Tunnelbanans unika status

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Tunnelbanans unika status

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 30 apr, 2020 17:06

Enceladus skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
Enceladus skrev:I takt med att flockimmuniteten ökar behövs inte lika många åtgärder för att minska smittspridningen. Vad exakt "det nya normala" innebär återstår att se.

Du har missuppfattat vad begreppet "flockimmunitet" innebär. Men vill du fortsätta den diskussionen finns som du vet en annan tråd för det!


Begreppet "flockimmunitet" har olika betydelser i olika sammanhang. När det talas om att "uppnå flockimmunitet" innebär begreppet att en viss andel av populationen är immun. Detta är den gängse användningen av begreppet, men det används också i en vidare bemärkelse. Följande excerpt belyser den vidare betydelsen:

Det är sant att t.ex. mässling är mycket ovanligare nu än för 50 år sedan men det beror på att fler och fler blir vaccinerade och att flockimmuniteten ökar och inte som vissa föräldrar tror, att patogenet har försvunnit (WHO, 2017; SBU, 2009). Anledningen till att flera av sjukdomarna ses som ovanliga idag beror på flockimmunitetens effekt.


Det är denna betydelse som avses i ovanstående citat.

Den anförda citatet (som f.ö. saknar källhänvisning) ändrar ingenting, det är även där slarvigt och oprecist språkbruk.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1872
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Tunnelbanans unika status

Inläggav TKO » tis 05 maj, 2020 15:03

Skulle inte debattörerna hålla sej till ämnet?
(Vad det nu är...)

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanans unika status

Inläggav Enceladus » tis 05 maj, 2020 20:01

TKO skrev:Skulle inte debattörerna hålla sej till ämnet?
(Vad det nu är...)


Skribenten är förmodligen redan bekant med regionens senaste resandestatistik (se sidorna 39-41). Notera att gröna linjen har god standard enligt RiPlan, ty restiden som ståplatsresenär uppgår till som längst 15 minuter och högst 20 % av ståplatserna utnyttjas. Pendeltågen uppfyller däremot inget av kraven. Ändå är det gröna linjen som anses behöva avlastas först.

Det går inte att sticka under stol med att det råder dubbla standarder i kollektivtrafiken. Tunnelbanan har en standard och de andra trafikslagen har en annan standard. Den unika statusen handlar ej allena om nattrafiken, även om den brukar uppmärksammas mest. Tunnelbanan har ett unikt minimiutbud under hela dygnet, d.v.s. minst 10-minuterstrafik under mellantrafiken (inklusive helgkvällar), minst 15-minuterstrafik under lågtrafiken (inklusive helgmorgnar och tidiga helgnätter), långt trafikdygn på vardagar och nattrafik på helger.

Varför har just tunnelbanan en unik status i Stockholm? Det är en bra fråga, men den är faktiskt inte så svår att besvara! Någon gång under 2010-talet skedde en kraftig försämring av standarden i kollektivtrafiken. Eftersom det knappast skulle vara populärt att dra in redan befintlig trafik så har försämringen istället skett genom att låta bli att göra utökningar som hade varit motiverade enligt den gamla standarden.

Det är denna standardsänkning kombinerad med konservativ trafikpolitik som har mynnat ut i tunnelbanans unika status. För tio år sedan var tunnelbanan ensam om att ha många resenärer. Då hade pendeltågen och Tvärbanan nämligen bara hälften så många resenärer som nu. Dagens trafikutbud är i princip anpassat till hur verkligheten såg ut för tio år sedan.

Kommer utbudet någonsin att anpassas till dagens behov? Det är det ingen som vet, men Tamsons verkar göra motstånd vid varje tillfälle som ges. Det är således högst osäkert om något annat trafikslag kommer att få samma standard som tunnelbanan, oavsett hur det faktiska resandet ser ut. I varje fall försvarar Tamsons både standardsänkningen och konservatismen.

Förklara gärna varför Solna vill ha tunnelbana och inget annat till Arenastaden och varför Stockholm absolut måste ha tunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö...
Enceladus
 
Inlägg: 5439
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inläggav Odd » tis 05 maj, 2020 20:07

TKO skrev:Skulle inte debattörerna hålla sej till ämnet?
(Vad det nu är...)

funderar
Thomas K Ohlsson

Ja, exempelvis komma med en rimlig förklaring på trådstartarens val av rubrik! Har ännu inte sett en trovärdig motivering :-D
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4910
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Tunnelbanans unika status

Inläggav Enceladus » tis 05 maj, 2020 22:34

Odd skrev:
TKO skrev:Skulle inte debattörerna hålla sej till ämnet?
(Vad det nu är...)

funderar
Thomas K Ohlsson

Ja, exempelvis komma med en rimlig förklaring på trådstartarens val av rubrik! Har ännu inte sett en trovärdig motivering :-D


Har skribenten ens läst ovanstående inlägg? :roll:

1. På pendeltågen överstiger restiden som ståplatsresenär 50 minuter. På gröna linjen uppgår restiden som ståplatsresenär till som längst 15 minuter. Ändå anses gröna linjen vara i störst behov av avlastning.
2. På Lidingöbanan utnyttjas mer än 40 % av ståplatserna. På pendeltågen utnyttjas mer än 20 % av ståplatserna. På gröna linjen utnyttjas högst 20% av ståplatserna. Ändå anses gröna linjen vara i störst behov av avlastning.
3. Tunnelbanan har minst 10-minuterstrafik under mellantrafiken och minst 15-minuterstrafik under lågtrafiken. Pendeltågen har ett sämre trafikutbud, trots att antalet resenärer per gren numera är större. På blå linjen körs korta tåg för att kunna ha hög turtäthet. På Södertäljelinjen körs långa tåg med dubbelt så många resenärer per avgång.
4. Nattbussarna som ersätter pendeltågen har i vissa fall värre trängsel än tunnelbanan under högtrafiken. Några pendeltågsstationer och Tvärbanehållplatser har ingen nattrafik alls. Det är som natt och dag.

Som sagt, förklara gärna varför Solna vill ha tunnelbana och inget annat till Arenastaden och varför Stockholm absolut måste ha tunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö...
Enceladus
 
Inlägg: 5439
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inläggav LÅ1 » tis 05 maj, 2020 22:53

Enceladus skrev:Har skribenten ens läst ovanstående inlägg? :roll:

1. På pendeltågen överstiger restiden som ståplatsresenär 50 minuter. På gröna linjen uppgår restiden som ståplatsresenär till som längst 15 minuter. Ändå anses gröna linjen vara i störst behov av avlastning.
2. På Lidingöbanan utnyttjas mer än 40 % av ståplatserna. På pendeltågen utnyttjas mer än 20 % av ståplatserna. På gröna linjen utnyttjas högst 20% av ståplatserna. Ändå anses gröna linjen vara i störst behov av avlastning.
3. Tunnelbanan har minst 10-minuterstrafik under mellantrafiken och minst 15-minuterstrafik under lågtrafiken. Pendeltågen har ett sämre trafikutbud, trots att antalet resenärer per gren numera är större. På blå linjen körs korta tåg för att kunna ha hög turtäthet. På Södertäljelinjen körs långa tåg med dubbelt så många resenärer per avgång.
4. Nattbussarna som ersätter pendeltågen har i vissa fall värre trängsel än tunnelbanan under högtrafiken. Några pendeltågsstationer och Tvärbanehållplatser har ingen nattrafik alls. Det är som natt och dag.

Som sagt, förklara gärna varför Solna vill ha tunnelbana och inget annat till Arenastaden och varför Stockholm absolut måste ha tunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö...

Vem har sagt att nya delar av T-banenätet automatiskt får samma utbud som den nu befintliga? Det är väl inte så länge sedan Bagarmoss-grenen saknade nattrafik. Och den avgrening av grön linje som kallas gul linje planeras få gles trafik har jag för mig. Kan säkert bli utan nattrafik också.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13757
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanans unika status

Inläggav Enceladus » tis 05 maj, 2020 23:04

LÅ1 skrev:Vem har sagt att nya delar av T-banenätet automatiskt får samma utbud som den nu befintliga? Det är väl inte så länge sedan Bagarmoss-grenen saknade nattrafik. Och den avgrening av grön linje som kallas gul linje planeras få gles trafik har jag för mig. Kan säkert bli utan nattrafik också.


Förvisso behövde trafikanter mot Bagarmossen stiga om vid Skärmarbrink, men inte till någon överfull nattbuss. Det talas om att Arenastadsgrenen får 10-minuterstrafik i rusningen, vilket uppfyller tunnelbanans minimiutbud. Skarpnäcksgrenen har faktiskt också bara 10-minuterstrafik i eftermiddagsrusningen. Det är utanför rusningen som tunnelbanan drar ifrån.
Enceladus
 
Inlägg: 5439
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inläggav Enceladus » ons 06 maj, 2020 15:52

Lars_L skrev:Fast vi har ju kritiserat din användning av spårfaktorn för nattrafik tidigare. Varför inte bara acceptera kritiken. Du kan ju som sagt inte jämföra när båda alternativen finns och inte är likvärdiga.


Här är ett utdrag ur Järfällas bilaga från förra året:

Tekniska nämnden skrev:Nattlig pendeltågstrafik. Nattbussen tar lång tid och hänvisar till "bytespunkter" på otrygga platser med lång väntetid.


Vad jag vet brukar skribenten främst åka tunnelbana på natten och har därför begränsad erfarenhet av nattbussar. Det finns absolut en speciell spårfaktor för nattrafiken. De bytespunkter som nattbussresenärerna hänvisas till är de minst trygga platserna i hela regionen! Inga bussar borde trafikera Vasagatan nattetid. Det är som natt och dag jämfört med Citybanans trygga stationer...
Enceladus
 
Inlägg: 5439
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inläggav TKO » ons 06 maj, 2020 16:54

Från och med nu stänger New York sin tunnelbana på nätterna, när skall Tamsons göra detsamma med vår tunnelbana?

Meddelas endast på detta sätt!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanans unika status

Inläggav Enceladus » ons 06 maj, 2020 18:11

TKO skrev:Från och med nu stänger New York sin tunnelbana på nätterna, när skall Tamsons göra detsamma med vår tunnelbana?

Meddelas endast på detta sätt!


Vad jag kan se går pendeltågen (SIR, PATH, LIRR) fortfarande avbrottsfritt hela dygnet. Varför stängs tunnelbanan? Är den svårare att desinficera eller enklare att ersätta med nattbussar?
Enceladus
 
Inlägg: 5439
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inläggav Odd » ons 06 maj, 2020 18:16

Enceladus skrev:
TKO skrev:Från och med nu stänger New York sin tunnelbana på nätterna, när skall Tamsons göra detsamma med vår tunnelbana?

Meddelas endast på detta sätt!


Vad jag kan se går pendeltågen (SIR, PATH, LIRR) fortfarande avbrottsfritt hela dygnet. Varför stängs tunnelbanan? Är den svårare att desinficera eller enklare att ersätta med nattbussar?


Kan det vara att tunnelbanan har en unik status, att vara en virusspridare?
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4910
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Tunnelbanans unika status

Inläggav Enceladus » ons 06 maj, 2020 18:18

Odd skrev:Kan det vara att tunnelbanan har en unik status, att vara en virusspridare?


Tunnelbanan har aldrig haft en unik status i New York (liksom de flesta städer i världen). Det är en stockholmsk tradition.

New Yorks tunnelbana har inte haft ett avbrott på hela 115 år. Nu kommer Köpenhamns nya metro att ha en äldre historia. :roll:

Hur länge har pendeltågen i New York gått utan avbrott?
Enceladus
 
Inlägg: 5439
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inläggav TKO » ons 06 maj, 2020 18:34

Enceladus skrev:
TKO skrev:Från och med nu stänger New York sin tunnelbana på nätterna, när skall Tamsons göra detsamma med vår tunnelbana?

Meddelas endast på detta sätt!


Vad jag kan se går pendeltågen (SIR, PATH, LIRR) fortfarande avbrottsfritt hela dygnet. Varför stängs tunnelbanan? Är den svårare att desinficera eller enklare att ersätta med nattbussar?


Ska kolla hur det egentligen är med 'pendeltågen'.
Att tunnelbanan stängs på nätterna torde bero på att den inte fyller någon samhällsviktig funktion utan alltmer främjar en levnadsstil som knappast gagnar folkhälsan. Detsamma gäller gäller förmodligen i Sverige...
Dags att lämna förnekelsefasen!

uppmanar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanans unika status

Inläggav Enceladus » ons 06 maj, 2020 18:50

TKO skrev:Ska kolla hur det egentligen är med 'pendeltågen'.
Att tunnelbanan stängs på nätterna torde bero på att den inte fyller någon samhällsviktig funktion utan alltmer främjar en levnadsstil som knappast gagnar folkhälsan. Detsamma gäller gäller förmodligen i Sverige...
Dags att lämna förnekelsefasen!


Enligt MTA stängs tunnelbanan för att desinficera tåg och stationer:

MTA skrev:Beginning Wednesday, May 6, at 1 a.m., there will be no subway service from 1 a.m. to 5 a.m. while we disinfect trains and stations. The Staten Island Railway will continue running during this time.


Av någon anledning anses inte pendeltågen behöva stängas, därav följdfrågan ovan om tunnelbanan: Är den svårare att desinficera eller enklare att ersätta med nattbussar?

The New York Times har en läsvärd artikel om denna anmärkningsvärda händelse: N.Y.C.’s Subway, a 24/7 Mainstay, Will Close for Overnight Disinfection

The New York Times skrev:The decision to temporarily end late-night service will affect roughly 11,000 riders who have been using the system between 1 a.m. and 5 a.m. in recent weeks, according to M.T.A. officials.


Det finns alltså fortfarande gott om resenärer. Anser skribenten att linje 160 "fyller någon samhällsviktig funktion"? Den har ju betydligt färre resenärer nu...

The New York Times skrev:Public transit in New York City is the only system in the United States, and among the relatively few in the world, that runs all its train lines 24 hours a day. The system has shut down only twice in the past decade — in 2011 for Hurricane Irene and in 2012 for Hurricane Sandy, both times for days. In 2015, the system halted passenger service but kept equipment trains running in response to a blizzard.


Däremot har tunnelbanan tydligen också stängts tidigare, men bara för några dagar.

Här är en uppföljare med en något missvisande rubrik: Subway Shutdown: N.Y. Closes System Overnight for First Time in 115 Years
Enceladus
 
Inlägg: 5439
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inläggav Joakim W » ons 06 maj, 2020 20:56

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Fast vi har ju kritiserat din användning av spårfaktorn för nattrafik tidigare. Varför inte bara acceptera kritiken. Du kan ju som sagt inte jämföra när båda alternativen finns och inte är likvärdiga.


Här är ett utdrag ur Järfällas bilaga från förra året:

Tekniska nämnden skrev:Nattlig pendeltågstrafik. Nattbussen tar lång tid och hänvisar till "bytespunkter" på otrygga platser med lång väntetid.


Vad jag vet brukar skribenten främst åka tunnelbana på natten och har därför begränsad erfarenhet av nattbussar. Det finns absolut en speciell spårfaktor för nattrafiken. De bytespunkter som nattbussresenärerna hänvisas till är de minst trygga platserna i hela regionen! Inga bussar borde trafikera Vasagatan nattetid. Det är som natt och dag jämfört med Citybanans trygga stationer...


Skillnaden är väl att tunnelbanan täcker rätt stor del av områdena utan att behöva anslutande bussar på nätterna, vilket pendeln inte riktigt gör tycker jag. Få stationer, med långa gångavstånd hem för de flesta. Då går istället nattbussen till åtminstone Södertälje genom en del av dessa områden och ger folk en kortare väg hem utan att bya en extra gång. Så hellre nattbuss för de som verkligen behöver det, så slipper man kör anslutande nattbussar till pendeltågen, och därmed skapa fler otrygga bytespunkter.
22-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W
 
Inlägg: 331
Blev medlem: tis 22 sep, 2009 22:42
Ort: Södertälje

Re: Tunnelbanans unika status

Inläggav Enceladus » ons 06 maj, 2020 21:31

Joakim W skrev:
Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Fast vi har ju kritiserat din användning av spårfaktorn för nattrafik tidigare. Varför inte bara acceptera kritiken. Du kan ju som sagt inte jämföra när båda alternativen finns och inte är likvärdiga.


Här är ett utdrag ur Järfällas bilaga från förra året:

Tekniska nämnden skrev:Nattlig pendeltågstrafik. Nattbussen tar lång tid och hänvisar till "bytespunkter" på otrygga platser med lång väntetid.


Vad jag vet brukar skribenten främst åka tunnelbana på natten och har därför begränsad erfarenhet av nattbussar. Det finns absolut en speciell spårfaktor för nattrafiken. De bytespunkter som nattbussresenärerna hänvisas till är de minst trygga platserna i hela regionen! Inga bussar borde trafikera Vasagatan nattetid. Det är som natt och dag jämfört med Citybanans trygga stationer...


Skillnaden är väl att tunnelbanan täcker rätt stor del av områdena utan att behöva anslutande bussar på nätterna, vilket pendeln inte riktigt gör tycker jag. Få stationer, med långa gångavstånd hem för de flesta. Då går istället nattbussen till åtminstone Södertälje genom en del av dessa områden och ger folk en kortare väg hem utan att bya en extra gång. Så hellre nattbuss för de som verkligen behöver det, så slipper man kör anslutande nattbussar till pendeltågen, och därmed skapa fler otrygga bytespunkter.


Nu har du väl ändå valt ett olyckligt exempel? Just Södertälje kommun har ju mycket bättre täckning av pendeltågen (Södertälje centrum, Södertälje hamn, Östertälje) än av linje 791 (Södertälje centrum, Jovisgatan, Polhemsgatan). Sedan finns det stora delar av kommunen som ändå behöver anslutande nattbussar (linjerna 797 och 798). De som bor i Fornhöjden skulle nog uppskatta att kunna byta i Östertälje...

Vidare anses det av många att Vasagatan är "Citys farligaste plats". Alla vågar inte vänta där och vissa väljer därför bort nattbussarna (innerstadsbor verkar dock inte kunna ta till sig detta när de själva kan åka tunnelbana). Ett sätt att lösa det här problemet är att korta av nattbussarna till Gullmarsplan och andra förortsterminaler. Då blir det möjligt att vänta på en trygg plats och ha stor chans att få sittplats. Det är ganska få personer som tycker att tunnelbanans matarbussar är otrygga...

Dessvärre är det mycket svårare att komma runt trängseln och de långa restiderna. Som bekant är kostnaden för busstrafik fruktansvärt hög. För att kompensera för detta trafikerar samma buss många områden, vilket resulterar i trängsel och långa restider. Attraktiv och effektiv busstrafik kräver BRT-banor, och sådana kommer knappast att byggas parallellt med spårtrafik...

Slutligen har vi ett annat problem som du är inne på. Tunnelbanan har väldigt många matarbussar som går på natten. Det har inte pendeltågen. En viktig orsak till detta är att resandet mer än halveras när nattbussarna tar över (räkna själv!). Järfällas bilaga noterar också detta:

Tekniska nämnden skrev:Det är även mycket positivt med utökad för linje 548 Kallhäll-Stäket. Men varför bara anpassning till sista pendeltåget fredag- och lördagskvällar? Nattrafiken från Stockholm City till Järfälla, och sedan vidare inom kommunen, är dessutom långt ifrån tillfredställande.
Enceladus
 
Inlägg: 5439
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inläggav Enceladus » mån 11 maj, 2020 13:26

/jes skrev:Diskussionen om nattrafiken och tunnelbanan är kanske helt överflödig. Vi befinner oss i ett helt annat läge med tanke på corona-pandemin.

Allt vad heter planering och budget inom kollektivtrafik och inte minst sjukvård har gått helt åt h-e.

Det kommer inte att handla om utökning av trafik, frågan är hur mycket nerskärningar det kommer att bli. De gigantiska underskott som uppkommer i Region Stockholm under år 2020 kan (eller vill) förmodligen inte staten täcka fullt ut utan det blir säkert skattehöjningar och besparingar.

Nattrafiken i tunnelbanan har dragits in förut, kanske läge för det igen? Pendeltåg …

Restaurangbranschen kommer att resa sig ur askan, frågan är bara när och i vilken utsträckning.

Tyvärr, tyvärr - den här diskussionen om utökad nattrafik är helt överflödig och hypotetisk. Starta en ny tråd istället om vilka nedskärningar som väntar. Alla avtal kan omförhandlas.


Det blev lyckligtvis inte så många rätt i detta inlägg. Det kommer med stor sannolikhet att göras några trafikutökningar till nästa år, inte minst inom båttrafiken, och nu aviserar staten att kollektivtrafiken ska räddas: Tre miljarder i stöd till kollektivtrafiken

Vid det här laget borde det väl vara uppenbart att tunnelbanans nattrafik inte kommer att dras in? Trafikförvaltningen arbetar inte längre på samma sätt som tidigare. Nuförtiden har befintlig trafik mycket högre prioritet än utökad trafik.

Ny nattrafik kommer kanske inte att införas, men de trafikslag som redan har nattrafik kommer att fortsätta ha den för evig tid. Därav tunnelbanans unika status. Det spelar ingen som helst roll att pendeltågen numera har mer än dubbelt så många resenärer som blå linjen. Konservatism innebär ju att förändringar ska motverkas.
Enceladus
 
Inlägg: 5439
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inläggav Joakim W » mån 11 maj, 2020 14:56

Enceladus skrev:Nu har du väl ändå valt ett olyckligt exempel? Just Södertälje kommun har ju mycket bättre täckning av pendeltågen (Södertälje centrum, Södertälje hamn, Östertälje) än av linje 791 (Södertälje centrum, Jovisgatan, Polhemsgatan). Sedan finns det stora delar av kommunen som ändå behöver anslutande nattbussar (linjerna 797 och 798). De som bor i Fornhöjden skulle nog uppskatta att kunna byta i Östertälje...

Vidare anses det av många att Vasagatan är "Citys farligaste plats". Alla vågar inte vänta där och vissa väljer därför bort nattbussarna (innerstadsbor verkar dock inte kunna ta till sig detta när de själva kan åka tunnelbana). Ett sätt att lösa det här problemet är att korta av nattbussarna till Gullmarsplan och andra förortsterminaler. Då blir det möjligt att vänta på en trygg plats och ha stor chans att få sittplats. Det är ganska få personer som tycker att tunnelbanans matarbussar är otrygga...

Dessvärre är det mycket svårare att komma runt trängseln och de långa restiderna. Som bekant är kostnaden för busstrafik fruktansvärt hög. För att kompensera för detta trafikerar samma buss många områden, vilket resulterar i trängsel och långa restider. Attraktiv och effektiv busstrafik kräver BRT-banor, och sådana kommer knappast att byggas parallellt med spårtrafik...

Slutligen har vi ett annat problem som du är inne på. Tunnelbanan har väldigt många matarbussar som går på natten. Det har inte pendeltågen. En viktig orsak till detta är att resandet mer än halveras när nattbussarna tar över (räkna själv!). Järfällas bilaga noterar också detta:

Tekniska nämnden skrev:Det är även mycket positivt med utökad för linje 548 Kallhäll-Stäket. Men varför bara anpassning till sista pendeltåget fredag- och lördagskvällar? Nattrafiken från Stockholm City till Järfälla, och sedan vidare inom kommunen, är dessutom långt ifrån tillfredställande.

Nu tänker jag ju inte bara på Södertälje, utan hela linjen. Titta bara på hur linjen går genom Salem och längs väg 226.
22-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W
 
Inlägg: 331
Blev medlem: tis 22 sep, 2009 22:42
Ort: Södertälje

Re: Tunnelbanans unika status

Inläggav Enceladus » mån 11 maj, 2020 15:53

Joakim W skrev:Nu tänker jag ju inte bara på Södertälje, utan hela linjen. Titta bara på hur linjen går genom Salem och längs väg 226.


Nej, inte ens i Salems kommun har nattbussarna bättre täckning. Linje 791 har ungefär samma linjesträckning som linje 725 mellan Tumba och Rönninge. Den enda skillnaden är att linje 791 hoppar över hållplatserna Söderby park och Tvärvägen. Således har nattbussarna sämre täckning även i Salems kommun. Med tanke på den långa restiden och ordningsproblematiken är det helt uppenbart att Salems kommun önskar "helgnattstrafik på SL:s pendeltåg".

Situationen kan jämföras med linje 147 mellan Liljeholmen och Hökmossen. På vardagsnätter trafikeras sträckan av nattbuss 192 mellan Centralen och Fruängen och på helgnätter trafikeras sträckan av matarbuss 147 från Liljeholmen. Vad föredrar resenärerna? Notera också att nästan hela linje 147 har gångavstånd från tunnelbanan. Tunnelbanans matarbussar har väldigt generös nattrafik.

Observera vidare att resandet mer än halveras när nattbussarna tar över (främst till följd av lång restid och ordningsproblematik). Detta innebär att pendeltågens matarbussar får usel nattrafik på grund av sämre resandeunderlag. Exempelvis har Ekensberg helgnattstrafik eftersom tunnelbanan lockar tillräckligt många resenärer. Motsvarande pendeltågsförorter har ingen helgnattstrafik när pendeltågen slutar gå.
Enceladus
 
Inlägg: 5439
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inläggav TKO » tis 12 maj, 2020 11:13

Enceladus skrev:
/jes skrev:Diskussionen om nattrafiken och tunnelbanan är kanske helt överflödig. Vi befinner oss i ett helt annat läge med tanke på corona-pandemin.

Allt vad heter planering och budget inom kollektivtrafik och inte minst sjukvård har gått helt åt h-e.

Det kommer inte att handla om utökning av trafik, frågan är hur mycket nerskärningar det kommer att bli. De gigantiska underskott som uppkommer i Region Stockholm under år 2020 kan (eller vill) förmodligen inte staten täcka fullt ut utan det blir säkert skattehöjningar och besparingar.

Nattrafiken i tunnelbanan har dragits in förut, kanske läge för det igen? Pendeltåg …

Restaurangbranschen kommer att resa sig ur askan, frågan är bara när och i vilken utsträckning.

Tyvärr, tyvärr - den här diskussionen om utökad nattrafik är helt överflödig och hypotetisk. Starta en ny tråd istället om vilka nedskärningar som väntar. Alla avtal kan omförhandlas.


Det blev lyckligtvis inte så många rätt i detta inlägg. Det kommer med stor sannolikhet att göras några trafikutökningar till nästa år, inte minst inom båttrafiken, och nu aviserar staten att kollektivtrafiken ska räddas: Tre miljarder i stöd till kollektivtrafiken

Vid det här laget borde det väl vara uppenbart att tunnelbanans nattrafik inte kommer att dras in? Trafikförvaltningen arbetar inte längre på samma sätt som tidigare. Nuförtiden har befintlig trafik mycket högre prioritet än utökad trafik.

Ny nattrafik kommer kanske inte att införas, men de trafikslag som redan har nattrafik kommer att fortsätta ha den för evig tid. Därav tunnelbanans unika status. Det spelar ingen som helst roll att pendeltågen numera har mer än dubbelt så många resenärer som blå linjen. Konservatism innebär ju att förändringar ska motverkas.


Det verkar som om skribenten "Enceladus" har en alldeles egen kristallkula där hen kan se exakt vad som kommer att hända nästa år. Om denna information inte enbart är begränsad till lokaltrafiken uppmanar jag skribenten att genast kontakta såväl MSB som statsrådsberedningen - så dessa kan ta del av informationen och slippa famla i mörker.

Eftersom kollektivtrafiken i landet enligt SKR (i o f s ingen helt pålitlig källa) tappar cirka 1 miljard i månaden i biljettintäkter är det statliga bidraget på 3 miljarder inget som ens räddar dagens trafikutbud. Syntes inte det i kristallkulan?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster