S vill ha tunnelbana till Fagersjö

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

S vill ha tunnelbana till Fagersjö

Inläggav Enceladus » ons 16 okt, 2019 12:49

S vill ha tunnelbana till Fagersjö

Socialdemokraterna i Stockholms stad vill ha bra kollektivtrafik i alla delar av Stockholm. Östberga ska som bekant få tunnelbana. Nu är det tydligen Fagersjös tur. Socialdemokraterna vill nämligen förlänga den nya tunnelbanan till Fagersjö.

Direktpress skrev:Bjuggren är inte främmande för att anlägga en pendeltågsstation i Fagersjö istället, om det visar sig vara enda alternativet, eftersom pendeltåget mot Nynäshamn redan idag passerar Fagersjö strax före det stannar i Farsta strand.


Ett annat alternativ är att istället anlägga en pendeltågsstation i Fagersjö, men då skulle inte Fagersjö få tunnelbana och allt vad den innebär (den så kallade unika statusen). Fagersjö är liksom Östberga en misshandlad stadsdel med onödiga barriärer och behöver därför bra kollektivtrafik. Dessutom finns det gott om plats för fler bostäder i Fagersjö, vilket hela regionen så desperat behöver.
Enceladus
 
Inlägg: 3939
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: S vill ha tunnelbana till Fagersjö

Inläggav twr » ons 16 okt, 2019 13:08

Löjligt att du sätter ”den så kallade” framför ett begrepp som du själv har hittat på. Vad är det mer än nattrafik du menar med det?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7579
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: S vill ha tunnelbana till Fagersjö

Inläggav TKO » ons 16 okt, 2019 15:13

Enceladus skrev:S vill ha tunnelbana till Fagersjö

Socialdemokraterna i Stockholms stad vill ha bra kollektivtrafik i alla delar av Stockholm. Östberga ska som bekant få tunnelbana. Nu är det tydligen Fagersjös tur. Socialdemokraterna vill nämligen förlänga den nya tunnelbanan till Fagersjö.

Direktpress skrev:Bjuggren är inte främmande för att anlägga en pendeltågsstation i Fagersjö istället, om det visar sig vara enda alternativet, eftersom pendeltåget mot Nynäshamn redan idag passerar Fagersjö strax före det stannar i Farsta strand.


Ett annat alternativ är att istället anlägga en pendeltågsstation i Fagersjö, men då skulle inte Fagersjö få tunnelbana och allt vad den innebär (den så kallade unika statusen). Fagersjö är liksom Östberga en misshandlad stadsdel med onödiga barriärer och behöver därför bra kollektivtrafik. Dessutom finns det gott om plats för fler bostäder i Fagersjö, vilket hela regionen så desperat behöver.


Att bygga tunnelbana till Älvsjö är dumt. Att bygga tunnelbana från Älvsjö till Fagersjö är bara löjligt...

Så korkade förslag trodde jag bara kunde komma fram på detta forum - men då glömde jag den avgrundsdjupa inkompetens som präglar stadshussossarna!

Om man vill "bygga ihop Fagersjö med Hökarängen" är kanske inte en tunnelbanelinje från Älvsjö rätt väg att gå. Men det är klart bor man i Hägersten är det kanske inte så lätt med geografin...

Jag har mycket svårt att se att det går att bygga så många bostäder så att det skulle motivera en tunnelbanelinje på drygt 4 km, som dessutom hela vägen går parallellt med en järnväg som har långt kvar till sitt kapacitetstak. Ja det skulle möjligen vara om man ger sej på att bygga i Fagersjöskogen, men då är knappast en tunnelbana till Älvsjö ett bra alternativ. Dessutom vill S att skogen skall bli naturreservat!
Anser man att kollektivtrafiken till Fagersjö behöver förbättras kan man pröva följande steg:

1) Bättre (snabbare/tätare) busstrafik. En direktbuss till Hökarängen i Fagersjövägen ger förmodligen större restidsnytta än den föreslagna tunnelbanelinjen. till en bråkdel av kostnaden.
2) Pendeltågsstation - dyrt men ändå mycket billigare är den föreslagna tunnelbanan.
3) Tunnelbana till Högdalen eller Hökarängen. Dyrt. Om man hade dragit vagnhallsförbindelsen via Fagersjö så kanske det gått att räkna hem, men troligen inte.

Sen avslutar jag med att suckande undra varför Stockholms arbetarekommun inte fått/släppt fram en kompetent toppkandidat sedan Matte Hulths dagar?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9423
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: S vill ha tunnelbana till Fagersjö

Inläggav Enceladus » ons 16 okt, 2019 15:37

twr skrev:Löjligt att du sätter ”den så kallade” framför ett begrepp som du själv har hittat på. Vad är det mer än nattrafik du menar med det?


Fråga inte mig - det är inte jag som har skapat "Vision 2040 – möjligheternas Stockholm" där tunnelbanan anses vara ryggraden i kollektivtrafikförsörjningen!

I den länkade tidningsartikeln finns följande kommentar: "Jag vill ha sådana dörrar som de har vid Odenplan men till tunnelbana inte vill jag ha pendeltåg." Om två likvärdiga trafiklösningar föreslås och en av dem är tunnelbana så vinner alltid tunnelbanan i Stockholm!
Enceladus
 
Inlägg: 3939
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: S vill ha tunnelbana till Fagersjö

Inläggav twr » ons 16 okt, 2019 15:42

TKO skrev:
Enceladus skrev:S vill ha tunnelbana till Fagersjö

Socialdemokraterna i Stockholms stad vill ha bra kollektivtrafik i alla delar av Stockholm. Östberga ska som bekant få tunnelbana. Nu är det tydligen Fagersjös tur. Socialdemokraterna vill nämligen förlänga den nya tunnelbanan till Fagersjö.

Direktpress skrev:Bjuggren är inte främmande för att anlägga en pendeltågsstation i Fagersjö istället, om det visar sig vara enda alternativet, eftersom pendeltåget mot Nynäshamn redan idag passerar Fagersjö strax före det stannar i Farsta strand.


Ett annat alternativ är att istället anlägga en pendeltågsstation i Fagersjö, men då skulle inte Fagersjö få tunnelbana och allt vad den innebär (den så kallade unika statusen). Fagersjö är liksom Östberga en misshandlad stadsdel med onödiga barriärer och behöver därför bra kollektivtrafik. Dessutom finns det gott om plats för fler bostäder i Fagersjö, vilket hela regionen så desperat behöver.


Att bygga tunnelbana till Älvsjö är dumt. Att bygga tunnelbana från Älvsjö till Fagersjö är bara löjligt...

Så korkade förslag trodde jag bara kunde komma fram på detta forum - men då glömde jag den avgrundsdjupa inkompetens som präglar stadshussossarna!

Om man vill "bygga ihop Fagersjö med Hökarängen" är kanske inte en tunnelbanelinje från Älvsjö rätt väg att gå. Men det är klart bor man i Hägersten är det kanske inte så lätt med geografin...

Jag har mycket svårt att se att det går att bygga så många bostäder så att det skulle motivera en tunnelbanelinje på drygt 4 km, som dessutom hela vägen går parallellt med en järnväg som har långt kvar till sitt kapacitetstak. Ja det skulle möjligen vara om man ger sej på att bygga i Fagersjöskogen, men då är knappast en tunnelbana till Älvsjö ett bra alternativ. Dessutom vill S att skogen skall bli naturreservat!
Anser man att kollektivtrafiken till Fagersjö behöver förbättras kan man pröva följande steg:

1) Bättre (snabbare/tätare) busstrafik. En direktbuss till Hökarängen i Fagersjövägen ger förmodligen större restidsnytta än den föreslagna tunnelbanelinjen. till en bråkdel av kostnaden.
2) Pendeltågsstation - dyrt men ändå mycket billigare är den föreslagna tunnelbanan.
3) Tunnelbana till Högdalen eller Hökarängen. Dyrt. Om man hade dragit vagnhallsförbindelsen via Fagersjö så kanske det gått att räkna hem, men troligen inte.

Sen avslutar jag med att suckande undra varför Stockholms arbetarekommun inte fått/släppt fram en kompetent toppkandidat sedan Matte Hulths dagar?

/TKO

Mycket bra sammanfattat! Ja, man undrar ju varför en politiker släpper ifrån sig ett så pinsamt ogenomtänkt förslag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7579
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: S vill ha tunnelbana till Fagersjö

Inläggav Enceladus » ons 16 okt, 2019 15:50

TKO skrev:1) Bättre (snabbare/tätare) busstrafik. En direktbuss till Hökarängen i Fagersjövägen ger förmodligen större restidsnytta än den föreslagna tunnelbanelinjen. till en bråkdel av kostnaden.
2) Pendeltågsstation - dyrt men ändå mycket billigare är den föreslagna tunnelbanan.
3) Tunnelbana till Högdalen eller Hökarängen. Dyrt. Om man hade dragit vagnhallsförbindelsen via Fagersjö så kanske det gått att räkna hem, men troligen inte.


Hur mycket kostar driften av linje 165? Eftersom den trafikeras med idel ledbussar under större delen av dagen borde den vara förhållandevis billig i drift, men om någon Fagersjöbo får för sig att besöka Årsta och ser att det går att ha 7,5-minuterstrafik med boggibussar så kan det bli slut på den kostnadsminimerande trafikeringen av Fagersjö. Då kan det helt plötsligt löna sig att ersätta busstrafiken med spårtrafik!

Finns det någon vilja att bygga i Fagersjö utan spårtrafik? Hur ska Nynäsbanans överkapacitet utnyttjas när Citybanan har slagit i kapacitetstaket? Ja, det kanske inte är så dumt med tunnelbana till Fagersjö trots allt...
Enceladus
 
Inlägg: 3939
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: S vill ha tunnelbana till Fagersjö

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 16 okt, 2019 15:52

twr skrev:Mycket bra sammanfattat! Ja, man undrar ju varför en politiker släpper ifrån sig ett så pinsamt ogenomtänkt förslag.

Framför allt undrar man varför forums mästersvamlare för fram och sympatiserar med ett sådant "förslag".

Men Roslagsbanan kanske kan göra jobbet. :D
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: S vill ha tunnelbana till Fagersjö

Inläggav twr » ons 16 okt, 2019 15:56

Enceladus skrev:
TKO skrev:1) Bättre (snabbare/tätare) busstrafik. En direktbuss till Hökarängen i Fagersjövägen ger förmodligen större restidsnytta än den föreslagna tunnelbanelinjen. till en bråkdel av kostnaden.
2) Pendeltågsstation - dyrt men ändå mycket billigare är den föreslagna tunnelbanan.
3) Tunnelbana till Högdalen eller Hökarängen. Dyrt. Om man hade dragit vagnhallsförbindelsen via Fagersjö så kanske det gått att räkna hem, men troligen inte.


Hur mycket kostar driften av linje 165? Eftersom den trafikeras med idel ledbussar under större delen av dagen borde den vara förhållandevis billig i drift, men om någon Fagersjöbo får för sig att besöka Årsta och ser att det går att ha 7,5-minuterstrafik med boggibussar så kan det bli slut på den kostnadsminimerande trafikeringen av Fagersjö. Då kan det helt plötsligt löna sig att ersätta busstrafiken med spårtrafik!

Finns det någon vilja att bygga i Fagersjö utan spårtrafik? Hur ska Nynäsbanans överkapacitet utnyttjas när Citybanan har slagit i kapacitetstaket? Ja, det kanske inte är så dumt med tunnelbana till Fagersjö trots allt...

Lösningen, som du mycket väl vet, är att bättra på funktionen av Citybanan.

Men du är ju aldrig intresserad av bra lösningar, bara med att stoltsera med hur mycket du tror dig veta om hur politikerna tänker.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7579
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: S vill ha tunnelbana till Fagersjö

Inläggav TKO » ons 16 okt, 2019 16:00

Enceladus skrev:
TKO skrev:1) Bättre (snabbare/tätare) busstrafik. En direktbuss till Hökarängen i Fagersjövägen ger förmodligen större restidsnytta än den föreslagna tunnelbanelinjen. till en bråkdel av kostnaden.
2) Pendeltågsstation - dyrt men ändå mycket billigare är den föreslagna tunnelbanan.
3) Tunnelbana till Högdalen eller Hökarängen. Dyrt. Om man hade dragit vagnhallsförbindelsen via Fagersjö så kanske det gått att räkna hem, men troligen inte.


Hur mycket kostar driften av linje 165? Eftersom den trafikeras med idel ledbussar under större delen av dagen borde den vara förhållandevis billig i drift, men om någon Fagersjöbo får för sig att besöka Årsta och ser att det går att ha 7,5-minuterstrafik med boggibussar så kan det bli slut på den kostnadsminimerande trafikeringen av Fagersjö. Då kan det helt plötsligt löna sig att ersätta busstrafiken med spårtrafik!

Finns det någon vilja att bygga i Fagersjö utan spårtrafik? Hur ska Nynäsbanans överkapacitet utnyttjas när Citybanan har slagit i kapacitetstaket? Ja, det kanske inte är så dumt med tunnelbana till Fagersjö trots allt...


För de pengar som det skulle kosta att bygga den föreslagna tunnelbanan till Fagersjö kan vi köra buss 165 med 2-minuterstrafik (även nattetid) i så där en hundra år!
Försök att inse att det inte går att bygga tunnelbana till varje avkrok av staden...
Vad Årsta har med det hela att göra förstår nog bara skribenten "Enceladus". Men hen anser säkert att det skall byggas tunnelbana till Årsta också - det bor ju bara 7-8 gånger så många här som i Fagersjö.

Fundera lite på 1) kostnaden 2) resandet.
Inse sedan att det är ett väldigt stort steg kapacitetsmässigt (och kostnadsmässigt) mellan ledbussar i 10/20-minuterstrafik och en tunnelbanelinje.

Fast det är klart att anser man det är en fördel med få resenärer per tur så är detta förslag perfekt!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9423
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: S vill ha tunnelbana till Fagersjö

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 16 okt, 2019 16:09

twr skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:1) Bättre (snabbare/tätare) busstrafik. En direktbuss till Hökarängen i Fagersjövägen ger förmodligen större restidsnytta än den föreslagna tunnelbanelinjen. till en bråkdel av kostnaden.
2) Pendeltågsstation - dyrt men ändå mycket billigare är den föreslagna tunnelbanan.
3) Tunnelbana till Högdalen eller Hökarängen. Dyrt. Om man hade dragit vagnhallsförbindelsen via Fagersjö så kanske det gått att räkna hem, men troligen inte.


Hur mycket kostar driften av linje 165? Eftersom den trafikeras med idel ledbussar under större delen av dagen borde den vara förhållandevis billig i drift, men om någon Fagersjöbo får för sig att besöka Årsta och ser att det går att ha 7,5-minuterstrafik med boggibussar så kan det bli slut på den kostnadsminimerande trafikeringen av Fagersjö. Då kan det helt plötsligt löna sig att ersätta busstrafiken med spårtrafik!

Finns det någon vilja att bygga i Fagersjö utan spårtrafik? Hur ska Nynäsbanans överkapacitet utnyttjas när Citybanan har slagit i kapacitetstaket? Ja, det kanske inte är så dumt med tunnelbana till Fagersjö trots allt...

Lösningen, som du mycket väl vet, är att bättra på funktionen av Citybanan.

Men du är ju aldrig intresserad av bra lösningar, bara med att stoltsera med hur mycket du tror dig veta om hur politikerna tänker.

Twr, då kanske du och jag kan föra en konstruktiv dialog istället. Antag som ett axiom att Fagersjö ska få spårtrafik i form av en p-tågsstation. Sedan har det ju framkastats idéer om att anlägga en station vid Högdalen, även om dessa möjligen är döda nu. Ämnet var uppe här för ett antal år sedan ( viewtopic.php?f=2&t=35702 ) även om just denna tråd som vanligt förstördes av kverulansparanoikern. Själv anser jag det inte rimligt med två p-tågsstationen mella Älvsjö och Farsta Strand.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: S vill ha tunnelbana till Fagersjö

Inläggav twr » ons 16 okt, 2019 16:29

Det är klart att det alltid finns en invändning mot nya stationer, på grund av den restidsförlängning det innebär. Men samtidigt lite elakt mot Fagersjö att tågen kör förbi år för år. En dyr lösning (men mycket billigare än socialdemokraternas förslag) skulle kunna vara fyrspår på Nynäsbanan inte del, för att kunna ha fler stationer utan att förlänga restiden för snabbtåg. Då kunde vi kanske ha stationer både i Rågsved och Fagsätra. En variant skulle kunna vara någon slags duospårväg.

Det finns förstås invändningar mot dessa idéer också, men det kunde vara värt att utreda.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7579
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: S vill ha tunnelbana till Fagersjö

Inläggav Enceladus » ons 16 okt, 2019 18:48

TKO skrev:Anser man att kollektivtrafiken till Fagersjö behöver förbättras kan man pröva följande steg:

1) Bättre (snabbare/tätare) busstrafik. En direktbuss till Hökarängen i Fagersjövägen ger förmodligen större restidsnytta än den föreslagna tunnelbanelinjen. till en bråkdel av kostnaden.


Jag är tveksam till att kollektivtrafiken till Fagersjö skulle förbättras avsevärt med en matarbuss till Hökarängen. Fagersjö har ett begränsat resandeunderlag och utan någon spårtrafik är det inte troligt att underlaget ökar väsentligt. Linje 165 skulle även fortsättningsvis ta en stor del av resenärerna. I så fall blir det svårt för matarbussen till Hökarängen att få ett tillräckligt attraktivt trafikutbud.

Mindre områden behöver trafikeras av linjer som går mellan knutpunkter för att få en attraktiv kollektivtrafik. Då delas bördan mellan flera områden och trafikutbudet blir mycket bättre. I det här avseendet ligger Fagersjö bättre till än Östberga. Du tror väl inte att Fagersjö hade haft nattrafik alla dagar om området inte hade legat mellan Högdalen och Farsta? Det har inte Östberga som trots allt är något större.

Linje 165 har faktiskt nästan lika många resenärer som linje 160, men eftersom den förstnämnda trafikeras med ledbussar och den sistnämnda med boggibussar syns detta inte tydligt i utbudet. Som en renodlad matarbuss hade den dock haft ett ännu sämre utbud även med normalbussar! Ett snabbt sätt att förbättra kollektivtrafiken till Fagersjö är att återinföra 10-minuterstrafiken mellan Högdalen och Farsta på lördagar. Med normalbussar skulle det bli hög beläggning. Det kan även övervägas om dessa turer ska gå som linje 167 till Älvsjö för att förbättra kopplingen till båda pendeltågslinjerna.

När det gäller förslaget om tunnelbana till Fagersjö så är det väl inte så mycket sämre än den redan beslutade tunnelbanan till Älvsjö. Förslaget kan ju inte motiveras på något annat sätt. Det skulle inte kosta mer att bygga pendeltågsstationer i både Högdalen och Fagersjö med fyrspår mellan Älvsjö och Farsta strand. Fagersjö skulle behålla sina direktförbindelser till Högdalen och Farsta, om än med lite förskjutna stationslägen, samtidigt som restiden förkortas kraftigt till resten av regionen. Utbudet skulle inte heller vara så dåligt.

Matarbussen till Hökarängen kan likväl införas som komplement. Eftersom det finns ett antal högtrafikslinjer i regionen som har ganska dålig beläggning så skulle den föreslagna matarbussen egentligen kunna införas redan idag. Fagersjö skulle inte ha ett större överutbud än flera andra områden. Restidsnyttan med matarbussen till Hökarängen ökar ytterligare när Hökarängen får Örbyledens nya superlinjer 182 och 803.
Enceladus
 
Inlägg: 3939
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: S vill ha tunnelbana till Fagersjö

Inläggav TKO » ons 16 okt, 2019 19:39

Det går inte att bebygga Fagersjö så att vi får ett befolkningsunderlag som motiverar den föreslagna tunnelbanelinjen. Det är alltså lika bra att på en gång slänga förslaget i papperskorgen. Ska vi diskutera en möjlig förtätning av Fagersjö och förbättrad kollektivtrafik går det inte att göra på ett seriöst sätt om vi tror att tunnelbana kan vara ett alternativ. Så enkelt är det!

Om någon tittar i ritningsarkivet hos Svenska Bostäder finns ett utmärkt förslag till ökad bebyggelse i Fagersjö, framtaget på 90-talet. Där finns ett litet butikscentrum och en pendeltågsstation och några hundra nya bostäder. Det är genomförbart!

(Originalhandlingarna till förslaget finns inte längre kvar - i samband med en kontorsflytt tyckte jag att vi skulle slänga allt som inte var digitaliserat. Under visst knorrande fick jag nästan min vilja igenom... det kanske var synd?)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9423
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: S vill ha tunnelbana till Fagersjö

Inläggav twr » ons 16 okt, 2019 20:06

Jag tycker socialdemokraterna borde tänka mer utanför boxen? Varför förlänga just från Älvsjö? Är det inte från Arenastaden som det borde förlängas till Fagersjö?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7579
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: S vill ha tunnelbana till Fagersjö

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 16 okt, 2019 21:59

Asch, låt Roslagsbanan göra jobbet. Då slipper man dessutom problemet med en säckstation vid T-centralen :D .
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: S vill ha tunnelbana till Fagersjö

Inläggav Odd » ons 16 okt, 2019 22:02

Det är väl alldeles utmärkt med tunnelbana till Fagersjö, från Högdalen. En tredjedel är ju redan klar och om man lägger stationen längs med järnvägen och en ny station där så får man en ny omstigningspunkt mellan tuben och pendeln. Det blir en billig förlängning på kanske högst 1500 meter då man slipper korsa väg eller järnväg och har ingen bebyggelse att ta hänsyn till. Om man fortsätter ytterligare två kilometer så når man Farsta Strand, och om man följer precis intill pendeltågsspåren så blir det billigare att bygga också.
En station i "Farsta Gård" också ger mervärde, och dessutom behöver man inte bygga en pendeltågsstation vid Fagersjö, då man enkelt kan ta tuben till Farsta.

Trafikeringen skall naturligtvis vara att vartannat tåg söderut från Högdalen går till Farsta, och vartannat går till Hagsätra.

Att använda den fiktiva rosaprickiga linjen till Älvsjö för detta ändamål är bara onödigt och kostar mycket mer, man får mer valuta för pengarna på detta sätt. Och om man måste förbinda Älvsjö med området så kan man förlänga från Hagsätra i stället.
fagersjot.png
fagersjot.png (831.68 KiB) Visad 606 gånger


Edit: Råkade skriva "Farsta Sentrum, menar så klart Farsta Strand. Men det förstod observanta observatörer naturligtvis redan!
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4458
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: S vill ha tunnelbana till Fagersjö

Inläggav TKO » ons 16 okt, 2019 23:20

Det förslaget är åtminstone bättre!
Nu tror jag vare sej Fagersjö eller Farsta gård är några större trafikgeneratorer.

Men den här linjen skulle väl kunna ersätta förbindelsen mellan Högdalshallen och Farstagrenen - som väl ska byggas?


Trots allt har jag lite svårt att förstå poängen med att bygga tunnelbana parallellt med Nynäsbanan, det känns inte som den mest prioriterade spårtrafiksinvesteringen i Söderort!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9423
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: S vill ha tunnelbana till Fagersjö

Inläggav Enceladus » ons 16 okt, 2019 23:31

TKO skrev:Det förslaget är åtminstone bättre!
Nu tror jag vare sej Fagersjö eller Farsta gård är några större trafikgeneratorer.

Men den här linjen skulle väl kunna ersätta förbindelsen mellan Högdalshallen och Farstagrenen - som väl ska byggas?


Trots allt har jag lite svårt att förstå poängen med att bygga tunnelbana parallellt med Nynäsbanan, det känns inte som den mest prioriterade spårtrafiksinvesteringen i Söderort!


Ja, det hade gått att spara väldigt mycket pengar på mer samordning. Problemet med det här förslaget är dock att Rågsved skulle få för dålig turtäthet - om inte hela Vantörsbanan söder om Högdalen föreslås flyttas över till den nya tunnelbanan?

Och vad hände med anslutningsspåret mellan Högdalsdepån och Nynäsbanan som SL ville bygga?
Enceladus
 
Inlägg: 3939
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: S vill ha tunnelbana till Fagersjö

Inläggav TKO » ons 16 okt, 2019 23:33

Men innan den här diskussionen fortsätter tycker jag alla förespråkare för denna tunnelbanelinje skall göra sin hemläxa:

- Hur stort kan resandet förväntas bli?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9423
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: S vill ha tunnelbana till Fagersjö

Inläggav Kantorn » tor 17 okt, 2019 12:59

Jag kan nog säga att både tunnelbana och pendel i Fagersjö är att skjuta myggor med kanon. Speciellt när Farsta ligger så nära.
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7199
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster