Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Enceladus skrev:---klipp---
På sidan 35 redovisas antal påstigande per avtalsområde. Samtliga banor slår rekord förutom Saltsjöbanan och blå linjen. Den tidigare beror antagligen på avkortningen till Henriksdal och den senare på överströmningen till Citybanan. Tvärbanan når nästan 100 000 påstigande en vintervardag, vilket motsvarar en tunnelbane- eller pendeltågsgren.
TKO skrev:Enceladus skrev:---klipp---
På sidan 35 redovisas antal påstigande per avtalsområde. Samtliga banor slår rekord förutom Saltsjöbanan och blå linjen. Den tidigare beror antagligen på avkortningen till Henriksdal och den senare på överströmningen till Citybanan. Tvärbanan når nästan 100 000 påstigande en vintervardag, vilket motsvarar en tunnelbane- eller pendeltågsgren.
Antalet påstigande har inte minskat på TUB3, det är konstant. Tittar vi på de enskilda stationerna är det svårt att se något mönster - en del minskar andra ökar. Sundbyberg, där överströmningen till tunnelbanan borde märkas mest, har ett ökat antal resande. Minskningen verkar ske vid enstaka stationer på Järvafältet, kan det vara ett växande utanförskap vi ser effekterna av - eller är det fler resenärer som smiter in utan att räknas?
daniel_s skrev:Hoppade man över ”Fakta om SL och länet 2017”?
Borde den inte heta ”Fakta om SL och regionen” nu?
TKO skrev:Resande TUB3 ("Blå linjen") 2017: 209 000 påstigande
Resande TUB3 ("Blå linjen") 2018: 209 000 påstigande
(Däremot var det 214 000 påstigande 2016)
Allt enligt sidan 35 i "Fakta om SL och länet 2018".
Enceladus skrev:TKO skrev:Resande TUB3 ("Blå linjen") 2017: 209 000 påstigande
Resande TUB3 ("Blå linjen") 2018: 209 000 påstigande
(Däremot var det 214 000 påstigande 2016)
Allt enligt sidan 35 i "Fakta om SL och länet 2018".
Om skribenten avrundar till närmaste tiotusental så minskar inte heller resandet från 2016 till 2017 - då är det konstant. Men Trafikförvaltningen avrundar till närmaste hundratal och då är det skillnad. Skribenten hittar sammanställningarna "Påstigande per avtalsområde 2017" samt "Påstigande per avtalsområde 2018" på sidan 34 i respektive skrift. Där finns de mer detaljerade siffror.
Minns skribenten möjligen förra årets diskussion om att "klockan 21.00–06.00 är däremot bussresandet störst i Huddinge/Botkyrka/Söderort"? Det står på samma sida!
Enceladus skrev:TKO skrev:Resande TUB3 ("Blå linjen") 2017: 209 000 påstigande
Resande TUB3 ("Blå linjen") 2018: 209 000 påstigande
(Däremot var det 214 000 påstigande 2016)
Allt enligt sidan 35 i "Fakta om SL och länet 2018".
Om skribenten avrundar till närmaste tiotusental så minskar inte heller resandet från 2016 till 2017 - då är det konstant. Men Trafikförvaltningen avrundar till närmaste hundratal och då är det skillnad. Skribenten hittar sammanställningarna "Påstigande per avtalsområde 2017" samt "Påstigande per avtalsområde 2018" på sidan 34 i respektive skrift. Där finns de mer detaljerade siffrorna.
Minns skribenten möjligen förra årets diskussion om att "klockan 21.00–06.00 är däremot bussresandet störst i Huddinge/Botkyrka/Söderort"? Det står på samma sida!
Enceladus skrev:Här är de största stationerna på röda linjen:
5. Tekniska högskolan 27 000 (+1 100)
11. Danderyds sjukhus 15 200 (-600)
14. Universitetet 12 800 (-300)
Enceladus skrev:Jag avslutar med en lista över de största knutpunkterna i regionen:
1. T-Centralen 242 300 (-22 800)
2. Slussen 137 700 (-1 000)
3. Odenplan 96 400 (+55 500)
4. Gullmarsplan 81 600 (-400)
5. Fridhemsplan 74 500 (-1 500)
6. Liljeholmen 59 100 (+1 700)
7. Tekniska högskolan 46 700 (-3 600)
Således verkar Citybanan ha haft en enorm effekt på resmönstren i Stockholms innerstad!
TKO skrev:Jag saknar Årstaskolan i sammanställningen över viktiga knutpunkter!
Angående överflyttning TUB3 -> Pendel:
Resor centrala Sundbyberg in till stan går fortare med pendeln, om man når målpunkten utan byte. Även från delar av Solna kan den tätare pendeltågstrafiken och att tågen stannar vid Odenplan gjort att trafikanter som tidigare tagit tuben nu tar pendeln.
Sedan har vi matarbussar som ansluter både till tunnelbanan och pendeln. Där kanske fler väljer pendeln före TUB3?
spekulerar
Thomas K Ohlsson
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster