Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
RoslagsbananOdenplan skrev:Utformning av Roslagsbanans station vid Odenplan
Nu när det står klart att Roslagsbanan kommer att gå från Universitetet till Odenplan genom en sydlig sväng vid Sveaplan (nordvästra Vanadislunden) är det intressant att veta hur stationen ska utformas. Någon här som vet var stationen ska byggas samt var uppgångarna kommer att ligga?
Utifrån SLL:s utredning inför Sverigeförhandlingen, där hänsyn till andra underliggande tunnlar ska ha tagits, så ser det ut som om Roslagsbanan kommer att gå söderut längs Sveavägen alternativt Hagagatan. https://images.app.goo.gl/v9AWEM5ogzha57o2A
En något nyare bild, men som är mindre detaljerad, hittar ni här. https://images.app.goo.gl/qoqzKh3JX8ffd55DA
dr Cassandra Nojdh skrev:Behövs det nya uppgångar för RB:s station Odenplan? Jag har inte följt planeringen så noga, men det kan väl inte rimligtvis vara meningen att gräva sig ännu djupare ned än pendeltågstunnlarna?
RoslagsbananOdenplan skrev:dr Cassandra Nojdh skrev:Behövs det nya uppgångar för RB:s station Odenplan? Jag har inte följt planeringen så noga, men det kan väl inte rimligtvis vara meningen att gräva sig ännu djupare ned än pendeltågstunnlarna?
Det är trångt redan idag vid rusningstrafik, om både gula linjen och Roslagsbanan ska läggas till antar jag att det behövs fler uppgångar. Inte minst med tanke på nödutgångar i båda ändor av stationen.
Nej, precis, tanken är att den ska gå på samma djup som pendeltågen, dvs. ca 30 meter under marken. Men givet dragningen söderut längs Hagagatan (eller Sveavägen), så skulle jag gissa att det blir en uppgång nånstans korsningarna Frejgatan / Norrtullsgatan, Frejgatan / Hagagatan eller Frejgatan / Sveavägen. Sista alternativet kanske är mest troligt då det finns bussförbindelser och Vanadisparken där. Vad tror ni?
RoslagsbananOdenplan skrev:Intressant, varför menar du att det är orimligt med en norrgående uppgång? Förklara gärna. Antar att du har insikter om hur sådana beslut tas.
Några argument för en norrgående uppgång som jag funderat på:
- Pendeltågen har en norrgående uppgång vid Vanadisplan, där det finns bussanslutningar.
RoslagsbananOdenplan skrev:- Pendeltågen har en norrgående uppgång vid Vanadisplan, där det finns bussanslutningar.
TKO skrev:Kommer det att anläggas nya "uppgångar" för Roslagsbanan vid Odenplan eller kommer det endast att ordnas förbindelser till befintliga biljetthallar?
/TKO
TKO skrev:Kommer det att anläggas nya "uppgångar" för Roslagsbanan vid Odenplan eller kommer det endast att ordnas förbindelser till befintliga biljetthallar?
/TKO
RoslagsbananOdenplan skrev:Intressant, varför menar du att det är orimligt med en norrgående uppgång? Förklara gärna. Antar att du har insikter om hur sådana beslut tas.
Några argument för en norrgående uppgång som jag funderat på:
- Pendeltågen har en norrgående uppgång vid Vanadisplan, där det finns bussanslutningar.
- Hagastaden med 6000 bostäder och 14000 arbetsplatser kommer att byggas hela vägen till Wennergrens center (https://vaxer.stockholm/hagastaden)
- Det byggs flera skolor både väster och öster om Wennergrens center.
- Vanadisbadet rustas upp och kommunen har tagit över det.
- Flera områden som idag använder Roslagsbanan skulle vid en nordöstlig uppgång kunna använda denna även i framtiden inom gångavstånd.
RoslagsbananOdenplan skrev:Jag förstår hur du tänker, men jag tror att du eventuellt glömmer bort några arbetsplatser som nås genom en nordlig uppgång. Även om det blir längre till KTH än tidigare, så kommer KTH endast vara 800m bort om man går upp på den östra sidan av Sveavägen. Avståndet är detsamma som mellan Vanadisvägens uppgång och NKS (800m).
Om man placerar uppgången i Vanadislundens sydvästra hörn (Frejgatan / Sveavägen) når man arbetsplatser:
- Norrtull (flera kontorsbyggnader): 500m
- Hagastaden (framtida arbetsplatser): 500-700m
- Alba Nova Universitetscentrum (byggs nu): 800m
- KTH: 800m
- Sophiahemmet: 1,2km
twr skrev:TKO skrev:Kommer det att anläggas nya "uppgångar" för Roslagsbanan vid Odenplan eller kommer det endast att ordnas förbindelser till befintliga biljetthallar?
/TKO
Jag skulle säga att det inte finns någon anledning/nytta med detta. Men om det möjligen är motiverat med tanke på trängsel eller utrymning så kan det bli så.
twr skrev:RoslagsbananOdenplan skrev:Jag förstår hur du tänker, men jag tror att du eventuellt glömmer bort några arbetsplatser som nås genom en nordlig uppgång. Även om det blir längre till KTH än tidigare, så kommer KTH endast vara 800m bort om man går upp på den östra sidan av Sveavägen. Avståndet är detsamma som mellan Vanadisvägens uppgång och NKS (800m).
Om man placerar uppgången i Vanadislundens sydvästra hörn (Frejgatan / Sveavägen) når man arbetsplatser:
- Norrtull (flera kontorsbyggnader): 500m
- Hagastaden (framtida arbetsplatser): 500-700m
- Alba Nova Universitetscentrum (byggs nu): 800m
- KTH: 800m
- Sophiahemmet: 1,2km
Jo, självklart finns det arbetsplatser. De du nämner är ju inte oviktiga på något sätt. Men jag tror ändå inte det är tillräckligt.
TKO skrev:Jag förmodar att det inte gjordes några förberedelser när pendeltågsstationen byggdes, RB till City var väl då fortfarande något som bara diskuterades på entusiast forum som detta?
RoslagsbananOdenplan skrev:Fortfarande osäkert, verkar inte vara någon som vet. Det mest troliga alternativet utifrån diskussionen här är att det blir en uppgång vid korsningen Frejgatan / Sveavägen. Läste för övrigt att busslinje 57 som idag går via Vanadisvägen kommer att dras om från årsskiftet och istället gå norrut till Wennergrens center och vidare till Frösunda m.m. längs E4.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster