Största tilllåtna hastighet för spårvagnar i Stockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Största tilllåtna hastighet för spårvagnar i Stockholm

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 10 okt, 2019 21:53

TKO skrev:Mitt minne - som inte är att lita på - säger att det inte är så många trafiksignaler. Och att där sådana finns är fullständig prioritering för kollektivtrafiken.
Men jag kan ha fel! Om det blir vackert väder i morgon kanske jag åker och tittar...

/TKO

Ja, ingenjörn brukar ondgöra sig över detta, senast var visst när Tvärbanan återöppnades. Annars kan det vara bra att läsa på själv i regelverket först, kamrat Daniel S har ju en del annat att göra också, utöver att informera allmänheten om detta: http://www.rtcon.se/dokument.html

Gatuspårssträckan Gröndal - Liljeholmen behöver vi inte behandla vidare, det är ju bara trams. Vad gäller Hammarby Sjöstad så är det, som framgått tidigare, så att det råder generell hastighetsbegränsning 30 km/tim (det struntar gummihjulsdrullarna i men så är det). Som redan påpekats här så skulle man mycket väl kunna tillåta 50 km/tim för spårvägen om man kunde skydda korsningarna ordentligt. Ett minimikrav är då enligt min mening att korsningarna vid Heliosgatan och Korphoppsgatan stängs. Det är nämligen där som gummuhjulsdrullarna får för sig att de ska lägga om ratten till vänster och tvinga annalkande Tvärbanetåg att nödbromsa, Frågan är dessutom vad man skulle vinna tidsmässigt på att accelerera upp till 50 km/tim Mårtensdal - Luma, Luma - (rondellen före kurvan till) Sickla Kaj samt Sickla Kaj - Sickla Kanalgata. Troligen mycket lite! Speciellt på den sista sträckan är det dessutom populärt bland allsköns gångtrafik att korsa spåren, gärna med ett Tvärbanetåg i närheten.

Tråkigt att ingenjörns minne börjar svika. Friska upp det genom en stärkande från Hjälmarsvägen ned till hpl. Valla Torg, kliv på första bästa Tvärbanetåg och åk ett par ordentliga dubbelvarv. Jag är säker på att ingenjörn hittar ytterligare ting att ondgöra sig över :D .
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh fre 11 okt, 2019 7:42, redigerad totalt 1 gång.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 10 okt, 2019 22:06

Roy M skrev:På Strandvägen får man köra 50. Men visst är 30 löjligt långsamt. På de flesta av gatorna är dock hastigheten just 30, förutom på Lövholmsvägen mellan hpl Trekanten och Liljeholmsvägen där det är 50, men där får vi ändå bara köra 30. Dessutom går ju inget annat med nuvarande ATP/DIS inkopplad. 30 genom hela Sjöstaden är också sanslöst långsamt.

Återigen, vad skulle man vinna på det? Dessutom skulle det krävas att plankorsningarna skyddas betydligt bättre än idag, och det har Stockholms stad ingen som helst avsikt att göra. Givet att Heliosgatan stängs, kan du kanske accelerera upp tåget till 50 km/tim, men måste strax bromsa igen - korsningarna vid Luma kan inte passeras i den hastigheten. Sedan är det sträckan bort emot Sickla Kaj. Om Korphoppsgatan stängs kanske du kan göra sammaledes där, men du är stax vid den snäva kurvan mot Sickla Kaj och måste bromsa. Dessutom finns ett antal GC-korsningar på sträckorna, där ifrågavarande trafikanter helt saknar respekt för tågtrafiken.

PS. Det vore bättre om trafikhuvudmannen kunde göra någonting åt ATC/ATP-systemet (som i sin nuvarande funktionsnivå kallas DIS), så att sth återigen kunde bli 80 km/tim på de sträckor där bangeometrin så medger. Men det fordrar ju att de inkompetenta nollor som projekterade de nuvarande systemet försvinner från trafikförvaltningen, eftersom det är omöjligt att erkänna att det blev fel. På Lidingöbanan räckte det med att byta axelräknare. Här är det betydligt svårare.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh fre 11 okt, 2019 7:40, redigerad totalt 1 gång.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 10 okt, 2019 22:09

daniel_s skrev:Kistagrenen på Tvärbanan kommer att ha sth 50 på egen banvall på ungefär samma premisser som på Nockebybanan (huvudsignalreglering i skymda kurvor m m). Där den går i gatuspår eller på s k reserverat utrymme har jag ingen aning om vad sth kommer att bli, men om någon kan hitta en spårväg i Frankrike som har sth 70 i gatuspår så är allt möjligt ;-)

För vidare studier rekommenderas denna litteratur:
https://www.akademibokhandeln.se/bok/du ... gIhbvD_BwE
dr Cassandra Nojdh

Inläggav TKO » fre 11 okt, 2019 10:14

dr Cassandra Nojdh skrev:---klipp---
Tråkigt att ingenjörns minne börjar svika. Friska upp det genom en stärkande från Hjälmarsvägen ned till hpl. Valla Torg, kliv på första bästa Tvärbanetåg och åk ett par ordentliga dubbelvarv. Jag är säker på att ingenjörn hittar ytterligare ting att ondgöra sig över :D .

Jag kanske får göra det! Jag trodde att jag redan hade ett "gnällämne" på lager - men senast jag var vid Liljeholmen visade det sej att det (kanske) var åtgärdat. Alternativt hade "blink-blink ding-ding"-anläggningen för fotgängarskydd gått sönder...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Nils Carl Aspenberg » sön 13 okt, 2019 1:19

I Oslo kjøres maks 70 km/t. Det gjelder strekningene Ringstabekk-Bekkestua-Ringstabekk, Ekebergparken-Jomfrubråten, Holtet-Kastellet, Sæter-Ljabru-Holtet.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg

Inläggav Kristofer » mån 14 okt, 2019 21:29

Jag var på besök i Wien för några veckor sedan. Väldigt mycket spårväg i blandtrafik, och inte kördes det särskilt stillsamt, inte. Tänkte att här är det annat än i Stockholm, så för att få bevis på att man visst kan köra 50 km/h med spårvagn i gatutrafik drog jag igång gps:en. Till min förvåning gick det sällan snabbare än 32-33 km/h, som snabbast drygt 40. Så det är nog helt enkelt andra faktorer än hastighetsbegränsningen som bestämmer hur fort man kan köra i blandtrafik i stadsmiljö.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer

Inläggav Nils Carl Aspenberg » tis 15 okt, 2019 23:14

Det er flere steder i Oslo vi kjører 50 km/t i gate.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg

Inläggav X12 » ons 16 okt, 2019 11:02

Nils Carl Aspenberg skrev:Det er flere steder i Oslo vi kjører 50 km/t i gate.

Kommer vagnarna upp i den hastigheten också?
X12

Inläggav Nils Carl Aspenberg » ons 16 okt, 2019 13:32

Vognene av type SL79 kommer trolig opp i 90 km/t eller mer, mens SL 95 har begrensning på 70 km/t. For å komme over den grensen må man legge ut ATP-systemet.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg

Inläggav X12 » ons 16 okt, 2019 14:08

Nils Carl Aspenberg skrev:Vognene av type SL79 kommer trolig opp i 90 km/t eller mer, mens SL 95 har begrensning på 70 km/t. For å komme over den grensen må man legge ut ATP-systemet.

Jag tänkte om förarna faktiskt kör i 50 km/h i blandtrafik där det tillåts.

Liksom i Wien som nämndes tidigare så kör förarna i Norrköping ofta under hastighetsgränsen på blandtrafiksträckor. Jag har mätt upp stabila hastigheter på omkring 25 km/h på 40-sträckor.
X12

Inläggav Nils Carl Aspenberg » ons 16 okt, 2019 14:14

Jeg har alltid kjørt 50+ der det har vært mulig. Og det er det trolig også andre førere som gjør.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg

Inläggav Nils Carl Aspenberg » ons 16 okt, 2019 14:25

I gullfisktiden var det flere førere som ble tatt i politiets radarkontroll i Schweigaards gate. Men de hadde ikke speedometer, som det var kun politiet som visste hvor fort det ble kjørt. En vogn fikk montert speedometer, men det ble sprengt flere ganger, så de fikk aldri speedometer.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg

Inläggav TKO » ons 16 okt, 2019 15:16

Nils Carl Aspenberg skrev:I gullfisktiden var det flere førere som ble tatt i politiets radarkontroll i Schweigaards gate. Men de hadde ikke speedometer, som det var kun politiet som visste hvor fort det ble kjørt. En vogn fikk montert speedometer, men det ble sprengt flere ganger, så de fikk aldri speedometer.

Och det var ingen inom Oslos spårvägar som kände till att det finns hastighetsmätare som klarar både hundra och tvåhundra kilometer i timmen utan att sprängas?

Jag tror vi får skriva upp denna historia under rubriken "skrönor"...

/TKO
TKO

Inläggav Nils Carl Aspenberg » ons 16 okt, 2019 15:38

Jeg synes det er ille at man på dette forum skal bli beskyldt for å komme med løgnaktige historier. At gullfiskene ikke fikk speedometer er en sann og selvopplevd historie. Hvis jeg ikke kan få skrive sanne og selvopplevde historier i dette forum, så får jeg heller holde meg borte. Selvfølgelig finnes det speedometer for 100 km/t eller 1000 km/t, men det utstyret man prøvde i gullfiskene gikk man ikke videre med. Dette skjedde tross alt når vognene hadde gått i 40 år uten speedometer, og man tenkte vel at så fikk det være også de siste årene.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg

Inläggav TKO » ons 16 okt, 2019 15:48

Det är kausaliteten jag ifrågasätter.

(1) OS ville uppenbarligen förse vagnarna med hastighetsmätare.
(2) På en vagn görs ett prov.
(3) Där "sprängs" hastighetsmätaren eftersom någon förare bryter mot givna regler.
(4) Därför sattes det inte in några fler hastighetsmätare.

1, 2 och 3 är säkert sanna. Men knappast 4.

/TKO
TKO

Inläggav Lennart Petersen » ons 16 okt, 2019 17:26

Såg att något organ inom FN nu har satt igång ett projekt för att minska dödligheten i vägtrafiken som globalt anses orsaka 1,5 miljoner dödsfall. Ett förslag är att generellt sänka hastigheten i städer till max 30km/h vilket väl då torde gälla även spårvagnar. Tror det är en klok idé , det är en dramatisk skillnad i säkerhet mellan 30km/h och 50km/h
Lennart Petersen

Inläggav Hechtwagen » ons 16 okt, 2019 18:49

Nils Carl Aspenberg skrev:I gullfisktiden var det flere førere som ble tatt i politiets radarkontroll i Schweigaards gate. Men de hadde ikke speedometer, som det var kun politiet som visste hvor fort det ble kjørt. En vogn fikk montert speedometer, men det ble sprengt flere ganger, så de fikk aldri speedometer.

Språkfråga! Heter hastighetsmätare speedometer i Norge?
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Lennart Petersen » ons 16 okt, 2019 19:27

Hechtwagen skrev:

Språkfråga! Heter hastighetsmätare speedometer i Norge?

Eller är det kanske färdskrivare som avses?
Lennart Petersen

Föregående

Återgå till Spårtrafik