Förändrat resande, men samma utbud. Är strategin hållbar?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Förändrat resande, men samma utbud. Är strategin hållbar?

Inläggav Enceladus » fre 05 feb, 2021 17:25

Enligt SL:s Årsberättelse 2006 hade tunnelbanan cirka 4,7 gånger fler påstigande än pendeltågen (1 071 000 respektive 230 000 påstigande per vanlig vardag). Enligt TF:s Verksamhetsberättelse 2020 hade tunnelbanan cirka 2,7 gånger fler påstigande än pendeltågen (707 000 respektive 258 000 påstigande per vanlig vardag). Året innan dess hade tunnelbanan för första gången någonsin endast tre gånger fler påstigande än pendeltågen, vilket tyder på att denna trend är oberoende av pandemin.

Resandet har alltså förändrats radikalt under de senaste 15 åren. Det är däremot inte utbudet. Tunnelbanan har fortfarande ett mycket bättre trafikutbud än pendeltågen, trots att den genomsnittliga tunnelbanelinjen inte längre har fler resenärer. Av populistiska skäl prioriteras befintlig trafik högre än utökad trafik, vilket dock kan få långtgående konsekvenser. Exempelvis har tunnelbanan fått en unik status tack vare att tunnelbanan dominerade för 15 år sedan. Inget kan förändra detta nu.

Bussmagasinet skriver att pandemin har lett till ännu fler förändringar. Resandet har minskat mer i vissa områden än andra, och speciellt i rusningen är det färre resenärer. Vidare finns det mycket som talar för att resandet även på sikt kommer att spridas ut mer över dygnet. När regionen växer och kollektivtrafikandelen ökar kan det totala antalet resenärer i rusningen fortfarande öka i framtiden, men sannolikt kommer resandet att öka mest under övriga delar av dygnet.

Om trafikutbudet inte anpassas till efterfrågan så finns det en uppenbar risk att vissa delar av trafiken blir överutnyttjade och andra underutnyttjade. Hur rimligt är det att bevara utbudet bara för sakens skull, speciellt i en snabbt växande storstadsregion i en föränderlig värld? Kommer SL förr eller senare att behöva anpassa trafiken till hur verkligheten ser ut idag snarare än för 15 år sedan, både gällande trafikslag och tid på dygnet? Frågan är också relevant för hur mycket Roslagsbanan ska prioriteras.
Enceladus
 
Inlägg: 5941
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 24 gäster