Tvärbanans trafikering Kistagrenen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Vilket alternativ tror du eller föredrar du om det blir aktuellt?

Enligt alternativ A, via Bällstavägen
3
27%
Enligt alternativ B, via Ulvsundavägen/Bromma flygplats
2
18%
Enligt alternativ C, via Handelsområdet och Bromma flygplats
6
55%

Antal röster : 11

Re: Tvärbanans trafikering Kistagrenen

Inläggav TKO » mån 20 apr, 2020 10:00

Enceladus skrev:Den senaste kommundialogen (16/4-2020) tar upp olika förlängningar av Tvärbanan:

*Förlängning av Kistagrenen Kista–Helenelund–Täby (sidan 24)
*Tvärbanan förlängs från Sickla via Norra Djurgårdsstaden (ÖF) till Solna (sidan 29)
*Spårväg Syd förlängs från Älvsjö till Globen och kopplas till Tvärbanan (Stomlinje Söderort) (sidan 30)
*Slå ihop tvärbanestationerna "Sundbyberg C" och "Solna BP" (sidan 30)
*Tvärbanan förlängs Solna station-Bergshamra-Danderyds sjukhus (sidan 31)
*Tvärbanan Kistagrenen sammankoppling mellan Solvalla och Sundbyberg C (sidan 31)
*Förlänga tvärbanan från Sickla till Nacka C (Stomlinje Nacka Söderort) (sidan 34)

Trådstarten behandlar det sjätte förslaget. Alla förslag har sina poänger, och inget förslag utesluter egentligen något annat. Vilka förslag bör prioriteras först? Exempelvis kan en förlängning av Kistagrenen kräva en sammankoppling mellan Solvalla och Sundbyberg C, men utan en förlängning är sammankopplingen kanske mindre prioriterad.

Det är möjligt att det beror på att jag inte tillhör de mest kvicktänkta, men det tog väldigt lång tid innan jag insåg vad "Solna BP" var för en filur. Först tänkte jag naturligtvis på en bensinmack, men insåg snabbt att det knappast var det som avsågs. Aha tänkte jag sen: "Bollplan". Finns det en tvärbanestation med namnet "Solna Bollplan"? Nja...det kunde jag inte påminna mej. (Finns det överhuvud taget några stationer på Tvärbanan - är det inte hållplatser?)

Till sist fattade även jag!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Odd » mån 20 apr, 2020 10:32

TKO skrev:[...
Det är möjligt att det beror på att jag inte tillhör de mest kvicktänkta, men det tog väldigt lång tid innan jag insåg vad "Solna BP" var för en filur. Först tänkte jag naturligtvis på en bensinmack, men insåg snabbt att det knappast var det som avsågs. Aha tänkte jag sen: "Bollplan". Finns det en tvärbanestation med namnet "Solna Bollplan"? Nja...det kunde jag inte påminna mej. (Finns det överhuvud taget några stationer på Tvärbanan - är det inte hållplatser?)

Till sist fattade även jag!

/TKO

Svetsarvägens hållplats, av någon outgrundlig anledning döpt till ett namn på ett skalbolag .... :-)
https://www.ratsit.se/5560455858-Solna_ ... Aktiebolag

Verkar dock inte ha någon verksamhet utan är nog endast ett skal för varumärket.
Jag har tidigare hävdat att SL otillbörligt gynnar enskild genom att döpa hållplatsen till "Solna Business Park" i stället för tex Svetsarvägen.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Anders Hanquist » mån 20 apr, 2020 12:34

Eller snarare en mängd av SL:s egna kriterier för hållplatsnamn. Inte kommersiellt, inte för långt, lätt att uttala etc. Har inte dessa tillgängliga, men läste dem för ett antal år sedan och trodde då (innan hållplatsen byggts) att faktiskt skulle få ett annat namn slutänden. Men icke, man fastnade för detta "arbetsnamn". Får se om det blir lika galet med Gröna linjens gren till Arenastaden, som fortfarande kallas "Gula linjen". Detta trots att det inte blev någon ny "tub 4" utan just en avgrening.
Anders Hanquist

Inläggav Enceladus » tis 21 apr, 2020 7:18

Anders Hanquist skrev:Eller snarare en mängd av SL:s egna kriterier för hållplatsnamn. Inte kommersiellt, inte för långt, lätt att uttala etc. Har inte dessa tillgängliga, men läste dem för ett antal år sedan och trodde då (innan hållplatsen byggts) att faktiskt skulle få ett annat namn slutänden. Men icke, man fastnade för detta "arbetsnamn". Får se om det blir lika galet med Gröna linjens gren till Arenastaden, som fortfarande kallas "Gula linjen". Detta trots att det inte blev någon ny "tub 4" utan just en avgrening.

Namnet på avgreningen till Arenastaden är politiskt och har väldigt lite att göra med SL:s egna kriterier. På den tiden ville Moderaterna inte bygga en fjärde tunnelbana, men det fanns en stark opinion för detta. Ett vilseledande namn som antyder att grenen är en ny linje var därför passande av politiska skäl. Nu är namnet överspelat, men ingen har orkat ändra det.
Enceladus

Inläggav Kantorn » tor 23 apr, 2020 13:33

Femte punkten gillar jag. Fortsätt sedan till Djursholms Ösby och spika ut till Näsbypark! (Jag kan ha nämnt detta någon gång förut...)
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn

Föregående

Återgå till Spårtrafik