Målbild Tåg 2035 i Västra Götaland - attraktiv och effektiv

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Målbild Tåg 2035 i Västra Götaland - attraktiv och effektiv

Inläggav Enceladus » tor 02 apr, 2020 16:05

Målbild Tåg 2035, etappmål 2028

Trivector har publicerat en intressant rapport som innehållet färsk resandestatistik för Västtrafik. Äntligen! Stationssiffrorna verkar avse påstigande snarare än resande, även om det motsatta anges. Som exempel anges att Alingsåspendeln har drygt 10 000 resenärer per vardag medan summan av de trafikerade stationerna är några tusen större, och där ingår även regiontåg.

Den generella planen för 2028 verkar vara att använda tågen mer effektivt. I en annan tråd har konstaterats att Västtrafik har väldigt många avgångar från Göteborg sett till antalet resenärer, men samtidigt är trafikutbudet i de flesta reserelationer ändå relativt dåligt. Tanken är nu att regionaltågen ska göra uppehåll på de största pendeltågsstationerna Partille, Lerum och Floda. För att kompensera för längre restid i vissa reserelationer införs även regionexpresståg.

Det nya trafikupplägget borde bli mycket bättre för resenärerna än dagens utan att bli väsentligt dyrare. I samtliga utredningsalternativ ökar täckningsgraden på sträckan till Alingsås! Detta tack vare att resandet antas öka kraftigt till följd av ett mer attraktivt trafikutbud. Eftersom Västra Götaland har ungefär hälften så många tågresenärer som Skåne borde det finnas ett stort uppdämt behov av tågresor i regionen. Dessutom finns det mycket pengar att spara på den omfattande parallellgående busstrafiken längs vissa banor.
Enceladus
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Målbild Tåg 2035 i Västra Götaland - attraktiv och effek

Inläggav TKO » tor 02 apr, 2020 16:34

Enceladus skrev:Trivector har publicerat en intressant rapport som innehållet färsk resandestatistik för Västtrafik. Äntligen! Stationssiffrorna verkar avse påstigande snarare än resande, även om det motsatta anges. Som exempel anges att Alingsåspendeln har drygt 10 000 resenärer per vardag medan summan av de trafikerade stationerna är några tusen större, och där ingår även regiontåg.
---klipp---


Jag förstår inte riktigt skillnaden. Eller är "resande" summan av "påstigande" och "avstigande" - så som flygplatser brukar rapportera för att det ska märkvärdigare ut?

Detta är inget polemiskt inlägg utan en ärlig fråga - tack för lästipset förresten!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9984
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Målbild Tåg 2035 i Västra Götaland - attraktiv och effek

Inläggav Enceladus » tor 02 apr, 2020 16:45

TKO skrev:
Enceladus skrev:Trivector har publicerat en intressant rapport som innehållet färsk resandestatistik för Västtrafik. Äntligen! Stationssiffrorna verkar avse påstigande snarare än resande, även om det motsatta anges. Som exempel anges att Alingsåspendeln har drygt 10 000 resenärer per vardag medan summan av de trafikerade stationerna är några tusen större, och där ingår även regiontåg.
---klipp---


Jag förstår inte riktigt skillnaden. Eller är "resande" summan av "påstigande" och "avstigande" - så som flygplatser brukar rapportera för att det ska märkvärdigare ut?

Detta är inget polemiskt inlägg utan en ärlig fråga - tack för lästipset förresten!


I rapporten anges "tågresande per station". Således borde summan av de trafikerade stationerna bli minst dubbelt så stor som antalet resor med Alingsåspendeln - minst eftersom regiontåg också inkluderas i stationssiffrorna - men summan blir endast några tusen större. Därför måste siffrorna avse påstigande, trots att det motsatta anges!
Enceladus
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Målbild Tåg 2035 i Västra Götaland - attraktiv och effek

Inläggav Memius » fre 03 apr, 2020 11:10

Intressant annars vad gäller Alingsåspendeln är att man verkar vilja slå samman Aspen och Aspedalen. Man vill även bygga en station vid Gustavsplatsen (vilket iofs är lite sent nu när Trafikverket just nu håller på att bygga en annan lösning).
Memius
 
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 10 feb, 2011 18:29


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster