Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Diripsi skrev:Ja, vad är det som gör att så många vill ha tunnelbana mycket hellre än pendeltåg eller annan spårtrafik?
LÅ1 skrev:Diripsi skrev:Ja, vad är det som gör att så många vill ha tunnelbana mycket hellre än pendeltåg eller annan spårtrafik?
Framför allt att den känns mer pålitlig. Den nattrafik som finns har säkert också betydelse.
De som var med 1980-talet eller tidigare minns hur glest pendeltågen gick, även när det inte var trafikstörningar. För att inte tala om hur de (inte) gick när det snöade.
Nu kanske pendeltågen håller på att bygga upp sitt förtroende. Men sånt tar tid.
TKO skrev:En följdfråga kan vara varför man då inte vill ha tunnelbana i vare sej i Tyresö eller nordostkommunerna?
Enceladus skrev:TKO skrev:En följdfråga kan vara varför man då inte vill ha tunnelbana i vare sej i Tyresö eller nordostkommunerna?
Vallentuna, Österåker och delar av Täby föredrar förstås Roslagsbanan framför matarbussar. Övriga vill ha tunnelbana: Sju av tio stockholmare är nöjda med tunnelbanan – vill ha nya linjer till Täby, Lidingö och Tyresö
TKO skrev:Enceladus skrev:TKO skrev:En följdfråga kan vara varför man då inte vill ha tunnelbana i vare sej i Tyresö eller nordostkommunerna?
Vallentuna, Österåker och delar av Täby föredrar förstås Roslagsbanan framför matarbussar. Övriga vill ha tunnelbana: Sju av tio stockholmare är nöjda med tunnelbanan – vill ha nya linjer till Täby, Lidingö och Tyresö
Eftersom jag aldrig i livet skulle betala för att läsa DN kan jag inte kommentera hela artikeln. Men om signaturen "Enceladus" har missat det så kan jag tala om att "sju av tio stockholmare" är just det, inte "sju av tio Täbybor". Och det är ju det min fråga handlar om...
Enceladus skrev:Det råder delade meningar om tunnelbanans unika status bland Täbyborna, se exempelvis artikeln "Tunnelbana till Täby? Så tycker läsarna om skrotade planerna". Signaturen "Karin" föreslår istället nattrafik på Roslagsbanan, men hur realistiskt är det?
twr skrev:Enceladus skrev:Det råder delade meningar om tunnelbanans unika status bland Täbyborna, se exempelvis artikeln "Tunnelbana till Täby? Så tycker läsarna om skrotade planerna". Signaturen "Karin" föreslår istället nattrafik på Roslagsbanan, men hur realistiskt är det?
Observera att ingenting i artikeln eller kommentarerna handlar om ”tunnelbanans unika status”. Det är ett begrepp som Enceladus har hittat på. Dina inlägg blir bara fånigare och fånigare. Varför kan du inte delta i en seriös diskussion i stället?
Diripsi skrev:twr skrev:Enceladus skrev:Det råder delade meningar om tunnelbanans unika status bland Täbyborna, se exempelvis artikeln "Tunnelbana till Täby? Så tycker läsarna om skrotade planerna". Signaturen "Karin" föreslår istället nattrafik på Roslagsbanan, men hur realistiskt är det?
Observera att ingenting i artikeln eller kommentarerna handlar om ”tunnelbanans unika status”. Det är ett begrepp som Enceladus har hittat på. Dina inlägg blir bara fånigare och fånigare. Varför kan du inte delta i en seriös diskussion i stället?
Att du har ett horn i sidan på Enceladus vet vi alla redan. För allas bästa skulle det vara bra om du lämnade den här tråden så att vi andra kan föra en seriös diskussion. Själv tycker jag att "tunnelbanans unika status” är ett alldeles utmärkt begrepp.
Om vi återgår till ursprungsfrågan: vad är det som gör att så många vill ha tunnelbana mycket hellre än pendeltåg eller annan spårtrafik?
twr skrev:Det är Enceladus som lägger hinder i vägen för en seriös diskussion, i den här och många andra trådar.
Frågeställningen är intressant, men det är svårt att diskutera om man gör vilseledande beskrivningar av artiklar som man länkar till.
Vad anser du själv om frågeställningen?
Diripsi skrev:twr skrev:Det är Enceladus som lägger hinder i vägen för en seriös diskussion, i den här och många andra trådar.
Frågeställningen är intressant, men det är svårt att diskutera om man gör vilseledande beskrivningar av artiklar som man länkar till.
Vad anser du själv om frågeställningen?
Det är svårt att föra en vettig diskussion med den som ständigt tar till personangrepp. Vad är det som är vilseledande?
Diripsi skrev:twr skrev:Enceladus skrev:Det råder delade meningar om tunnelbanans unika status bland Täbyborna, se exempelvis artikeln "Tunnelbana till Täby? Så tycker läsarna om skrotade planerna". Signaturen "Karin" föreslår istället nattrafik på Roslagsbanan, men hur realistiskt är det?
Observera att ingenting i artikeln eller kommentarerna handlar om ”tunnelbanans unika status”. Det är ett begrepp som Enceladus har hittat på. Dina inlägg blir bara fånigare och fånigare. Varför kan du inte delta i en seriös diskussion i stället?
Att du har ett horn i sidan på Enceladus vet vi alla redan. För allas bästa skulle det vara bra om du lämnade den här tråden så att vi andra kan föra en seriös diskussion. Själv tycker jag att "tunnelbanans unika status” är ett alldeles utmärkt begrepp.
Om vi återgår till ursprungsfrågan: vad är det som gör att så många vill ha tunnelbana mycket hellre än pendeltåg eller annan spårtrafik?
Sio skrev:Folk gillar tunnelbanan för att:
- den är driftsäker
- har hög turtäthet
- har långt trafikdygn
Tunnelbanan har dessa fördelar för att:
- den inte delar infrastruktur med det nationella järnvägssystemet
- den är från början planerad och byggd för uppgiften, det är inte en gradvis moderniserad anläggning från ånglokstiden
- den går i tunga centrala stråk där hör service kan motiveras
Det är ingen unik status per se, men dessa omständigheter ger tunnelbanan en högre servicenivå jämfört med pendeltågen, lokalbanorna och spårvägarna. Även om de sistnämnda nog inte ligger så långt efter.
Sio skrev:Folk gillar tunnelbanan för att:
- den är driftsäker
- har hög turtäthet
- har långt trafikdygn
Tunnelbanan har dessa fördelar för att:
- den inte delar infrastruktur med det nationella järnvägssystemet
- den är från början planerad och byggd för uppgiften, det är inte en gradvis moderniserad anläggning från ånglokstiden
- den går i tunga centrala stråk där hör service kan motiveras
Det är ingen unik status per se, men dessa omständigheter ger tunnelbanan en högre servicenivå jämfört med pendeltågen, lokalbanorna och spårvägarna. Även om de sistnämnda nog inte ligger så långt efter.
dr Cassandra Nojdh skrev:Det där är väl rätt uppenbart. Spårtrafiken på SL.s egna spårsystem fungerar bättre (och uppskattas följaktligen mer) än pendeltågen, som går på statens (vanskötta) spåranläggningar. Och det märks ju genomgående i kundnöjdhetsundersökningarna. Nu har ju ingenjör Ohlsson modifierat frågeställningen, men det är inte riktigt samma sak som att "så många vill ha tunnelbana". F.ö. handlar det ju bara om att motivera att dra tunnelbana till Fagersjö.
Sio skrev:Folk gillar tunnelbanan för att:
- den är driftsäker
- har hög turtäthet
- har långt trafikdygn
Tunnelbanan har dessa fördelar för att:
- den inte delar infrastruktur med det nationella järnvägssystemet
- den är från början planerad och byggd för uppgiften, det är inte en gradvis moderniserad anläggning från ånglokstiden
- den går i tunga centrala stråk där hör service kan motiveras
Det är ingen unik status per se, men dessa omständigheter ger tunnelbanan en högre servicenivå jämfört med pendeltågen, lokalbanorna och spårvägarna. Även om de sistnämnda nog inte ligger så långt efter.
Enceladus skrev:(Socialdemokraterna gick faktiskt till val på att "införa 10-minuterstrafik och nattrafik i hela pendeltågsnätet", vilket skulle innebära att tunnelbanan inte längre hade en unik status i Stockholm, men de vann inte valet. Alliansen vill däremot bevara tunnelbanans unika status, men Miljöpartiet har nu möjligheten att utmana den dogmen.)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster