Trendbrott: Färre åker tunnelbana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Trendbrott: Färre åker tunnelbana

Inläggav Enceladus » mån 10 feb, 2020 11:07

Nytt SL-rekord – över 861 miljoner resor på ett år

Under de senaste åren har resandet med tunnelbana ökat med alla mått mätt:

Kod: Markera allt
Mått          Påstigande per år    Vintervardag       Vanlig vardag

2014          330 000 000          1 205 000          1 124 000
2015          338 000 000          1 235 000          1 153 000
2016          350 000 000          1 273 000          1 189 000
2017          353 000 000          1 277 000          1 204 000
2018          355 000 000          1 287 000          1 211 000

Källa         Trafikanalys         SL och länet       Årsrapport

Nu sker ett trendbrott:

Kristoffer Tamsons (M) skrev:Tunnelbanan har fortfarande en särställning med flest resenärer och ännu högre kundnöjdhet. Till följd av avstängningar och renoveringar skedde dock förra året en marginell minskning av antalet resor här.

Tamsons understryker dock att tunnelbanan fortfarande har en särställning i Stockholm, vilket är svårt att undgå för någon som försöker ta sig hem på en helgnatt.

Däremot fortsätter den positiva utvecklingen för hela SL-trafiken:

SL skrev:Samtidigt ökar resandet med SL. I fjol gjordes rekordhöga 861 miljoner resor i SL-trafiken. Det är 17 miljoner fler resor än 2018 och 41 miljoner fler resor än 2017.

Även här sticker pendeltågen ut då resandet med pendeltågstrafiken som ökade med 13 miljoner fler resor mellan 2018 och 2019. Från 107 miljoner resor per år under 2018 till 120 miljoner resor per år 2019.

Aldrig tidigare har det gjorts så många resor i SL-trafiken. Pendeltågstrafiken står för drygt tre fjärdedelar av ökningen. Äntligen har aktuella årssiffror publicerats för pendeltågen!
Enceladus

Re: Trendbrott: Färre åker tunnelbana

Inläggav Enceladus » mån 10 feb, 2020 11:28

Enligt Trafikanalys hade Stockholms tågtrafik (pendeltågen, Roslagsbanan och Saltsjöbanan) 125,3 miljoner påstigningar år 2018, vilket var drygt hälften av Sveriges 227,1 miljoner påstigningar (dessa siffror inkluderar inte den kommersiella tågtrafiken). Året innan hade Stockholms tågtrafik 107,4 miljoner påstigningar. Redan år 2018 skedde alltså ett trendbrott där tågtrafiken för första gången någonsin hade mer än en tredjedel av tunnelbanans påstigningar.

(Därmed hade Roslagsbanan och Saltsjöbanan cirka 18 miljoner påstigningar år 2018.)

År 2019 skedde ett nytt trendbrott. För första gången någonsin hade bara pendeltågen mer än en tredjedel av tunnelbanans påstigningar. Detta betyder att tunnelbanan inte längre har flest resenärer per bana, även om trafikutbudet skulle tyda på det. Som bekant har SL på sista tiden haft svårt att anpassa utbudet till efterfrågan. Numera har pendeltågen högre ståplatsutnyttjande i maxtimmen än tunnelbanan! I nattrafiken har det däremot varit så ganska länge.

En annan observation är att resandet har exploderat på helger (detta har diskuterats i många sammanhang på forumet). Enligt tidigare gissningar skulle pendeltågen ha betydligt färre påstigande per år:

Lars_L skrev:Bra fråga - troligen ökar väl andelen som åker på kvällar och helger när det nu är mer trafik, men omräknat till helårssiffror så brukar väl en multiplicering på ca 275 vara rimlig utifrån en vardag under vintertidtabell. Hamnar den på ca 410 000, så får vi väl omkring 112, 75 miljoner.

Det är just tack vare helgresandet som årssiffran blev mycket högre. Antalet påstigande per vintervardag tycks emellertid hamna på cirka 410 000.
Enceladus

Inläggav Stefan Widén » mån 10 feb, 2020 13:26

På nyheterna var en av rubrikerna att folk i större omfattning väljer att flyta ut från innerstaden. Vinnarna är hela regionen och några av orsakerna var lägre bostadspriser, mindre stress osv.

Med bättre regional och pendeltågstrafik ökar detta intresse. Följden blir mer resor.

Sen att Tuben minskar är ju tråkigt men är väl så enkelt att folk vill åka över jord i större omfattning :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav Enceladus » mån 10 feb, 2020 14:40

Stefan Widén skrev:På nyheterna var en av rubrikerna att folk i större omfattning väljer att flyta ut från innerstaden. Vinnarna är hela regionen och några av orsakerna var lägre bostadspriser, mindre stress osv.

Med bättre regional och pendeltågstrafik ökar detta intresse. Följden blir mer resor.

Sen att Tuben minskar är ju tråkigt men är väl så enkelt att folk vill åka över jord i större omfattning :D

Ja, många som flyttar ut vill egentligen bo i Stockholms innerstad och lever som om de gjorde det. Detta ökar inte bara antalet resor, utan förändrar också resornas karaktär. En allt större del av resorna blir nöjesresor. Vi ser redan att helgresandet ökar mycket snabbare än vardagsresandet i pendeltågstrafiken (se underskattningen ovan).

Region Uppsala har Sveriges största flyttnetto, och det beror ju på bostadsbristen i Stockholm. Det är många unga personer som flyttar till Uppsala. Tyvärr är regionaltågstrafiken främst fokuserad på arbetsresor och pendeltågstrafiken gör fortfarande nattuppehåll (även lilla Östgötapendeln har mer nattrafik!). Den här politiken kommer att hämma Mälardalens utveckling.

I tråden "Mälardalens regionaltågstrafik - statistik och prognoser" kan vi se att Upptåget mellan Uppsala och Gävle också väntas slå i taket. Detta är ett tydligt tecken på att Uppsala håller på att bli en riktig storstad med omfattande inpendling.
Enceladus

Inläggav TKO » mån 10 feb, 2020 15:25

Enceladus skrev:---klipp---
Region Uppsala har Sveriges största flyttnetto, och det beror ju på bostadsbristen i Stockholm. Det är många unga personer som flyttar till Uppsala. Tyvärr är regionaltågstrafiken främst fokuserad på arbetsresor och pendeltågstrafiken gör fortfarande nattuppehåll (även lilla Östgötapendeln har mer nattrafik!). Den här politiken kommer att hämma Mälardalens utveckling.
---klipp---

Men ska vi ha skattesubventionerad natttrafik på sträckor som Stockholm-Uppsala bara för att f.d. stockholmare som tvingats flytta ut på slätten inte kan tänka sej att dricka öl någon annan stans än på Nytorget? NEJ säger jag - det går att supa sej full i Uppsala också, jag har själv provat det!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Enceladus » mån 10 feb, 2020 17:06

TKO skrev:
---klipp---

Men ska vi ha skattesubventionerad natttrafik på sträckor som Stockholm-Uppsala bara för att f.d. stockholmare som tvingats flytta ut på slätten inte kan tänka sej att dricka öl någon annan stans än på Nytorget? NEJ säger jag - det går att supa sej full i Uppsala också, jag har själv provat det!

Det går absolut att dricka öl i både Stockholm och Uppsala, men det är också möjligt att arbeta i båda städerna. Varför behövs någon tågtrafik över huvud taget mellan städerna? Därför att det inte är samma arbeten som erbjuds. På samma sätt erbjuder städerna inte samma öl, eller i varje fall inte samma upplevelser.

Mälardalen förlorar på att inte erbjuda ett brett och varierat utbud av nattliv. I Öresundsregionen kan invånarna välja mellan Köpenhamn, Malmö och Lund - varje natt! Städerna erbjuder helt olika möjligheter och valfriheten höjer livskvaliteten.

Tamsons verkar inte ha gett upp hoppet om att tunnelbanan fortfarande ska ha en "särställning". Till slut kommer även Uppsalas regionpolitiker att kräva en tunnelbana!
Enceladus

Inläggav TKO » mån 10 feb, 2020 17:16

Enceladus skrev:
TKO skrev:
---klipp---

Det går absolut att dricka öl i både Stockholm och Uppsala, men det är också möjligt att arbeta i båda städerna. Varför behövs någon tågtrafik över huvud taget mellan städerna? Därför att det inte är samma arbeten som erbjuds. På samma sätt erbjuder städerna inte samma öl, eller i varje fall inte samma upplevelser.

Mälardalen förlorar på att inte erbjuda ett brett och varierat utbud av nattliv. I Öresundsregionen kan invånarna välja mellan Köpenhamn, Malmö och Lund - varje natt! Städerna erbjuder helt olika möjligheter och valfriheten höjer livskvaliteten.

Tamsons verkar inte ha gett upp hoppet om att tunnelbanan fortfarande ska ha en "särställning". Till slut kommer även Uppsalas regionpolitiker att kräva en tunnelbana!

Visst får uppsalabor, infödda eller nyinflyttade, åka vart dom vill och dricka öl. Men jag fattar inte varför dessa resor skall skattesubventioneras... arbets- och studieresor tillför samhällsnytta så där är jag gärna med och bidrar med en liten slant - men nu diskuterar vi något helt annat. Jag tror (hoppas?) skillnaden är uppenbar för alla utom skribenten "Enceladus"!

För övrigt trodde jag tråden handlade om det marginellt minskade resandet i tunnelbanan - inte om natttrafik mellan Stockholm och Uppsala...

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » mån 10 feb, 2020 17:39

TKO skrev:Visst får uppsalabor, infödda eller nyinflyttade, åka vart dom vill och dricka öl. Men jag fattar inte varför dessa resor skall skattesubventioneras... arbets- och studieresor tillför samhällsnytta så där är jag gärna med och bidrar med en liten slant - men nu diskuterar vi något helt annat. Jag tror (hoppas?) skillnaden är uppenbar för alla utom skribenten "Enceladus"!

För övrigt trodde jag tråden handlade om det marginellt minskade resandet i tunnelbanan - inte om natttrafik mellan Stockholm och Uppsala...

Nöjesresor tillför också samhällsnytta. Se vidare artikeln "Night Tube contributes £190m to London’s economy".

TF Verksamhetsberättelse 2019 redovisar nya siffror för de olika trafikslagen (se sidan 48):

TF skrev:Tunnelbana: 1 180 000 påstigande per vanlig vardag (minskning med 31 000)
Buss: 1 074 000 påstigande per vanlig vardag (ökning med 2 000)
Pendeltåg: 390 000 påstigande per vanlig vardag (ökning med 49 000)
Lokalbanor: 207 000 påstigande per vanlig vardag (ökning med 17 000)

Totalt på land: 2 851 000 påstigande per vanlig vardag (ökning med 37 000)

Således har de två senaste årens ökningar blivit helt utraderade för tunnelbanan. Lyckligtvis ökade de andra trafikslagen, även om busstrafikens ökning var marginell. Se även tråden "Kostnaden för buss exploderar - dubbeldäckare eller spår?" för en diskussion om trafikslagens kostnader.

Observera att tunnelbanan har drygt tre gånger så många påstigande per vanlig vardag som pendeltågen. Samtidigt har pendeltågen mer än en tredjedel av tunnelbanans årliga påstigningar (se ovanstående inlägg). Detta betyder att pendeltågen har större resande på helger än tunnelbanan, trots att utbudet är det omvända!
Enceladus

Inläggav Enceladus » tis 11 feb, 2020 11:26

TF Lokala mål och indikationer redovisar ännu ett trendbrott (se sidan 11):

TF skrev:Pendeltåg: 2 177 miljoner personkilometer (ökning med 238 miljoner personkilometer)
Tunnelbana: 1 895 miljoner personkilometer (minskning med 96 miljoner personkilometer)
Buss: 1 850 miljoner personkilometer (minskning med 24 miljoner personkilometer)
Lokalbanor: 386 miljoner personkilometer (ökning med 46 miljoner personkilometer)

Totalt på land: 6 308 miljoner personkilometer (ökning med 164 miljoner personkilometer)

För första gången någonsin genererar pendeltågstrafiken fler personkilometer än tunnelbanetrafiken. Många milstolpar passerades förra året!

Notera likheterna med personkilometerkostnadernas utveckling:

TF skrev:Pendeltåg: 1,07 kronor per personkilometer (minskning med 0,02 kronor)
Tunnelbana: 1,57 kronor per personkilometer (ökning med 0,11 kronor)
Lokalbanor: 2,47 kronor per personkilometer (minskning med 0,17 kronor)
Buss: 3,44 kronor per personkilometer (ökning med 0,25 kronor)

Detta tyder på att utbudet inte anpassas till efterfrågan!
Enceladus

Inläggav Magnus Ahltorp » tis 11 feb, 2020 20:00

TKO skrev:Visst får uppsalabor, infödda eller nyinflyttade, åka vart dom vill och dricka öl. Men jag fattar inte varför dessa resor skall skattesubventioneras... arbets- och studieresor tillför samhällsnytta så där är jag gärna med och bidrar med en liten slant - men nu diskuterar vi något helt annat.

Ja, det beror ju förstås på varför man tycker att resor ska skattesubventioneras. Jag tycker att en stor anledning till att subventionera kollektivtrafik är att folk ska låta bli att ha bil, och om bilen behövs ändå för det som du tycker är onödigt resande så uppnås ju inte det.

Varför är det då bra att folk inte har bil? Jo, för att privatbilar kostar samhället massor, vilket ju egentligen innebär att det inte är fråga om någon subventionering av kollektivtrafiken, eftersom samhället skulle ha ännu större kostnader utan "subventioneringen".
Magnus Ahltorp

Inläggav Enceladus » ons 12 feb, 2020 12:23

Magnus Ahltorp skrev:
TKO skrev:Visst får uppsalabor, infödda eller nyinflyttade, åka vart dom vill och dricka öl. Men jag fattar inte varför dessa resor skall skattesubventioneras... arbets- och studieresor tillför samhällsnytta så där är jag gärna med och bidrar med en liten slant - men nu diskuterar vi något helt annat.

Ja, det beror ju förstås på varför man tycker att resor ska skattesubventioneras. Jag tycker att en stor anledning till att subventionera kollektivtrafik är att folk ska låta bli att ha bil, och om bilen behövs ändå för det som du tycker är onödigt resande så uppnås ju inte det.

Varför är det då bra att folk inte har bil? Jo, för att privatbilar kostar samhället massor, vilket ju egentligen innebär att det inte är fråga om någon subventionering av kollektivtrafiken, eftersom samhället skulle ha ännu större kostnader utan "subventioneringen".

Det är väl samma resonemang som skribenten använder vid jämförelser av kollektivtrafikens kostnader. Bussar har gratis infrastruktur eftersom privatbilar behövs ändå. Samtidigt måste spårtrafiken bära sina egna kostnader. :roll:
Enceladus

Inläggav LÅ1 » ons 12 feb, 2020 13:31

Enceladus skrev:Bussar har gratis infrastruktur eftersom privatbilar behövs ändå. Samtidigt måste spårtrafiken bära sina egna kostnader. :roll:

Bussarnas infrastruktur är knappast gratis. Någon betalar den. Och bussarna kör ju många gånger i egna körfält som ju inte skulle behövas om det inte var för bussarna. Och hållplatser behövs ju för busstrafiken. Men skillnaden är att dessa kostnader till stor del hamnar hos kommunerna, inte SL/regionen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav Enceladus » ons 12 feb, 2020 17:07

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Bussar har gratis infrastruktur eftersom privatbilar behövs ändå. Samtidigt måste spårtrafiken bära sina egna kostnader. :roll:

Bussarnas infrastruktur är knappast gratis. Någon betalar den. Och bussarna kör ju många gånger i egna körfält som ju inte skulle behövas om det inte var för bussarna. Och hållplatser behövs ju för busstrafiken. Men skillnaden är att dessa kostnader till stor del hamnar hos kommunerna, inte SL/regionen.

