Mälardalens regionaltågstrafik - statistik och prognoser

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Mälardalens regionaltågstrafik - statistik och prognoser

Inläggav Enceladus » tor 06 feb, 2020 18:03

Storregional kollektivtrafik i Stockholm-Mälarregionen

I en annan tråd diskuteras statistik och prognoser för Stockholms kollektivtrafik. Detta är motsvarande tråd för Mälardalens kollektivtrafik.

På sidan 12 visas regionaltågens nuvarande beläggning. Från Uppsala och Eskilstuna finns det fler resenärer än sittplatser. Från Västerås och Nyköping kan det vara problematiskt att hitta sittplatser på särskilda avgångar, men i allmänhet finns det fler sittplatser än resenärer. Från Hallsberg finns det gott om sittplatser. Ostpendeln mellan Linköping och Gävle räknas som interregional tågtrafik och redovisas därför inte. Här skulle samarbetet mellan regionerna kunna vara bättre!

På sidan 13 visas pendeltågens nuvarande beläggning. I Mälardalen finns det tre pendeltågssystem: Stockholms pendeltåg, Upptåget och Östgötapendeln. Samtliga pendeltågslinjer i centrala Stockholm är hårt belastade, men framförallt Södertäljegrenen. Gnestapendeln, Östgötapendeln och Upptåget från Sala har god komfort medan Upptåget från Gävle är i riskzonen.

Observera att Upptåget snart blir en del av Mälartåg. Då slås UVEN mellan Linköping och Sala ihop med Upptåget mellan Sala och Uppsala. Den andra Upptågslinjen förblir självständig, men marknadsförs som Mälartåg. Östgötatrafiken har emellertid inga planer på att slå ihop Östgötapendeln med någon av regionaltågslinjerna till Stockholm, även om Kimstad och Linghem säkert vill ha direkttåg till huvudstaden.

På sidorna 19-22 finns olika prognoser för 2050. Utan nya tåg tar sittplatserna slut på de flesta regionaltågslinjer till Stockholm - detta gäller från Uppsala, Västerås, Eskilstuna och Nyköping. Med nya tåg tar sittplatserna bara slut från Uppsala, men de andra tre linjerna har högt sittplatsutnyttjande. UVEN och Sörmlandspilen har dock gott om sittplatser. Östgötapendeln har fortsatt gott om sittplatser medan både Stockholms pendeltåg (alla fyra linjer) och Upptåget mellan Uppsala och Gävle slår i taket.
Enceladus
 
Inlägg: 4924
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster