Roslagsbanan - Station Odenplan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Roslagsbanan - Station Odenplan

Inläggav RoslagsbananOdenplan » ons 13 nov, 2019 13:58

Utformning av Roslagsbanans station vid Odenplan

Nu när det står klart att Roslagsbanan kommer att gå från Universitetet till Odenplan genom en sydlig sväng vid Sveaplan (nordvästra Vanadislunden) är det intressant att veta hur stationen ska utformas. Någon här som vet var stationen ska byggas samt var uppgångarna kommer att ligga?

Utifrån SLL:s utredning inför Sverigeförhandlingen, där hänsyn till andra underliggande tunnlar ska ha tagits, så ser det ut som om Roslagsbanan kommer att gå söderut längs Sveavägen alternativt Hagagatan. https://images.app.goo.gl/v9AWEM5ogzha57o2A

En något nyare bild, men som är mindre detaljerad, hittar ni här. https://images.app.goo.gl/qoqzKh3JX8ffd55DA
RoslagsbananOdenplan

Re: Roslagsbanan - Station Odenplan

Inläggav twr » ons 13 nov, 2019 15:16

RoslagsbananOdenplan skrev:Utformning av Roslagsbanans station vid Odenplan

Nu när det står klart att Roslagsbanan kommer att gå från Universitetet till Odenplan genom en sydlig sväng vid Sveaplan (nordvästra Vanadislunden) är det intressant att veta hur stationen ska utformas. Någon här som vet var stationen ska byggas samt var uppgångarna kommer att ligga?

Utifrån SLL:s utredning inför Sverigeförhandlingen, där hänsyn till andra underliggande tunnlar ska ha tagits, så ser det ut som om Roslagsbanan kommer att gå söderut längs Sveavägen alternativt Hagagatan. https://images.app.goo.gl/v9AWEM5ogzha57o2A

En något nyare bild, men som är mindre detaljerad, hittar ni här. https://images.app.goo.gl/qoqzKh3JX8ffd55DA

Det är förstås inte bestämt. Den märkliga linjen från Odenplan till Norrtull i den senare kartan visar att det inte är någon karta man kan lita på.

Men det är intressanta frågor du tar upp!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » ons 13 nov, 2019 16:05

Det viktigaste är förstås att skapa en bra direkt koppling till pendeltågsstationen. Det är den kopplingen som är den stora nyttan som motiverar att banan går via odenplan i stället för Tekniska högskolan. I andra hand ska det finnas en bra koppling till tunnelbanan Gröna linjen, främst för byten mot Hagastaden/Södra Hagalund/Arenastaden, men också mot Västerort och andra stationer längs Gröna linjen. I tredje hand kommer kopplingen till närområdet, inklusive busslinje 4 och andra bussar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 21 nov, 2019 9:20

Behövs det nya uppgångar för RB:s station Odenplan? Jag har inte följt planeringen så noga, men det kan väl inte rimligtvis vara meningen att gräva sig ännu djupare ned än pendeltågstunnlarna?
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav RoslagsbananOdenplan » tor 21 nov, 2019 16:03

dr Cassandra Nojdh skrev:Behövs det nya uppgångar för RB:s station Odenplan? Jag har inte följt planeringen så noga, men det kan väl inte rimligtvis vara meningen att gräva sig ännu djupare ned än pendeltågstunnlarna?

Det är trångt redan idag vid rusningstrafik, om både gula linjen och Roslagsbanan ska läggas till antar jag att det behövs fler uppgångar. Inte minst med tanke på nödutgångar i båda ändor av stationen.

Nej, precis, tanken är att den ska gå på samma djup som pendeltågen, dvs. ca 30 meter under marken. Men givet dragningen söderut längs Hagagatan (eller Sveavägen), så skulle jag gissa att det blir en uppgång nånstans korsningarna Frejgatan / Norrtullsgatan, Frejgatan / Hagagatan eller Frejgatan / Sveavägen. Sista alternativet kanske är mest troligt då det finns bussförbindelser och Vanadisparken där. Vad tror ni?
RoslagsbananOdenplan

Inläggav twr » tor 21 nov, 2019 19:06

RoslagsbananOdenplan skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Behövs det nya uppgångar för RB:s station Odenplan? Jag har inte följt planeringen så noga, men det kan väl inte rimligtvis vara meningen att gräva sig ännu djupare ned än pendeltågstunnlarna?

Det är trångt redan idag vid rusningstrafik, om både gula linjen och Roslagsbanan ska läggas till antar jag att det behövs fler uppgångar. Inte minst med tanke på nödutgångar i båda ändor av stationen.

Nej, precis, tanken är att den ska gå på samma djup som pendeltågen, dvs. ca 30 meter under marken. Men givet dragningen söderut längs Hagagatan (eller Sveavägen), så skulle jag gissa att det blir en uppgång nånstans korsningarna Frejgatan / Norrtullsgatan, Frejgatan / Hagagatan eller Frejgatan / Sveavägen. Sista alternativet kanske är mest troligt då det finns bussförbindelser och Vanadisparken där. Vad tror ni?

Det viktiga är att koppla till de andra systemen. Om det krävs nya uppgångar vid Odenplan av trängselskäl är väl något som får utredas. Nordliga uppgångar är knappast motiverade, det kostar betydligt mer än det smakar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav RoslagsbananOdenplan » fre 22 nov, 2019 11:40

Intressant, varför menar du att det är orimligt med en norrgående uppgång? Förklara gärna. Antar att du har insikter om hur sådana beslut tas.

Några argument för en norrgående uppgång som jag funderat på:
- Pendeltågen har en norrgående uppgång vid Vanadisplan, där det finns bussanslutningar.
- Hagastaden med 6000 bostäder och 14000 arbetsplatser kommer att byggas hela vägen till Wennergrens center (https://vaxer.stockholm/hagastaden)
- Det byggs flera skolor både väster och öster om Wennergrens center.
- Vanadisbadet rustas upp och kommunen har tagit över det.
- Flera områden som idag använder Roslagsbanan skulle vid en nordöstlig uppgång kunna använda denna även i framtiden inom gångavstånd.
RoslagsbananOdenplan

Inläggav Sio » fre 22 nov, 2019 12:29

RoslagsbananOdenplan skrev:Intressant, varför menar du att det är orimligt med en norrgående uppgång? Förklara gärna. Antar att du har insikter om hur sådana beslut tas.

- Pendeltågen har en norrgående uppgång vid Vanadisplan, där det finns bussanslutningar.

En nordlig uppgång hamnar nog inte vid Vanadisplan, snarare vid Vanadislunden. Roslagsbanan kommer nog komma till Odenplan mera rakt norrifrån och inte från nordväst, som Citybanan. En liten krok västerut innan Odenplan är nog möjlig, men parallellt med Citybanan ger nog för dålig geometri.
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav Enceladus » fre 22 nov, 2019 13:19

Dubbla uppgångar kan väsentligt öka en stations tillgänglighet. I vissa fall kan en station med dubbla uppgångar ersätta två stationer med enkla uppgångar, vilket förkortar restiden. Emellertid har Stockholm sluten spärrlinje i spårtrafiken, vilken gör det svårare att motivera dubbla uppgångar. I det här fallet skulle en uppgång vid Sveavägen möjligtvis minska behovet av busstrafik där.
Enceladus

Inläggav Enceladus » fre 22 nov, 2019 13:28

RoslagsbananOdenplan skrev:- Pendeltågen har en norrgående uppgång vid Vanadisplan, där det finns bussanslutningar.

Pendeltågens norra uppgång vid Vanadisplan har inget att göra med busstrafiken där. Vanadisplan trafikeras endast av en linje dagtid - linje 57 - vilken dras in nästa år. Det är snarare tack vare pendeltågsuppgången som linjen anses kunna dras in! Nattrafikslinjerna 591, 592, 593 och 599 ersätter pendeltågen. De skulle också dras in om pendeltågen finge nattrafik.
Enceladus

Inläggav TKO » fre 22 nov, 2019 13:35

Kommer det att anläggas nya "uppgångar" för Roslagsbanan vid Odenplan eller kommer det endast att ordnas förbindelser till befintliga biljetthallar?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav RoslagsbananOdenplan » fre 22 nov, 2019 14:18

TKO skrev:Kommer det att anläggas nya "uppgångar" för Roslagsbanan vid Odenplan eller kommer det endast att ordnas förbindelser till befintliga biljetthallar?

/TKO

Fortfarande osäkert, verkar inte vara någon som vet. Det mest troliga alternativet utifrån diskussionen här är att det blir en uppgång vid korsningen Frejgatan / Sveavägen. Läste för övrigt att busslinje 57 som idag går via Vanadisvägen kommer att dras om från årsskiftet och istället gå norrut till Wennergrens center och vidare till Frösunda m.m. längs E4.
RoslagsbananOdenplan

Inläggav twr » fre 22 nov, 2019 14:23

TKO skrev:Kommer det att anläggas nya "uppgångar" för Roslagsbanan vid Odenplan eller kommer det endast att ordnas förbindelser till befintliga biljetthallar?

/TKO

Jag skulle säga att det inte finns någon anledning/nytta med detta. Men om det möjligen är motiverat med tanke på trängsel eller utrymning så kan det bli så.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » fre 22 nov, 2019 14:27

RoslagsbananOdenplan skrev:Intressant, varför menar du att det är orimligt med en norrgående uppgång? Förklara gärna. Antar att du har insikter om hur sådana beslut tas.

- Hagastaden med 6000 bostäder och 14000 arbetsplatser kommer att byggas hela vägen till Wennergrens center (https://vaxer.stockholm/hagastaden)
- Det byggs flera skolor både väster och öster om Wennergrens center.
- Vanadisbadet rustas upp och kommunen har tagit över det.
- Flera områden som idag använder Roslagsbanan skulle vid en nordöstlig uppgång kunna använda denna även i framtiden inom gångavstånd.

Pendeltågen har längre plattformar, och stationen pekar mer rakt mot NKS, som är en stor arbetsplats. En andra uppgång för Citybanan ger alltså mer nytta än en hypotetisk för Roslagsbanan skulle göra.

Dessutom kan du med pendeltåget resa till stora delar av regionen, medan Roslagsbanan går till nordost. De boende kring Frejgatan når inte så många arbetsplatser i nordost. Och de boende i Nordost når inte så många arbetsplater kring Frejgatan.

Självklart skulle en nordlig uppgång göra nytta. Men nyttan är inte tillräcklig i förhållande till kostnaden och investering i drift som en nordlig uppgång skulle medföra.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav RoslagsbananOdenplan » fre 22 nov, 2019 15:57

Jag förstår hur du tänker, men jag tror att du eventuellt glömmer bort några arbetsplatser som nås genom en nordlig uppgång. Även om det blir längre till KTH än tidigare, så kommer KTH endast vara 800m bort om man går upp på den östra sidan av Sveavägen. Avståndet är detsamma som mellan Vanadisvägens uppgång och NKS (800m).

Om man placerar uppgången i Vanadislundens sydvästra hörn (Frejgatan / Sveavägen) når man arbetsplatser:
- Norrtull (flera kontorsbyggnader): 500m
- Hagastaden (framtida arbetsplatser): 500-700m
- Alba Nova Universitetscentrum (byggs nu): 800m
- KTH: 800m
- Sophiahemmet: 1,2km
RoslagsbananOdenplan

Inläggav twr » fre 22 nov, 2019 16:24

RoslagsbananOdenplan skrev:Jag förstår hur du tänker, men jag tror att du eventuellt glömmer bort några arbetsplatser som nås genom en nordlig uppgång. Även om det blir längre till KTH än tidigare, så kommer KTH endast vara 800m bort om man går upp på den östra sidan av Sveavägen. Avståndet är detsamma som mellan Vanadisvägens uppgång och NKS (800m).

Om man placerar uppgången i Vanadislundens sydvästra hörn (Frejgatan / Sveavägen) når man arbetsplatser:

Jo, självklart finns det arbetsplatser. De du nämner är ju inte oviktiga på något sätt. Men jag tror ändå inte det är tillräckligt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » fre 22 nov, 2019 16:39

twr skrev:

/TKO

Jag skulle säga att det inte finns någon anledning/nytta med detta. Men om det möjligen är motiverat med tanke på trängsel eller utrymning så kan det bli så.

Det är vad jag också tycker och tror.
Jag förmodar att det inte gjordes några förberedelser när pendeltågsstationen byggdes, RB till City var väl då fortfarande något som bara diskuterades på entusiast forum som detta?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav twr » fre 22 nov, 2019 18:11

twr skrev:
RoslagsbananOdenplan skrev:Jag förstår hur du tänker, men jag tror att du eventuellt glömmer bort några arbetsplatser som nås genom en nordlig uppgång. Även om det blir längre till KTH än tidigare, så kommer KTH endast vara 800m bort om man går upp på den östra sidan av Sveavägen. Avståndet är detsamma som mellan Vanadisvägens uppgång och NKS (800m).

Jo, självklart finns det arbetsplatser. De du nämner är ju inte oviktiga på något sätt. Men jag tror ändå inte det är tillräckligt.

Kan lägga till att Vanadislunden är LÅNGT ifrån Odenplan. Även om du bygger underjordiska gångar till en uppgång är det ju avståndet från plattform som räknas. Så alla avstånden blir längre än du anger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » fre 22 nov, 2019 19:47

TKO skrev:Jag förmodar att det inte gjordes några förberedelser när pendeltågsstationen byggdes, RB till City var väl då fortfarande något som bara diskuterades på entusiast forum som detta?

Pendeltågsstationen är som bekant förberedd för en andra plattform öster om den befintliga. Eftersom denna plattform ännu inte är planerad så skulle den utan svårighet kunna förberedas för Roslagsbanans tredje plattform. Däremot behöver politikerna få ändan ur vagnen och bestämma sig för om den förberedda plattformen ska byggas. Roslagsbanan ska nämligen också gå öster om Citybanan och då är det ju olämpligt att lämna ett stort tomrum mellan plattformarna. Nu råkar det vara så att den förberedda plattformen ligger på samma sida som Roslagsbanan och då kan inte politikerna fortsätta rulla tummarna hur länge som helst.

Jag avslutar med att ställa en i mitt tycke grundläggande fråga: Bör Roslagsbanans plattform förberedas för en fjärde plattform längst österut?
Enceladus

Inläggav Sio » fre 22 nov, 2019 19:53

RoslagsbananOdenplan skrev:Fortfarande osäkert, verkar inte vara någon som vet. Det mest troliga alternativet utifrån diskussionen här är att det blir en uppgång vid korsningen Frejgatan / Sveavägen. Läste för övrigt att busslinje 57 som idag går via Vanadisvägen kommer att dras om från årsskiftet och istället gå norrut till Wennergrens center och vidare till Frösunda m.m. längs E4.

När jag kollar lite mer på kartan tycker jag att det vore rimligt om RB palttformarna hamnar ungefär rakt under Norrtullsgatan och då blir en eventuell nordlig uppgång förmodligen vid korsningen Norrtullsgatan/Frejgatan.
Användarvisningsbild
Sio

Nästa

Återgå till Spårtrafik