Knutpunkt Bandhagen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Knutpunkt Bandhagen

Inläggav Enceladus » tor 17 okt, 2019 18:43

DEBATT: "Örbyleden och Södertäljevägen ska förvandlas till urbana stråk"

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) och stadsbyggnadsborgarrådet Joakim Larsson (M) skriver att Örbyleden ska förvandlas till ett urbant stråk med bostäder och arbetsplatser. Farstabanans station Hökarängen har en uppgång vid Örbyleden, men det har inte Vantörsbanans station Bandhagen, vilket är en stor brist. Hur borde knutpunkten utformas? Detta har diskuterats i andra trådar, men i och med att ämnet aktualiseras förtjänar det en egen tråd:

TKO skrev:Min slutsats är att det enda som kan rädda projektet "Knutpunkt Bandhagen" är om det blir allvar av det stadsförnyelseprojekt som bland annat MP föreslagit.
Enceladus

Re: Knutpunkt Bandhagen

Inläggav TKO » tor 17 okt, 2019 19:17

Ja jag har som vanligt rätt!

Dock tror jag att det inte är helt lätt att förvandla Örbyleden till ett "urbant stråk". Men ändå lite lättare än Södertäljevägen som nämns i samma artikel.
Tidigare har staden haft samma målsättning när det gäller Årstabergsvägen och Götgatan/Skanstullsbron/Nynäsvägen, det blev visst inte så mycket med dom planerna...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav twr » tor 17 okt, 2019 20:07

TKO skrev:Ja jag har som vanligt rätt!

Dock tror jag att det inte är helt lätt att förvandla Örbyleden till ett "urbant stråk". Men ändå lite lättare än Södertäljevägen som nämns i samma artikel.
Tidigare har staden haft samma målsättning när det gäller Årstabergsvägen och Götgatan/Skanstullsbron/Nynäsvägen, det blev visst inte så mycket med dom planerna...

/TKO

Det är för tidigt att säga. :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » fre 18 okt, 2019 10:40

twr skrev:
TKO skrev:Ja jag har som vanligt rätt!

/TKO

Det är för tidigt att säga. :D

Va, har inte SBK gett upp planerna på att förvandla Skanstullsbron till en ny Ponte Vecchio?

utbrister
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav twr » fre 18 okt, 2019 12:39

Detaljplanen för Södra Skanstull är pausad och detaljplanen för Gullmarsplsn är inte påbörjad. Så det är nog för tidigt att säga att ambitionerna är skrotade.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » fre 18 okt, 2019 12:45

Det är väl stadsbyggnadspolitiken i Stockholm i ett nötskal.
Sånt som man beslutat genomföra pausas.
Sånt som ligger långt fram i tiden tidigareläggs med förskotteringsavtal och annat. När sedan dessa projekt hamnar i skarpt läge går det inte längre så fort....

Lite elak sammanfattning kanske - men till viss del sann!

/TKO
TKO

Inläggav twr » fre 18 okt, 2019 12:50

TKO skrev:Det är väl stadsbyggnadspolitiken i Stockholm i ett nötskal.
Sånt som ligger långt fram i tiden tidigareläggs med förskotteringsavtal och annat. När sedan dessa projekt hamnar i skarpt läge går det inte längre så fort....

/TKO

Detaljplanen pausades på grund av försvarets utredning om huruvida järnvägsspåren måste bevaras eller ej.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » fre 18 okt, 2019 13:08

twr skrev:

/TKO

Detaljplanen pausades på grund av försvarets utredning om huruvida järnvägsspåren måste bevaras eller ej.

"Riksintresset" spåren till Stadsgårdskajen?
Jo det har ju varit en följetång ända sedan trafiken upphörde 1997. När vi ritade ett förslag till bebyggelse på kajen i Kv Sommaren vid Danvikstull skulle inte bara spåren bevaras, vi skulle också ge utrymme för en framtida elektrifiering...
Men då ska jag inte skylla på Stadsbyggnadskontoret. Jag tror ändå det blir svårt att få till "promenadstadskänsla" mellan Skanstull och Gullmarsplan!

Tack för info!

/TKO
TKO

Inläggav twr » fre 18 okt, 2019 13:10

TKO skrev:
twr skrev:

/TKO

"Riksintresset" spåren till Stadsgårdskajen?
Jo det har ju varit en följetång ända sedan trafiken upphörde 1997. När vi ritade ett förslag till bebyggelse på kajen i Kv Sommaren vid Danvikstull skulle inte bara spåren bevaras, vi skulle också ge utrymme för en framtida elektrifiering...
Men då ska jag inte skylla på Stadsbyggnadskontoret. Jag tror ändå det blir svårt att få till "promenadstadskänsla" mellan Skanstull och Gullmarsplan!

Tack för info!

/TKO

Jag tror också att det blir svårt! Jag bara påpekar att man inte har gett upp ännu.

Ja, precis det riksintresset.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Återgå till Spårtrafik