Fastställd primär tågplan 2021

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Fastställd primär tågplan 2021

Inläggav Enceladus » fre 25 sep, 2020 16:09

För några timmar sedan publicerade Trafikverket "Fastställd primär Tågplan 2021". Detta är den första fastställda tågplanen efter coronapandemin. Innan pandemin började slog tågtrafiken rekord efter rekord. Nu kan det ta lite tid innan trafiken återhämtar sig. Bland annat vill tyska Flixtrain börja köra tåg i Sverige, men det återstår att se hur trafiken faller ut.

Tågplanen är samtidigt den sista innan Mälartåg gör sitt intåg i Mälardalen. Från den 12 december 2021 ska Mälartåg trafikera följande fem sträckor:

*Örebro–Eskilstuna–Stockholm–Uppsala
*Hallsberg–Katrineholm–Stockholm
*Norrköping–Nyköping–Stockholm
*Linköping–Eskilstuna–Sala–Uppsala
*Uppsala–Tierp–Gävle

I Tågplan 2021 kör SJ halvtimmestrafik dagtid mellan Stockholm och Uppsala, där vartannat tåg gör uppehåll i Märsta och Knivsta. Nästa år börjar Mälartåg köra timmestrafik dagtid på samma sträcka. Således kommer sträckan att trafikeras av tre operatörer: SL/UL, Mälartåg samt SJ. Det är ännu oklart hur det blir med prissättningen.

En intressant fundering är om SJ behåller sin nuvarande trafik mellan Stockholm och Uppsala. Mälartåg kommer ju att ta några resenärer, speciellt om prissättningen blir lägre. Frågan är i så fall om SJ behåller direkttågen eller tågen som gör uppehåll i Märsta och Knivsta.

Eftersom Mälartåg ska köra via Arlanda finns risken att relationen Märsta–Knivsta–Uppsala blir utan trafik. SL hade tidigare planer på att inrätta en pendeltågslinje mellan Nynäshamn och Uppsala via Märsta. Detta skulle rädda situationen. Dessvärre har SL fordonsbrist och ambitionsnivån har sänkts väsentligt sedan resandet exploderade.
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fastställd primär tågplan 2021

Inläggav Enceladus » fre 25 sep, 2020 16:27

I de preliminära tågplanerna hade Arlanda Express en något reducerad trafik. I den fastställda tågplanen har dock trafiken inte reducerats. Detta innebär att Arlanda Express behåller sin kvartstrafik från Arlanda mellan 4:50 och 0:05 alla dagar samt från Stockholm mellan 4:20 och 23:35 alla dagar (halvtimmestrafiken fortsätter ett tag till).

Således kommer Arlanda Express även fortsättningsvis att ha Sveriges längsta kvartstrafik, trots att flygresandet har minskat och att antalet resenärer med Arlanda Express var förhållandevis litet redan innan pandemin började. Detta säger emellertid mer om hur usel trafiken är på de tunga tåglinjerna i Sverige, främst pendeltågslinjerna.

På längre sikt kan Arlanda Express hoppas på fler resenärer om flygtrafiken från Bromma flygplats flyttas till Arlanda. Möjligtvis satsar A-Train på att få ett bra rykte för att undvika politiska ingripanden i framtiden.
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 43 gäster