Spårväg City via Karlaplan? En förutsättningslös studie

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: En saga om två linjer!

Inläggav LÅ1 » tis 05 nov, 2019 14:01

TKO skrev:På Narvavägen är det idag Stockholms mest utbredda kantstensparkering, ta bort en del av denna och det blir två körfält lediga för kollektivtrafiken. Naturligtvis kommer samma grupper som stoppade Nobelmuséet att skrika som stuckna grisar, men vem bryr dej?

Vad menas med "Stockholms mest utbredda kantstensparkering"?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav TKO » tis 05 nov, 2019 15:18

twr skrev:
TKO skrev:Om vi läser förslaget till järnvägsplan för spårvägens förlängning Djurgårdsbron-Lindarängen framgår det att Oxenstiernsgatan är så smal att spårvagnarna måste gå i blandtrafik. Jag utgår från att det är en riktig bedömning.

Har du någon länk till det? Självklart är det inte aktuellt med blandtrafik. Eget utrymme är det som behövs och planeras.

Här har Oxenstiernsgatan en av de stora fördelarna jämfört med andra gator som diskuteras: Den har bara hus på ena sidan! Hur gatan ser ut idag är därför inte så intressant.

Jag ska kolla upp detta. Jag har ingen länk - SL plockade bort dokumenten när spårvägsbygget sköts upp. Men jag har det hemma nånstans

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Re: Spårväg City via Karlaplan? En förutsättningslös studie

Inläggav TKO » tis 05 nov, 2019 15:51

Oxenstiernsgatan.png
Oxenstiernsgatan.png (64.83 KiB) Visad 456 gånger

Så här ser det ut i järnvägsplanen. Om man vill kalla det blandtrafik eller ej är en definitionsfråga, om man tror att biltrafiken håller sej inom ett körfält per riktning kan man ju skylta mittfilerna som "kollektivtrafikkörfält"... men asfalt lär det bli. Observera att man blir tvungen att schakta ur cirka 4 meter på den östra sidan för att få plats med spårvägen.

(Om man accepterar endast ett körfält per riktning för biltrafiken går det att anlägga spårväg "på eget körfält" på i stort sett alla gator i Stockholm. Som jämförelse kan sägas att Värtavägen är ungefär 30 meter bred mellan husfasaderna...)

/TKO
TKO

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 05 nov, 2019 16:10

twr skrev:
TKO skrev:Om vi läser förslaget till järnvägsplan för spårvägens förlängning Djurgårdsbron-Lindarängen framgår det att Oxenstiernsgatan är så smal att spårvagnarna måste gå i blandtrafik. Jag utgår från att det är en riktig bedömning.

Har du någon länk till det? Självklart är det inte aktuellt med blandtrafik. Eget utrymme är det som behövs och planeras.

Här har Oxenstiernsgatan en av de stora fördelarna jämfört med andra gator som diskuteras: Den har bara hus på ena sidan! Hur gatan ser ut idag är därför inte så intressant.

Helt korrekt. Vi ger oss ut i den virtuella verkligheten:
https://www.google.com/maps/@59.3332062 ... 384!8i8192

Här ser man att det finns relativt gott om mark öster om Oxenstiernsgatan, för den breddning som är nödvändigt. Det framgår också (till viss del) av den sektionsritning som ingenjör Ohlsson publicerat här ovan.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 05 nov, 2019 16:16

Och såhär ser det ut vid Karlavägens östra ände vid Osxentiernsgatan:
https://www.google.com/maps/@59.3355736 ... 384!8i8192

Jag kan inte förstå annat än att man måste förlägga en ev. spårväg i mittenallén. Fram med motorsågen, således!
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav TKO » tis 05 nov, 2019 16:16

Visst kan man bredda Oxenstiernsgatan nästan ända bort till Finland om man vill - men se det vill man ju inte!
Uppenbarligen har SL (eller om det redan hunnit bli TF) inte ansett att det går att bredda Oxenstiernsgatan så mycket att man får avskilt utrymme för spårvägen. Man kanske hade diskuterat frågan med Stockholm stad, dom kan ju vara lite kinkiga...

Om sedan forumskribenter som annars brukar mana till återhållsamhet med fantasifulla infall plötsligt tycker att man kan göra något helt annat så är det väl fritt fram. Jag däremot tror att man vid upprättandet av förslaget till järnvägsplan klämt ur precis så mycket som går ur kaviartuben!

/TKO
TKO

Inläggav TKO » tis 05 nov, 2019 16:21

dr Cassandra Nojdh skrev:Och såhär ser det ut vid Karlavägens östra ände vid Osxentiernsgatan:
https://www.google.com/maps/@59.3355736 ... 384!8i8192

Jag kan inte förstå annat än att man måste förlägga en ev. spårväg i mittenallén. Fram med motorsågen, således!

Jag tycker allt det ser ut som att det räcker med att beskära tråden...

Men annars kan ju spårvägen gå i de två körbanorna, tillsammans är dessa bredare än vad Oxenstiernsgatan är. Och där går det ju så förtjusande lätt att lägga spårvägsspår har jag hört!

/TKO
TKO

Inläggav twr » tis 05 nov, 2019 16:34

TKO skrev:
Oxenstiernsgatan.png

Så här ser det ut i järnvägsplanen. Om man vill kalla det blandtrafik eller ej är en definitionsfråga, om man tror att biltrafiken håller sej inom ett körfält per riktning kan man ju skylta mittfilerna som "kollektivtrafikkörfält"... men asfalt lär det bli. Observera att man blir tvungen att schakta ur cirka 4 meter på den östra sidan för att få plats med spårvägen.

(Om man accepterar endast ett körfält per riktning för biltrafiken går det att anlägga spårväg "på eget körfält" på i stort sett alla gator i Stockholm. Som jämförelse kan sägas att Värtavägen är ungefär 30 meter bred mellan husfasaderna...)

/TKO

TKO skrev:Visst kan man bredda Oxenstiernsgatan nästan ända bort till Finland om man vill - men se det vill man ju inte!
Uppenbarligen har SL (eller om det redan hunnit bli TF) inte ansett att det går att bredda Oxenstiernsgatan så mycket att man får avskilt utrymme för spårvägen. Man kanske hade diskuterat frågan med Stockholm stad, dom kan ju vara lite kinkiga...

Om sedan forumskribenter som annars brukar mana till återhållsamhet med fantasifulla infall plötsligt tycker att man kan göra något helt annat så är det väl fritt fram. Jag däremot tror att man vid upprättandet av förslaget till järnvägsplan klämt ur precis så mycket som går ur kaviartuben!

/TKO

Tack för illustrationen!

Jag tycker nog att du använder orden lite fel. Det här är ju inte blandtrafik, utan eget utrymme. Precis som det bör vara. Och uppenbarligen har man föreslagit att bredda gatan, vilket är möjligt just eftersom det inte står hus direkt inpå på östra sidan.

Jämfört med den lite vaga illustrationen önskar man förstås att spårområdet kan vara upphöjt och gärna gräsbeklätt. Med ett totalmått för spårområdet på 8,7 meter kan jag inte se att det skulle vara något problem.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » tis 05 nov, 2019 16:58

Upphöjt spårområde? Ja kanske.
Gräs? Nej jag tror det måste vara körbart. Annars blockerar en stillastående bil gatan helt.

Men en summering kan vara som följer.

I diskussionen har för- och nackdelar med spårvägstrafik i ett antal gator tagits upp. Jag tar mej friheten att rangordna dessa efter hur framkomliga dessa är för spårvagnar:

Styrmansgatan - jo här blir det trångt.

Oxenstiernsgatan och Värtavägen - ungefär likartade förhållanden, kanske en liten fördel för Värtavägen (ingen genomfartstrafik, cykelbana behövs inte).

Narvavägen och Karlavägen - breda avenyer, går det inte att köra spårvagn här så går det ingen stans i Stockholm!

Valhallavägen - ännu bredare.

Det som inte diskuterats är Strandvägen mellan Djurgårdsbron och Oxenstiernsgatan. Den som hävdar att det är omöjligt att dra spårväg i Karlavägen skulle bara se vad man tänker sej på denna sträckning, här står det träd i vägen!

Min slutsats är att det är möjligt att dra spårväg i alla de föreslagna gatorna - med en liten reservation för Styrmansgatan. Så det är ett fritt val vilket alternativ som är bäst - det vanliga "men det där går inte" som ofta används när man inte har bättre argument gäller inte här!

/TKO
TKO

Inläggav TKO » tis 05 nov, 2019 17:17

twr skrev:Jag tycker nog att du använder orden lite fel. Det här är ju inte blandtrafik, utan eget utrymme. Precis som det bör vara. Och uppenbarligen har man föreslagit att bredda gatan, vilket är möjligt just eftersom det inte står hus direkt inpå på östra sidan.

PS: Jag kan hålla med om "blandtrafik" är fel uttryck, det är ett kollektivtrafikkörfält. Mitt minne var att man hade illustrerat biltrafik även på mittfilerna, men så ser det i varje fall inte ut på den här sektionen!

/TKO
TKO

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 05 nov, 2019 17:20

TKO skrev:Upphöjt spårområde? Ja kanske.
Gräs? Nej jag tror det måste vara körbart. Annars blockerar en stillastående bil gatan helt.

I diskussionen har för- och nackdelar med spårvägstrafik i ett antal gator tagits upp. Jag tar mej friheten att rangordna dessa efter hur framkomliga dessa är för spårvagnar:

Oxenstiernsgatan och Värtavägen - ungefär likartade förhållanden, kanske en liten fördel för Värtavägen (ingen genomfartstrafik, cykelbana behövs inte).

Narvavägen och Karlavägen - breda avenyer, går det inte att köra spårvagn här så går det ingen stans i Stockholm!

Det som inte diskuterats är Strandvägen mellan Djurgårdsbron och Oxenstiernsgatan. Den som hävdar att det är omöjligt att dra spårväg i Karlavägen skulle bara se vad man tänker sej på denna sträckning, här står det träd i vägen!

Min slutsats är att det är möjligt att dra spårväg i alla de föreslagna gatorna - med en liten reservation för Styrmansgatan. Så det är ett fritt val vilket alternativ som är bäst - det vanliga "men det där går inte" som ofta används när man inte har bättre argument gäller inte här!

/TKO

För tydlighetens skull - jag har aldrig hävdat att något av dessa alternativ inte skulle vara möjligt (i någon mening).

"Den som hävdar att det är omöjligt att dra spårväg i Karlavägen skulle bara se vad man tänker sej på denna sträckning (alltså Strandvägen mellan Djurgårdsbron och Oxenstiernsgatan, min redigering)". Det var ju en elegant passning av ingenjörn. Då står vi nu här vid korsningen Narvavägen - Strandvägen och blickar upp emot Strandvägens krök, upp emot Oxenstiernsgatan:
https://www.google.com/maps/@59.3319344 ... 312!8i6656

Jag kan inte inse annat än att spårdragningen här måste gå att lösa på samma sätt som för Strandvägsallén mot Nybroplan (alltså befintliga spår).
dr Cassandra Nojdh

Inläggav twr » tis 05 nov, 2019 17:58

dr Cassandra Nojdh skrev:
TKO skrev:Upphöjt spårområde? Ja kanske.

/TKO

För tydlighetens skull - jag har aldrig hävdat att något av dessa alternativ inte skulle vara möjligt (i någon mening).

"Den som hävdar att det är omöjligt att dra spårväg i Karlavägen skulle bara se vad man tänker sej på denna sträckning (alltså Strandvägen mellan Djurgårdsbron och Oxenstiernsgatan, min redigering)". Det var ju en elegant passning av ingenjörn. Då står vi nu här vid korsningen Narvavägen - Strandvägen och blickar upp emot Strandvägens krök, upp emot Oxenstiernsgatan:

Jag kan inte inse annat än att spårdragningen här måste gå att lösa på samma sätt som för Strandvägsallén mot Nybroplan (alltså befintliga spår).

Spåret österut är tänkt att gå mellan träden, för att det ska fortsätta från befintligt spår vid plattformen vid Djurgårdsbron. Några träd behöver tas ned, men de klart flesta kan stå kvar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » ons 06 nov, 2019 15:13

twr skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:---klipp---

Spåret österut är tänkt att gå mellan träden, för att det ska fortsätta från befintligt spår vid plattformen vid Djurgårdsbron. Några träd behöver tas ned, men de klart flesta kan stå kvar.

Dessutom förstår jag inte varför man inte lägger bägge spåren i allén - jag förmodar att

Eleganta passningar är något av min specialitet - man är väl Smokinglirare!

Så här elegant tänkte SL dra spåren i Strandvägen öster om Djurgårdsbron:
Strandvägen Öst.png
Strandvägen Öst.png (99.86 KiB) Visad 359 gånger

Vi ser då att man avsåg att flytta ("återplantera") cirka 2/3 delar av träden, samt kraftigt beskära samtliga träd. Om det verkligen är vettigt att "återplantera" 120 år gamla lindar är jag tveksam till, jag skulle fråga en landskapsarkitekt!
(Skogssverige anger dock att lindar kan bli upp mot 800 år gamla, så det kanske är en vettig idé trots allt. Frågan är dock om man inte måste ta med en större "rotklump" än den som antyds på sektionen...)

Jag förtår dock inte varför man inte lagt bägge spåren i allén, jag förmodar att det gatuförlagda spåret skall ligga i ett kollektivkörfält?

/TKO
TKO

Inläggav twr » ons 06 nov, 2019 16:57

TKO skrev:
twr skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:---klipp---

Dessutom förstår jag inte varför man inte lägger bägge spåren i allén - jag förmodar att

Eleganta passningar är något av min specialitet - man är väl Smokinglirare!

Så här elegant tänkte SL dra spåren i Strandvägen öster om Djurgårdsbron:
Strandvägen Öst.png

Vi ser då att man avsåg att flytta ("återplantera") cirka 2/3 delar av träden, samt kraftigt beskära samtliga träd. Om det verkligen är vettigt att "återplantera" 120 år gamla lindar är jag tveksam till, jag skulle fråga en landskapsarkitekt!
(Skogssverige anger dock att lindar kan bli upp mot 800 år gamla, så det kanske är en vettig idé trots allt. Frågan är dock om man inte måste ta med en större "rotklump" än den som antyds på sektionen...)

Jag förtår dock inte varför man inte lagt bägge spåren i allén, jag förmodar att det gatuförlagda spåret skall ligga i ett kollektivkörfält?

/TKO

Det handlar såklart om att undvika onödiga kurvor. Det är helt enkelt spårlägena vid hållplats Djurgårdsbron som har förlängts i raklinjer.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » ons 06 nov, 2019 17:15

Ja kanske!
(Jag är till min natur skeptisk...)
Det är ändå ett rätt komplicerat spårsystem som planeras vid Djurgårdsbron - men det kan vara så. Ska se om jag hittar en ritning!
(Även gatukorsningen skall byggas om till oigenkännlighet...)

Men egentligen gäller min undran varför man valt denna lösning på Strandvägen generellt, jag tycker att spåren i bägge riktningarna skulle förlagts helt avskilda från gatutrafiken.

/TKO
TKO

Inläggav twr » ons 06 nov, 2019 17:18

TKO skrev:Ja kanske!
(Jag är till min natur skeptisk...)
Det är ändå ett rätt komplicerat spårsystem som planeras vid Djurgårdsbron - men det kan vara så. Ska se om jag hittar en ritning!
(Även gatukorsningen skall byggas om till oigenkännlighet...)

Men egentligen gäller min undran varför man valt denna lösning på Strandvägen generellt, jag tycker att spåren i bägge riktningarna skulle förlagts helt avskilda från gatutrafiken.

/TKO

Ja, så kan man ju tycka. Men då är det några kilometer spår att flytta. Nu har man istället utformat Strandvägens östligaste del med bästa geometri, utgående från hur den befintliga anläggningen ser ut.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » tor 07 nov, 2019 15:31

För alla som tror att det är lätt som en plätt att förlänga cityspårvägen enligt järnvägsplanen visar jag denna illustration:
Djurgårdsbron MKB.png
Djurgårdsbron MKB.png (1004.99 KiB) Visad 276 gånger

Busstrafik till (södra) Djurgården verkar bli omöjlig, t ex...
(Eller är hela spårområdet körbart för bussar?)

Jag ger trafikplatsutformningen betyget "F" enligt den nuvarande skalan för grundskolan.

/TKO
TKO

Inläggav twr » tor 07 nov, 2019 15:51

TKO skrev:För alla som tror att det är lätt som en plätt att förlänga cityspårvägen enligt järnvägsplanen visar jag denna illustration:
Djurgårdsbron MKB.png

Jag ger trafikplatsutformningen betyget "F" enligt den nuvarande skalan för grundskolan.

/TKO

Bussar mellan Karlaplan och djurgården får ta en omväg, olika i olika riktningar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » tor 07 nov, 2019 16:04

twr skrev:
TKO skrev:För alla som tror att det är lätt som en plätt att förlänga cityspårvägen enligt järnvägsplanen visar jag denna illustration:
Djurgårdsbron MKB.png

/TKO

Bussar mellan Karlaplan och djurgården får ta en omväg, olika i olika riktningar.

Jag har inte fattat var "genomsläppet" för bussar från Djurgården mot Karlaplan skall finnas - vid Berwaldhallen?

/TKO
TKO

Inläggav twr » tor 07 nov, 2019 16:54

TKO skrev:
twr skrev:
Djurgårdsbron MKB.png

/TKO

Jag har inte fattat var "genomsläppet" för bussar från Djurgården mot Karlaplan skall finnas - vid Berwaldhallen?

/TKO

I östra änden av allen ska det gå att svänga runt 180 grader. Minns inte riktigt om det gäller bara bil eller bil och buss. Alternativt kan bussar norrut köra via Linnégatan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik