fre 18 okt, 2019 13:02
Sio skrev:Folk gillar tunnelbanan för att:
- den är driftsäker
- har hög turtäthet
- har långt trafikdygn
Tunnelbanan har dessa fördelar för att:
- den inte delar infrastruktur med det nationella järnvägssystemet
- den är från början planerad och byggd för uppgiften, det är inte en gradvis moderniserad anläggning från ånglokstiden
- den går i tunga centrala stråk där hör service kan motiveras
Det är ingen unik status per se, men dessa omständigheter ger tunnelbanan en högre servicenivå jämfört med pendeltågen, lokalbanorna och spårvägarna. Även om de sistnämnda nog inte ligger så långt efter.
fre 18 okt, 2019 16:04
TKO skrev:[
Det ska bli intressant hur resandet kommer att fördela sej vid Barkarby när tunnelbanan kommit dit och området byggts ut. Min gissning är att de som bor nära Barkarby station även i fortsättningen kommer att åka pendeltåg när de ska in till stan, även om turtätheten är usel... tunnelbanan är för långsam jämfört med pendeln.
/TKO
fre 18 okt, 2019 16:44
Lennart Petersen skrev:TKO skrev:[
Det ska bli intressant hur resandet kommer att fördela sej vid Barkarby när tunnelbanan kommit dit och området byggts ut. Min gissning är att de som bor nära Barkarby station även i fortsättningen kommer att åka pendeltåg när de ska in till stan, även om turtätheten är usel... tunnelbanan är för långsam jämfört med pendeln.
/TKO
Ja pendeln Barkarby-City tar 18min, Akalla-T-Centralen 21min plus då 4min till Barkarby ger 25min. Om pendel nyss har gått med 15min väntetid kan T-banan vara att föredra. Från flygfältet kan man räkna med 23min till T- Centralen eller 2+18 plus bytestid via pendeln. Men mycket beror ju på slutmålet
fre 18 okt, 2019 16:59
TKO skrev:Det ska bli intressant hur resandet kommer att fördela sej vid Barkarby när tunnelbanan kommit dit och området byggts ut. Min gissning är att de som bor nära Barkarby station även i fortsättningen kommer att åka pendeltåg när de ska in till stan, även om turtätheten är usel... tunnelbanan är för långsam jämfört med pendeln.
CS skrev:Tja i nattrafik går medelklassens njutningsmedel i halvtimmestrafik till Danderyd emedan 791,794,796 erbjuder 10-minuterstrafik till Huddinge. Vi kan väl fråga Hagsätraborna om 30-minuterstrafik med tunnelbana slår 10-minuterstrafik med buss på natten?
fre 18 okt, 2019 17:21
fre 18 okt, 2019 17:22
Lennart Petersen skrev:TKO skrev:[
/TKO
Ja pendeln Barkarby-City tar 18min, Akalla-T-Centralen 21min plus då 4min till Barkarby ger 25min. Om pendel nyss har gått med 15min väntetid kan T-banan vara att föredra. Från flygfältet kan man räkna med 23min till T- Centralen eller 2+18 plus bytestid via pendeln. Men mycket beror ju på slutmålet
fre 18 okt, 2019 17:38
twr skrev:De flesta resor sker inte på natten. Många reser aldrig på natten. De som gör det beter sig annorlunda då än under arbetsresa.
Ditt exempel om resandet på helgnätter till Hagsätra har inte stor relevans för arbetsresandet till Barkarby.
Tror du själv på vad du skriver, eller trollar du bara? Det har du ju mer eller mindre erkänt en gång att du gör.
fre 18 okt, 2019 17:47
Enceladus skrev:twr skrev:De flesta resor sker inte på natten. Många reser aldrig på natten. De som gör det beter sig annorlunda då än under arbetsresa.
Ditt exempel om resandet på helgnätter till Hagsätra har inte stor relevans för arbetsresandet till Barkarby.
Tror du själv på vad du skriver, eller trollar du bara? Det har du ju mer eller mindre erkänt en gång att du gör.
Jag tycker att det är en relevant jämförelse. Nattbussarna slår tunnelbanan på restid och turtäthet, men förlorar på trängsel, trygghet och vana. Resenärerna vid Barkarby kan stå inför en liknande situation. Redan idag har flera avgångar stående resenärer från Jakobsberg - inte bara i rusningstid - och resandet kommer knappast att minska därifrån. Underjordiska stationer brukar vara trevligare när det är mörkt, blåsigt eller regnigt. Tunnelbanans längre trafikdygn kan göra att resenärerna blir vana vid att välja den.
fre 18 okt, 2019 20:41
lör 19 okt, 2019 11:04
lör 19 okt, 2019 13:37
Lars_L skrev:Är det något som är till pendeltågens nackdel så är det ju den urusla infrastrukturen. Att man inte vet om tåget kommer p.g.a. olika typer av banfel är ju det som är kritiskt för pendeltågstrafiken. Däremot är det väl så att med alla appar som finns idag och att det därför är så lätt att se vilken resa som går snabbast, så kommer ju pendeln växa alltmer i attraktivitet (så länge punktligheten hålls skaplig) - det är väl egentligen det vi sett mycket av det senaste året.
Lars_L skrev:Annars är det ju så att folk väljer det alternativ som ger kortast upplevd restid. Svårare än så är det inte. Folk handlar rationellt. Men det är ju också därför modellerna utgår från att man - när väntetiden är högst 12 minuter - inte tittar på klockan (i olika grad), utan att väntetiden är acceptabel. Nu vill ju tydligen trafikförvaltningen styra resandet att åka till Akalla genom hög turtäthet dit från Barkarbystaden redan innan tunnelbanan byggts ut. På så sätt kan man förstås också skapa en vana att åka med tunnelbanan. Men detta obeaktat så ändras ju resandet om den upplevda restiden med pendel uppfattas som kortare.
Lars_L skrev:Tunnelbanan har ju alltså ingen annan fördel än just att man har en infrastruktur som fungerar och att man har en turtäthet som är tänkt för hårt belastade trafiksystem. Eftersom pendeln får en så pass ojämn beläggning (på grund av trettiominuterstrafiken på delar av linjenätet), så kommer det vara svårt att nå samma popularitet till dess man har byggt ut tillräckligt så att inte infrastrukturen begränsar antalet tåg på del av banan..
Lars_L skrev:Men unik status eller inte. Vi kan ju notera att Tvärbanan har högre turtäthet dagtid, än vad de flesta av tunnelbanans grenar har. Jag tycker därför generellt inte man kan säga att tunnelbanan har en unik status. Även den har egentligen för dåligt turutbud sett till resandet. Skarpnäcksgrenen har ju exempelvis bara tiominuterstrafik i eftermiddagsrusningen (förutom ett par avgångar där det är 8 minuter emellan) - detta trots att merkostnaden för att införa sexminuterstrafik även i eftermiddagsrusningen är i princip försumbar (och helt försumbar för SL:s del eftersom merkostnaden bara består av längre tomkörningar som skulle belasta MTR). Man har ju inte heller i tunnelbanan byggt ut för att kunna köra tvåminuterstrafik under hela morgonrusningen på gröna linjen söderifrån för att ta ett annat exempel.
lör 19 okt, 2019 13:59
Enceladus skrev:
Den dyra pendelbåtstrafiken brukar motiveras med hög kundnöjdhet snarare än restidsvinster. Din beskrivning lyckas inte heller förklara varför nästan ingen väljer att åka nattbuss till Hagsätra på helgnätter. Det är alltså inte bara den upplevda restiden som spelar roll. Trängsel, trygghet och vana är andra viktiga faktorer.
lör 19 okt, 2019 17:18
lör 19 okt, 2019 17:56
TKO skrev:Ja det kunde man väl ge sej på att även denna tråd skulle handla om hur festprissarna skall kunna åka hem när krogarna stänger kl 3...
Trots att detta är det vanligaste diskussionsämnet på detta forum vågar jag påstå att för den resande allmänheten är frågan av marginell betydelse!
/TKO
lör 19 okt, 2019 18:13
TKO skrev:Ja det kunde man väl ge sej på att även denna tråd skulle handla om hur festprissarna skall kunna åka hem när krogarna stänger kl 3...
Trots att detta är det vanligaste diskussionsämnet på detta forum vågar jag påstå att för den resande allmänheten är frågan av marginell betydelse!
TKO skrev:2. Hagsätra är en station på gröna linjen. Har aldrig stigit av där på natten, så jag vet inte hur många som åker tunnelbanan. Men ponera att det är 60 personer i timmen på natten, så skulle det ju inte bli många ens om alla åkte nattbussen om den går i tiominuterstrafik.
TKO skrev:Okej, frågan är intressant trots att den handlar om nattrafiken. Visst - jag håller med dig om att man måste ha kännedom om förbindelsen, det kan jag hålla med om. Och det har jag själv påpekat många gånger - det borde som i alla andra städer som har ett nattbussnät finnas en schematisk nattrafikkarta.
lör 19 okt, 2019 18:24
twr skrev:TKO skrev:Ja det kunde man väl ge sej på att även denna tråd skulle handla om hur festprissarna skall kunna åka hem när krogarna stänger kl 3...
/TKO
Ja, det är lätt att undra om Enceladus överhuvudtaget har åkt kollektivtrafik på dagen?
lör 19 okt, 2019 18:37
Enceladus skrev:twr skrev:TKO skrev:Ja det kunde man väl ge sej på att även denna tråd skulle handla om hur festprissarna skall kunna åka hem när krogarna stänger kl 3...
/TKO
Ja, det är lätt att undra om Enceladus överhuvudtaget har åkt kollektivtrafik på dagen?
En stor del av resenärerna använder nattrafiken någon gång om året. Om nattrafiken är oviktig så kan linje 160 lika gärna läggas ner, ty den har ännu färre resenärer. I en tråd som handlar om tunnelbanans unika status är det dessutom nästan nödvändigt att diskutera nattrafiken. Nattrafiken i Stockholm är i princip världsunik. Nattrafiken är en viktig del av tunnelbanans unika status i Stockholm.
lör 19 okt, 2019 21:47
twr skrev:Håller du inte med om att du ger nattrafiken alldeles för stor betydelse?
sön 20 okt, 2019 8:15
Enceladus skrev:twr skrev:Håller du inte med om att du ger nattrafiken alldeles för stor betydelse?
Jo, det kan jag hålla med om, men de flesta skribenter på detta forum ger nattrafiken alldeles för liten betydelse. Utan dessa överdrifter hade det inte heller varit en bra balans.
På gott och ont brukar Stockholm jämföras med systerstaden Köpenhamn. Den senare har förmodligen världens bästa nattrafik. Detta innebär att förväntningarna på nattrafiken är höga - kanske orimligt höga - i vår del av världen. Samtidigt har nattrafiken i Stockholm väldigt olika standard. På vissa håll är den enastående. På andra håll är den usel.
Skillnaderna kan vara extrema och ofta finns det inget som motiverar diskrepansen. Det är som om Trafikförvaltningen skulle beställa grisar i säckar. Ingen annan del av kollektivtrafiken har så stora skillnader i standard. Nattrafiken är viktig i sig, men det är de extrema skillnaderna som gör den väsentlig.
sön 20 okt, 2019 8:42
twr skrev:Jag tycker att du saboterar de flesta diskussioner du deltar i. Jag tucker att du borde överväga att sluta med det. Antingen genom att vara ärlig och seriös, eller om du inte vill det kanske hotta ett annat forum.