Största tilllåtna hastighet för spårvagnar i Stockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Största tilllåtna hastighet för spårvagnar i Stockholm

Inläggav TKO » ons 09 okt, 2019 12:55

Gatutrafik / Blandtrafik
I Stockholm är största tilllåtna hastighet för spårvagn i gatutrafik 30 km/h - tror jag...
Och "gatutrafik" har en mycket vid tolkning - så räknas till exempel spåren på avskild mittremsa i Hammarby Allé som gatuspår - tror jag...
Jag förmodar att detsamma gäller på Strandvägen.

Jag tycker att detta är en alltför låg hastighetsgräns - men spelar det någon roll i praktiken? Finns det något att vinna med en högre gräns, t ex 50 km/h?

Jag anar att det bland forumskribenterna finns erfarenhet av att köra spårvagn i stockholmstrafiken - vad tycker ni?


Körning "på sikt"
Idag är i stort sett alla trafikspår som inte är gatuspår (definition enligt ovan) försedda med blocksignaler. Men på Tvärbanans Kistagren skall körning "på sikt" tilllämpas, vilken största tilllåtna hastighet blir det då? Enligt nuvarande regler blir det 30 km/h - tror jag...

funderar och undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9464
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Största tilllåtna hastighet för spårvagnar i Stockholm

Inläggav Roy M » ons 09 okt, 2019 13:26

På Strandvägen får man köra 50. Men visst är 30 löjligt långsamt. På de flesta av gatorna är dock hastigheten just 30, förutom på Lövholmsvägen mellan hpl Trekanten och Liljeholmsvägen där det är 50, men där får vi ändå bara köra 30. Dessutom går ju inget annat med nuvarande ATP/DIS inkopplad. 30 genom hela Sjöstaden är också sanslöst långsamt.
Användarvisningsbild
Roy M
 
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 22 jan, 2009 20:07
Ort: Stockholm

Re: Största tilllåtna hastighet för spårvagnar i Stockholm

Inläggav TKO » ons 09 okt, 2019 13:46

Tack för info!

Vilka kloka överväganden ligger bakom att det är högre tillåten hastighet på Strandvägen än på Hammarby Allé?

Sidospår:

Vagnarna som trafikerar Lidingö har väl ATC/ATP, nåt hederligt fungerande system från Siemens om jag inte minns fel. Jag förmodar att alla (?) vagnar på Spårväg City kommer att förses med sådan utrustning efter sammankopplingen vid Ropsten. Kommer då hastigheten vid körning utan ATC att begränsas till t ex 30 km/h?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9464
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Största tilllåtna hastighet för spårvagnar i Stockholm

Inläggav Odd » ons 09 okt, 2019 17:05

Det är tvärtom. Det finns inga regler som säger att det måste vara max 30 på gatuspårssträcka. Sth sätts med hänsyn till olika omständigheter, exempelvis sikt, ängslighet eller bristande insikt. På Strandvägen finns tex ingen särskild omständighet som gör att man inte kan köra 50. Det hade gått att köra i kanske 70 också om omständigheterna så tillät. Göteborg har ju sth 70, om jag minns rätt, på icke signalreglerad sträcka.

På Kistagrenen kommer det generellt inte att installeras något ATC/ATP/HS. Sth blir ändå säkerligen lite högre än 30km/h.

Alla vagnar som skall gå på Lidingöbanan, inkl vagntransporter, bör ha ATC/ATP/HS installerat. Den kommer i så fall att kopplas ur automatiskt vid lämplig plats och därmed inte vara verksam inne i stan.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4465
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Största tilllåtna hastighet för spårvagnar i Stockholm

Inläggav TKO » ons 09 okt, 2019 17:21

Eftersom jag tror att Odd har god kunskap om mycket, t ex Tvärbanan, undrar jag om han kan förklara vilka omständigheter som är grund till att största hastighet i Hammarvy Allé är så låg!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9464
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Största tilllåtna hastighet för spårvagnar i Stockholm

Inläggav Stefan Isaksson » ons 09 okt, 2019 17:43

Kanske inte särskilt relevant, men i 1957 års reglemente gällde:
35 km/h i gatuspår
40 km/h på egen banvall
50 km/h om så skyltades med hastighetstavlor.
Dessutom ett antal hastighetsnedsättningar för motväxlar, skarpa kurvor etc.

Sedan finns det gott om vittnesmål på att det ofta gick betydligt fortare.
Den bästa jag hört, var om spårvagnsföraren som ville veta hur snabbt spårvagnen kunde gå (spårvagnen, troligen en mustang, saknade hastighetsmätare) och kom överens med en bussförare om att kappköra.
Bussens hastighetsmätare visade 80 när spårvagnen definitivt körde ifrån bussen. Ska ha inträffat på Strandvägen.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson
 
Inlägg: 499
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 14:26
Ort: Uppsala

Re: Största tilllåtna hastighet för spårvagnar i Stockholm

Inläggav TKO » ons 09 okt, 2019 18:09

Intressanta upplysningar!
Gällde dessa hastighetsbegränsningar även på förortsbanorna som nästan höll tunnelbanestandard, t ex Telefonplan-Västertorp?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9464
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Största tilllåtna hastighet för spårvagnar i Stockholm

Inläggav Stefan Isaksson » ons 09 okt, 2019 19:13

TKO skrev:Intressanta upplysningar!
Gällde dessa hastighetsbegränsningar även på förortsbanorna som nästan höll tunnelbanestandard, t ex Telefonplan-Västertorp?


Jag skulle gissa att de var 50-sträckor, men det har jag faktiskt ingen aning om.

Observera att en äldre spårvagns största hastighet (inte nödvändigtvis tillåtna hastighet, väl att märka) bland annat ges av vilken hastighet motorn tål innan den varvar sönder, samt, mer uppenbart för förare (och passagerare), när bromsverkan blir för stor på första bromsläget.

(På kortslutningsbromsen är bromsverkan på respektive bromsläge mer eller mindre given av vagnens hastighet; på de vagnar jag kört av äldre modell så verkade första läget från 40->20 km/h, andra läget 20->15, tredje läget 15->10 och så vidare ned till 5 km/h då den elektriska bromsen i praktiken är verkningslös. Tar man ett bromsläge för lite har man i stort sett ingen bromsverkan, och tar man ett bromsläge för mycket gör vagnen en kraftig inbromsning och genererar dessutom kraftiga - kanske för kraftiga - strömmar genom motor och kablar; vid bromsning saknas säkringar i strömkretsen, om något brinner av är det troligen ett förkopplingsmotstånd eller, värre, en kabel.)

Finns tryckluftsbroms går det att använda denna för att minska till lämplig hastighet (förutsatt att det finns separat luftbromsreglage, vilket inte alls är givet).

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson
 
Inlägg: 499
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 14:26
Ort: Uppsala

Re: Största tilllåtna hastighet för spårvagnar i Stockholm

Inläggav Harald » ons 09 okt, 2019 19:29

Signautren gek har ju skrivit om hastigheter historiskt bl.a. här: viewtopic.php?f=2&t=37806&hilit=ängbybanan
På Ängbybanan och Fruängsbanan var sth 70 km/h. I Södertunneln var den 60 km/h. Jag har för mig att den var det även på Örbybanan.

I Göteborg är sth 60 km/h. Man har en ambition att höja till 70 på Angeredsbanan, men först måste luftledningen renoveras. Det projektet har pågått i flera somrar är väl inte riktigt klart ännu.

I Tyskland, som har förbundstäckande regler är 70 km/h högsta hastighet vid körning på sikt.

Vi körning på gatuspår är grundregeln i både Sverige och Tyskland att fordonstrafikens högsta tillåtna hastighet gäller även för spårvagnarna.
Harald
 
Inlägg: 7977
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Största tilllåtna hastighet för spårvagnar i Stockholm

Inläggav daniel_s » ons 09 okt, 2019 19:32

På spårvägen, precis som på järnvägen, får man hålla isär banan största tillåtna hastighet och vagnarnas.

På Ängbybanan var sth 70 km/h för A24. De äldre vagnarna bör ha haft sth 50, fast jag är lite osäker på hur detta reglerades - det var kanske lite onödigt då de vid normal spänning "varvar ur" nånstans omkring 45 km/h...
På Örbybanan sägs sth ha varit 60 km/h, men även detta måste ha varit begränsat till vissa vagntyper.

Kistagrenen på Tvärbanan kommer att ha sth 50 på egen banvall på ungefär samma premisser som på Nockebybanan (huvudsignalreglering i skymda kurvor m m). Där den går i gatuspår eller på s k reserverat utrymme har jag ingen aning om vad sth kommer att bli, men om någon kan hitta en spårväg i Frankrike som har sth 70 i gatuspår så är allt möjligt ;-)
daniel_s
 
Inlägg: 12070
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Största tilllåtna hastighet för spårvagnar i Stockholm

Inläggav Stefan Isaksson » ons 09 okt, 2019 19:45

På Örbybanan fick det väl länge bara gå Örbyvagnar; dels var det krav på tryckluftsbroms och dels hade banan en högre linjespänning än övriga spårvägsnätet. På slutet gick det som bekant Ängbyvagnar (någon som vet om spänningen sänktes i samband med detta?), men det var bara sista åren.

Att döma av vad pappa berättat, var Juliaborg-Stureby en fartsträcka, där föraren enligt pappa kunde slå av motorn för att den bromsade i nedförsbacken. Det ska rutinmässigt ha gått i 90 km/timmen. Givetvis inte reglementsenligt, men...
På resten av linjen bör hastigheten varit beskedligare, eftersom linjen ingalunda gick på viadukter som dagens tunnelbana, utan hade plankorsningar med gatunätet vid flera av hållplatserna.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson
 
Inlägg: 499
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 14:26
Ort: Uppsala

Re: Största tilllåtna hastighet för spårvagnar i Stockholm

Inläggav TKO » ons 09 okt, 2019 19:54

daniel_s skrev:---klipp---
Där den går i gatuspår eller på s k reserverat utrymme har jag ingen aning om vad sth kommer att bli, men om någon kan hitta en spårväg i Frankrike som har sth 70 i gatuspår så är allt möjligt ;-)


Nej nej!

I Frankrike går spårvagnarna så sakta att man kan gå av vid en hållplats, beställa en pastis och i relativt lugnt tempo dricka upp densamma och sen i maklig takt gå till nästa hållplats och hinna med samma vagn - s k 'promenadspårväg'!

Santé!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9464
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Största tilllåtna hastighet för spårvagnar i Stockholm

Inläggav Hechtwagen » ons 09 okt, 2019 21:58

Principen är väl att Sth för spårvagnar i gatuspår inte är högre
,oftast samma men om påkallat, som för övrig trafik på gatan.

50 km/h som högst i Stockholms innerstad således.
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1999
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Största tilllåtna hastighet för spårvagnar i Stockholm

Inläggav X12 » ons 09 okt, 2019 22:24

Lagen ger ju dock tillåtelse att undanta spårvagn från gatans hastighetsgräns om det skyltas upp. Om vagnen går i gatan men på eget målat, eller på annat sätt separerat, utrymme så borde det väl inte innebära några större problem. T.ex. att tillåta 40km/h för spårvagnar genom Hammarby sjöstad trots att gatornas hastighet är 30.
X12
 
Inlägg: 217
Blev medlem: tis 28 okt, 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Största tilllåtna hastighet för spårvagnar i Stockholm

Inläggav 2763 » tor 10 okt, 2019 7:36

Visst.

Frågan är bara hur bra det är när spårvagnen inte följer fordonstrafikens rytm....
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9749
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Största tilllåtna hastighet för spårvagnar i Stockholm

Inläggav TKO » tor 10 okt, 2019 11:30

2763 skrev:Visst.

Frågan är bara hur bra det är när spårvagnen inte följer fordonstrafikens rytm....


Jag skulle tro att det går rätt bra på Hammarby Allé!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9464
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Största tilllåtna hastighet för spårvagnar i Stockholm

Inläggav Per Lind » tor 10 okt, 2019 16:46

Om det är en skröna eller inte får expertisen diskutera men jag har hört om en spårvagnsförare som på 1950-talet blev stoppad av polis efter att ha kört full rulle på strandvägen:
"-Trots att Du inte behöver hålla hastighetsbegränsningen så kan Du väl i alla fall hålla Dig i närheten av 50!"
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2350
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:50
Ort: Åsbro

Re: Största tilllåtna hastighet för spårvagnar i Stockholm

Inläggav twr » tor 10 okt, 2019 17:10

TKO skrev:
2763 skrev:Visst.

Frågan är bara hur bra det är när spårvagnen inte följer fordonstrafikens rytm....


Jag skulle tro att det går rätt bra på Hammarby Allé!

/TKO

Spårvägen går inte tillsammans med bil, däremot med buss. Hela gatan är skyltad 30. Juridiskt skulle det gå att ha 50 i mitten, men det skulle kanske ställa till det med signalregleringrm att ha olika fastigheter. Det är det motiv jag har hört till att det är som det är.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7588
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Största tilllåtna hastighet för spårvagnar i Stockholm

Inläggav TKO » tor 10 okt, 2019 17:12

Mitt minne - som inte är att lita på - säger att det inte är så många trafiksignaler. Och att där sådana finns är fullständig prioritering för kollektivtrafiken.
Men jag kan ha fel! Om det blir vackert väder i morgon kanske jag åker och tittar...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9464
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Största tilllåtna hastighet för spårvagnar i Stockholm

Inläggav daniel_s » tor 10 okt, 2019 18:28

TKO skrev:Mitt minne - som inte är att lita på - säger att det inte är så många trafiksignaler. Och att där sådana finns är fullständig prioritering för kollektivtrafiken.
Men jag kan ha fel! Om det blir vackert väder i morgon kanske jag åker och tittar...

/TKO


Utöver signalanläggningarna för påkallande av särskild försiktighet, så finns det noll trafiksignaler i Hammarby sjöstad. Eller ja, det finns en kollektivtrafiksignal vid Mårtensdal som stoppar bussar och spårvagnar när man kör ut från vändspåret där, och så finns det en liten trafiksignalanläggning där bussarna lämnar bussgatan och kör in i vanliga körfältet.
daniel_s
 
Inlägg: 12070
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster