EU kräver cykelplatser på alla tåg - konsekvenser?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: EU kräver cykelplatser på alla tåg - konsekvenser?

Inläggav Anders Hanquist » sön 02 maj, 2021 18:59

Lite märkligt kanske att EU ska "peka med hela handen" och tala om för lokaltrafikföretag vilket resgods passagerarna ska få ta med på resan. Det känns som en rätt lokal angelägenhet. Hade det handlat om rullstolar, rollatorer och liknande hjälpmedel för rörelsehindrade hade det varit mer förståeligt. Men en cyklist är inte bunden till sitt fortskaffningsmedel och kan inte anses som "diskriminerad" om hen blir tvungen att lämna sin cykel utanför tåget. På vissa ställen får man inte ta med en hund på spårvagnen (sett i U.K. och det före Brexit). Jag tycker sådant bör få bestämmas av respektive trafikhuvudman och vad man tycker är lämpligt och möjligt att ta med på färden. Inte en generell "gräddfil" för cyklar jämfört med annat gods av samma storlek. Inom SL-området tycker jag nuvarande ordning är rätt rimlig. Bara på pendeln är cyklar tillåtna (men inte alltid och överallt). Det kan försvaras med att de trafikerar längre sträckor och att vagnarna är rymligare.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: EU kräver cykelplatser på alla tåg - konsekvenser?

Inläggav Lennart Petersen » sön 02 maj, 2021 19:48

Anders Hanquist skrev:Lite märkligt kanske att EU ska "peka med hela handen" och tala om för lokaltrafikföretag vilket resgods passagerarna ska få ta med på resan. Det känns som en rätt lokal angelägenhet. Hade det handlat om rullstolar, rollatorer och liknande hjälpmedel för rörelsehindrade hade det varit mer förståeligt. Men en cyklist är inte bunden till sitt fortskaffningsmedel och kan inte anses som "diskriminerad" om hen blir tvungen att lämna sin cykel utanför tåget. På vissa ställen får man inte ta med en hund på spårvagnen (sett i U.K. och det före Brexit). Jag tycker sådant bör få bestämmas av respektive trafikhuvudman och vad man tycker är lämpligt och möjligt att ta med på färden. Inte en generell "gräddfil" för cyklar jämfört med annat gods av samma storlek. Inom SL-området tycker jag nuvarande ordning är rätt rimlig. Bara på pendeln är cyklar tillåtna (men inte alltid och överallt). Det kan försvaras med att de trafikerar längre sträckor och att vagnarna är rymligare.

Även på Saltsjöbanan går det att ta med cykel, men det är ju marginellt.
I övrigt tycker jag det fungerar bra på pendeln med cyklar.
Om folk vill cykla till pendeln och ha cykeln i fred så kunde man kanske fundera på sådana där snurror som provats och där man kan parkera och låsa fast cykeln.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2421
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: EU kräver cykelplatser på alla tåg - konsekvenser?

Inläggav Enceladus » sön 02 maj, 2021 21:08

Anders Hanquist skrev:Lite märkligt kanske att EU ska "peka med hela handen" och tala om för lokaltrafikföretag vilket resgods passagerarna ska få ta med på resan. Det känns som en rätt lokal angelägenhet. Hade det handlat om rullstolar, rollatorer och liknande hjälpmedel för rörelsehindrade hade det varit mer förståeligt. Men en cyklist är inte bunden till sitt fortskaffningsmedel och kan inte anses som "diskriminerad" om hen blir tvungen att lämna sin cykel utanför tåget. På vissa ställen får man inte ta med en hund på spårvagnen (sett i U.K. och det före Brexit). Jag tycker sådant bör få bestämmas av respektive trafikhuvudman och vad man tycker är lämpligt och möjligt att ta med på färden. Inte en generell "gräddfil" för cyklar jämfört med annat gods av samma storlek. Inom SL-området tycker jag nuvarande ordning är rätt rimlig. Bara på pendeln är cyklar tillåtna (men inte alltid och överallt). Det kan försvaras med att de trafikerar längre sträckor och att vagnarna är rymligare.


Är det inte positivt om europeiska resenärer kan räkna med att cykeln kan användas överallt i EU?
Enceladus
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: EU kräver cykelplatser på alla tåg - konsekvenser?

Inläggav Lennart Petersen » sön 02 maj, 2021 22:52

Enceladus skrev:
Anders Hanquist skrev:Lite märkligt kanske att EU ska "peka med hela handen" och tala om för lokaltrafikföretag vilket resgods passagerarna ska få ta med på resan. Det känns som en rätt lokal angelägenhet. Hade det handlat om rullstolar, rollatorer och liknande hjälpmedel för rörelsehindrade hade det varit mer förståeligt. Men en cyklist är inte bunden till sitt fortskaffningsmedel och kan inte anses som "diskriminerad" om hen blir tvungen att lämna sin cykel utanför tåget. På vissa ställen får man inte ta med en hund på spårvagnen (sett i U.K. och det före Brexit). Jag tycker sådant bör få bestämmas av respektive trafikhuvudman och vad man tycker är lämpligt och möjligt att ta med på färden. Inte en generell "gräddfil" för cyklar jämfört med annat gods av samma storlek. Inom SL-området tycker jag nuvarande ordning är rätt rimlig. Bara på pendeln är cyklar tillåtna (men inte alltid och överallt). Det kan försvaras med att de trafikerar längre sträckor och att vagnarna är rymligare.


Är det inte positivt om europeiska resenärer kan räkna med att cykeln kan användas överallt i EU?

Nej. Därför att det kommer att kosta pengar som någon får betala. I bästa fall dom som släpar med sig cyklar men uppenbart finns det väl låg betalningsvilja för det här annars hade marknaden och tågoperatörerna erbjudit cykelplatser så det räckt . Och jag som resenär vill varken betala för andras cykelplatser eller dela utrymme på tåget med skitiga, skräpiga cyklar. Men utveckla gärna uthyrning av cyklar på järnvägsstationerna så borde även den som nu nödvändigt måste cykla vara nöjd.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2421
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: EU kräver cykelplatser på alla tåg - konsekvenser?

Inläggav Anders Hanquist » mån 03 maj, 2021 14:06

Enceladus skrev:Är det inte positivt om europeiska resenärer kan räkna med att cykeln kan användas överallt i EU?


Det handlar ju inte huruvida cykeln kan "användas", utan hur och till vilken kostad den kan transporteras när den inte används. Det står ju en cyklist från Sicilien fritt att cykla till Lappland (när det inte är pandemistängda gränser, men det är ju en udda grej) om hen så önskar. Visst bör man kunna skicka en cykel på tåg till en rimlig kostnad om man till exempel vill göra en cykelsemester i en annan region eller annat land. Självklart. Det kunde man ju på polletteringens tid. Men diskussionen här handlar ju om lokaltrafik (tråden ligger till och med i den kategorin) och då är det kanske inte lika självklart.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: EU kräver cykelplatser på alla tåg - konsekvenser?

Inläggav Enceladus » tis 04 maj, 2021 10:33

Anders Hanquist skrev:
Enceladus skrev:Är det inte positivt om europeiska resenärer kan räkna med att cykeln kan användas överallt i EU?


Det handlar ju inte huruvida cykeln kan "användas", utan hur och till vilken kostad den kan transporteras när den inte används. Det står ju en cyklist från Sicilien fritt att cykla till Lappland (när det inte är pandemistängda gränser, men det är ju en udda grej) om hen så önskar. Visst bör man kunna skicka en cykel på tåg till en rimlig kostnad om man till exempel vill göra en cykelsemester i en annan region eller annat land. Självklart. Det kunde man ju på polletteringens tid. Men diskussionen här handlar ju om lokaltrafik (tråden ligger till och med i den kategorin) och då är det kanske inte lika självklart.


Hur tänker sig skribenten att en cyklist från kontinenten ska kunna ta sig till exempelvis Ytterby gruva där det har upptäckts flest grundämnen i hela världen? Avståndet är ganska stort från Stockholm C, men däremot inte från Rydbo. För pendlare är det ännu viktigare att avståndet till närmaste station inte är för stort. Eftersom medlemsländerna inte har tagit sitt ansvar för trafikförsörjningen finns det helt klart ett behov av att EU gör det.
Enceladus
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: EU kräver cykelplatser på alla tåg - konsekvenser?

Inläggav Sio » tis 04 maj, 2021 15:15

Enceladus skrev:Hur tänker sig skribenten att en cyklist från kontinenten ska kunna ta sig till exempelvis Ytterby gruva där det har upptäckts flest grundämnen i hela världen?


Buss till Ytterby och sedan en dryg kilometers promenad.
Cykeln lämnar han hemma.

Kollektivtrafiken kan inte tillgodose alla upptänkliga reseönskemål. Att man ska tränga undan andra resenärer med skrymmande cyklar känns inte särskilt angeläget. För den som absolut vill ha med en cykel finns det ihopfällbara cyklar som man redan nu kan resa jorden runt med som Till gjorde i sitt resereportage i Postvagnen för ett par år sedan.
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 430
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 17:49
Ort: Stockholm

Re: EU kräver cykelplatser på alla tåg - konsekvenser?

Inläggav Enceladus » tis 04 maj, 2021 16:31

Sio skrev:
Enceladus skrev:Hur tänker sig skribenten att en cyklist från kontinenten ska kunna ta sig till exempelvis Ytterby gruva där det har upptäckts flest grundämnen i hela världen?


Buss till Ytterby och sedan en dryg kilometers promenad.
Cykeln lämnar han hemma.

Kollektivtrafiken kan inte tillgodose alla upptänkliga reseönskemål. Att man ska tränga undan andra resenärer med skrymmande cyklar känns inte särskilt angeläget. För den som absolut vill ha med en cykel finns det ihopfällbara cyklar som man redan nu kan resa jorden runt med som Till gjorde i sitt resereportage i Postvagnen för ett par år sedan.


Ingen behöver trängas undan. Den kapacitetsbrist som finns utanför rusningen beror uteslutande på att trafiken dras ner för kraftigt. Köpenhamn visar med all tydlighet att Stockholms förmenta platsbrist är självvald. I rusningen är det däremot mycket svårare att ge plats åt alla utan ny infrastruktur. Då kan det finnas skäl till undantag.
Enceladus
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: EU kräver cykelplatser på alla tåg - konsekvenser?

Inläggav Lennart Petersen » tis 04 maj, 2021 16:41

Enceladus skrev:
Anders Hanquist skrev:
Enceladus skrev:Är det inte positivt om europeiska resenärer kan räkna med att cykeln kan användas överallt i EU?


Det handlar ju inte huruvida cykeln kan "användas", utan hur och till vilken kostad den kan transporteras när den inte används. Det står ju en cyklist från Sicilien fritt att cykla till Lappland (när det inte är pandemistängda gränser, men det är ju en udda grej) om hen så önskar. Visst bör man kunna skicka en cykel på tåg till en rimlig kostnad om man till exempel vill göra en cykelsemester i en annan region eller annat land. Självklart. Det kunde man ju på polletteringens tid. Men diskussionen här handlar ju om lokaltrafik (tråden ligger till och med i den kategorin) och då är det kanske inte lika självklart.


Hur tänker sig skribenten att en cyklist från kontinenten ska kunna ta sig till exempelvis Ytterby gruva där det har upptäckts flest grundämnen i hela världen? Avståndet är ganska stort från Stockholm C, men däremot inte från Rydbo. För pendlare är det ännu viktigare att avståndet till närmaste station inte är för stort. Eftersom medlemsländerna inte har tagit sitt ansvar för trafikförsörjningen finns det helt klart ett behov av att EU gör det.

Båt till Vaxholm torde vara en god möjlighet om man inte vill cykla hela vägen.
Alternativt hyra cykel i Vaxholm
https://www.vaxholmcykeluthyrning.se/sv-SE
F.ö tycker jag det var ett rejält skruvat exempel.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2421
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: EU kräver cykelplatser på alla tåg - konsekvenser?

Inläggav Sio » tis 04 maj, 2021 17:28

Enceladus skrev:
Sio skrev:
Enceladus skrev:Hur tänker sig skribenten att en cyklist från kontinenten ska kunna ta sig till exempelvis Ytterby gruva där det har upptäckts flest grundämnen i hela världen?


Buss till Ytterby och sedan en dryg kilometers promenad.
Cykeln lämnar han hemma.

Kollektivtrafiken kan inte tillgodose alla upptänkliga reseönskemål. Att man ska tränga undan andra resenärer med skrymmande cyklar känns inte särskilt angeläget. För den som absolut vill ha med en cykel finns det ihopfällbara cyklar som man redan nu kan resa jorden runt med som Till gjorde i sitt resereportage i Postvagnen för ett par år sedan.


Ingen behöver trängas undan. Den kapacitetsbrist som finns utanför rusningen beror uteslutande på att trafiken dras ner för kraftigt. Köpenhamn visar med all tydlighet att Stockholms förmenta platsbrist är självvald. I rusningen är det däremot mycket svårare att ge plats åt alla utan ny infrastruktur. Då kan det finnas skäl till undantag.


Cykelplatserna finns ju i oavsett om de används eller ej. Visst förmodligen finns det ett obekvämt fällsäte där. Men så fort det kommer dit en skitig cykel blir alla fällsäten oanvändbara om man inte råka åka i blåställ.
Och man kommer knappast att köra fler tåg i lågtrafik för att kompensera för bortfallet till cykelplatser.

Bättre vore om de som ska cykla, cyklade hela vägen.
Senast redigerad av Sio tis 04 maj, 2021 20:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 430
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 17:49
Ort: Stockholm

Re: EU kräver cykelplatser på alla tåg - konsekvenser?

Inläggav Lennart Petersen » tis 04 maj, 2021 17:57

Enceladus skrev:[q

Hur tänker sig skribenten att en cyklist från kontinenten ska kunna ta sig till exempelvis Ytterby gruva där det har upptäckts flest grundämnen i hela världen? Avståndet är ganska stort från Stockholm C, men däremot inte från Rydbo. För pendlare är det ännu viktigare att avståndet till närmaste station inte är för stort. Eftersom medlemsländerna inte har tagit sitt ansvar för trafikförsörjningen finns det helt klart ett behov av att EU gör det.

En del möjligheter utan cykel:
https://ytterbygruva.se/gruvans%20histo ... itta%20hit
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2421
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: EU kräver cykelplatser på alla tåg - konsekvenser?

Inläggav LÅ1 » tis 04 maj, 2021 18:04

Men det är ju inte nyttigt för benstommen att cykla. Enligt uppgifter i Svt:s Vetenskapens värld. Bättre då att springa. Fast det där gäller nog i första hand tävlingscyklister.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 14094
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: EU kräver cykelplatser på alla tåg - konsekvenser?

Inläggav Diripsi » tis 04 maj, 2021 21:48

Sio skrev:Cykelplatserna finns ju i oavsett om de används eller ej. Visst förmodligen finns det ett obekvämt fällsäte där. Men så fort det kommer dit en skitig cykel blir alla fällsäten oanvändbara om man inte råka åka i blåställ.
Och man kommer knappast att köra fler tåg i lågtrafik för att kompensera för bortfallet till cykelplatser.

Bättre vore om de som ska cykla, cyklade hela vägen.

Utanför rusningen bör trafiken självfallet planeras så att det finns sittplatser till alla och då blir det gott om plats för cyklar på pendeltåg och liknande. Det handlar inte om att köra fler tåg för cyklisternas skull.
Diripsi
 
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 16 maj, 2019 13:11

Re: EU kräver cykelplatser på alla tåg - konsekvenser?

Inläggav Anders Hanquist » tis 04 maj, 2021 23:09

Diskussionen blir lite märklig med väldigt skruvade exempel. Frågan är dock varför just cyklar ska vara hyperprioterat resgods i lokaltrafiken. Jag har inte läst det här EU-förslaget, men jag kan anta att man talar om "tåg". Så har det i alla fall formulerats av trådskaparen i rubriken till denna tråd. Då avser man förmodligen järnväg, men inte tunnelbana och spårväg. Även lokalbanor av typen RB bör då räknas till denna senare kategori.Funktionen snarare än koncessionstypen bör avgöra. Dagliga pendlare bör defitivt definitivt inte fritt ta med sig cyklar på allmänna kommunikationsmedel av flera orsaker som andra skribenter redan nämnt. Då är det bättre med infartsparkeringar för cyklar där dessa kan säkert förvaras på vissa stationer medan deras ägare fortsätter med kollektivtrafiken.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster