Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart 2030

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inläggav TKO » ons 02 okt, 2019 20:31

Vändslinga torde inte vara ett alternativ. Frågan är hur mycket det kommer att förberedas för en förlängning mot nordost - bestämmer man sej för att 'det tar vi sen' kan ju spårvagnarna vända på bussterminalen...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9417
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inläggav 643 » ons 02 okt, 2019 21:42

10 år? För 100 år sedan hade det gått på några månader!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643
 
Inlägg: 1036
Blev medlem: ons 11 jan, 2012 10:58

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inläggav Ulrik Berggren » ons 02 okt, 2019 22:00

Enceladus skrev:
TKO skrev:Jag har aldrig åkt mellan Masmo och Flemingsberg så jag kan inte jämföra kapacitetsbehovet där med det mellan Älvsjö och Skärholmen. Men på den senare sträckan tycker jag det ofta är mycket folk på buss 173. Linjedragningen har väl studerats ett antal gånger, men jag tror ändå inte det finns nåt klart besked om den nya spårvägen skall vara en "snabbspårväg" eller även ha en lokal trafikroll mellan framför allt Fruängen och Skärholmen. (Men detta finns det med största säkerhet minst en tråd om i detta forum!)


Båda linjerna har hög beläggning på sina dimensionerande sträckor, d.v.s. mellan Flemingsberg och Masmo samt mellan Skärholmen och Älvsjö. Sedan finns också linje 163 mellan Bredäng och Älvsjö som numera har 7,5-minuterstrafik i rusningen. Behovet av den linjen skulle minska om Spårväg syd får en hållplats vid Mälaräng. Erfarenheter från Solna visar tyvärr att parallellgående busslinjer sällan glesas ut, men jag tror att flertalet resenärer skulle föredra en snabb högfrekvent linje framför många lågfrekventa linjer. De parallellgående linjerna kan behållas med reducerad trafik.


Parallellgående bussliner ja... Problemet är att 172:an inte kan ersättas av spårvägen (för många som ska till N Botkyrka, dit spårvägen egentligen borde gå enligt mig,t ex till Hallunda C), det blir den betydligt mindre frekventerade 740:an som kan ersättas mellan Flemingsberg och Skärholmen. Skälet till sträckan Masmo - Skärholmen är väl bara för att Huddinge en gång lade in sträckan genom Kungens kurva i sin Översiptsplan någon gång på 90-talet, som någon sort miljöalibi för att expandera externhandeln. Antalet som kommer reda från KK med spårvägen motiverar nog knappast spårtrafik...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2857
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 11:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inläggav Stefan Widén » ons 02 okt, 2019 22:02

TKO skrev:Vändslinga torde inte vara ett alternativ. Frågan är hur mycket det kommer att förberedas för en förlängning mot nordost - bestämmer man sej för att 'det tar vi sen' kan ju spårvagnarna vända på bussterminalen...
/TKO


I planförslagen ligger vändspåren på mässansidan. Det som oroar då är att om man vill förlänga är det lite krångligt att ta sig förbi mässan. Såvida man inte går samma väg som man kan åka runt mässan men då inkräktar man på tillfartsvägarna till mässan,

Älvsjös bussterminal är tyvärr ett exempel på dålig planering och skulle man lägga spåren där så måste det till en ombyggnad vilket kanske gör att man kan bygga bort de brister som är idag. Frågan bara om det finns plats.

Fast en smaskig vändning runt kvarteren funkar :D DVS VÄNDSLINGA!!!! känn på den....

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2416
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inläggav TKO » ons 02 okt, 2019 22:11

Stefan Widén skrev:
TKO skrev:Vändslinga torde inte vara ett alternativ. Frågan är hur mycket det kommer att förberedas för en förlängning mot nordost - bestämmer man sej för att 'det tar vi sen' kan ju spårvagnarna vända på bussterminalen...
/TKO


I planförslagen ligger vändspåren på mässansidan. Det som oroar då är att om man vill förlänga är det lite krångligt att ta sig förbi mässan. Såvida man inte går samma väg som man kan åka runt mässan men då inkräktar man på tillfartsvägarna till mässan,

Älvsjös bussterminal är tyvärr ett exempel på dålig planering och skulle man lägga spåren där så måste det till en ombyggnad vilket kanske gör att man kan bygga bort de brister som är idag. Frågan bara om det finns plats.

Fast en smaskig vändning runt kvarteren funkar :D DVS VÄNDSLINGA!!!! känn på den....

Stefan


Ja vid Älvsjö kör ju även genomgående bussar i (vänd)slinga - så varför inte?

Jag tror dock att i jämförelse med utmaningarna vid Karlaplan är det en kakbit att fixa till Älvsjö!

/TKO
Senast redigerad av TKO tor 03 okt, 2019 9:21, redigerad totalt 1 gång.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9417
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inläggav Enceladus » tor 03 okt, 2019 4:34

Ulrik Berggren skrev:Parallellgående bussliner ja... Problemet är att 172:an inte kan ersättas av spårvägen (för många som ska till N Botkyrka, dit spårvägen egentligen borde gå enligt mig,t ex till Hallunda C), det blir den betydligt mindre frekventerade 740:an som kan ersättas mellan Flemingsberg och Skärholmen. Skälet till sträckan Masmo - Skärholmen är väl bara för att Huddinge en gång lade in sträckan genom Kungens kurva i sin Översiptsplan någon gång på 90-talet, som någon sort miljöalibi för att expandera externhandeln. Antalet som kommer reda från KK med spårvägen motiverar nog knappast spårtrafik...


Det ena utesluter inte det andra! Flera av de bussar som trafikerar Kungens kurva är idag överbelastade, speciellt på helger. Botkyrkas översiktsplan innehåller "Spårväg Botkyrka" som sluter ringen runt Tullingesjön, d.v.s. Flemingsberg–Masmo–Alby–Tumba–Riksten–Flemingsberg. Då skulle ganska många busslinjer kunna dras in! Delen mellan Flemingsberg och Riksten har även studerats separat.
Enceladus
 
Inlägg: 3929
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inläggav Hechtwagen » mån 07 okt, 2019 21:30

Kommer man kunna köra A29 på Spårväg syd? Utfärder är alltid kul!
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1999
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inläggav Enceladus » fre 11 okt, 2019 15:01

Här ska söderorts nya spårväg dras fram

Den illustrativa artikeln redovisar möjliga dragningar på olika delsträckor.
Enceladus
 
Inlägg: 3929
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster