Nytt trendbrott: Pendeltågen går om gröna linjen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Nytt trendbrott: Pendeltågen går om gröna linjen

Inläggav Enceladus » lör 15 aug, 2020 13:28

Förra året skedde ett trendbrott: För första gången på väldigt många år minskade resandet med tunnelbana. Samtidigt exploderade resandet med pendeltåg och det totala resandet ökade kraftigt. Det var inte bara antalet resor med kollektivtrafiken som ökade, utan kollektivtrafikens andel av de motoriserade resorna ökade också.

I juni 2019 hade pendeltågen för första gången någonsin fler resenärer än röda linjen, men under resten av året hade röda linjen fler resenärer. I år har pendeltågen haft fler resenärer än röda linjen sedan maj. Redan förra året förutspådde signaturen "Lars_L" att pendeltågen skulle gå om röda linjen i år, trots att SL prognosticerade att tunnelbanan snarare skulle dra ifrån ytterligare.

Att SL:s prognoser saknar verklighetsförankring är de flesta inblandade överens om, men nu sker något som ingen förmodligen hade räknat med: Pendeltågen går om gröna linjen. För första gången någonsin - och troligen inte den sista - är pendeltågen det största trafiksystemet i Stockholm. Här är siffrorna för juli 2020:

*Pendeltågen hade 173 000 påstigande per vardag.
*Gröna linjen hade 152 000 påstigande per vardag.
*Röda linjen hade 148 000 påstigande per vardag.
*Blå linjen hade 82 000 påstigande per vardag.

SL har dock inga planer på att anpassa trafiken till det förändrade resandet. Tunnelbanan ska fortsatt vara det enda trafikslaget som har nattrafik - trots att behovet numera är mycket större på annat håll - och turtätheten ska fortsatt anpassas till hur resandet såg ut för tio år sedan. I Kollektivtrafikplan 2050 har tunnelbanan 10-minuterstrafik som minimiutbud medan pendeltågen har 20-minuterstrafik som minimiutbud. Tunnelbanans unika status ligger fast.
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Nytt trendbrott: Pendeltågen går om gröna linjen

Inläggav Enceladus » mån 14 sep, 2020 10:35

Här är siffrorna för augusti 2020:

*Gröna linjen hade 259 000 påstigande per vardag.
*Röda linjen hade 243 000 påstigande per vardag.
*Pendeltågen hade 233 000 påstigande per vardag.
*Blå linjen hade 92 000 påstigande per vardag.

Resandet håller på att återhämta sig. Både gröna linjen och röda linjen har återigen fler påstigande än pendeltågen. Skillnaden är dock mycket mindre än föregående år. Räknat på belastning på dimensionerande sträcka kan dock pendeltågen fortfarande ligga högst på grund av mindre lokalt resande.

Notera att Mälarbanans avstängning i juli gav blå linjen extra skjuts. Nu är förhållandet mellan blå linjen och de andra tre trafiksystemen tillbaka till det normala. SL har dock alltjämt inga planer på att anpassa utbudet till denna nygamla ordning, utan trafiken planeras som om det fortfarande var år 2014, d.v.s. bara tunnelbana ska ha 10-minuterstrafik och nattrafik.

Tamsons har dock nyktrat till när det gäller biltrafikens extrema subventioner och den tveksamma prioriteringen av flygtrafiken under pandemin. Finns det ett hopp om att även trafikpopulismen kan komma att överges?
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster