SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik

Inläggav Enceladus » fre 12 mar, 2021 12:53

Pandemin tvingar SJ att säga upp avtalet med Mälardalstrafik i förtid

SJ har tydligen fattat beslutet att i förtid säga upp avtalet med Mälardalstrafik. Detta beror på att färre åker tåg under pandemin och att SJ därmed har gjort stora förluster. SJ:s uppdrag är att bedriva lönsam persontrafik på järnväg, men nu är trafiken med Mälartåg uppenbarligen inte längre lönsam. Det är oklart vem som tar över driften av tågen under hösten 2021, eller om det ens blir någon trafik.

Som bekant har Mälardalstrafik valt ett trafikavtal där operatören tar alla risker. Därmed slipper politikerna behöva ta ansvar för trafiken:

Sveriges Radio skrev:Nina Höijer, socialdemokrat och regionråd med ansvar för kollektivtrafiken säger att SJ som operatör får söka förlustkompensation från staten, likt regionen gör för sin busstrafik. SJ får också enligt avtalet det mesta av vinsten de år trafiken går bra, poängterar Höijer.


Men så lätt ska politikerna inte få komma undan. Det är ingen som har tvingat dem att välja ett sådant marknadsfundamentalistiskt trafikavtal. I Sydsverige fungerar Öresundstågen fortfarande utmärkt, och Mälardalen skulle kunna ha ett liknande trafiksystem. Nu hoppas jag att Mälardalstrafiks ordförande - ingen annan än Kristoffer Tamsons (M) - ser till att detta inte blir ett lika stort fiasko som röda linjens nya signalsystem!
Enceladus
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik

Inläggav Enceladus » fre 12 mar, 2021 16:00

SJ slutar köra i Mälardalen: En kalldusch

Pajkastningen har börjat:

TTELA skrev:– En kalldusch. Jag utgår ifrån att regeringen som ägare agerar och sätter stopp för det här, säger trafikregionrådet i Region Stockholm, Kristoffer Tamsons (M), till TT.

– Jag tror kanske möjligen att Kristoffer Tamsons blandar ihop SJ, regeringen och staten. SJ är ett statlig ägt bolag. Vi har inga offentliga medel som vi lever på. Våra intäkter kommer från våra resenärer. I det här fallet uteblir intäkterna och vi får ingen kompensation från regionerna, säger Monica Lingegård.


Mälardalstrafik kommenterar SJs förtida uppsägning av trafikavtal i Mälardalen

I ovanstående pressmeddelande citeras reaktioner från Mälardalstrafiks ledamöter.

SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafiken i förtid

SVT Nyheter skrev:– Avtalet är uppsagt men det här rimmar inte med de signaler som vi fått från staten. Jag förutsätter att SJ går tillbaka till förhandlingsbordet och Region Sörmland kommer att göra sitt yttersta för att se till att sörmlänningarna ska kunna ta sitt tåg som vanligt, säger hon.
Enceladus
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik

Inläggav Diripsi » lör 13 mar, 2021 0:19

Enceladus skrev:Men så lätt ska politikerna inte få komma undan. Det är ingen som har tvingat dem att välja ett sådant marknadsfundamentalistiskt trafikavtal. I Sydsverige fungerar Öresundstågen fortfarande utmärkt, och Mälardalen skulle kunna ha ett liknande trafiksystem. Nu hoppas jag att Mälardalstrafiks ordförande - ingen annan än Kristoffer Tamsons (M) - ser till att detta inte blir ett lika stort fiasko som röda linjens nya signalsystem!

Observera att detta gäller trafiken som Mälardalstrafik har direktupphandlat av SJ (Svealandsbanan, Sörmlandspilen, Nyköpingsbanan och UVEN). Den trafiken kommer att köras av MTR från december i ett avtal som liknar det för Öresundstågen. Problemet handlar om hur den trafiken ska bedrivas mellan september och december.

Det marknadsfundamentalistiska avtalet för den "låtsaskommersiella" trafiken är inte uppsagt (tyvärr).
Diripsi
 
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 16 maj, 2019 13:11

Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik

Inläggav Hechtwagen » lör 13 mar, 2021 9:06

Nyhetsrapporteringen kring detta har varit påfallande oinitierad och intervjun med Tamsons får honom att framstå som helt oinsatt i frågan, enligt honom så innebär detta total nedläggning av denna trafik utan att den ersätts med ny trafik.

Det som TT och övriga media helt undlåtit att rapportera är att SJ i vilket fall som helst hade slutat köra denna trafik i december.

Ja ni läste rätt, SJAB slutar köra MÄLABs tåg i december, och då tar MTR över varför framkommer inte det i media?

Det MÄLAB nu får göra är väl att be MTR komma tre månader tidigare, något som MTR ytterst sannolikt är villiga att gå med på mot betalning.

Scenariot Tamsons målar upp där tågen helt ställs in inträffar bara om han vill det, varför trasslar han alltid in sig i yvig retorik och framstår som personligen indignerad och känslostyrd när det landar problem på hans skrivbord?

Sedan är det ju lite roligt att SJ åtagit sig att ta den ekonomiska risken för denna trafik men inte vill stå för det nu.
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik

Inläggav Diripsi » lör 13 mar, 2021 9:55

Hechtwagen skrev:Sedan är det ju lite roligt att SJ åtagit sig att ta den ekonomiska risken för denna trafik men inte vill stå för det nu.

Nu förstår jag inte, det står ju i avtalet att SJ får säga upp avtalet med sex månaders varsel om förutsättningarna ändras väsentligt. SJ kan inte klandras för att de följer avtalet.
Diripsi
 
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 16 maj, 2019 13:11

Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik

Inläggav daniel_s » lör 13 mar, 2021 10:34

Diripsi skrev:
Hechtwagen skrev:Sedan är det ju lite roligt att SJ åtagit sig att ta den ekonomiska risken för denna trafik men inte vill stå för det nu.

Nu förstår jag inte, det står ju i avtalet att SJ får säga upp avtalet med sex månaders varsel om förutsättningarna ändras väsentligt. SJ kan inte klandras för att de följer avtalet.


Nja, enligt min rättsuppfattning kan dominerande aktörer klandras när de börjar veva med taktpinnen på marknaden för att få som de vill, vilket är något som SJ då och då gör även efter bolagiseringen. Det verkar liksom inbyggt i SJ-mentaliteten att SJ själva bör få bedöma vad som är deras del av marknaden där de kan klara sig själva, och vad som är olönsam trafik som de bör få betalt för.

Sen är det rimligtvis så att SJ som avtalspart i detta fall har full koll på vad som gäller och jag ser det som mycket osannolikt att SJ skulle förlora någonting på detta agerande. Den rimliga utgången av detta är väl att regionerna pytsar in lite pengar så att Mälab kan förlänga kontraktet till för SJAB mer förmånliga villkor.
daniel_s
 
Inlägg: 12913
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik

Inläggav Odd » lör 13 mar, 2021 11:10

Är detta det som är dom nya dubbeldäckade Mälab-tågen?
Hur stor är då risken att SJ gör en liknande hantering som när Citypendeln tog över trafiken från SJ år 2000, där SJ helt enkelt hade kört slut på alla kilometrar och bara lämnat tågen utan att egentligen lämna över något av signifikant värde för nya operatören?
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik

Inläggav daniel_s » lör 13 mar, 2021 11:59

Odd skrev:Är detta det som är dom nya dubbeldäckade Mälab-tågen?
Hur stor är då risken att SJ gör en liknande hantering som när Citypendeln tog över trafiken från SJ år 2000, där SJ helt enkelt hade kört slut på alla kilometrar och bara lämnat tågen utan att egentligen lämna över något av signifikant värde för nya operatören?


Den gången var ju iofs avtalet mellan SL och staten/SJ helt annorlunda från början. Undrar om inte SL dessutom bröt mot avtalet genom att säga upp det så hastigt, men det kommer jag inte ihåg längre.

Hur som helst blir det nog inte lika festlig debatt den här gången, tyvärr har ju de roligaste tomtarna försvunnit från scenen och ersatts med folk som är bättre på politisk teater.
daniel_s
 
Inlägg: 12913
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik

Inläggav Enceladus » lör 13 mar, 2021 12:05

Diripsi skrev:
Enceladus skrev:Men så lätt ska politikerna inte få komma undan. Det är ingen som har tvingat dem att välja ett sådant marknadsfundamentalistiskt trafikavtal. I Sydsverige fungerar Öresundstågen fortfarande utmärkt, och Mälardalen skulle kunna ha ett liknande trafiksystem. Nu hoppas jag att Mälardalstrafiks ordförande - ingen annan än Kristoffer Tamsons (M) - ser till att detta inte blir ett lika stort fiasko som röda linjens nya signalsystem!

Observera att detta gäller trafiken som Mälardalstrafik har direktupphandlat av SJ (Svealandsbanan, Sörmlandspilen, Nyköpingsbanan och UVEN). Den trafiken kommer att köras av MTR från december i ett avtal som liknar det för Öresundstågen. Problemet handlar om hur den trafiken ska bedrivas mellan september och december.

Det marknadsfundamentalistiska avtalet för den "låtsaskommersiella" trafiken är inte uppsagt (tyvärr).


Det nuvarande avtalet för Mälartågslinjerna är ett nettoavtal där trafikoperatören tar huvuddelen av risken för såväl trafikens kostnader som intäkter. Jag skulle säga att båda avtalstyperna, d.v.s. både detta avtal och den låtsaskommersiella trafiken, är marknadsfundamentalistiska och att skillnaden i praktiken är hårfin. I det tidigare fallet får SJ ett direkt bidrag och inte i det senare fallet, men det är ju inte detta bidrag som utgör problemet med tågtrafiken.

I båda fallen är det SJ som tar huvuddelen av risken. Detta risktagande måste SJ givetvis ha betalt för. Men nu kan vi se varför en sådan riskfördelning inte är en bra idé. Vinstdrivande företag är intresserade av vinst. Verksamheter som inte går med vinst behöver samhället ta ansvar för. Detta brukar kallas att privatisera vinster och socialisera förluster. Om samhället ändå måste ta hand om förlusterna i dåliga tider, vad är då poängen med att privatisera vinsterna i goda tider?

Det andra stora problemet är konflikten mellan företagsekonomi och samhällsekonomi. Ett konkret exempel är valet mellan vändande och genomgående trafikering. Genomgående trafikering med regionaltåg gör att färre väljer att åka pendeltåg mellan Södertälje/Flemingsberg och Arlanda/Uppsala, vilket kan vara bra för samhället om det inte finns plats för fler resenärer på pendeltågen. Men för ett företag spelar en potentiell besparing i infrastruktur absolut ingen roll.

Jag hoppas att denna händelse kan öppna Mälardalstrafiks beslutsfattares ögon för varför de flesta avtal i kollektivtrafiken är bruttoavtal som inte har just dessa två problem. Det nya avtalet som börjar i december är mycket riktigt ett bruttoavtal, vilket är jättebra, men stora delar av tågtrafiken kommer fortfarande att vara för samhället ineffektivt organiserade.
Enceladus
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik

Inläggav Enceladus » lör 13 mar, 2021 12:14

Hechtwagen skrev:Det MÄLAB nu får göra är väl att be MTR komma tre månader tidigare, något som MTR ytterst sannolikt är villiga att gå med på mot betalning.

Scenariot Tamsons målar upp där tågen helt ställs in inträffar bara om han vill det, varför trasslar han alltid in sig i yvig retorik och framstår som personligen indignerad och känslostyrd när det landar problem på hans skrivbord?


Tamsons, tillika Mälardalstrafiks ordförande, kan vara oroad för att Mälardalstrafik inte har ett eget biljettsystem. Nu skulle det behövas.
Enceladus
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik

Inläggav C12C3C3C12 » lör 13 mar, 2021 12:30

Odd skrev:Är detta det som är dom nya dubbeldäckade Mälab-tågen?
Hur stor är då risken att SJ gör en liknande hantering som när Citypendeln tog över trafiken från SJ år 2000, där SJ helt enkelt hade kört slut på alla kilometrar och bara lämnat tågen utan att egentligen lämna över något av signifikant värde för nya operatören?


Yupp det stämmer, X1:orna var nerkörda mot slutet, sedan betedde sig SJ som en barnunge, dom lämnade inte över ritningarna till tågen, företagshemligheter kallades det så Citypendeln fick försöka ragga upp dem hos f.d. ASEA. Det är en sak som Citypendeln inte fick credit för att dom fick X1:orna att gå riktigt bra.

Sorry för utvikningen.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1712
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik

Inläggav Hechtwagen » lör 13 mar, 2021 14:29

Diripsi skrev:
Hechtwagen skrev:Sedan är det ju lite roligt att SJ åtagit sig att ta den ekonomiska risken för denna trafik men inte vill stå för det nu.

Nu förstår jag inte, det står ju i avtalet att SJ får säga upp avtalet med sex månaders varsel om förutsättningarna ändras väsentligt. SJ kan inte klandras för att de följer avtalet.


Sant.
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik

Inläggav Hechtwagen » lör 13 mar, 2021 14:30

Enceladus skrev:
Hechtwagen skrev:Det MÄLAB nu får göra är väl att be MTR komma tre månader tidigare, något som MTR ytterst sannolikt är villiga att gå med på mot betalning.

Scenariot Tamsons målar upp där tågen helt ställs in inträffar bara om han vill det, varför trasslar han alltid in sig i yvig retorik och framstår som personligen indignerad och känslostyrd när det landar problem på hans skrivbord?


Tamsons, tillika Mälardalstrafiks ordförande, kan vara oroad för att Mälardalstrafik inte har ett eget biljettsystem. Nu skulle det behövas.


Då hade han väl kunnat säga det.
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik

Inläggav Hechtwagen » lör 13 mar, 2021 14:36

Odd skrev:Är detta det som är dom nya dubbeldäckade Mälab-tågen?
Hur stor är då risken att SJ gör en liknande hantering som när Citypendeln tog över trafiken från SJ år 2000, där SJ helt enkelt hade kört slut på alla kilometrar och bara lämnat tågen utan att egentligen lämna över något av signifikant värde för nya operatören?


Javars, det var i så fall Citypendelns minsta problem, När SJ släppte pendeln till MTR nu senaste entreprenörsbytet så gick allt väldigtciviliserat till.
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik

Inläggav Enceladus » lör 13 mar, 2021 14:41

Hechtwagen skrev:
Odd skrev:Är detta det som är dom nya dubbeldäckade Mälab-tågen?
Hur stor är då risken att SJ gör en liknande hantering som när Citypendeln tog över trafiken från SJ år 2000, där SJ helt enkelt hade kört slut på alla kilometrar och bara lämnat tågen utan att egentligen lämna över något av signifikant värde för nya operatören?


Javars, det var i så fall Citypendelns minsta problem, När SJ släppte pendeln till MTR nu senaste entreprenörsbytet så gick allt väldigtciviliserat till.


Hur kommer det sig att MTR fortfarande inte har återskapat SJ:s beläggningsinformation? Jag saknar den!
Enceladus
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik

Inläggav 4330 » sön 14 mar, 2021 11:57

Enceladus skrev:Det andra stora problemet är konflikten mellan företagsekonomi och samhällsekonomi. Ett konkret exempel är valet mellan vändande och genomgående trafikering. Genomgående trafikering med regionaltåg gör att färre väljer att åka pendeltåg mellan Södertälje/Flemingsberg och Arlanda/Uppsala, vilket kan vara bra för samhället om det inte finns plats för fler resenärer på pendeltågen. Men för ett företag spelar en potentiell besparing i infrastruktur absolut ingen roll.


Att skjutsa resenärer Södertälje - Uppsala med X60 (lång restid kombinerad med obekväma säten och ingen WC) är dålig reklam för järnvägen. Flemingsberg - Arlanda (59-60 minuter) kan vara acceptabelt vid någon enstaka flyganslutning.
4330
 
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 14 nov, 2020 11:06

Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik

Inläggav C12C3C3C12 » sön 14 mar, 2021 12:31

4330 skrev:
Enceladus skrev:Det andra stora problemet är konflikten mellan företagsekonomi och samhällsekonomi. Ett konkret exempel är valet mellan vändande och genomgående trafikering. Genomgående trafikering med regionaltåg gör att färre väljer att åka pendeltåg mellan Södertälje/Flemingsberg och Arlanda/Uppsala, vilket kan vara bra för samhället om det inte finns plats för fler resenärer på pendeltågen. Men för ett företag spelar en potentiell besparing i infrastruktur absolut ingen roll.


Att skjutsa resenärer Södertälje - Uppsala med X60 (lång restid kombinerad med obekväma säten och ingen WC) är dålig reklam för järnvägen. Flemingsberg - Arlanda (59-60 minuter) kan vara acceptabelt vid någon enstaka flyganslutning.


Det är väl samma sak som Bålsta - Nynäshamn med X60. Nu är det väl så att det är endast dom riktiga tågdiggarna som gör dessa långresor, en "normal" Södertäljebo tar väl tågen från Södertälje Syd till Arlanda. Hmm obekväma säten på X60, det anmäler jag en avvikande åsikt om.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1712
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik

Inläggav Enceladus » sön 14 mar, 2021 14:11

C12C3C3C12 skrev:
4330 skrev:
Enceladus skrev:Det andra stora problemet är konflikten mellan företagsekonomi och samhällsekonomi. Ett konkret exempel är valet mellan vändande och genomgående trafikering. Genomgående trafikering med regionaltåg gör att färre väljer att åka pendeltåg mellan Södertälje/Flemingsberg och Arlanda/Uppsala, vilket kan vara bra för samhället om det inte finns plats för fler resenärer på pendeltågen. Men för ett företag spelar en potentiell besparing i infrastruktur absolut ingen roll.


Att skjutsa resenärer Södertälje - Uppsala med X60 (lång restid kombinerad med obekväma säten och ingen WC) är dålig reklam för järnvägen. Flemingsberg - Arlanda (59-60 minuter) kan vara acceptabelt vid någon enstaka flyganslutning.


Det är väl samma sak som Bålsta - Nynäshamn med X60. Nu är det väl så att det är endast dom riktiga tågdiggarna som gör dessa långresor, en "normal" Södertäljebo tar väl tågen från Södertälje Syd till Arlanda. Hmm obekväma säten på X60, det anmäler jag en avvikande åsikt om.


Förutom två dagliga avgångar på Eskilstunapendeln är det bara Ostpendeln som har genomgående trafikering. Ostpendeln är dock dyr (varför den döptes om till InterCity) och har endast 2-timmarstrafik. Jag skulle gissa att Ostpendeln i nuläget har en ganska låg marknadsandel mellan Södertälje och Arlanda.

Från december är det tänkt att bli timmestrafik mellan Södertälje Syd och Arlanda med Eskilstunapendeln och SJ har aviserat att även Ostpendeln ska få timmestrafik. Då kan marknadsandelarna förändras ordentligt, men det beror också på prissättningen. Det hade varit så mycket enklare för resenärerna om alla tåg hade samma taxa som i Sydsverige...
Enceladus
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik

Inläggav 4330 » sön 14 mar, 2021 15:01

C12C3C3C12 skrev:Det är väl samma sak som Bålsta - Nynäshamn med X60. Nu är det väl så att det är endast dom riktiga tågdiggarna som gör dessa långresor, en "normal" Södertäljebo tar väl tågen från Södertälje Syd till Arlanda. Hmm obekväma säten på X60, det anmäler jag en avvikande åsikt om.


Hur lutar du ett X60-säte bakåt? Hur sover man i ett X60-säte?
4330
 
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 14 nov, 2020 11:06

Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik

Inläggav daniel_s » sön 14 mar, 2021 15:14

4330 skrev:Hur sover man i ett X60-säte?


Man sätter sig lite längre fram på sittdynan så att man vilar bakhuvudet på ryggstödets överkant. Funkar utmärkt :D
daniel_s
 
Inlägg: 12913
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster