Det blev inte bra

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Det blev inte bra

Inläggav stockholm79 » lör 12 sep, 2020 23:04

C12C3C3C12 skrev:Riga t,ex har biljettvaliderare vid varje dörr samt kontroller mellan hållplatserna, spårvagnen/bussen stoppas, in kliver ett gäng kontrollanter med polisbackup stående utanför.


De flesta kontroller sker under färd utan polis närvarande.
En del av kontrollerna mellan hållplatser sker också utan polisnärvaro.
Men sen är Riga absolut inte ensamma om att ha poliser närvarande.
Tittade precis på The Tube, där har/hade de ocskå poliser vid stationskontrollerna.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarvisningsbild
stockholm79
 
Inlägg: 1200
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Det blev inte bra

Inläggav daniel_s » lör 12 sep, 2020 23:11

Varför diskuteras fortfarande kontrollanter, ordningsvakter och poliser i denna tråd? Tråden handlar ju om spårvagnskonduktörer. Konduktörens biljettvisering har aldrig ersatt kontrollanter, ordningsvakter eller poliser.
daniel_s
 
Inlägg: 12490
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Det blev inte bra

Inläggav Magnus Ahltorp » sön 13 sep, 2020 13:01

daniel_s skrev:Varför diskuteras fortfarande kontrollanter, ordningsvakter och poliser i denna tråd? Tråden handlar ju om spårvagnskonduktörer. Konduktörens biljettvisering har aldrig ersatt kontrollanter, ordningsvakter eller poliser.


Det är en viss skillnad på "ersätta helt" och "ersätta delvis". "Ersätta helt" är sant att konduktörer aldrig gjort, men däremot är det sant att de har ersatt delvis.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 479
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 15:29

Re: Det blev inte bra

Inläggav Enceladus » sön 13 sep, 2020 13:48

Magnus Ahltorp skrev:
daniel_s skrev:Varför diskuteras fortfarande kontrollanter, ordningsvakter och poliser i denna tråd? Tråden handlar ju om spårvagnskonduktörer. Konduktörens biljettvisering har aldrig ersatt kontrollanter, ordningsvakter eller poliser.


Det är en viss skillnad på "ersätta helt" och "ersätta delvis". "Ersätta helt" är sant att konduktörer aldrig gjort, men däremot är det sant att de har ersatt delvis.


Diskussionen kan väl sammanfattas med följande tre punkter:

1. Konduktörer ger en marginellt ökad kundnöjdhet genom ökad upplevd trygghet. Exempel: kundundersökningar på Tvärbanan där trygghetsfaktorerna minskade.
2. Konduktörer är avsevärt dyrare än kontrollanter (inklusive ordningsvakter) eftersom betydligt fler avgångar behöver ökad bemanning. Exempel: SL-stolpar på Nynäsbanan som sparar tiotals miljoner kronor per år.
3. Om de resurser som går till konduktörer (eller för den delen kundvärdar på nattbussar) istället går till högre värderade kvalitetsfaktorer (t.ex. turtäthet) så ökar den totala nöjdheten. Exempel: kundundersökningar på Tvärbanan där den totala nöjdheten ökade, utvärdering av flexibla nattstopp där behovet ifrågasattes.

Min slutsats är därför att konduktörer på sikt försvinner från kollektivtrafiken och att kundvärdar endast behålls vid större knutpunkter. Exempel: Hur många kundcenter finns det kvar i Stockholm? Bara de två vid T-Centralen...
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Det blev inte bra

Inläggav C12C3C3C12 » sön 13 sep, 2020 22:28

stockholm79 skrev:
C12C3C3C12 skrev:Riga t,ex har biljettvaliderare vid varje dörr samt kontroller mellan hållplatserna, spårvagnen/bussen stoppas, in kliver ett gäng kontrollanter med polisbackup stående utanför.


De flesta kontroller sker under färd utan polis närvarande.
En del av kontrollerna mellan hållplatser sker också utan polisnärvaro.
Men sen är Riga absolut inte ensamma om att ha poliser närvarande.
Tittade precis på The Tube, där har/hade de ocskå poliser vid stationskontrollerna.

