Översvämningsskydd för Malmös Citytunnel

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Översvämningsskydd för Malmös Citytunnel

Inläggav LÅ1 » fre 11 okt, 2019 0:02

infrastrukturnyheter.se skriver att man testat högvattenskydd för Citytunneln. "Trafikverket demonstrerar högvattenskydd för Citytunneln i Malmö".

Kan nog behövas. Malmö kan nog bli en utsatt ort. Men vad är det för öppningar som man måste skydda? Är det luftschakt så borde man väl bara bygga högre kanter? Tunnelbanans luftschakt ligger ju ofta någon knapp meter över gatan har i Stockholm.

Utförandet av dessa högvattenskydd verkar väldigt primitiva om man utgår från hur de beskrivs i artikeln.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Re: Översvämningsskydd för Malmös Citytunnel

Inläggav Ulrik Berggren » fre 11 okt, 2019 21:14

Tror det främst är nedgången vid ANna Lindhs plats som behöver skyddas. Vd jag minns var det bara någon/några decimeter från att vatten trängde in där vid stormen Sven i december 2013.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav LÅ1 » lör 12 okt, 2019 1:06

Så platserna som nämns, "Anna Lindhs plats, Bagers plats. Posthusplatsen, och Slottsparken" är alltså nedgångar.
Vid förata läsningen begrep jag inte hur skyddet var konstruerat. Antaglien för att jag tänkte mig någon form av lock eller port. Men inser vid en andra läsning att det är en typ av skyddsbarriär som man sett ganska ofta i nyhetssammanhang från olika platser. Fast då brukar man väl ha sandsäckar som tyngder. Här är det en kedja. Då blir det begripligt.

Sen kan man kanske tycka att man på något vis borde försöka ha en mer permanent lösning, så länge det inte handlar om stora översvämningar.
LÅ1

Inläggav Ulrik Berggren » lör 12 okt, 2019 19:50

LÅ1 skrev:Så platserna som nämns, "Anna Lindhs plats, Bagers plats. Posthusplatsen, och Slottsparken" är alltså nedgångar.
Vid förata läsningen begrep jag inte hur skyddet var konstruerat. Antaglien för att jag tänkte mig någon form av lock eller port. Men inser vid en andra läsning att det är en typ av skyddsbarriär som man sett ganska ofta i nyhetssammanhang från olika platser. Fast då brukar man väl ha sandsäckar som tyngder. Här är det en kedja. Då blir det begripligt.

Sen kan man kanske tycka att man på något vis borde försöka ha en mer permanent lösning, så länge det inte handlar om stora översvämningar.

Jag är inte säker här. Bagers plats och Anna Lindhs plats låter som nergångar, men Posthutsplatsen och Slottsparken borde vara någon sorts ventilationschakt som ligger tillräckligt lågt för att vara i riskzonen för inträngning av sundsvatten.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav LÅ1 » sön 13 okt, 2019 9:27

Ulrik Berggren skrev:
LÅ1 skrev:Så platserna som nämns, "Anna Lindhs plats, Bagers plats. Posthusplatsen, och Slottsparken" är alltså nedgångar.

Jag är inte säker här. Bagers plats och Anna Lindhs plats låter som nergångar, men Posthutsplatsen och Slottsparken borde vara någon sorts ventilationschakt som ligger tillräckligt lågt för att vara i riskzonen för inträngning av sundsvatten.

OK. Det finns stationsuppgångar i väster från Centralstationen. Och det verkar ju rimligt, med tanke på allt som finns där.

Risken är stor att översvämningar blir mer frekventa framöver. Något som "samhället" måste förbereda sig på.
LÅ1

Inläggav Silverfisk » mån 14 okt, 2019 7:42

Ulrik Berggren skrev:Jag är inte säker här. Bagers plats och Anna Lindhs plats låter som nergångar, men Posthutsplatsen och Slottsparken borde vara någon sorts ventilationschakt som ligger tillräckligt lågt för att vara i riskzonen för inträngning av sundsvatten.

Schacktet i Slottsparken har tidigare beskrivits som ett "räddningsschakt", avsett för utrymning m.m.
Silverfisk

Återgå till Spårtrafik