Enceladus skrev:Den senaste kommundialogen (16/4-2020) tar upp olika förlängningar av Tvärbanan:
*Förlängning av Kistagrenen Kista–Helenelund–Täby (sidan 24)
*Tvärbanan förlängs från Sickla via Norra Djurgårdsstaden (ÖF) till Solna (sidan 29)
*Spårväg Syd förlängs från Älvsjö till Globen och kopplas till Tvärbanan (Stomlinje Söderort) (sidan 30)
*Slå ihop tvärbanestationerna "Sundbyberg C" och "Solna BP" (sidan 30)
*Tvärbanan förlängs Solna station-Bergshamra-Danderyds sjukhus (sidan 31)
*Tvärbanan Kistagrenen sammankoppling mellan Solvalla och Sundbyberg C (sidan 31)
*Förlänga tvärbanan från Sickla till Nacka C (Stomlinje Nacka Söderort) (sidan 34)
Trådstarten behandlar det sjätte förslaget. Alla förslag har sina poänger, och inget förslag utesluter egentligen något annat. Vilka förslag bör prioriteras först? Exempelvis kan en förlängning av Kistagrenen kräva en sammankoppling mellan Solvalla och Sundbyberg C, men utan en förlängning är sammankopplingen kanske mindre prioriterad.
Det är möjligt att det beror på att jag inte tillhör de mest kvicktänkta, men det tog väldigt lång tid innan jag insåg vad "Solna BP" var för en filur. Först tänkte jag naturligtvis på en bensinmack, men insåg snabbt att det knappast var det som avsågs. Aha tänkte jag sen: "Bollplan". Finns det en tvärbanestation med namnet "Solna Bollplan"? Nja...det kunde jag inte påminna mej. (Finns det överhuvud taget några stationer på Tvärbanan - är det inte hållplatser?)
Till sist fattade även jag!
/TKO