Trafikplan 2020 - hur blev det?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Trafikplan 2020 - hur blev det?

Inläggav twr » tis 05 nov, 2019 11:03

För ganska exakt tio år sedan (30 november 2009) publicerades Trafikplan 2020. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... -islHnkdKc

På sidan 5 listas spårsatsningar som förväntas genomföras till 2020, med förbehållet att finansieringen inte är löst för alla. På sidan 39 finns sedan en bild med tre olika scnearier för utbyggnad, där listan motsvarar "Scenariot Hög". Nu när det nästan är 2020 kan det vara intressant att se hur det gick.

Scenariot Hög

Tunnelbanan
Nytt signalsystem, Röda linjen 2013
Ny gren till Karolinska* 2019 – 2021

Pendeltågen
Citybanan 2009 – 2017
Mälarbanan, Kallhäll – Barkarby 2011 – 2015
Mälarbanan,
Barkarby – Tomteboda 2016 – 2023
Nynäsbanan, dubbelspår 2009 – 2011
Nynäsbanan,
ytterligare dubbelspår 2015 – 2018
Södertälje, dubbelspår 2010 – 2013
Vega station 2013 – 2014

Tvärbanan
Tvärbana Norr till Solna 2009 – 2013
Tvärbana Ost, Saltsjöbanan 2012 – 2015
Tvärbana Norr till Kista 2013 – 2017
Tvärbana Solna – Universitetet 2020 –

Övriga lokalbanor
Roslagsbanan, etapp 1, mötesspår 2010 – 2014
Roslagsbanan, etapp 2 2011 – 2016
Lidingöbanan, upprustning 2012 – 2014
Spårväg City, Hornsberg – Ropsten 2010 – 2013
Spårväg Syd 2018 –

Bussterminal Slussen 2014 – 2017

* Alternativa spårvägslösningar har aktualiserats.


Många av projekten är genomförda, i flera fall enligt den tidplan som angavs. Några kanske blev några år sena, eller lite bantade. Några har blivit desto mer försenade.

Tunnelbanan
Det nya signalsystemet för Röda linjen är det fortfarande ingen som vet vad, hur, när det blir. Grenen till Karolinska öppnas tidigast 2024, men då med ytterligare två stationer bortom Karolinska.

Pendeltågen
Dubbelspåret genom Sundbyberg kommer inte vara klart 2023.

Tvärbanan
Kistagrenen var inte klar 2017, utan 2023 enligt nuvarande plan. Ombyggnaden av Saltsjöbanan blev aldrig av. En eventuell forstättning från Solna till Universitetet finns det inga konkreta planer på.

Övriga lokalbanor
Utbyggnaden av Spårväg City till Ropsten är försenad med minst 15 år, och utbyggnaden till Hornsberg är knappast aktuell.

Bussterminalen i Slussen är rejält försenad.


Det finns säkert mycket annat intressant i dokumentet, men detta är det jag har tittat på än så länge.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7653
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster