Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav Enceladus » ons 06 nov, 2019 9:40

Fakta om SL och länet 2018

Den här gången har SL:s årliga statistiksammanställning publicerats inom rimlig tid. En positiv överraskning är att resandet på Nockebybanan ökar. Denna nyhet är egentligen inte särskilt förvånande - Stockholm förtätas och kollektivtrafikandelen ökar. Detta visar väl att alla banor i växande storstadsregioner förr eller senare får ett stort resandeunderlag, och därför är nedläggning av lågtrafikerade banor idiotisk.

På sidan 35 redovisas antal påstigande per avtalsområde. Samtliga banor slår rekord förutom Saltsjöbanan och blå linjen. Den tidigare beror antagligen på avkortningen till Henriksdal och den senare på överströmningen till Citybanan. Tvärbanan når nästan 100 000 påstigande en vintervardag, vilket motsvarar en tunnelbane- eller pendeltågsgren.
Enceladus
 
Inlägg: 4048
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav TKO » ons 06 nov, 2019 11:04

Tack för tipset, hade inte noterat att skriften publicerats. Är ju van att den kommer först om några månader...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9534
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav Enceladus » ons 06 nov, 2019 15:13

Förra gången (Fakta om SL och länet 2017) hade pendeltågen den största ökningen i absoluta tal. Denna gång (Fakta om SL och länet 2018) ökar pendeltågen från 343 100 till 368 500, vilket också är den största ökningen i absoluta tal. Preliminära siffror pekar på att trenden fortsätter även nästa gång (Fakta om SL och länet 2019).

Här är de största pendeltågsstationerna (se sidorna 52-53):

1. Stockholm City 59 900 (-1 900)
2. Stockholm Odenplan 37 400 (+10 600)
3. Stockholms södra 18 800 (+500)
4. Solna 18 600 (+2 800)
5. Älvsjö 17 300 (+1 800)
6. Flemingsberg 12 800 (+500)
7. Sundbyberg 12 700 (+1 100)
8. Sollentuna 12 500 (+700)
9. Årstaberg 11 800 (+800)
10. Jakobsberg 11 300 (+500)
11. Upplands Väsby 10 000 (+1 000)
12. Huddinge 9 000 (+400)
13. Spånga 8 900 (0)
14. Tumba 8 700 (+400)
15. Uppsala 8 000 (+300)
16. Handen 7 900 (+700)
17. Märsta 7 200 (+300)
18. Södertälje centrum 7 100 (+400)
19. Helenelund 6 500 (+600)
20. Västerhaninge 5 100 (+300)

För andra året i rad ökar de flesta stationer med cirka 400 påstigande. För andra året i rad minskar City med drygt 1 000 påstigande. För andra året i rad ökar Odenplan med drygt 10 000 påstigande. För andra året i rad ökar Solna kraftigt. För första gången någonsin har fler än tio stationer minst 10 000 påstigande. Sundbyberg går om Sollentuna, vilket kan förklara blå linjens nedgång.

Därmed är Stockholm Odenplan med stor sannolikhet Sveriges näst största järnvägsstation - bland annat större än Stockholm C!
Enceladus
 
Inlägg: 4048
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav TKO » ons 06 nov, 2019 15:47

Enceladus skrev:---klipp---
På sidan 35 redovisas antal påstigande per avtalsområde. Samtliga banor slår rekord förutom Saltsjöbanan och blå linjen. Den tidigare beror antagligen på avkortningen till Henriksdal och den senare på överströmningen till Citybanan. Tvärbanan når nästan 100 000 påstigande en vintervardag, vilket motsvarar en tunnelbane- eller pendeltågsgren.


Antalet påstigande har inte minskat på TUB3, det är konstant. Tittar vi på de enskilda stationerna är det svårt att se något mönster - en del minskar andra ökar. Sundbyberg, där överströmningen till tunnelbanan borde märkas mest, har ett ökat antal resande. Minskningen verkar ske vid enstaka stationer på Järvafältet, kan det vara ett växande utanförskap vi ser effekterna av - eller är det fler resenärer som smiter in utan att räknas?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9534
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav Enceladus » ons 06 nov, 2019 15:59

Röda linjen ökar från 506 200 till 512 600. Gröna linjen ökar från 562 500 till 565 400. Blå linjen minskar från 208 700 till 208 600. Därmed har gröna linjen fortsatt flest påstigande, men röda linjen ökar snabbare. För andra året i rad minskar blå linjen.

Här är de största stationerna på röda linjen:

1. T-Centralen 88 100 (+3 900)
2. Slussen 46 500 (-4 400)
3. Östermalmstorg 37 900 (+700)
4. Liljeholmen 36 500 (+2 000)
5. Tekniska högskolan 27 000 (+1 100)
6. Ropsten 21 200 (+1 000)
7. Mariatorget 19 300 (-300)
8. Hornstull 18 900 (-500)
9. Karlaplan 18 000 (+900)
10. Gamla stan 15 500 (0)
11. Danderyds sjukhus 15 200 (-600)
12. Skärholmen 14 300 (+500)
13. Gärdet 13 400 (+1 000)
14. Universitetet 12 800 (-300)
15. Telefonplan 11 500 (+200)
16. Fruängen 9 600 (+800)
17. Stadion 9 200 (0)
18. Vårberg 8 200 (+600)
19. Mörby Centrum 7 900 (-700)
20. Bredäng 7 800 (+300)

Generellt sett ökar resandet i periferin och minskar i centrum. Det är också anmärkningsvärt att Zinkensdamm inte längre kvalar in på listan.

Tvärbanan ökar från 90 500 till 99 100. Blå linjen har fortfarande fler påstigande per gren än Tvärbanan - kanske för sista gången. Eftersom Tvärbanan inte har tunnelbanans unika status är det däremot inte troligt att den får nattrafik - även om den går om blå linjens grenar.

Det är svårt att jämföra pendeltågen med blå linjen på grund av genomgående resenärer, men enligt de senaste "grenvisa siffrorna" har pendeltågen redan gått om blå linjen. Men utan den unika statusen blir det inte heller någon nattrafik där.
Enceladus
 
Inlägg: 4048
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav Enceladus » ons 06 nov, 2019 16:02

TKO skrev:
Enceladus skrev:---klipp---
På sidan 35 redovisas antal påstigande per avtalsområde. Samtliga banor slår rekord förutom Saltsjöbanan och blå linjen. Den tidigare beror antagligen på avkortningen till Henriksdal och den senare på överströmningen till Citybanan. Tvärbanan når nästan 100 000 påstigande en vintervardag, vilket motsvarar en tunnelbane- eller pendeltågsgren.


Antalet påstigande har inte minskat på TUB3, det är konstant. Tittar vi på de enskilda stationerna är det svårt att se något mönster - en del minskar andra ökar. Sundbyberg, där överströmningen till tunnelbanan borde märkas mest, har ett ökat antal resande. Minskningen verkar ske vid enstaka stationer på Järvafältet, kan det vara ett växande utanförskap vi ser effekterna av - eller är det fler resenärer som smiter in utan att räknas?


Resandet minskar för andra året i rad (se ovanstående inlägg). Västra skogen minskar mest. Samtidigt ökar resandet på linje 179 (se Stombussbokslut 2018). Antagligen görs fler resor på tvären.
Enceladus
 
Inlägg: 4048
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav TKO » ons 06 nov, 2019 16:23

Resande TUB3 ("Blå linjen") 2017: 209 000 påstigande
Resande TUB3 ("Blå linjen") 2018: 209 000 påstigande

(Däremot var det 214 000 påstigande 2016)

Allt enligt sidan 35 i "Fakta om SL och länet 2018".

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9534
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav daniel_s » ons 06 nov, 2019 16:29

Hoppade man över ”Fakta om SL och länet 2017”?

Borde den inte heta ”Fakta om SL och regionen” nu?
daniel_s
 
Inlägg: 12091
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav TKO » ons 06 nov, 2019 16:41

daniel_s skrev:Hoppade man över ”Fakta om SL och länet 2017”?

Borde den inte heta ”Fakta om SL och regionen” nu?


På a) svarar jag "nej" och på b) "vet inte"!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9534
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav twr » ons 06 nov, 2019 17:04

Enceladus, när ska du sluta använda det av dig påhittade begreppet ”tunnelbanans unika status”? Du förstår väl att du hade kunnat formulera de här inläggen tydligare utan det begreppet?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7653
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav Enceladus » ons 06 nov, 2019 17:07

TKO skrev:Resande TUB3 ("Blå linjen") 2017: 209 000 påstigande
Resande TUB3 ("Blå linjen") 2018: 209 000 påstigande

(Däremot var det 214 000 påstigande 2016)

Allt enligt sidan 35 i "Fakta om SL och länet 2018".


Om skribenten avrundar till närmaste tiotusental så minskar inte heller resandet från 2016 till 2017 - då är det konstant. Men Trafikförvaltningen avrundar till närmaste hundratal och då är det skillnad. Skribenten hittar sammanställningarna "Påstigande per avtalsområde 2017" samt "Påstigande per avtalsområde 2018" på sidan 34 i respektive skrift. Där finns de mer detaljerade siffrorna.

Minns skribenten möjligen förra årets diskussion om att "klockan 21.00–06.00 är däremot bussresandet störst i Huddinge/Botkyrka/Söderort"? Det står på samma sida!
Enceladus
 
Inlägg: 4048
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav TKO » ons 06 nov, 2019 17:12

Enceladus skrev:
TKO skrev:Resande TUB3 ("Blå linjen") 2017: 209 000 påstigande
Resande TUB3 ("Blå linjen") 2018: 209 000 påstigande

(Däremot var det 214 000 påstigande 2016)

Allt enligt sidan 35 i "Fakta om SL och länet 2018".


Om skribenten avrundar till närmaste tiotusental så minskar inte heller resandet från 2016 till 2017 - då är det konstant. Men Trafikförvaltningen avrundar till närmaste hundratal och då är det skillnad. Skribenten hittar sammanställningarna "Påstigande per avtalsområde 2017" samt "Påstigande per avtalsområde 2018" på sidan 34 i respektive skrift. Där finns de mer detaljerade siffror.

Minns skribenten möjligen förra årets diskussion om att "klockan 21.00–06.00 är däremot bussresandet störst i Huddinge/Botkyrka/Söderort"? Det står på samma sida!


Nu gjorde jag bara som det stod i ursprungsinlägget, tittade på sidan 35! Jag ber om ursäkt för att jag inte gjorde något annat...

Om resandet är konstant eller har minskat med 100 per dag torde ligga inom felmarginalen. Det som är mer intressant att diskutera är att resandet på TUB3 verkar ha stagnerat sedan länge, medan de andra banorna uppvisar stora ökningar.

Nattbussar orkar jag inte med just nu - jag lovar att titta på det sen...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9534
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav twr » ons 06 nov, 2019 17:13

Enceladus skrev:
TKO skrev:Resande TUB3 ("Blå linjen") 2017: 209 000 påstigande
Resande TUB3 ("Blå linjen") 2018: 209 000 påstigande

(Däremot var det 214 000 påstigande 2016)

Allt enligt sidan 35 i "Fakta om SL och länet 2018".


Om skribenten avrundar till närmaste tiotusental så minskar inte heller resandet från 2016 till 2017 - då är det konstant. Men Trafikförvaltningen avrundar till närmaste hundratal och då är det skillnad. Skribenten hittar sammanställningarna "Påstigande per avtalsområde 2017" samt "Påstigande per avtalsområde 2018" på sidan 34 i respektive skrift. Där finns de mer detaljerade siffrorna.

Minns skribenten möjligen förra årets diskussion om att "klockan 21.00–06.00 är däremot bussresandet störst i Huddinge/Botkyrka/Söderort"? Det står på samma sida!

En uppmätt minskning på någonstans från 1 till 200 personer är alltså högst en promille av resandet på blå linjen. Det kan nog antas ligga inom felmarginalen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7653
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav Enceladus » ons 06 nov, 2019 17:26

Enceladus skrev:Här är de största stationerna på röda linjen:

5. Tekniska högskolan 27 000 (+1 100)
11. Danderyds sjukhus 15 200 (-600)
14. Universitetet 12 800 (-300)


Jag vågar påstå att dessa förändringar beror på Roslagsbanans ökning, vilken i sin tur till stor del beror på när den har varit avstängd. Hur påverkar detta rangordningen av regionens största knutpunkter? År 2017 hade vi följande lista:

Enceladus skrev:Jag avslutar med en lista över de största knutpunkterna i regionen:

1. T-Centralen 242 300 (-22 800)
2. Slussen 137 700 (-1 000)
3. Odenplan 96 400 (+55 500)
4. Gullmarsplan 81 600 (-400)
5. Fridhemsplan 74 500 (-1 500)
6. Liljeholmen 59 100 (+1 700)
7. Tekniska högskolan 46 700 (-3 600)

Således verkar Citybanan ha haft en enorm effekt på resmönstren i Stockholms innerstad!


År 2018 har vi följande lista:

1. T-Centralen 245 200 (+2 900)
2. Slussen 124 400 (-13 300)
3. Odenplan 102 900 (+6 500)
4. Gullmarsplan 83 500 (+1 900)
5. Fridhemsplan 74 400 (-100)
6. Liljeholmen 62 900 (+3 800)
7. Tekniska högskolan 52 500 (+5 800)

Således verkar Slussenbygget också ha en stor effekt! Odenplan har nu goda chanser att gå om Slussen redan när blå linjen förlängs till Nacka. De chanserna har även Gullmarsplan, Fridhemsplan och Liljeholmen, men där är det inte lika säkert. Kan Solna, Älvsjö och Årstaberg kvala in på listan i framtiden?
Enceladus
 
Inlägg: 4048
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav Enceladus » ons 06 nov, 2019 17:50

Här är samtliga resterande knutpunkter med fler än 20 000 påstigande:

Östermalmstorg 42 800 (-400)
Skanstull 41 400 (+1 000)
Hötorget 41 300 (+100)
Ropsten 39 300 (+2 200)
Medborgarplatsen 34 300 (+4 500)
Sundbyberg 33 500 (+1 900)
Alvik 33 200 (+1 000)
S:t Eriksplan 30 200 (+1 300)
Danderyds sjukhus 29 600 (-4 700)
Kista 29 200 (-100)
Rådmansgatan 28 500 (-1 600)
Solna station 28 000 (+2 900)
Älvsjö 27 400 (+2 900)
Hornstull 26 900 (-1 300)
Gamla stan 26 800 (+100)
Stockholms södra 26 000 (+100)
Brommaplan 24 300 (-200)
Sollentuna 22 600 (+1 000)
Årstaberg 22 200 (+1 500)
Karlaplan 22 100 (+700)
Vällingby 21 900 (+200)
Jakobsberg 21 600 (+1 500)

Både Solna och Älvsjö ökar kraftigt. Medborgarplatsens gigantiska ökning beror förmodligen på Slussenbygget och busslinjer med omlagda körvägar. Men borde Medborgarplatsen, Mariatorget och Stockholms södra räknas som egna knutpunkter? Flemingsberg och Barkarby har stor framtidspotential.
Enceladus
 
Inlägg: 4048
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav Odd » ons 06 nov, 2019 19:07

När det gäller tunnelbana 3 så kan man fråga sig om det verkligen är en överflyttning av resenärer till pendeltågen. Vilka skulle åka pendeltåg i stället för tunnelbana och varför? De vinner väl inget på det. Det enda jag på rak arm kan tänka mig är väl att det är trevligare att resa på ytan än i tunnel, och tex Stockholm-Sundbyberg utgörs ju mer än halva sträckan av utomhus.

Men det är endast spekulation, men en del påstår ju att tunnelbanan i sig skulle ha en särställning i attraktivitet (ett resonemang som jag däremot inte köper).
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4492
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav TKO » ons 06 nov, 2019 19:51

Jag saknar Årstaskolan i sammanställningen över viktiga knutpunkter!

Angående överflyttning TUB3 -> Pendel:
Resor centrala Sundbyberg in till stan går fortare med pendeln, om man når målpunkten utan byte. Även från delar av Solna kan den tätare pendeltågstrafiken och att tågen stannar vid Odenplan gjort att trafikanter som tidigare tagit tuben nu tar pendeln.
Sedan har vi matarbussar som ansluter både till tunnelbanan och pendeln. Där kanske fler väljer pendeln före TUB3?

spekulerar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9534
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav Odd » ons 06 nov, 2019 20:05

TKO skrev:Jag saknar Årstaskolan i sammanställningen över viktiga knutpunkter!

Angående överflyttning TUB3 -> Pendel:
Resor centrala Sundbyberg in till stan går fortare med pendeln, om man når målpunkten utan byte. Även från delar av Solna kan den tätare pendeltågstrafiken och att tågen stannar vid Odenplan gjort att trafikanter som tidigare tagit tuben nu tar pendeln.
Sedan har vi matarbussar som ansluter både till tunnelbanan och pendeln. Där kanske fler väljer pendeln före TUB3?

spekulerar
Thomas K Ohlsson

Lite så jag tänker. Och det visar på just det att det är inte tunnelbana per se som genererar attraktivitet, det är att det är lätt att resa under de aktuella förutsättningarna!
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4492
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav Lars_L » ons 06 nov, 2019 21:15

Nu kommer ju 2018 års siffror så sent att de nästan i vanlig ordning har blivit inaktuella. Särskilt som det har skett så stora förändringar från slutet av 2018. (oktober-december), vilket inte får fullt genomslag på årsbasis.

Mätning av enskilda stationer får man dock inte ta så allvarligt på (särskilt inte när det gäller tunnelbanan). Som bekant görs det ju när det gäller de mindre stationerna mätningar endast var tredje år, och man gör det ju under hela vintertidtabellsperioden - därefter försöker man förstås också bearbeta den data man får in. Men det gör att dessa siffror inte är så bra för att se trender från ett år till ett annat (om inte större förändringar ägt rum). Jag tror många av er också har lagt märke till när det görs spärräkningar och hur det går till. Ofta utförs de av olika personer och på olika dagar. Sedan ska man då försöka "klippa ihop" observationerna. Men som det är lätt att förstå blir felmarginalen ganska stor. Jag är förvånad att man kan få ut något användbart material alls från dessa räkningar.

Skillnaden på blåa linjen mellan 2017 och 2018 var ju ganska marginell. Det stora tappet har vi sett 2019, då blåa linjen endast i mars (ännu) legat över siffrorna för 2018 (jämförbart med samma månad 2018, vilket också var en av få månader som man 2019 kommit upp i 200 000 resenärer.)

Men att både pendelns station Odenplan och Tvärbanans sammankoppling påverkat resandet på blåa linjen är ju ganska troligt och också ganska förväntat. Men också ändrade resvägar, som en följd av att SEB flyttat från Rissne till Arenastaden och Ica från Sundbyberg till Arenastaden (som exempel).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2764
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav TKO » ons 06 nov, 2019 22:35

Jag som åtminstone emellanåt tror att det finns förnuftiga människor på nummer 100 trodde att man läste av antalet inpasserande trafikanter i spärrarna, en sådan funktion finns naturligtvis. Men är det verkligen så att man skickar ut folk som räknar manuellt???

utbrister
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9534
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster