Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
M224 skrev:All trafik på saltsjöbanan är inställd och ersätts med buss. Hur tusan är det möjligt? Det är ju inget nytt att löven släpper från träden varje höst. Finns det inte beredskap för lövhalka på Saltsjöbanan?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... sjobanan-2
TKO skrev:På den tiden det inte var lika lätt att sätta in ersättningstrafik med buss, förekom det då ofta att trafiken ställdes in helt på grund av att det var lövhalka?
daniel_s skrev:TKO skrev:På den tiden det inte var lika lätt att sätta in ersättningstrafik med buss, förekom det då ofta att trafiken ställdes in helt på grund av att det var lövhalka?
Nu är väl detta första gången någonsin som detta inträffar på SB, och förhoppningsvis den sista också. Så "ofta" är väl inte riktigt rätt uttryck!
Men om man vidgar frågan till att handla om totalavstängningar generellt (t ex vid upprustningar eller för den delen akuta arbeten), så är dessa givetvis mycket vanligare nu. Det beror dock inte bara på tillgången till bussar (det gick att skaka fram sådana förr också) utan även en massa andra saker såsom organisatoriska faktorer m m.
TKO skrev:Hur mycket man än skakade 1910 så var det nog svårt att få fram bussar!
/TKO
daniel_s skrev:TKO skrev:Hur mycket man än skakade 1910 så var det nog svårt att få fram bussar!
/TKO
Beror väl på vad man kallar för "buss". Häst och vagn är ju också en sorts ersättningstrafik...
TKO skrev:Lite vid sidan av spåret har jag noterat att Broder Daniels satsning "På cykel mot framtiden" numera inkluderar att strategiska cykelbanor - som t ex längs Hjälmarsvägen - spolas och sopas minst en gång varje natt för att få bort löv och annat. Är detta något som t ex Saltsjöbanan kan ta efter eller är det bara en "skrivbordslösning"?
undrar
Thomas K Ohlsson
daniel_s skrev:TKO skrev:Lite vid sidan av spåret har jag noterat att Broder Daniels satsning "På cykel mot framtiden" numera inkluderar att strategiska cykelbanor - som t ex längs Hjälmarsvägen - spolas och sopas minst en gång varje natt för att få bort löv och annat. Är detta något som t ex Saltsjöbanan kan ta efter eller är det bara en "skrivbordslösning"?
undrar
Thomas K Ohlsson
Det är någonting som redan förekommer enligt en uppgjord plan. Att göra det varje natt på alla utsatta sträckor på hela Sveriges normalspåriga järnvägsnät är väl dock mera åt skrivbordshållet, särskilt om den mest effektiva utrustningen förväntas användas överallt...
Gyllis skrev:Som straff för att jag uppenbarligen överdrev Electra Gels förträfflighet fick jag i förmiddags lämna mitt skrivbord och åka ut och putta på ett tåg som fastnat i en elak backe trots att spåret var behandlat med nämnda preparat.
Gyllis skrev:Som straff för att jag uppenbarligen överdrev Electra Gels förträfflighet fick jag i förmiddags lämna mitt skrivbord och åka ut och putta på ett tåg som fastnat i en elak backe trots att spåret var behandlat med nämnda preparat.
daniel_s skrev:TKO skrev:Lite vid sidan av spåret har jag noterat att Broder Daniels satsning "På cykel mot framtiden" numera inkluderar att strategiska cykelbanor - som t ex längs Hjälmarsvägen - spolas och sopas minst en gång varje natt för att få bort löv och annat. Är detta något som t ex Saltsjöbanan kan ta efter eller är det bara en "skrivbordslösning"?
undrar
Thomas K Ohlsson
Det är någonting som redan förekommer enligt en uppgjord plan. Att göra det varje natt på alla utsatta sträckor på hela Sveriges normalspåriga järnvägsnät är väl dock mera åt skrivbordshållet, särskilt om den mest effektiva utrustningen förväntas användas överallt...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster