Dags för ny SL-hemsida!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Dags för ny SL-hemsida!

Inläggav Joakim W » tor 27 feb, 2020 18:02

Det är väl ett antal år sedan SLs nuvarande hemsida lanserades, så nu är det tydligen dags för en ny :-D

https://beta.sl.se/

Än så länge bara reseplanerare, störningar och nästa avgång.
22-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W

Re: Dags för ny SL-hemsida!

Inläggav Odd » tor 27 feb, 2020 21:56

Man byter till s k "responsiv design". Det innebär att innehållet anpassar sig efter användarens viewport och dess inmatningsmöjligheter. Jag kommer inte på det svenska ordet för det, om det finns något, men det betyder ungefär den synliga delen av det som användaren för närvarande använder för att titta på sidan. Det behöver alltså inte vara en skärm, det kan även vara en utskrift också.

Det är modernt nuförtiden. Har själv varit förespråkare av det men efter att ha varit med om aktiv utveckling av projekt med responsiv design så vet jag numera bättre. Det är nämligen så att det i allmänhet innebär en kompromiss. Det fungerar både på mobiltelefoner och på skrivbordsdatorer, men det blir inte särskilt bra på något av dem. Därför förespråkar jag numera att man har (minst) två designer som är optimerade för respektive viewport. Man kan givetvis behålla någon form av responsivitet på sidorna men man kan i någon mening optimera också.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Joakim W » tor 27 feb, 2020 22:51

Odd skrev:Man byter till s k "responsiv design". Det innebär att innehållet anpassar sig efter användarens viewport och dess inmatningsmöjligheter. Jag kommer inte på det svenska ordet för det, om det finns något, men det betyder ungefär den synliga delen av det som användaren för närvarande använder för att titta på sidan. Det behöver alltså inte vara en skärm, det kan även vara en utskrift också.

Det är modernt nuförtiden. Har själv varit förespråkare av det men efter att ha varit med om aktiv utveckling av projekt med responsiv design så vet jag numera bättre. Det är nämligen så att det i allmänhet innebär en kompromiss. Det fungerar både på mobiltelefoner och på skrivbordsdatorer, men det blir inte särskilt bra på något av dem. Därför förespråkar jag numera att man har (minst) två designer som är optimerade för respektive viewport. Man kan givetvis behålla någon form av responsivitet på sidorna men man kan i någon mening optimera också.

Är inte SLs nuvarande hemsida redan anpassad med responsiv design? Det brukar väl kännetecknas av att om jag drar ner storleken på ett webbläsarfönster på datorn så följer sidan med och anpassas till storleken på fönstret? Tycker faktiskt SLs nuvarande design är väldigt bra på hemsidan.
Joakim W

Inläggav M224 » fre 28 feb, 2020 10:54

Snygg design och jag gillar färgschemat bättre än den gamla.
Framtidssträvare - båkåtsträvare undanbedes!
Användarvisningsbild
M224

Inläggav stockholm79 » fre 28 feb, 2020 21:45

Trafiksituationen?

Normalt så borde det ju vara obestämd form i titlar och överskrifter.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarvisningsbild
stockholm79

Inläggav Diripsi » lör 29 feb, 2020 13:22

Odd skrev:Det är modernt nuförtiden. Har själv varit förespråkare av det men efter att ha varit med om aktiv utveckling av projekt med responsiv design så vet jag numera bättre. Det är nämligen så att det i allmänhet innebär en kompromiss. Det fungerar både på mobiltelefoner och på skrivbordsdatorer, men det blir inte särskilt bra på något av dem. Därför förespråkar jag numera att man har (minst) två designer som är optimerade för respektive viewport. Man kan givetvis behålla någon form av responsivitet på sidorna men man kan i någon mening optimera också.

Responsiv design tycker jag fungerar ganska bra på mobiltelefoner. Jag avskyr "mobilanpassade" sidor som inte har hela innehållet. Men det fungerar inte alls bra på skrivbordsdatorer där man vill kunna se så mycket som möjligt på en gång.
Diripsi

Inläggav daniel_s » sön 01 mar, 2020 12:11

Den nuvarande hemsidan är besvärande trög att ladda på mobilen när man har dåligt nät. Blir det någon ändring på detta med det ni kallar responsiv design?

Jag skulle helst se att man hade en lite mindre datakrävande sida, så att man kan komma åt de viktigaste funktionerna snabbt även med dåligt nät. Om man t ex kommer till Stockholm med ett tåg och vill kolla olika förbindelser på sl.se, så är det idag ganska hopplöst att göra det innan man kommit fram. Mobilen hoppar mellan olika nät och sidor börjar laddas men det bryts flera gånger, och när man ska börja om måste man ladda den förbannade långsamma startsidan igen. Varför finns inte reseplaneraren på en egen sida?
daniel_s

Inläggav Hans Wibacke » ons 22 apr, 2020 21:48

Det verkar inte bara vara nya hemsidan som betatestas. Även nya linje 45.

https://beta.sl.se/reseplanering/trafik ... gory=Train
inga-storningar-pa-linje-45.jpg
Inga störningar på linje 45.
inga-storningar-pa-linje-45.jpg (72.79 KiB) Visad 1896 gånger
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav Joakim W » tis 22 sep, 2020 11:58

Ikväll är det tydligen premiär för den nya hemsidan, så boka inte upp er på nåt allt för viktigt så ni missar denna storslagna händelse!! :-D
Joakim W

Inläggav LÅ1 » tis 22 sep, 2020 17:00

Joakim W skrev:Ikväll är det tydligen premiär för den nya hemsidan, så boka inte upp er på nåt allt för viktigt så ni missar denna storslagna händelse!! :-D

Kollade nu. sl.se är sig inte lik. Om nya upplägget för trafikstörninga är bättte än den gamla har jag än så länge ingen åsikt om.
Sedan försökte jag hitta pdf-tidtabeller för busslinjer, men jag fick bara "Page not found".
Någon mer ingående test får vänta.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav Joakim W » tis 22 sep, 2020 18:55

LÅ1 skrev:
Joakim W skrev:Ikväll är det tydligen premiär för den nya hemsidan, så boka inte upp er på nåt allt för viktigt så ni missar denna storslagna händelse!! :-D

Kollade nu. sl.se är sig inte lik. Om nya upplägget för trafikstörninga är bättte än den gamla har jag än så länge ingen åsikt om.
Sedan försökte jag hitta pdf-tidtabeller för busslinjer, men jag fick bara "Page not found".

På MTRs intranät står det att sidan var tvungen att publiceras trots att den inte var färdig pga nya EU-krav på tillgänglighet(??) och inte är helt färdig, men det ska komma ändringar med tiden...
Joakim W

Inläggav Kantorn » ons 23 sep, 2020 11:48

LÅ1 skrev:

Tidtabellerna finns. Men de är annorstädes. Jag använde sökfunktionen, och då funkade det.
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav LÅ1 » ons 23 sep, 2020 12:19

Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:

Tidtabellerna finns. Men de är annorstädes. Jag använde sökfunktionen, och då funkade det.

Nu hittar man dem även via menyerna. Det gjorde man inte när jag testade i går.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav Enceladus » ons 23 sep, 2020 12:21

Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:

Problemet verkar ha åtgärdats sedan inlägget skrevs.

Officiell nyhet om den nya designen: Sl.se får ny design

Jag hoppas att SL planerar för att visa beläggningen i realtid. Skånetrafiken brukar ligga cirka 2 år före resten av landets kollektivtrafikmyndigheter (t.ex. kontaktlös betalning), vilket innebär att SL borde få realtidsinformation runt år 2022.
Enceladus

Inläggav Diripsi » ons 23 sep, 2020 23:11

Enceladus skrev:Jag hoppas att SL planerar för att visa beläggningen i realtid. Skånetrafiken brukar ligga cirka 2 år före resten av landets kollektivtrafikmyndigheter (t.ex. kontaktlös betalning), vilket innebär att SL borde få realtidsinformation runt år 2022.

Det är inte beläggning i realtid som framför allt behövs utan att man släpper alla data från ATR-systemet och dess motsvarigheter. Då skulle det vara relativt lätt att göra appar som kan räkna ut vilka turer man bör åka med för att slippa trängas. Att visa beläggning i realtid skulle däremot vara ganska meningslöst om man vill planera resan i förväg, och dessutom så är det bara i storleksordningen 10 procent av bussarna som har ATR, utom i Märsta och Ekerö. Det är väl dessutom bara dessa två områden som har ett system där realtidsdata över beläggningen är tekniskt möjligt. Skånetrafiken är verkligen inget föredöme eftersom de vägrar att släppa beläggningsdata som öppna data. Om de åtminstone visade beläggningsdata i ett öppet API så skulle man kunna läsa av API:et och föra statistik över beläggningen.

Framför allt skulle det göra stor nytta med öppna data för beläggningen för att lättare kunna uppmärksamma allmänheten om hur dåligt trafiken är anpassad till efterfrågan, som till exempel när det finns busslinjer som går var 20:e minut trots att de har fler resande än busslinjer som har 10-minuterstrafik. Det kanske också är därför som man inte vill släppa dessa data fritt?
Diripsi

Inläggav Karsten » tor 24 sep, 2020 6:46

Har någon hittat linjekartorna som baseras på verkligheten på nya hemsidan? Jag hittar bara de där schematiska kartorna.
Användarvisningsbild
Karsten

Inläggav Joakim W » tor 24 sep, 2020 6:50

Karsten skrev:Har någon hittat linjekartorna som baseras på verkligheten på nya hemsidan? Jag hittar bara de där schematiska kartorna.

Klicka på "Kartor" istället för nån av dess underrubriker. Då fick jag fram lite geografiska kartor!
Joakim W

Inläggav Magnus Ahltorp » tor 24 sep, 2020 18:55

Tyvärr går det inte längre att lägga in ett bokmärke till en viss sökning, eftersom URL:en är samma för alla sökningar. Dessutom måste man trycka "Sök" i "Avgångar"-fliken, trots att man har valt en hållplats i completion-fältet och att det inte finns något annat val att göra. Detta kombinerat med att man måste scrolla ner mycket längre för att komma till inmatningsfältet gör att sidan är väldigt mycket långsammare att använda än förut.
Magnus Ahltorp

Inläggav Enceladus » fre 25 sep, 2020 9:45

Diripsi skrev:Framför allt skulle det göra stor nytta med öppna data för beläggningen för att lättare kunna uppmärksamma allmänheten om hur dåligt trafiken är anpassad till efterfrågan, som till exempel när det finns busslinjer som går var 20:e minut trots att de har fler resande än busslinjer som har 10-minuterstrafik. Det kanske också är därför som man inte vill släppa dessa data fritt?

Jovisst, den här pandemin har verkligen visat vikten av att anpassa utbudet till efterfrågan. Jag har sett extrabussar på linje 165, men nästan alla resenärer åker med de annonserade avgångarna. Oannonserade extrabussar är en väldigt dålig lösning. Det borde ju inte finnas linjer som är överbelastade utanför rusningstid från första början.
Enceladus

Återgå till Spårtrafik