst-U.Hechtwagen skrev:Så SJAB ska alltså köra egna tåg Eskilstuna - Stockholm (Uppsala) efter att de slutar köra åt MÄLAB på sträckan?
Ja detdär överklagandet....det är väl praxis att de som inte vinner en trafikupphandling överklagar beslutet, men det är ytterst sällsynt att det leder till att någon som överklagat faktiskt får trafiken i slutändan, är det för billigt och enkelt att överklaga precis som det är för billigt och enkelt att boka tåglägen och sedan aldrig köra några tåg? Rekordet var ju när SL inte skulle få köra sina pendlar längre än till Järna för att Citytåg och gud vet vilka hade bokat så mycket tåglägen på värsta stambanan men sedan aldrig körde några tåg.
Re: Remiss T22: Timmestrafik mellan Söu/Flb och Arnc/U
Egna observationer. Innan pandemin hörde det absolut inte till ovanligheterna att sammanlagt över hundra resenärer lämnades kvar på perrongerna. Vissa dagar på de högst belastade avgångarna kunde ståplatserna ta slut ganska långt ut och då blev det många stationer där alla resenärer inte fick plats. När den genomsnittliga belastningen ligger nära det praktiska kapacitetstaket så räcker det med dagliga variationer för att få bägaren att tippa över.kildor skrev:Var har du fått det ifrån?Enceladus skrev:Det var inte ovanligt med hundratals kvarlämnade resenärer per avgång.
Jag tror att alla pendeltågsresenärer kan vara överens om att tågen mellan Södertälje och Uppsala hade på tok för hög belastning...