Min poäng är snarare att privatbilismen betraktas som norm. Vägar måste finnas eftersom alla ska kunna köra bil. Spår är däremot bara en bonus som egentligen inte behövs. Därför anses bussarnas infrastruktur ofta vara gratis - oavsett vem som betalar för den.

Signaturen "TKO":s syn på nattlig kollektivtrafik är ett tydligt uttryck för den okritiska synen på privatbilism. Nattrafik behövs egentligen inte eftersom alla ändå kan köra bil. Vi får absolut inte ifrågasätta privatbilismens utbredning och dess konsekvenser. Nästa år ska Amsterdam införa nattrafik i sin tunnelbana eftersom biltrafiken ska begränsas. Det måste ju finnas ett alternativ:

CityLab skrev:To further encourage drivers to give up their keys, the city also announced plans to open the Amsterdam Metro all night on weekends starting in 2021, and to make all weekend transit free for children under 12 in the same year. Meanwhile, City Hall is already mulling a more sweeping plan—not just to restrict through-traffic, but to ban it altogether.
Enceladus

Inläggav TKO » ons 12 feb, 2020 19:23

Magnus Ahltorp skrev:

Nu är av lätt förstådda skäl inte egen bil ett alternativ för de s.k. 'kulturresor' som sker mellan klockan 3 och 5 på sennatten.
Därför underkänner jag enväldigt ovanstående argument och ser fram mot mer realistisk kritik!
Allt enligt mottot 'Bättre kan ni väl'...

go kväll
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav TKO » ons 12 feb, 2020 19:26

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:

Min poäng är snarare att privatbilismen betraktas som norm. Vägar måste finnas eftersom alla ska kunna köra bil. Spår är däremot bara en bonus som egentligen inte behövs. Därför anses bussarnas infrastruktur ofta vara gratis - oavsett vem som betalar för den.

Signaturen "TKO":s syn på nattlig kollektivtrafik är ett tydligt uttryck för den okritiska synen på privatbilism. Nattrafik behövs egentligen inte eftersom alla ändå kan köra bil. Vi får absolut inte ifrågasätta privatbilismens utbredning och dess konsekvenser. Nästa år ska Amsterdam införa nattrafik i sin tunnelbana eftersom biltrafiken ska begränsas. Det måste ju finnas ett alternativ:

CityLab skrev:To further encourage drivers to give up their keys, the city also announced plans to open the Amsterdam Metro all night on weekends starting in 2021, and to make all weekend transit free for children under 12 in the same year. Meanwhile, City Hall is already mulling a more sweeping plan—not just to restrict through-traffic, but to ban it altogether.

Se mitt föregående inlägg!
Det är otroligt hur korkade argument som används för att försvara rätten till skattesubventionerade resor hem från krogen... kanske ska minska alkoholkonsumtionen?

uppmanar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Lennart Petersen » ons 12 feb, 2020 20:32

TKO skrev:[
Det är otroligt hur korkade argument som används för att försvara rätten till skattesubventionerade resor hem från krogen... kanske ska minska alkoholkonsumtionen?

uppmanar
Thomas K Ohlsson

Nu har jag i vart fall cirka 20års erfarenhet av hemresor från jobbet med SL tunnelbana i nattrafik, och det var då fredag natt inte lördag om det är någon skillnad. Min erfarenhet är att det långt ifrån är dyngfulla kroggäster som vinglar hem utan många verkar ha helt legitima skäl och förefaller helt nyktra, sitter och läser en bok eller så. Kanske hälften är kroggäster men brukar kunna uppföra sig ändå. Alla resor under de åren, det är ett antal, har gått utan anmärkning. Jag har inte blivit störd av någon och inte ens sett något anmärkningsvärt störande.
Och det är väl så att vi börjar få ett 24/7 samhälle som fungerar dygnet runt och där folk har anledning att förflytta sig. Tittar jag ut på E18 på nattimmar så är det alltid en viss ström av fordon och förhoppningsvis har inte alla förare varit på krogen.
Lennart Petersen

Inläggav Magnus Ahltorp » ons 12 feb, 2020 21:15

TKO skrev:
Magnus Ahltorp skrev:

Nu är av lätt förstådda skäl inte egen bil ett alternativ för de s.k. 'kulturresor' som sker mellan klockan 3 och 5 på sennatten.
Därför underkänner jag enväldigt ovanstående argument och ser fram mot mer realistisk kritik!
Allt enligt mottot 'Bättre kan ni väl'...

Dessa så kallade "lätt förstådda skäl" är inte så lätta att förstå. Hur tror du att folk tar sig hem på ställen utan nattlig kollektivtrafik? Tror du att folk bara låter bli att vara ute? Folk kör ju bil berusade trots att det finns kollektivtrafik, så det är klart att de kör berusade när det inte finns kollektivtrafik.

Sedan är det som Lennart säger knappast alla som är berusade. För dessa finns det ju inte ens något lagligt hinder att ta bilen.
Magnus Ahltorp

Inläggav Enceladus » fre 14 feb, 2020 20:43

Lennart Petersen skrev:
TKO skrev:[

uppmanar
Thomas K Ohlsson

Nu har jag i vart fall cirka 20års erfarenhet av hemresor från jobbet med SL tunnelbana i nattrafik, och det var då fredag natt inte lördag om det är någon skillnad. Min erfarenhet är att det långt ifrån är dyngfulla kroggäster som vinglar hem utan många verkar ha helt legitima skäl och förefaller helt nyktra, sitter och läser en bok eller så. Kanske hälften är kroggäster men brukar kunna uppföra sig ändå. Alla resor under de åren, det är ett antal, har gått utan anmärkning. Jag har inte blivit störd av någon och inte ens sett något anmärkningsvärt störande.
Och det är väl så att vi börjar få ett 24/7 samhälle som fungerar dygnet runt och där folk har anledning att förflytta sig. Tittar jag ut på E18 på nattimmar så är det alltid en viss ström av fordon och förhoppningsvis har inte alla förare varit på krogen.

Jag vet inte vilka linjer du åker med, men blå linjen brukar vara förvånansvärt lugn på helgnätter. Kontrasten mot busslinje 179 är slående, trots att det är samma trafikområde!
Enceladus

Inläggav Enceladus » fre 14 feb, 2020 20:53

TF Verksamhetsplan 2020 (se sidan 36)

Kod: Markera allt
Trafikslag   Utfall 2019   Mål 2020   Skillnad
Tunnelbana         1 180      1 300       +120
Pendeltåg            390        377        -13
Lokalbanor           207        190        -17
Buss               1 074      1 170        +96

Föga förvånande räknar Trafikförvaltningen återigen med att pendeltågsresandet minskar i år (detta är numera en TF-tradition). I januari blev det istället nytt rekord på 423 000 resenärer. Är det inte dags att låta denna tradition gå i graven? Pendeltågsresandet minskar inte, jag lovar! Det har det inte gjort under hela förra decenniet... :roll:

Jag undrar också om de ambitiösa målen för tunnelbana och buss kommer att uppfyllas. Är det bara tunnelbana och buss som gäller på Hantverkargatan?
Enceladus

Inläggav Enceladus » mån 16 mar, 2020 12:29

Månadsrapport februari 2020

Trenden fortsätter:

Tunnelbanan har minskat med 0,8 procent.
Pendeltågen har ökat med 3,7 procent.
Lokalbanorna har ökat med 3,7 procent.
Busstrafiken har ökat med 1,8 procent.

Enligt TF:s "Verksamhetsplan 2020" ska resandet minska på pendeltåg och lokalbanor genom överflyttning till tunnelbanan (se inlägget ovan), men den faktiska utvecklingen är den omvända!

Varför slår Trafikförvaltningens prognoser fel varje år? Hur ska utbudet anpassas till efterfrågan när trafikplaneringen är så djupt dysfunktionell? :roll:
Enceladus

Nästa

Återgå till Spårtrafik