Koppelåkning på tunnelbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Koppelåkning på tunnelbanan

Inläggav LÅ1 » tis 15 okt, 2019 22:45

Nu har detta fenomen dykt upp igen. "Barn tjuvåker mellan vagnarna på röda linjen: 'Livsfarligt'".
Jag funderar lite på texten i faktarutan:
Utanpååkningar
* Att åka utanpå tunnelbanan är ett brott som kan leda till böter eller skadestånd för stopp i trafiken.
* Om du ser någon som försöker åka utanpå tåget – säg till föraren eller spärrvakten som kan kontakta trafikledningen.
* Du kan också ringa SL:s trygghetsnummer: 020-120 25 25.

Om jag skulle se någon gå in mellan vagnarna och jag inte omedelbart kan meddela föraren så skulle jag gå in in vagnen och dra i nödbromsen. Eller möjligen blockera ett dörrpar medan någon annan går fram till föraren och "skvallrar". Det viktiga måste väl vara att tåget inte kan lämna stationen.

Det är klart, ser jag det för sent för att hindra tåget från att gå, då är det spärrvakten som man pratar med.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Re: Koppelåkning på tunnelbanan

Inläggav Lennart Petersen » tis 15 okt, 2019 23:58

LÅ1 skrev:Nu har detta fenomen dykt upp igen. "Barn tjuvåker mellan vagnarna på röda linjen: 'Livsfarligt'".
Utanpååkningar
* Att åka utanpå tunnelbanan är ett brott som kan leda till böter eller skadestånd för stopp i trafiken.
* Om du ser någon som försöker åka utanpå tåget – säg till föraren eller spärrvakten som kan kontakta trafikledningen.

Om jag skulle se någon gå in mellan vagnarna och jag inte omedelbart kan meddela föraren så skulle jag gå in in vagnen och dra i nödbromsen. Eller möjligen blockera ett dörrpar medan någon annan går fram till föraren och "skvallrar". Det viktiga måste väl vara att tåget inte kan lämna stationen.

Det är klart, ser jag det för sent för att hindra tåget från att gå, då är det spärrvakten som man pratar med.

Såg en sådan händelse för en tid sedan. Efter dörrstängning och när tåget (Cx-vagnar) började rulla kom två grabbar och sprang mot tåget. Till min häpnad var dom liksom ”uppslukade” plattformen var tom på folk. Förklaring gavs vid nästa station , dom hade åkt mellan vagnarna. Helt vansinnigt och dumdristigt förstås men samtidigt nästan obegripligt skickligt. Att en hoppar på är märkligt men att två lyckas koordinera sig så....
Lennart Petersen

Re: Koppelåkning på tunnelbanan

Inläggav Hechtwagen » ons 16 okt, 2019 18:55

LÅ1 skrev:Nu har detta fenomen dykt upp igen. "Barn tjuvåker mellan vagnarna på röda linjen: 'Livsfarligt'".
Utanpååkningar

Det var en flicka som dog av detta när jag gick i grundskolan och jag vet en man i rullstol som nästan dog av detta!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Återgå till Spårtrafik