/or


Hej, long time no seen, undrade just vart du tog vägen, som du kanske gissar hade jag nästan klippkort på båten till Riga, det första jag gjorde i terminalen var att köpa ett dygnskort så att jag kunde åka utan att besväras av kontroller. Nu 2 frågor, skillnaden mellan revision kontra kontroll på fordonen, nästa fråga vilken linje är nästa att ställas om till strömavtagare för Skoda for City?
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1602
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Det blev inte bra

Inläggav BSB101 » mån 14 sep, 2020 7:36

M224 skrev:
BSB101 skrev:
M224 skrev:Vilken skräll att jag fick det svaret.


Skräll eller inte så får du gärna utveckla vad du menar med "utmärkt"? Som sagt så betyder det inte att något är "utmärkt" bara för att det existerar.


Att det fungerar problemfritt de gånger jag har åkt. Och det är alltså hundratals gånger/år. Jag har inte märkt någon skillnad nämligen.


Tack för att du utvecklade ditt svar.

Sen kan ju du knappast bestämma vad jag upplever fungera utmärkt eller inte.


Självklart inte och jag kan inte se att jag gjort det. Rent generellt behövs dock någon form av samstämmighet av vad olika uttryck betyder för att kunna föra en meningsfull diskussion.

[quote]Varför klarar sig i stort sett alla andra städer i världen utan konduktörer utom Stockholm. Det är ju Stockholm som är unikt. [quote]

Som sagt klarar man sig utan mycket men det betyder inte att det är utmärkt eller önskvärt. Just detta med att det finns synlig personal i kollektivtrafiken brukar lyftas som en trygghetshöjande faktor av resenärerna. Tänk även på att man idag även pratar om upplevd trygghet och inte bara trygghet. En plats kan vara hur trygg som helst men den upplevda tryggheten kan vara låg.
BSB101
 
Inlägg: 2471
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Det blev inte bra

Inläggav BSB101 » mån 14 sep, 2020 7:41

dr Cassandra Nojdh skrev:Det är ju, som du säkert förstår, inget argument varken för eller emot. Bara en upplysning om hur det faktiskt går till. Byte av entreprenör för färdbeviskontrollen är ingen verksamhetsövergång, vilket innebär att denne fritt anställer den arbetskraft som denne själv väljer ut.


Precis som Regionen väljer fritt hur man ska bedriva sin verksamhet, det är inte skrivet i sten att det ska vara massa olika bolag inblandade eller att bara ett bolag ska arbeta med att kontrollera färdbevis.
BSB101
 
Inlägg: 2471
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Det blev inte bra

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 14 sep, 2020 11:20

BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Det är ju, som du säkert förstår, inget argument varken för eller emot. Bara en upplysning om hur det faktiskt går till. Byte av entreprenör för färdbeviskontrollen är ingen verksamhetsövergång, vilket innebär att denne fritt anställer den arbetskraft som denne själv väljer ut.


Precis som Regionen väljer fritt hur man ska bedriva sin verksamhet, det är inte skrivet i sten att det ska vara massa olika bolag inblandade eller att bara ett bolag ska arbeta med att kontrollera färdbevis.

Har någon påstått något annat, då?
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Det blev inte bra

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 14 sep, 2020 11:25

Magnus Ahltorp skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Men för all del: "Om konduktörerna tas bort behöver ju de andra kontrollerna bli flera". Har du några som helst belägg för att det förhåller sig så, eller är det bara dina gissningar?


Anta att ovanstående inte är sant och att konduktörerna tas bort.

Då måste de andra kontrollerna vara konstanta eller minska. Alltså minskar kontrollerna totalt (inklusive konduktörer), vilket minskar risken för en resenär att träffa på någon som kräver betalning.

Då tycker jag att det inte är ett särskilt stort steg att säga att flera kommer låta bli att betala, vilket sänker intäkterna.

För att inte bryta mot antagandet måste då trafikhuvudmannen acceptera detta.

Alltså: om konduktörerna tas bort behöver ju de andra kontrollerna bli flera eller så måste trafikhuvudmannen acceptera lägre intäkter.

Jag tror inte att trafikhuvudmannen accepterar detta.

Det här kan ju förefalla att se ut som ett motsatsbevis, men i själva verket är det ju bara språkliga resonemang. Har du några belägg för att kontrollpatrullerna på Tvärbanan eller andra lokalbanor ökat sina insatser efter det att konduktörerna avskaffats? Eller att antalet VBP minskat? Eller att biljettintäkterna från lokalbanorna minskat över tid?
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Det blev inte bra

Inläggav Enceladus » ons 23 sep, 2020 12:32

Protester mot att stationsvärdar ska säga hej till resenärer

Även spårtrafikens stationsvärdar kan få en annan roll i framtiden.
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Det blev inte bra

Inläggav daniel_s » tor 24 sep, 2020 21:09

Enceladus skrev:Protester mot att stationsvärdar ska säga hej till resenärer

Även spårtrafikens stationsvärdar kan få en annan roll i framtiden.


Finns det några andra stationsvärdar än de i spårtrafiken?!?

Nu är det 20 år, 9 månader och 24 dagar sedan jag senast var spärrvakt, men jag tycker ändå att detta verkar helt vanvettigt. Redan på den tiden var det inte speciellt kul alla gånger att vara ensam spärrvakt klockan åtta på kvällen, i alla fall inte söder om Strömmen. Men man slapp i alla fall bli misshandlad, åtminstone så länge gänget inte var tillräckligt stort för att välta spärrkiosken, för då hade man ju lätt blivit lite vimmelkantig. Numera är ju i stort sett alla spärrar inbyggda, ja det var ju tydligen fint så länge det varade; nu är det tydligen dags att ta steget över till obemannade stationer. Nu står det ju inte så, men det är ju en naturlig konsekvens när arbetsmiljöprocessen har haft sin gång.
daniel_s
 
Inlägg: 12490
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Det blev inte bra

Inläggav kildor » fre 25 sep, 2020 8:24

daniel_s skrev:nu är det tydligen dags att ta steget över till obemannade stationer. Nu står det ju inte så, men det är ju en naturlig konsekvens när arbetsmiljöprocessen har haft sin gång.

Jo, jag tror också att det är precis det som kommer hända om man driver igenom förslaget. Finns inte en chans att man kommer lyckas bibehålla ensamarbete på kvällar, nätter och helger. Resultatet blir i så fall obemannade stationer, alternativ att man faktiskt behöver utöka antalet stationsvärdar rejält. Därför tror jag att nuvarande lösning trots allt är bättre, dvs bemannade stationer till en rimlig kostnad.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5196
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: Det blev inte bra

Inläggav Stefan Isaksson » lör 26 sep, 2020 16:33

En av de besvärande sakerna som jag ser med att den mänskliga biljettviseringen försvinner och helt ersätts av maskinell visering är alla resenärer som av ett eller annat skäl inte kan använda den maskinella viseringen. Det gäller till exempel de som inte begriper sig på biljettapparaterna (ovana resenärer, gamla människor, de som har svårt med språket - vilket inkluderar turister). Om synskadade har problem med biljettapparaterna vet jag inte, men jag tror att de har det.

Jag kommer med fasa ihåg förra generationen biljettviseringsapparater på stadstrafiken i Uppsala: där skulle man trycka på en knapp och om biljetten validerades (vilket hemskt ord förresten) så tändes en grön lampa och ett pip hördes - i alla fall i teorin, det förekom att lampan inte tändes. Resenärer med dålig hörsel och troligtvis även nedsatt syn uppmärksammade i det läget inte att de hade betalat och gjorde om betalningsmanövern. Det förekom att de betalade tre gånger innan jag hann stoppa dem. Det var oftast fråga om äldre människor som kan befaras ha svag ekonomi (och pensionärsrabatt finns/fanns inte på enkelresor i Uppsala). På de nuvarande biljettmaskinerna är möjligheten att själv blippa flera biljetter på samma kort spärrad, utan om man vill betala för flera personer på samma kort (vilket går, och anser jag bör gå) så måste man göra det hos bussföraren. I beaktande av ovanstående tycker jag att det är bra. Men systemet kräver möjlighet att betala hos någon människa - på bussar är bussföraren alltid en möjlighet men på tåg, tunnelbana och spårvagn är det opraktiskt att lägga viseringen på föraren och det är hur som helst en god sak om biljettköpet kan ske under gång - vilket talar för konduktörer.

Appar i mobiltelefonen har jag också dåliga erfarenheter av. Dels för egen del: min telefon är för gammal för att jag ska kunna ladda ned appen (och jag anser att en lokaltrafiksapp som inte tycker om min mobiltelefon är ett uselt skäl att byta mobil). Men dels har jag som bussförare haft rik möjlighet att se andras problem med appen och det jag ser tycker jag inte om. Om vi räknar bort alla tillfällen när mobilen dör på grund av urladdade batterier (vare sig det beror på slarv med laddningen, batterier som är i slutet av sin livslängd eller en app som hindrar telefonen att gå i viloläge och därför drar ur batterierna ovanligt snabbt - jag är rätt säker på att sådana finns), så har vi situationen att mobilen är ur nätverkstäckning eller att den server som appen arbetar mot inte går att kontakta. Dessutom, specifikt för den app som gäller på de bussar jag kör, så är det inte ovanligt att resenärerna har seriösa handhavandeproblem dels om de inte vet vilken biljett de ska köpa och dels för att de misslyckas med att få den biljett de verkligen köpt att visas i displayen.

Sedan har vi biljetter som går ut medan resenären väntar på en försenad buss/tåg/etc. I det läget är det normalt att resenären visar upp den utgångna biljetten och ofta påpekar att den just gått ut. Åtminstone jag har alltid haft regeln att om biljetten gällde vid den tidtabellsenliga avgångstiden så har jag sagt att det var OK att åka ändå. Med maskinell validering är drabbas resenären inte bara av försening utan får dessutom betala extra för förseningen. Det engelska uttrycket add insult to injury faller mig i tanken.

Och det finns andra tillfällen när jag anser att det kan vara lämpligt att blunda och låta passageraren åka gratis med mitt goda minne. Några exempel: borttappad plånbok, lokaltrafikskort som gått sönder, mobiltelefonen gått sönder (t ex vid en halkolycka), personen hade inte planerat att åka kollektivt men måste ändra sig under pågående resa till exempel på grund av bilhaveri eller cykelhaveri. Jag är van vid att dessa personer berättar om sina svårigheter i samband med påstigning (eller på den tiden jag jobbade som järnvägskonduktör: före påstigning). Om jag inte anser deras situation behjärtansvärd och nekar dem att åka kliver de inte på, eller kliver av direkt. Utan rutinmässig biljettvisering så är dessa personer i en svår situation eftersom de inte har någon möjlighet att be om lov.

Nu kan man hävda att behovet av biljettvisering försvinner om man inför nolltaxa, och det är sant; men låt oss i så fall ta sakerna i rätt ordning: avvecklingen av konduktörerna borde då vara en konsekvens av ett beslut om nolltaxa. Att ta bort konduktörerna och sedan fundera på hur de ska ersättas är enligt min mening inte en lämplig beslutsordning.

Glesa biljettkontroller och skyhöga kontrollavgifter tycker jag inte om, jag anser att frågan är besläktad med alla krav i kriminaldebatten om att straffen ska skärpas (istället för att öka risken för upptäckt): det liknar i mina ögon rysk roulette, och i fallet giltig spårvagnsbiljett dessutom med en besvärande risk att det drabbar någon som försökt att göra rätt för sig men som av en eller annan anledning misslyckats.

För övrigt tror jag inte att föreningen planka har särskilt god kännedom om risken att åka fast: 100 kronor är en misstänkt rund siffra. Ser man det som försäkringsverksamhet (förvisso utan tillstånd och därmed utan insyn - jag tvivlar till exempel på att planka gör bokslut och årsredovisning som riktiga försäkringsbolag är tvungna att göra), så misstänker jag att premien är satt med magkänsla. Försäkringsbolag brukar anställa skolade matematiker för att bestämma premier, det är faktiskt ett högstatusyrke för matematiker. Eftersom planka vad jag vet inte ställt in betalningarna skulle jag gissa att 100 kronor egentligen är en för hög premie.

Och att det kan bli aggressivt beteende från kontrollpersonalens sida tror jag mig varit åsyna vittne till härom veckan, i alla fall såg jag ett par väktare och troligen en biljettkontrollant (jag såg inte texten på allas tjänstevästar) tillsammans med en person vid en busshållplats. (Jag ska inte svära på att han tagits av någon buss). Jag stod och väntade vid en busshållplats tvärs över gatan. Medan jag väntade anlände polisen, som intressant nog nästan omedelbart betedde sig aggressivt mot personen även de. Just det här fallet var nog speciellt: jag tyckte mig känna igen personen som en som är känd för att konsekvent planka och också för sitt aggressiva beteende mot dem som begär att visera hans biljett. I takt med att folk vänjer sig av med att få biljetten viserad på rutinmässig basis räknar jag med att den här typen av resenärer (som säkert alltid har funnits) blir vanligare. Ingen bra utveckling enligt mitt förmenande.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson
 
Inlägg: 521
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 14:26
Ort: Uppsala

Re: Det blev inte bra

Inläggav Ute och åker » lör 26 sep, 2020 22:55

Stefan Isaksson skrev:En av de besvärande sakerna som jag ser med att den mänskliga biljettviseringen försvinner och helt ersätts av maskinell visering är alla resenärer som av ett eller annat skäl inte kan använda den maskinella viseringen.
...
Appar i mobiltelefonen har jag också dåliga erfarenheter av.

Men, det ska ju genomföras i närtid att man ska blippa med sitt bankkort. Då blir det ju inte krångligare än att inhandla sitt dagliga bröd. Jag utgår ifrån att man på bemannade stationer kan förinställa sitt bankkort om man ska åka för reducerat pris. Enligt samma rutiner som man registrerar sitt bankkort hos butiker, för att bli "bonuskund" där.

Stefan Isaksson skrev:Sedan har vi biljetter som går ut medan resenären väntar på en försenad buss/tåg/etc. I det läget är det normalt att resenären visar upp den utgångna biljetten och ofta påpekar att den just gått ut. Åtminstone jag har alltid haft regeln att om biljetten gällde vid den tidtabellsenliga avgångstiden så har jag sagt att det var OK att åka ändå.

Låter för mig som självklar praxis. Att tillämpa strängare än så, menar jag skulle vara oacceptabelt hårt.

Stefan Isaksson skrev:Och det finns andra tillfällen när jag anser att det kan vara lämpligt att blunda och låta passageraren åka gratis med mitt goda minne.

Jag som åkt mycket med tvärbanan då det fanns konduktörer, också kvällar och helger, menar att det var det enda rimliga om man ville undvika hotfulla situationer. Jag har tyvärr sett konduktörer behandlats mycket illa på tvärbanan, då de försökt avvisa plankare. Som jag har förstått det har de slutat, och har inte gjort sin röst hörda i debatten. Däremot har jag hört debatten att det är farligt om spärrvakter ska lämna sin kur och kontrollera biljetter ute bland folk, ungefär som konduktörer. Då är det farligt och olämpligt. I det ena fallet är det bra att biljetter kontrolleras mitt bland resenärerna, i det andra fallet är det inte bra. Jag förstår inte konsekvensen i de motsatta resonemangen. Kanske någon kan förklara, så det låter konsekvent? ;)

Stefan Isaksson skrev:Glesa biljettkontroller och skyhöga kontrollavgifter tycker jag inte om, jag anser att frågan är besläktad med alla krav i kriminaldebatten om att straffen ska skärpas (istället för att öka risken för upptäckt): det liknar i mina ögon rysk roulette, och i fallet giltig spårvagnsbiljett dessutom med en besvärande risk att det drabbar någon som försökt att göra rätt för sig men som av en eller annan anledning misslyckats.

Håller med. Jag tycker det är förfärligt. Det lockar INTE bilister till kollektivtrafiken.

Tyvärr tycker inte jag att biljettviseringen på tvärbanan fungerade bra, när man kunde förflytta sig från den ena vagnen till den andra när konduktören kom in. Eller att man plötsligt skulle gå av på nästa hållplats och inte hann fumla fram acceskortet. Eller att man låtsades vara turist som inte förstod att man skulle betala, och det var ett rollspel, där resenären spelade rollen att inte förstå och konduktören spelade rollen att han "förstod" att resenären inte "förstod" och lät bli att kräva biljett. Den teaterpjäsen såg jag alltför många gånger på tvärbanan.

Jag menar att det är en helt annan situation på Nockebybanan, Spårväg City och Lidingöbanan, där många kliver på eller av i ena ändan, och konduktören hela tiden befinner sig i vagnen. Omständigheten att det var så lätt att både medvetet och av ren "tur" att konduktören inte hann komma, gjorde det så lätt att smita från att betala på tvärbanan, undergrävde förtroendet för betalningsrutinen. Ett system som undergräver förtroendet för att betalningssystemet, ska man inte ha. Att kräva blipp innan resan, om man inte har periodkort, ökar förtroendet för biljettsystemet, menar jag.

Sedan får man gärna ha en "informationsperson" som går runt och ger trygghet och service, ungefär som man har på olika spårstationer. Men "stickprovsvalidering" av accesskort på tvärbanan, nej tack! :)
Ute och åker
 
Inlägg: 763
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Det blev inte bra

Inläggav BSB101 » sön 27 sep, 2020 10:46

Ute och åker skrev: Däremot har jag hört debatten att det är farligt om spärrvakter ska lämna sin kur och kontrollera biljetter ute bland folk, ungefär som konduktörer. Då är det farligt och olämpligt. I det ena fallet är det bra att biljetter kontrolleras mitt bland resenärerna, i det andra fallet är det inte bra. Jag förstår inte konsekvensen i de motsatta resonemangen. Kanske någon kan förklara, så det låter konsekvent? ;)


Är det samma person som uttryckt dessa, enligt dig, motstridiga åsikter? Du skriver även själv att du sett hotfulla situationer på Tvärbanan och då vore det väl dumt att utsätta spärrvakterna för samma risker? Eller ska vi i konsekvensens namn utsätta alla anställda i kollektivtrafiken för lika stora risker och samma mängd hotfulla situationer?
BSB101
 
Inlägg: 2471
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Det blev inte bra

Inläggav Vidling » mån 05 okt, 2020 12:00

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:Protester mot att stationsvärdar ska säga hej till resenärer

Även spårtrafikens stationsvärdar kan få en annan roll i framtiden.


Finns det några andra stationsvärdar än de i spårtrafiken?!?

Nu är det 20 år, 9 månader och 24 dagar sedan jag senast var spärrvakt, men jag tycker ändå att detta verkar helt vanvettigt. Redan på den tiden var det inte speciellt kul alla gånger att vara ensam spärrvakt klockan åtta på kvällen, i alla fall inte söder om Strömmen. Men man slapp i alla fall bli misshandlad, åtminstone så länge gänget inte var tillräckligt stort för att välta spärrkiosken, för då hade man ju lätt blivit lite vimmelkantig. Numera är ju i stort sett alla spärrar inbyggda, ja det var ju tydligen fint så länge det varade; nu är det tydligen dags att ta steget över till obemannade stationer. Nu står det ju inte så, men det är ju en naturlig konsekvens när arbetsmiljöprocessen har haft sin gång.


Fast så länge man har spärrar behövs det ju bemanning. Tror stationsvärdarna blir kvar i sina kurer under överskådlig tid.
Vidling
 
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 12 dec, 2015 10:07

Re: Det blev inte bra

Inläggav M224 » mån 05 okt, 2020 12:34

Varför behövs det bemanning så länge det finns spärrar? Det förstår jag faktiskt inte. I våra grannländer, Danmark, Norge, Finland och Tyskland går det bra utan vare sig spärrar eller bemanning.
Framtidssträvare - båkåtsträvare undanbedes!
Användarvisningsbild
M224
 
Inlägg: 5398
Blev medlem: mån 13 jan, 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Det blev inte bra

Inläggav Vidling » mån 05 okt, 2020 16:36

M224 skrev:Varför behövs det bemanning så länge det finns spärrar? Det förstår jag faktiskt inte. I våra grannländer, Danmark, Norge, Finland och Tyskland går det bra utan vare sig spärrar eller bemanning.


Precis, har man inga spärrar behövs ingen bemanning.
Men kan du nämna något land där man har spärrar, men ingen bemanning?

Spärren öppnar ju bara för en person åt gången när man blippar, i många fall behövs manuell öppning där flera ska passera på ett kort.

Ex:
Barn följer med vuxen.
Ledsagare som följer med trafikant med färdtjänstkort.
Skolkort med vuxen inkl barngrupp.
En sms-biljett som gäller för flera.
Gruppresa på reskassan.

Sen har vi ex.vis kontantbiljett på papper som måste avläsas manuellt av stationsvärden.
Osv, kan fortsätta att räkna upp antagligen ett tiotal ytterligare situationer där manuell betjäning krävs för spärrpassage.
Vidling
 
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 12 dec, 2015 10:07

Re: Det blev inte bra

Inläggav M224 » tis 06 okt, 2020 14:48

Vidling skrev:
M224 skrev:Varför behövs det bemanning så länge det finns spärrar? Det förstår jag faktiskt inte. I våra grannländer, Danmark, Norge, Finland och Tyskland går det bra utan vare sig spärrar eller bemanning.


Precis, har man inga spärrar behövs ingen bemanning.
Men kan du nämna något land där man har spärrar, men ingen bemanning?

Spärren öppnar ju bara för en person åt gången när man blippar, i många fall behövs manuell öppning där flera ska passera på ett kort.

Ex:
Barn följer med vuxen.
Ledsagare som följer med trafikant med färdtjänstkort.
Skolkort med vuxen inkl barngrupp.
En sms-biljett som gäller för flera.
Gruppresa på reskassan.

Sen har vi ex.vis kontantbiljett på papper som måste avläsas manuellt av stationsvärden.
Osv, kan fortsätta att räkna upp antagligen ett tiotal ytterligare situationer där manuell betjäning krävs för spärrpassage.


Det är helt sant, jag tänkte inte så långt. Jag undrar hur det fungerar i Bryssel och Amsterdam. De har spärrar men inga spärrvakter. Jag har inte tänkt på det så mycket de gånger jag varit där. Antagligen för att jag reser själv.
Framtidssträvare - båkåtsträvare undanbedes!
Användarvisningsbild
M224
 
Inlägg: 5398
Blev medlem: mån 13 jan, 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Det blev inte bra

Inläggav Vidling » tis 06 okt, 2020 19:03

M224 skrev:
Vidling skrev:
M224 skrev:Varför behövs det bemanning så länge det finns spärrar? Det förstår jag faktiskt inte. I våra grannländer, Danmark, Norge, Finland och Tyskland går det bra utan vare sig spärrar eller bemanning.


Precis, har man inga spärrar behövs ingen bemanning.
Men kan du nämna något land där man har spärrar, men ingen bemanning?

Spärren öppnar ju bara för en person åt gången när man blippar, i många fall behövs manuell öppning där flera ska passera på ett kort.

Ex:
Barn följer med vuxen.
Ledsagare som följer med trafikant med färdtjänstkort.
Skolkort med vuxen inkl barngrupp.
En sms-biljett som gäller för flera.
Gruppresa på reskassan.

Sen har vi ex.vis kontantbiljett på papper som måste avläsas manuellt av stationsvärden.
Osv, kan fortsätta att räkna upp antagligen ett tiotal ytterligare situationer där manuell betjäning krävs för spärrpassage.


Det är helt sant, jag tänkte inte så långt. Jag undrar hur det fungerar i Bryssel och Amsterdam. De har spärrar men inga spärrvakter. Jag har inte tänkt på det så mycket de gånger jag varit där. Antagligen för att jag reser själv.


Även om de har obemannade spärrar har de väl kanske nån typ av bemanning på stationerna?
https://youtu.be/lUu7lHHEsig?t=82
Vidling
 
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 12 dec, 2015 10:07

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster