Stockholmsförhandlingen - tunnelbanan 9 miljarder dyrare

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Stockholmsförhandlingen - tunnelbanan 9 miljarder dyrare

Inläggav Odd » sön 09 maj, 2021 17:16

C12C3C3C12 skrev:
Odd skrev:
Hechtwagen skrev:Är fördyringen fortfarande 9 miljarder eller har det blivit 18 miljarder nu.
På Lidingöbanan gick det ju för sig att pruta bort några dubbelspår, visst är det onödigt med dubbelspår på hela nya tunnelbaneutbyggnaden,en datorsimulering skulle snabbt visa det om man vill.


Det är faktiskt en väldigt valid synpunkt. Eftersom man har valt en variant där man inte kan köra tätare än 12 tåg i timmen utanför rusningen och egentligen inte har möjlighet att avvara ett enda tåg i rusningen, ett problem som man ännu inte har löst, så finns det risk att man offrar Västerort och kommer max upp i 10-minuterstrafik på banan. Eftersom man valt denna väg, utan möjlighet till expansion i framtiden, så kommer det inte heller behövas mer. Om man í framtiden skulle komma till sans och slopa Odenplan-Karolinska och bygga den som en egen bana genom stan så finns ju alltid möjligheten att börja spränga nya tunnelrör. Då blir det ju den finansieringen som kommer att få ta det.

Nu kommer det i och för sig inte att ändras något, det finns alldeles för mycket prestige nedlagt i denna lilla t-banesnutt för att politiker och tjänstemän skulle ta sitt förnuft till fånga.

Tänker du dig att de två stationerna mellan Odenplan och Solna Station skall vara dubbelspåriga eller enkelspåriga? Eller en kombination?


U55?

Inte riktigt. U55 byggdes med avsikten och planeringen att den skulle byggas samman med U5 i ett senare skede, därav namnet U55 (U 5 och en halv? :-) ).
I fallet med blindtarmen så har man byggt den utan någon sådan plan. Tänk även på att från början så skulle den endast gå mellan Odenplan och Karolinska och ha en egen plattform i Odenplan, men eftersom det blev så dyrt så hittade man en alternativ motivering, genom att dra den till Mallof Scandinavia och få den medfinansierad av staten, kommuner och privata aktörer. Redan då blev den dock så dyr så man slopade en egen perrong i Odenplan. Dessutom slopade man sträckan Solna Station-Mallof Scandinavia. Men nu sitter man i smeten, med prestige som inte går att ta sig ur och en skenande budget. Notera att Nya Karolinska fick en slutnota på drygt 50 miljarder. Denna lilla tunnelbanesnutt, som ju från början motiverades med just bygget av NKS, verkar följas av samma öde av skenande kostnader.

Redan för ett par år sedan räknade man ut att det skulle kosta lika mycket att köra folk i taxi på sträckan under femtio år, som totalkostnaden för gulalinjen skulle bli. Med de nu kraftigt ökade kostnaderna så skulle man nog kunna köra taxi i hundra år till samma kostnad, minst.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 28 gäster