SL pausar miljardinvestering för pendeltågen (ERTMS)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: SL pausar miljardinvestering för pendeltågen (ERTMS)

Inläggav Vislaren » mån 14 sep, 2020 3:58

BSB101 skrev:
Vislaren skrev:Är det då vettigt att lägga ut en massa miljarder på sådant när vi har pensionärer som knappt får mat för dagen ?

Vi kommer, tyvärr, alltid ha pensionärer och andra människor för den delen också som "knappt kommer ha mat för dagen". Det betyder dock inte att vi helt ska sluta att lägga pengar på annat som du tycker. Huruvida Sverige behöver ha ett nytt signalsystem eller inte finns det olika meningar om men kom gärna med lite bättre argument.

Så en satsning på välfärden är inte ett bra argument, järnvägen ska fram om det så sker på bekostnad av folk överlevnad menar du..? Idiot!!
Vislaren

Inläggav BSB101 » mån 14 sep, 2020 7:26

Vislaren skrev:
BSB101 skrev:
Vislaren skrev:Är det då vettigt att lägga ut en massa miljarder på sådant när vi har pensionärer som knappt får mat för dagen ?

Vi kommer, tyvärr, alltid ha pensionärer och andra människor för den delen också som "knappt kommer ha mat för dagen". Det betyder dock inte att vi helt ska sluta att lägga pengar på annat som du tycker. Huruvida Sverige behöver ha ett nytt signalsystem eller inte finns det olika meningar om men kom gärna med lite bättre argument.

Så en satsning på välfärden är inte ett bra argument, järnvägen ska fram om det så sker på bekostnad av folk överlevnad menar du..? Idiot!!

Var sista ordet ett uttryck av självinsikt och beskrivande av dig som person?

Du verkar vara en person som bara kan hålla en tanke i huvudet samtidigt och ditt enda argument verkar vara att "så länge X är dåligt kan vi absolut inte satsa på något annat". Du verkar även tro att man bara kan satsa på en sak i taget. Förhoppningsvis sitter du inte i någon viktigare beslutsposition då världen inte är så svart och vitt som du verkar tro.
BSB101

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 14 sep, 2020 18:10

Vislaren skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Det där är ju populistiskt struntprat. Pensionssystemet har ingenting med detta att göra. Det är klart att ETCS ska införas i Sverige , frågan bara hur och i vilken takt. Men herrn får väl rösta på de sk. Sverigedemokraterna.
https://www.tagforetagen.se/2018/09/vad ... -om-ertms/
De vill ju ha så lite med omvärlden som möjligt att göra. Förutom Ungern och Polen då.

Sluta med snacket om populism, det jag vill betona är att det finns bättre sätt att använda pengar än att slänga dom i sjön!
Vissa har svårt att förstå sådant märker jag, och vad har Sverigedemokraterna med det här att göra om du nu inte tycker att pensionssystemet har med det ätt göra..? Dumhuvud!!

Ånä, så lätt ska du inte komma undan. Det var du som skrev "Är det då vettigt att lägga ut en massa miljarder på sådant när vi har pensionärer som knappt får mat för dagen", dvs. du blandar ihop två saker som inte har med varandra att göra, dvs. ren och skär populism.

Att du tycker att "det finns bättre sätt att använda pengar än att slänga dom i sjön" har ju framgått med all oönskad tydlighet, och det fäster jag inget större avseende vid, men du kan räkna med att jag kommer att sätta klacken på allt populistiskt svammel även i fortsättningen.

Ja, det är mycket du inte begriper, men om du ömmar så för de "pensionärer som knappt får mat för dagen" kan du ju studera vad de sk. Sverigedemokraterna tycker i frågan: https://sd.se/vad-vi-vill/aldrepolitik/ Eftersom jag själv har mat för dagen så är jag ju inte föremål för dina omsorger, och det är jag förbannat tacksam för.

Dessutom ska du ha klart för dig att på det här forumet vräker man inte ur sig tillmälen som dumhuvud och idiot, för då åker man ut. Det är inte Flashback, det här!
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Lennart Petersen » mån 14 sep, 2020 19:29

dr Cassandra Nojdh skrev:
Vislaren skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Det där är ju populistiskt struntprat. Pensionssystemet har ingenting med detta att göra. Det är klart att ETCS ska införas i Sverige , frågan bara hur och i vilken takt. Men herrn får väl rösta på de sk. Sverigedemokraterna.
https://www.tagforetagen.se/2018/09/vad ... -om-ertms/
De vill ju ha så lite med omvärlden som möjligt att göra. Förutom Ungern och Polen då.

Sluta med snacket om populism, det jag vill betona är att det finns bättre sätt att använda pengar än att slänga dom i sjön!
Vissa har svårt att förstå sådant märker jag, och vad har Sverigedemokraterna med det här att göra om du nu inte tycker att pensionssystemet har med det ätt göra..? Dumhuvud!!

Ånä, så lätt ska du inte komma undan. Det var du som skrev "Är det då vettigt att lägga ut en massa miljarder på sådant när vi har pensionärer som knappt får mat för dagen", dvs. du blandar ihop två saker som inte har med varandra att göra, dvs. ren och skär populism.

Att du tycker att "det finns bättre sätt att använda pengar än att slänga dom i sjön" har ju framgått med all oönskad tydlighet, och det fäster jag inget större avseende vid, men du kan räkna med att jag kommer att sätta klacken på allt populistiskt svammel även i fortsättningen.

Ja, det är mycket du inte begriper, men om du ömmar så för de "pensionärer som knappt får mat för dagen" kan du ju studera vad de sk. Sverigedemokraterna tycker i frågan: https://sd.se/vad-vi-vill/aldrepolitik/ Eftersom jag själv har mat för dagen så är jag ju inte föremål för dina omsorger, och det är jag förbannat tacksam för.

Dessutom ska du ha klart för dig att på det här forumet vräker man inte ur sig tillmälen som dumhuvud och idiot, för då åker man ut. Det är inte Flashback, det här!

Och pensionärernas tillvaro i allmänhet är kanske inte så svår som det ibland verkar. Det finns en del tillägg som garantipension , försörjningsstöd och bostadstillägg. Normen är att en pensionär ska ha minimum 5857kr i månaden bostad oräknat. Lite problem kan det ju bli för den som slår i taket för bostadstillägg som är ca 7000kr.
Men så kan man ju ha olika anspråk på livet, såg ett reportage om en kvinna som hade det knepigt. Men i reportaget framkom att hon kämpade för att behålla det fritidshus hon en gång mödosamt sparat till. Och för att nå detta hus var hon tvungen att ha bil...
Lennart Petersen

Inläggav Vislaren » ons 16 sep, 2020 4:31

Enceladus skrev:
Vislaren skrev:
kildor skrev:Artikel på dn.se:

SL pausar miljardinvestering för pendeltågen
https://www.dn.se/sthlm/sl-pausar-milja ... ndeltagen/

Det är arbetet med att anpassa X60 för signalsystemet ERTMS som nu pausas. Detta skulle enligt planen vara klart senast 2024 och kostnaden anges till 1,4 miljarder enligt artikeln.

Ja...Varför satsa på något de inte kommer få nytta av..? Däremot om man kör internationell trafik har man nytta av det!
Jag är en av många som har utbildning på det här systemet..!

Får SL ingen nytta av samkörbarhet mellan fordonsgenerationer i pendeltågsflottan?

ERTMS har inget med samkörbarhet mellan fordonen, det är andra saker det handlar om när man pratar om samkörbarhet!
ERTMS har med att köra med samma säkerhetsystem för alla fordon på banan, inte mellan fordon!
Vislaren

Föregående

Återgå till Spårtrafik