Sammanbindningsbanan i öster

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Sammanbindningsbanan i öster

Inläggav Thomas Lange » tor 17 okt, 2019 15:52

Citat från Alliansens och MP:s budgetförslag i Region Stockholm:

"I väntan på att en överenskommelse träffats och en långsiktig inriktning för kollektivtrafikförsörjningen fastställts, där en förlängning av Spårväg city till Ropsten särskilt ska prövas..."

Prövningen innebär kanske att man ska se om man lyckas få såväl Stockholms stad som Lidingö stad att slanta upp.

I rättvisans namn skall sägas att Lidingö redan ordnat tomt för spårvagnsdepån, betalat för en av Lidingöbanans A36 (vagn 557) samt igångsatt brobygget för nya Lilla Lidingöbron, klar att trafikera 2023.
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange
 
Inlägg: 2109
Blev medlem: tis 06 aug, 2002 12:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Sammanbindningsbanan i öster

Inläggav Enceladus » tor 17 okt, 2019 16:10

Eftersom investeringen innebär att trafikerade områden blir mer attraktiva är det väl inte orimligt att berörda kommuner bidrar med en slant? Däremot anser jag att kommunerna - speciellt Lidingö - i så fall har rätt att kräva ett visst minimiutbud för medfinansieringen. Det är ju inte rimligt att Lidingöbanan fortfarande har 20-minuterstrafik när resandet har ökat så mycket.
Enceladus
 
Inlägg: 3939
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Sammanbindningsbanan i öster

Inläggav TKO » tor 17 okt, 2019 16:11

Är det inte ungefär samma inställning som Regionen/Landstinget haft de senaste åren, vilken skiljer sej från den tidigare där man var fast besluten att genomföra bygget?

Men även jag hoppas på ett positivt besked - det ni!

(Nu kan man ju inte längre skylla på "sossarna"/"valeskog" eller nåt annat hemskt - det är samma partikonstellation som styr i bägge de folkvalda församlingarna vid Hantverkargatan...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9423
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Sammanbindningsbanan i öster

Inläggav twr » tor 17 okt, 2019 16:13

TKO skrev:Är det inte ungefär samma inställning som Regionen/Landstinget haft de senaste åren, vilken skiljer sej från den tidigare där man var fast besluten att genomföra bygget?

Men även jag hoppas på ett positivt besked - det ni!

(Nu kan man ju inte längre skylla på "sossarna"/"valeskog" eller nåt annat hemskt - det är samma partikonstellation som styr i bägge de folkvalda församlingarna vid Hantverkargatan...)

/TKO

Jo, det nämndes väl redan när borgarna och Miljöpartiet först började samarbeta för några år sedan. Utredningsstudien startade sedan våren 2017. De flesta är nog ganska överens om att spårvägen behövs, knäckfrågan är just om det finns pengar, och vems pengar det är.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7579
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Sammanbindningsbanan i öster

Inläggav TKO » tor 17 okt, 2019 16:17

Enceladus skrev:Eftersom investeringen innebär att trafikerade områden blir mer attraktiva är det väl inte orimligt att berörda kommuner bidrar med en slant? Däremot anser jag att kommunerna - speciellt Lidingö - i så fall har rätt att kräva ett visst minimiutbud för medfinansieringen. Det är ju inte rimligt att Lidingöbanan fortfarande har 20-minuterstrafik när resandet har ökat så mycket.


Med den inställningen är det logiska att lägga ner regionerna, eller åtminstone låta dessa slippa ansvaret för kollektivtrafiken.

Eftersom ALL kollektivtrafik gynnar de trafikerade kommunerna borde väl ALL kollektivtrafik medfinansieras av kommunerna. Eller räcker det kanske att vi som bor i kommunerna (del)finansierar den genom att betala skatt till regionen, det är ju ändå samma kollektiv som betalar skatt till kommunerna...

I resonemanget om trafikutbud verkar skribenten tagit intryck av hur det fungerar t ex i Sörmland - nej jag tror inte det är en bra modell för en sammanhängande storstadsregion.

Och jag hoppas - troligen helt förgäves - att jag slipper höra begreppet "medfinansiering" en gång till som en universallösning på kollektivtrafikens finansieringsproblem!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9423
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Sammanbindningsbanan i öster

Inläggav TKO » tor 17 okt, 2019 16:20

twr skrev:
TKO skrev:Är det inte ungefär samma inställning som Regionen/Landstinget haft de senaste åren, vilken skiljer sej från den tidigare där man var fast besluten att genomföra bygget?

Men även jag hoppas på ett positivt besked - det ni!

(Nu kan man ju inte längre skylla på "sossarna"/"valeskog" eller nåt annat hemskt - det är samma partikonstellation som styr i bägge de folkvalda församlingarna vid Hantverkargatan...)

/TKO

Jo, det nämndes väl redan när borgarna och Miljöpartiet först började samarbeta för några år sedan. Utredningsstudien startade sedan våren 2017. De flesta är nog ganska överens om att spårvägen behövs, knäckfrågan är just om det finns pengar, och vems pengar det är.


Nja... mest säker på att banan skulle byggas var väl alliansmajoriteten på Chrille W:s tid, det finns säkert ett eller flera "genomförandebeslut" i SL-styrelsen och/eller Trafiknämnden. Sen har det blivit mer och mer vagt - med ungefär samma skrivning som i årets budget. Att utlova att "Vi bygger om nån annan betalar" kan jag också göra!

(Jag medger att det är en tendensiös analys - men för den skull inte helt osann.)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9423
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Sammanbindningsbanan i öster

Inläggav Enceladus » tor 17 okt, 2019 16:23

TKO skrev:
Enceladus skrev:Eftersom investeringen innebär att trafikerade områden blir mer attraktiva är det väl inte orimligt att berörda kommuner bidrar med en slant? Däremot anser jag att kommunerna - speciellt Lidingö - i så fall har rätt att kräva ett visst minimiutbud för medfinansieringen. Det är ju inte rimligt att Lidingöbanan fortfarande har 20-minuterstrafik när resandet har ökat så mycket.


Med den inställningen är det logiska att lägga ner regionerna, eller åtminstone låta dessa slippa ansvaret för kollektivtrafiken.

Eftersom ALL kollektivtrafik gynnar de trafikerade kommunerna borde väl ALL kollektivtrafik medfinansieras av kommunerna. Eller räcker det kanske att vi som bor i kommunerna (del)finansierar den genom att betala skatt till regionen, det är ju ändå samma kollektiv som betalar skatt till kommunerna...

I resonemanget om trafikutbud verkar skribenten tagit intryck av hur det fungerar t ex i Sörmland - nej jag tror inte det är en bra modell för en sammanhängande storstadsregion.

Och jag hoppas - troligen helt förgäves - att jag slipper höra begreppet "medfinansiering" en gång till som en universallösning på kollektivtrafikens finansieringsproblem!


Tycker du att nuvarande modell där kommunerna väljer vad som ska byggas och landstinget väljer hur det ska trafikeras fungerar bättre för en sammanhängande storstadsregion? Ja, då förstår jag inte din kritik mot de nyligen beslutade tunnelbanorna. De är ju en oundviklig konsekvens av ett upplägg där kommunerna knappt kan påverka trafikeringen.
Enceladus
 
Inlägg: 3939
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Sammanbindningsbanan i öster

Inläggav twr » tor 17 okt, 2019 16:39

TKO skrev:
twr skrev:
TKO skrev:Är det inte ungefär samma inställning som Regionen/Landstinget haft de senaste åren, vilken skiljer sej från den tidigare där man var fast besluten att genomföra bygget?

Men även jag hoppas på ett positivt besked - det ni!

(Nu kan man ju inte längre skylla på "sossarna"/"valeskog" eller nåt annat hemskt - det är samma partikonstellation som styr i bägge de folkvalda församlingarna vid Hantverkargatan...)

/TKO

Jo, det nämndes väl redan när borgarna och Miljöpartiet först började samarbeta för några år sedan. Utredningsstudien startade sedan våren 2017. De flesta är nog ganska överens om att spårvägen behövs, knäckfrågan är just om det finns pengar, och vems pengar det är.


Nja... mest säker på att banan skulle byggas var väl alliansmajoriteten på Chrille W:s tid, det finns säkert ett eller flera "genomförandebeslut" i SL-styrelsen och/eller Trafiknämnden. Sen har det blivit mer och mer vagt - med ungefär samma skrivning som i årets budget. Att utlova att "Vi bygger om nån annan betalar" kan jag också göra!

(Jag medger att det är en tendensiös analys - men för den skull inte helt osann.)

/TKO

Nu undrar jag om du missförstått vad jag skrev/menade.

Ja, cirka 2009 till 2015 var det beslutat att banan skulle byggas och landstinget skulle betala nästan själv.

De senaste åren gäller att det inte riktigt finns några beslut och att flera måste vara med och betala. Men det jag skrev "de flesta är nog ganska överens om att spårvägen behövs" stämmer, enligt min erfarenhet,
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7579
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Sammanbindningsbanan i öster

Inläggav twr » tor 17 okt, 2019 16:40

Enceladus skrev:
TKO skrev:
Enceladus skrev:Eftersom investeringen innebär att trafikerade områden blir mer attraktiva är det väl inte orimligt att berörda kommuner bidrar med en slant? Däremot anser jag att kommunerna - speciellt Lidingö - i så fall har rätt att kräva ett visst minimiutbud för medfinansieringen. Det är ju inte rimligt att Lidingöbanan fortfarande har 20-minuterstrafik när resandet har ökat så mycket.


Med den inställningen är det logiska att lägga ner regionerna, eller åtminstone låta dessa slippa ansvaret för kollektivtrafiken.

Eftersom ALL kollektivtrafik gynnar de trafikerade kommunerna borde väl ALL kollektivtrafik medfinansieras av kommunerna. Eller räcker det kanske att vi som bor i kommunerna (del)finansierar den genom att betala skatt till regionen, det är ju ändå samma kollektiv som betalar skatt till kommunerna...

I resonemanget om trafikutbud verkar skribenten tagit intryck av hur det fungerar t ex i Sörmland - nej jag tror inte det är en bra modell för en sammanhängande storstadsregion.

Och jag hoppas - troligen helt förgäves - att jag slipper höra begreppet "medfinansiering" en gång till som en universallösning på kollektivtrafikens finansieringsproblem!


Tycker du att nuvarande modell där kommunerna väljer vad som ska byggas och landstinget väljer hur det ska trafikeras fungerar bättre för en sammanhängande storstadsregion? Ja, då förstår jag inte din kritik mot de nyligen beslutade tunnelbanorna. De är ju en oundviklig konsekvens av ett upplägg där kommunerna knappt kan påverka trafikeringen.

Det finns ju inte en sådan modell. Det finns ett korn av sanning i det du skriver, men det är en våldsam överförenkling.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7579
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Sammanbindningsbanan i öster

Inläggav twr » tor 17 okt, 2019 16:42

TKO skrev:
Enceladus skrev:Eftersom investeringen innebär att trafikerade områden blir mer attraktiva är det väl inte orimligt att berörda kommuner bidrar med en slant? Däremot anser jag att kommunerna - speciellt Lidingö - i så fall har rätt att kräva ett visst minimiutbud för medfinansieringen. Det är ju inte rimligt att Lidingöbanan fortfarande har 20-minuterstrafik när resandet har ökat så mycket.


Med den inställningen är det logiska att lägga ner regionerna, eller åtminstone låta dessa slippa ansvaret för kollektivtrafiken.

Eftersom ALL kollektivtrafik gynnar de trafikerade kommunerna borde väl ALL kollektivtrafik medfinansieras av kommunerna. Eller räcker det kanske att vi som bor i kommunerna (del)finansierar den genom att betala skatt till regionen, det är ju ändå samma kollektiv som betalar skatt till kommunerna...

I resonemanget om trafikutbud verkar skribenten tagit intryck av hur det fungerar t ex i Sörmland - nej jag tror inte det är en bra modell för en sammanhängande storstadsregion.

Och jag hoppas - troligen helt förgäves - att jag slipper höra begreppet "medfinansiering" en gång till som en universallösning på kollektivtrafikens finansieringsproblem!

/TKO

Jag tror faktiskt det finns ett trafiknämndsbeslut som säger ungefär det, åtminstone när det gäller investeringar i spårtrafik. Att regionen ska sträva efter medfinansiering.

Det är viktiga principiella frågor du tar upp. Jag har nog ingen genomtänkt åsikt, men det är helt klart viktiga frågor.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7579
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Sammanbindningsbanan i öster

Inläggav TKO » tor 17 okt, 2019 16:56

twr skrev:Jag tror faktiskt det finns ett trafiknämndsbeslut som säger ungefär det, åtminstone när det gäller investeringar i spårtrafik. Att regionen ska sträva efter medfinansiering.

Det är viktiga principiella frågor du tar upp. Jag har nog ingen genomtänkt åsikt, men det är helt klart viktiga frågor.


Det finns det säkert. Liksom att man ska söka finansiering från privata aktörer. Det är helt enkelt bäst om någon annan betalar!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9423
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Sammanbindningsbanan i öster

Inläggav twr » tor 17 okt, 2019 17:00

TKO skrev:
twr skrev:Jag tror faktiskt det finns ett trafiknämndsbeslut som säger ungefär det, åtminstone när det gäller investeringar i spårtrafik. Att regionen ska sträva efter medfinansiering.

Det är viktiga principiella frågor du tar upp. Jag har nog ingen genomtänkt åsikt, men det är helt klart viktiga frågor.


Det finns det säkert. Liksom att man ska söka finansiering från privata aktörer. Det är helt enkelt bäst om någon annan betalar!

/TKO

Såklart! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7579
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Sio, SW_ och 5 gäster