Spårväg City via Karlaplan? En förutsättningslös studie

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Spårväg City via Karlaplan? En förutsättningslös studie

Inläggav TKO » sön 03 nov, 2019 21:19

Fast vi kan vända på det:
Det finns redan tunnelbana vid Karlaplan, då är det kanske lite dumt att den som vill åka från Frihamnen till Slussen inte skall kunna byta till tunnelbanan där utan vara tvungen att åka hela vägen till Klarabergsgatan? Även om spårvagnar är effektiva fordon så är trots allt tunnelbanan lite snabbare...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Stefan Widén » sön 03 nov, 2019 22:29

TKO skrev:Några korta kommentarer:

Jag tycker också det är bra om Radiohuset/Garnisonen betjänas av den nya spårvägslinjen, men samtidigt kan vi fundera på hur dessa resenärer åker idag...

OM linjen dras i Styrmansgatan finns det inga hinder för att bygga växelkurvor även mot Djurgårdsbron om man skulle vilja det.

Poängen med mitt förslag är inte att "bygga upp tvåan" - det är inte för resor mellan Karlaplan och City som jag föreslår denna dragning. Nej motivet är att ge snabbare förbindelser för de som bor och arbetar Frihamnen/Loudden/etc. (Ja dom får i de flesta fall kortare restid om det finns möjlighet att byta till tunnelbanan vid Karlaplan)
Att i ett senare skede "bygga upp tvåan igen" är därför något helt annat, och förmodligen helt onödigt. Dessutom är ju inte utbyggnadstakten i innerstan så imponerande - så om Cityspårvägen blir förlängd inom 5-10 år dröjer det 40-50 år till "nästa skede"!

Restider bör räknas från startpunkt till målpunkt, t ex från bostad till arbetsplats. Men när det handlar om att jämföra alternativa resvägar kan vi tillåta oss vissa förenklingar, i de fall alternativen innehåller sammanfallande delresor. Ett exempel är resor från bostad i Frihamnsområdet till arbete i "KF-huset" vid Slussen, där byte från spårvagn till T-bana kan ske antingen vid Karlaplan eller T-centralen. Då kan vi bortse från gångsträckan bostad till spårvagnshållplatsen, eftersom den är lika för bägge alternativen. Likaså kan vi bortse från gångsträckan från plattformen vid T-station Slussen till arbetsplatsen då den också är lika i bägge alternativen.

/TKO

Man kan ju även tänka att boende arbetande i frihamnen osv kan ta vagnen till Ropsten och byta där. borde inte bli så värst stor skillnad i tid.

Louddenslinjen, om den går direkt till Tce , torde heller inte bli snabbare med bytet i Tce där man dessutom når alla linjer.

Som sagt som spårvagnscirkulationsplatsdiggare gillar jag tanken på Karlaplan men..... det funkar inte ....

Styrmansgatan som man nämnt.... tittar man på geometrin i vertikalen tror jag det går bort. Svårt med passagen av Riddargatan bla och någon kan ju mäta stigningen..

Stefan.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav TKO » sön 03 nov, 2019 22:51

Jo det TAR MYCKET LÄNGRE TID att åka via Ropsten om resan börjar t ex via Frihamnen. Om det behövs kan jag räkna på det - men det borde räcka med att titta på en karta.

Styrmansgatan tittade SL på en gång i tiden. Jag ska kolla upp i morgon, men mitt minne är att det inte var lutningen utan 'det går inte köra A32' som var det avgörande argumentet.

Det är faktiskt så att det enda argumentet för en dragning förbi Berwaldhallen (just förbi - någon hållplats blir det inte vilket en del skribenter tycks tro) är att 'det går att köra A32'!

Fortsättning följer...

/TKO
TKO

Inläggav TKO » mån 04 nov, 2019 16:51

Nu ska jag svara på några frågor jag själv och andra ställt:

Det går (inte) lika bra med selleri
Det har framförts att det är onödigt med en anslutning till tunnelbanan vid Karlaplan, eftersom det kommer att gå att byta vid Ropsten. Jag har då påstått att det TAR MYCKET LÄNGRE TID. Stämmer det?
Låt oss se. Från blivande hållplats Frihamnen det kommer förmodligen att få ett tjusigare namn) är det cirka 2,0 km till Karlaplan och 2,3 km till Ropsten. Det blir då cirka ½-1 minuters längre resa till Ropsten än till Karlaplan, ingen jätteskillnad. Sedan tar det 4 minuter för ett tunnelbanetåg från Ropsten att nå Karlaplan. Summa summarum tar alltså omvägen via Ropsten cirka 5 minuter längre tid än raka vägen via Karlaplan. Är det MYCKET LÄNGRE TID? Nej det får jag nog erkänna att det inte är. Men lite längre tid är det...

Det går inte att köra spårvagn på Styrmansgatan
Detta har faktiskt SL tittat på, och skriver så här:
"Denna sträckning ansluter till spårvägen i korsningen Strandvägen/Styrmansgatan och går upp mot Karlaplan. Gatan har en maxlutning på ca 5% vilket inte utgör något hinder för spårvagnen. Då Styrmansgatan är en vanlig 18m gata med 12m körbana och två gångbanor om vardera 3m kommer spårvagnen att trafikera i blandtrafik. I Swecos utredning från 2005 föreslås, som ett alternativ, att biltrafiken från Riddargatan ut mot Strandvägen förbjuds och hänvisas till Grev Magnigatan vars avstängning öppnas för biltrafik. Detta förslag gynnar naturligtvis spårvagnens framkomlighet mot Strandvägen.
Sammantaget bör framkomligheten i detta alternativ bli god för all trafik. Däremot kan en del miljöproblem som ex buller från spårvagnen liksom skrik i den tvära kurvan in på Strandvägen riskera att orsaka en del missnöje från boende. Här har 20m radie absolut minmått förutsatts. Om det normala kravet på 30m radie skall tillämpas klarar inte spårvagn A32 denna väg."

Detta skrevs 2007, om inget förändras finns inga hinder för att köra spårvagn i Styrmansgatan, men det går inte med A32.

Argument för dragning i Oxenstiernsgatan
Jag skrev tidigare lite slarvigt "Det är faktiskt så att det enda argumentet för en dragning förbi Berwaldhallen (just förbi - någon hållplats blir det inte vilket en del skribenter tycks tro) är att 'det går att köra A32'!" Men det är inte riktigt sant. Det finns åtminstone två argument till:

- Det är en kortare väg, vilket gör att det förmodligen blir billigare än något alternativ via Karlaplan. Men den som följt denna tråd minns kanske att det kan finnas inte en hund utan ledningar begravda som förändrar kostnadsbalansen. Hur det är med detta tror jag ingen av forumsdebattörerna - inklusive mej själv - har en aning om...

- Det är redan utrett och (nästan) beslutat. Att ta ett varv till kan vara mer än både politiken och förvaltningen mäktar med. Och det är faktiskt ett bra argument!

Radiohuset/Garnisonen
En invändning mot de alternativförslag som går i Valhallavägen/Värtavägen har varit att då missar man Radiohuset och Garnisonen, och det är ju riktigt. Men hur ser trafikförsörjningen där ut idag? En stor del av resenärerna till detta område går idag från Karlaplan, det kan dom fortsätta med om dom vill. Alternativt tar man 4:an samma sträcka - ett bra alternativ när det regnar. Även när spårvägen förlängts till Ropsten kommer 4:an att finnas kvar.
Det finns även buss 76, som går mot Slussen och Norra Hammarbyhamnen via Strandvägen, jag förmodar att den läggs ner när spårvägen förlängs.
Jag anser därför inte att det är helt nödvändigt att spårvägen går via Radiohuset, även om det är bra.

meddelar
Förvaltningen för utbyggd spårväg (FUS)
genom
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Ute och åker » mån 04 nov, 2019 17:50

Stefan Widén skrev:Som sagt som spårvagnscirkulationsplatsdiggare gillar jag tanken på Karlaplan men..... det funkar inte ....

Styrmansgatan som man nämnt.... tittar man på geometrin i vertikalen tror jag det går bort. Svårt med passagen av Riddargatan bla och någon kan ju mäta stigningen..

Jag gillar också Karlaplan. Det är därför jag har promenerat i området. ;)

När det gäller korsningen Styrmansgatan-Riddargatan har jag en bild på den. Ja, jag tyckte jag fick den perfekta bilden, men när jag kom hem upptäckte jag att ”damen med hatten” hade passerat just då jag tryckte av. Det märkte jag ju inte då, men jag tror nog det går att se på bilden storleksordningen på vertikalkurvorna ändå. Styrmansgatan är den gata som löper från nedre vänstra hörnet till övre högra hörnet och Riddargatan den korsande gatan förstås.
Bild

Och, jag har promenerat sträckan alldeles nyss, liksom jag inte alldeles nyss har promenerat sträckor längs tvärbanan med både skarpa horisontalkurvor och skarpa vertikalkurvor, ibland samtidigt (det får bli en liten textgåta att fundera över vilka platser som är mest utsatta för det). När man bygger spårväg så brukar man ju gräva djupt i gatan för att få ordentligt underlag, och det kan nog vara läge att förändra doseringen på Riddargatan en aning, för att få lite mjukare vertikalkurvor i Styrmansgatan. Man kan det om man vill. Den observante ser två saker:
  • Det är en förhöjning i gatan precis i korsningen Riddargatan-Styrmansgatan, vilket gör att det är ”puckel” i korsningen på båda gatorna. Sänker man korsningen med x dm så minskar vertikalkurvorna.
  • Det är enkelriktat i Riddargatan. Det har alltså inte ansetts nödvändigt att man på Riddargatan ska kunna korsa Styrmansgatan i båda riktningarna. Det är fullt möjligt att hindra biltrafik från båda riktningarna att korsa Styrmansgatan. Det finns omgivande gator som biltrafiken kan ta. Men efter att ha ”gått husesyn” menar jag att om man anpassar korsningen för spårväg så klarar ingenjörerna av rita på det, utan att behöva stänga av biltrafik i någon riktning.
TKO skrev:Det går inte att köra spårvagn på Styrmansgatan
Detta har faktiskt SL tittat på, och skriver så här:
"Denna sträckning ansluter till spårvägen i korsningen Strandvägen/Styrmansgatan och går upp mot Karlaplan. Gatan har en maxlutning på ca 5% vilket inte utgör något hinder för spårvagnen. Då Styrmansgatan är en vanlig 18m gata med 12m körbana och två gångbanor om vardera 3m kommer spårvagnen att trafikera i blandtrafik. I Swecos utredning från 2005 föreslås, som ett alternativ, att biltrafiken från Riddargatan ut mot Strandvägen förbjuds och hänvisas till Grev Magnigatan vars avstängning öppnas för biltrafik. Detta förslag gynnar naturligtvis spårvagnens framkomlighet mot Strandvägen.
Sammantaget bör framkomligheten i detta alternativ bli god för all trafik. Däremot kan en del miljöproblem som ex buller från spårvagnen liksom skrik i den tvära kurvan in på Strandvägen riskera att orsaka en del missnöje från boende. Här har 20m radie absolut minmått förutsatts. Om det normala kravet på 30m radie skall tillämpas klarar inte spårvagn A32 denna väg."

Detta skrevs 2007, om inget förändras finns inga hinder för att köra spårvagn i Styrmansgatan, men det går inte med A32.

Tack för att du ständigt gräver fram nya intressanta fakta om saken. Om SL bedömer att det går att trafikera Styrmansgatan med A32 (bortsett från horisontalkurvorna, som jag redan antytt nyss om hur de kan hanteras), ja då tror jag det är möjligt att beställa en renodlad innerstadsvagn som klarar det lätt som en plätt.

Jag ska nu inte kommentera om vad som skrivits om resenärer till/från Radiohuset med omgivningar. Däremot tycker jag att det är lite roligt att jag sett att det argumenterats för att resenärer från Skansen med omgivningar vill kunna åka spårvagn till Karlaplan hellre än T-Centralen, medan resenärer från Norra Djurgårdsstaden hellre vill åka till T-Centralen än Karlaplan. Det var nog lite tillspetsat formulerat, men ta det som en vink om att vässa argumenten om jag ska övertygas om att inte Värtavägen-Karlaplan-Styrmansgatan är en sträcka som måste ingå i en förutsättningslös studie. :D
Ute och åker

Inläggav Anders Hanquist » mån 04 nov, 2019 18:01

Jag vill fortfarande hävda att sträckningen Strandvägen-Oxenstiernsgatan inte bara är den kortaste utan även har den bästa spårgeometrin. Inga skarpa kurvor alls, egentligen. Således det alternativ som ger minst kurvgnissel samt slitage på fordon och bana. Då blir både anläggnings- och underhållskostnader lägre och komforten för resande och närboende bäst. Om det till slut blir linjer både mot Ropsten/Lidingö och Lindarängen så krävs förmodligen en alternativ ändhållplats i "södra" änden eftersom belastningen på den gemensamma sträckan blir väldigt hög då ju även sjuan ju kör där. Då kan "bytespunkt Karlaplan" bli aktuell. Men den kan då förläggas till Valhallavägen utanför Fältöversten i anslutning till norra tub-entrén. Vi får anslutning till Kap, men slipper snirkliga omvägar och/eller "ärevarv" runt cirkulationen på Karlaplan.
Anders Hanquist

Inläggav Ute och åker » mån 04 nov, 2019 18:31

Anders Hanquist skrev:Jag vill fortfarande hävda att sträckningen Strandvägen-Oxenstiernsgatan inte bara är den kortaste utan även har den bästa spårgeometrin. Inga skarpa kurvor alls, egentligen. Således det alternativ som ger minst kurvgnissel samt slitage på fordon och bana. Då blir både anläggnings- och underhållskostnader lägre och komforten för resande och närboende bäst. Om det till slut blir linjer både mot Ropsten/Lidingö och Lindarängen så krävs förmodligen en alternativ ändhållplats i "södra" änden eftersom belastningen på den gemensamma sträckan blir väldigt hög då ju även sjuan ju kör där. Då kan "bytespunkt Karlaplan" bli aktuell. Men den kan då förläggas till Valhallavägen utanför Fältöversten i anslutning till norra tub-entrén. Vi får anslutning till Kap, men slipper snirkliga omvägar och/eller "ärevarv" runt cirkulationen på Karlaplan.

Jo, det var visst någon mer som tyckte så, och t o m ritade en karta på det här (länk). Men jag menar att Spårväg City måste ha en bra sträckning för de boende i Norra Djurgårdsstaden med omgivningar redan från början, annars väljer de inte Spårväg City. OM jag trodde att det skulle vara politiskt möjligt att få till en sådan avgrening till Karlaplan N redan från början, så ingen skulle vara gladare än jag. Men jag tror att det finns ett betydande motstånd mot det hos de som inte tycker att fyran ska omvandlas till spårväg, och då kommer de troligen motsätta sig det. Av det skälet att det kan se det som en "smygstart" på byggandet av spårvägslinje 4. Då får man försöka lobba för det näst bästa.

Den dagen stombuss 4 omvandlats till spårväg kommer med en Oxenstiernsgatan-dragning av Spårväg City radiohusresenärerna bli betjänta både av spårvägslinje 4 och Spårväg City, medan resenärerna från Norra Djurgårdsstaden måste byta spårvagn för att komma till Karlaplan. Jag anser inte att det går att försvara för resenärerna från Norra Djurgårdsstaden. Det finns också en risk för politiskt motstånd mot att omvandla stombuss 4 till spårvagn, med argumentet att Radiohuset "har ju redan spårväg". Jag tycker det är bättre taktik att resenärerna från Norra Djurgårdsstaden får passera Karlaplan från början, och så försöker man senare få till en spårvagnslinje från Radiohuset.
Ute och åker

Inläggav twr » mån 04 nov, 2019 18:32

TKO skrev:Från blivande hållplats Frihamnen det kommer förmodligen att få ett tjusigare namn)...

Hållplatsernas namn är fastställda sedan flera år. Hållplatsen heter just Frihamnen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » mån 04 nov, 2019 19:02

Anders Hanquist skrev:Jag vill fortfarande hävda att sträckningen Strandvägen-Oxenstiernsgatan inte bara är den kortaste utan även har den bästa spårgeometrin. Inga skarpa kurvor alls, egentligen. Således det alternativ som ger minst kurvgnissel samt slitage på fordon och bana. Då blir både anläggnings- och underhållskostnader lägre och komforten för resande och närboende bäst. Om det till slut blir linjer både mot Ropsten/Lidingö och Lindarängen så krävs förmodligen en alternativ ändhållplats i "södra" änden eftersom belastningen på den gemensamma sträckan blir väldigt hög då ju även sjuan ju kör där. Då kan "bytespunkt Karlaplan" bli aktuell. Men den kan då förläggas till Valhallavägen utanför Fältöversten i anslutning till norra tub-entrén. Vi får anslutning till Kap, men slipper snirkliga omvägar och/eller "ärevarv" runt cirkulationen på Karlaplan.

Bra analys!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » mån 04 nov, 2019 19:54

Valhallavägen-Värtavägen-Styrmansgatan är kortare.
Karlaplan är med all sannolikhet en viktigare destination för resenärer från Norra Djurgårdsstaden än Djurgårdsbron.
Det finns inga avgörande skillnader i kurvradier och gnissel mellan de olika alternativen.

Det är svårt att hitta några objektiva argument för 'Oxenstiernsgatan' förutom att SL/TF tidigt bestämt sej för att det är bäst. Men som jag skrivit tidigare kan det vara ett tillräckligt argument. Vi får helt enkelt nöja oss med en 'nästbästa' lösning beroende på att SL tidigare trodde att man skulle köra med A32 överallt och för evigt!

/TKO
TKO

Inläggav TKO » mån 04 nov, 2019 19:57

twr skrev:
TKO skrev:Från blivande hållplats Frihamnen det kommer förmodligen att få ett tjusigare namn)...

Hållplatsernas namn är fastställda sedan flera år. Hållplatsen heter just Frihamnen.

Fast om dwt kommer ett nytt områdesnamn - Värta Strand t ex - tror jag att hållplatsnamnet också följer efter.

Sen kan vi ju också tänka oss att den byter namn till 'Oscar Properties Park' - fast det är nog mer aktuellt längre norrut!

/TKO
TKO

Inläggav Ute och åker » mån 04 nov, 2019 20:23

TKO skrev:

Valhallavägen-Värtavägen-Styrmansgatan är kortare.
Karlaplan är med all sannolikhet en viktigare destination för resenärer från Norra Djurgårdsstaden än Djurgårdsbron.
Det finns inga avgörande skillnader i kurvradier och gnissel mellan de olika alternativen.

Vill man undvika skarpa kurvradier så ska man väl i möjligaste mån undvika de skarpa kurvradierna i rondellen runt Sergels torg? Innan vi har fler spårvägslinjer än Spårväg City, blir väl Oxenstiernsgatanalternativet omöjligt eftersom ALLA spårvagnar måste vända vid T-Centralen och runda rondellen vid Sergels torg? Det finns väl ingen vettig plats att vända dem tidigare? Skulle man få för sig att vända vid Norrmalmstorg (som väl inte är det bästa trafikmässigt?) finns väl hyfsat skarpa kurvor där också? Däremot med en dragning via Karlaplan så kan man låta några turer från Norra Djurgårdsstaden vända där och därmed undvika rondellen vid Sergels torg. :D
Ute och åker

Inläggav LÅ1 » mån 04 nov, 2019 23:40

TKO skrev:Argument för dragning i Oxenstiernsgatan
Jag skrev tidigare lite slarvigt "Det är faktiskt så att det enda argumentet för en dragning förbi Berwaldhallen (just förbi - någon hållplats blir det inte vilket en del skribenter tycks tro) är att 'det går att köra A32'!" Men det är inte riktigt sant. Det finns åtminstone två argument till:

- Det är en kortare väg, vilket gör att det förmodligen blir billigare än något alternativ via Karlaplan. Men den som följt denna tråd minns kanske att det kan finnas inte en hund utan ledningar begravda som förändrar kostnadsbalansen. Hur det är med detta tror jag ingen av forumsdebattörerna - inklusive mej själv - har en aning om...

- Det är redan utrett och (nästan) beslutat. Att ta ett varv till kan vara mer än både politiken och förvaltningen mäktar med. Och det är faktiskt ett bra argument!

Men flyttade man inte ledningarna i Strandvägen för några år sedan, just med tanke på spårvägen? Gatan var ju uppgrävd en lång tid och SL-bussarna hade omlagd körväg, medan alla andra bussar och tunga fordon passerade arbetsplatsen.
Om arbetet var på hela Stransvägen öster om Narvavägen, eller om det bara var fram till där mittenallén slutar kommer jag inte ihåg.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav Ute och åker » tis 05 nov, 2019 7:01

Värtavägen kom ju att föras fram som en möjlig sträcka för Spårväg City, i den här angelägna tråden. För min del kommer jag inte ifrån att jag, efter att ha insett dess potential, successivt alltmer övertygats om dess fördelar. Det handlar inte bara om dess genare sträckning genom gaturutnätet på Östermalm, utan också om att den med lätthet möjliggör hållplatser för Spårväg City i BÅDA riktningarna rakt ovanför tunnelbanans ena biljetthall vid Karlaplan. Och att det lätt kan utformas nedgångar till tunnelbanan, utan att man behöver korsa någon gata eller spårvägsspår, vilket är en fördel ur komfort- och säkerhetssynpunkt.

Men jag har ju också märkt att många ömmar för spårvagnshållplats vid Radiohuset. Nu är jag ju långt ifrån övertygad om att de som arbetar där drömmer om att i första hand få åka spårvagn till T-Centralen. Med alla dess start och stopp längs vägen, inte bara beroende på spårvagnshållplatser utan framförallt alla bussar, bilar och trafikljus som kommer i vägen. Det ligger i farans riktning att många kommer att rata spårvägen och fortsätta åka stombuss 4 eller promenera till Karlaplan. För med större tidsprecision också vad de uppfattar som en mer komfortabel och störningsfri åktur med tunnelbanan. Även om de riskerar få stå, och även om det kan stocka sig även där ibland, från Karlaplan till Östermalmstorg.

Skulle man göra något så magstarkt som att förkorta stombuss 4 så den vänder tidigare än Radiohuset, med hänvisning till att de nu fått Spårväg City (om Spårväg City dras via Radiohuset), och lägger om linjenätet så Spårväg City till T-Centralen blir den enda kollektivförbindelsen från Radiohuset, då är nog faran stor att en del väljer att börja åka bil istället. Inte sannolikt, men inte omöjligt.

Men bortse från det sistnämnda. ;) Man kan få både spårväg i Värtavägen och spårvagnshållplats i Radiohuset, om man låter de turer som jag tidigare föreslagit vända vid Karlaplan, istället fortsätter Karlavägen mot Radiohuset och tidsreglerar där istället. Förutom att Radiohuset då får sin spårvagnsförbindelse, så är även Radiohuset en bättre plats att tidsreglera på än Karlaplan, ur trafikal synpunkt. Se denna karta.
Bild

Linje A får symbolisera de linjer från Gåshaga/Ropsten/Frihamnen/Loudden/Norra Djurgårdsstaden som vänder vid T-Centralen, och linje B får symbolisera de linjer från samma utgångspunkter som vänder vid Radiohuset.

Det innebär en del tillkommande spår och "linje B" gör dessutom en omväg, så det behöver genomlysas. På "linje B" kommer större delen av resenärerna bytas ut vid Karlaplan, så samma linje betjänar flera målgrupper, ungefär som det är på Tvärbanan.

Jag har tidigare påtalat att om flera turer (ganska många t o m) från Norra Djurgårdsstaden med omnejd kan vända vid Karlaplan istället för T-Centralen, så spar det in på antalet behövliga spårvagnar. Samma fördel gäller även om många turer vänder vid Radiohuset.

Jag vill tydliggöra att även om jag nu visar den här kartan, så tror jag dragningen Hakberget-Värtavägen-Karlaplan-Styrmansgatan är huvudspåret man ska gå fram med. Eventuella sidospår (mot Karlaplan N eller Radiohuset) får i så fall betraktas som bonusspår. :)

Intressant kan bli om man använder ungefär samma typ av resonemang som i pendeltågstrådarna, man har ett bestämt antal fordon och så försöker man få ut bästa möjliga trafik med dem. Det tar inte lång tid att räkna ut, att i så fall skulle man avsevärt kunna förbättra turtätheten på Spårväg City, om en del turer vänder vid Karlaplan (alternativt Radiohuset) och en del turer vid T-Centralen, istället för att alla turer måste vända vid T-Centralen. Ingen kan väl bli ledsen över det? Det skulle göra fördelarna med att dra Spårväg City via Karlaplan ännu tyngre.
Ute och åker

En saga om två linjer!

Inläggav TKO » tis 05 nov, 2019 11:45

Vi skriver den 5:e november 2029 och spårvägen till Värtan och Ropsten har varit i drift några år. Den nya bebyggelsen längs linjen har börjat växa upp så resandet börjar komma upp i de nivåer som förespåddes, och det är tal om att snart börja bygga grenbanan ut till Lovudden. Klockan 7:45 på morgonen kommer ett anrop från tur 21, föraren meddelar att kontaktledningen rasat på Strandvägen i närheten av hpl Styrmansgatan. Nu blir det fart på trafikledningen ute vid Aga!

Scenario 1: Spårväg City har förlängts enligt de ursprungliga planerna, alltså med spår i Oxenstiernsgatan.
Snabba beslut måste tas för att klara morgontrafiken. Första beslutet är att uppmana alla resenärer från Lidingö att byta till tunnelbanan vid Ropsten, och att vända en del Lidingötåg redan där. Sedan körs en glesare trafik mellan Ropsten och Djurgården, vissa tåg vänder redan vid Skansen - vilken tur att det finns spårförbindelse vid Djurgårdsbron som möjliggör denna trafik! Resenärer från Frihamnsområdet mot City ombedes gå av vid Radiohuset och promenera till Karlaplans tunnelbanestation, alternativt byta till buss vid Radiohuset eller Djurgårdsbron. Ersättningsbussar är beställda för trafik Djurgårdsbron-Sergels Torg, men det är tveksamt om dessa hinner ut innan morgonrusningen är över.
Många resenärer väljer att åka "bakvägen" - det vill säga spårvagn upp till Ropsten och sedan tunnelbana. Eller att gå till Gärdet och ta tunnelbanan där. Det blir snabbt fullt i tunnelbanan, men på det stora hela fungerar det bra. Framåt lunch är kontaktledningen reparerad och allt återgår till det normala.

Scenario 2: Spårväg City har förlängts via Karlaplan
Snabba beslut måste tas för att klara morgontrafiken. Resenärer från Lidingö meddelas att tågen kommer att vända vid Karlaplan, omstigning till tunnelbana kan ske där eller vid Ropsten. Från Karlaplan fortsätter vissa tåg i 6-minuterstrafik ut på Djurgården, för att ersätta den inställda trafiken på linje 7. Resenärer till/från Frihamnen kan välja på att byta mellan tunnelbana och spårväg antingen vid Karlaplan eller vid Ropsten. Någon ersättningstrafik med buss anses inte nödvändig, resenärer till Strandvägen får promenera från närmaste tunnelbanestation. Framåt lunch är kontaktledningen reparerad och allt återgår till det normala. "Det var inte så dumt att vi ändrade oss om linjedragningen" tänker trafikledaren, och dricker upp den sista nu lite kalla skvätten kaffe ur muggen.

berättat av
Thomas K Ohlsson
TKO

Re: En saga om två linjer!

Inläggav Stefan Widén » tis 05 nov, 2019 12:13

TKO skrev:Vi skriver den 5:e november 2029 och spårvägen till Värtan och Ropsten har varit i drift några år. Den nya bebyggelsen längs linjen har börjat växa upp så resandet börjar komma upp i de nivåer som förespåddes, och det är tal om att snart börja bygga grenbanan ut till Lovudden. Klockan 7:45 på morgonen kommer ett anrop från tur 21, föraren meddelar att kontaktledningen rasat på Strandvägen i närheten av hpl Styrmansgatan. Nu blir det fart på trafikledningen ute vid Aga!

Scenario 1: Spårväg City har förlängts enligt de ursprungliga planerna, alltså med spår i Oxenstiernsgatan.
Snabba beslut måste tas för att klara morgontrafiken. Första beslutet är att uppmana alla resenärer från Lidingö att byta till tunnelbanan vid Ropsten, och att vända en del Lidingötåg redan där. Sedan körs en glesare trafik mellan Ropsten och Djurgården, vissa tåg vänder redan vid Skansen - vilken tur att det finns spårförbindelse vid Djurgårdsbron som möjliggör denna trafik! Resenärer från Frihamnsområdet mot City ombedes gå av vid Radiohuset och promenera till Karlaplans tunnelbanestation, alternativt byta till buss vid Radiohuset eller Djurgårdsbron. Ersättningsbussar är beställda för trafik Djurgårdsbron-Sergels Torg, men det är tveksamt om dessa hinner ut innan morgonrusningen är över.
Många resenärer väljer att åka "bakvägen" - det vill säga spårvagn upp till Ropsten och sedan tunnelbana. Eller att gå till Gärdet och ta tunnelbanan där. Det blir snabbt fullt i tunnelbanan, men på det stora hela fungerar det bra. Framåt lunch är kontaktledningen reparerad och allt återgår till det normala.

Snabba beslut måste tas för att klara morgontrafiken. Resenärer från Lidingö meddelas att tågen kommer att vända vid Karlaplan, omstigning till tunnelbana kan ske där eller vid Ropsten. Från Karlaplan fortsätter vissa tåg i 6-minuterstrafik ut på Djurgården, för att ersätta den inställda trafiken på linje 7. Resenärer till/från Frihamnen kan välja på att byta mellan tunnelbana och spårväg antingen vid Karlaplan eller vid Ropsten. Någon ersättningstrafik med buss anses inte nödvändig, resenärer till Strandvägen får promenera från närmaste tunnelbanestation. Framåt lunch är kontaktledningen reparerad och allt återgår till det normala. "Det var inte så dumt att vi ändrade oss om linjedragningen" tänker trafikledaren, och dricker upp den sista nu lite kalla skvätten kaffe ur muggen.

berättat av
Thomas K Ohlsson

Ja du har ju helt rätt i att scenario 2 är mer till nytta för resenärerna vid störning. Det du missade var att stoppet är så omfattande att det inte kommer att gå några vagnar förrän tidigast runt 20.00. Resenärer till Djurgården ombedes åka till Karlaplan där vagnarna till Djurgården vänder.

Just denna möjlighet är bland de starkaste skälen till att dra via Karlaplan. Och går man Karlavägen fram till Radiohuset får man med de områden som har mest resenärer. De från Berwaldhallen hade i alla fall troligen fått då dit då det är lite trångt med en 60 m rak hållplats innan kurvan.

Det har vart kul att se olika synpunkter på de olika förslagen...

Sammanfattningsvis föreslår jag att: VI BESLUTAR att linjen byggs via Karlaplan enligt ditt förslag på spårlösning daterat 24/10 14:11 :D :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 05 nov, 2019 13:11

Stefan Widén skrev:[
Sammanfattningsvis föreslår jag att: VI BESLUTAR att linjen byggs via Karlaplan enligt ditt förslag på spårlösning daterat 24/10 14:11 :D :D

Stefan

Jag kan tala om för kamrat Widén (och alla andra) varför det inte kommer att bli så. Stockholms stad kommer aldrig att acceptera de ingrepp som krävs i alléerna längs Karlavägen och Narvavägen (nu har ju ingenjör Ohlsson sagt att det går utmärkt att köra i blandtrafik längs de relativt smala körbanorna på dessa gator, det anser jagf inte vara realistiskt). Detsamma gäller en ev. dragning längs Valhallavägen. I den senare sträckningen, liksom alternativet med Styrmansgatan får man korsande möten med gatutrafiken på väl trafikerade gator, vilket Stockholms stad inte heller kommer att acceptera. Det är nämligen Stockholms stad som bestämmer här. Sträckningen längs Strandvägen - Oxenstiernsgatan är den enda realistiska! Där kan man dessutom låta spårvagnstågen gå fram på i stort sett eget utrymme, på samma sätt som i nuvarande sträckning längs Strandvägen.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav TKO » tis 05 nov, 2019 13:38

dr Cassandra Nojdh skrev:
Stefan Widén skrev:[

Stefan

Jag kan tala om för kamrat Widén (och alla andra) varför det inte kommer att bli så. Stockholms stad kommer aldrig att acceptera de ingrepp som krävs i alléerna längs Karlavägen och Narvavägen (nu har ju ingenjör Ohlsson sagt att det går utmärkt att köra i blandtrafik längs de relativt smala körbanorna på dessa gator, det anser jagf inte vara realistiskt). Detsamma gäller en ev. dragning längs Valhallavägen. I den senare sträckningen, liksom alternativet med Styrmansgatan får man korsande möten med gatutrafiken på väl trafikerade gator, vilket Stockholms stad inte heller kommer att acceptera. Det är nämligen Stockholms stad som bestämmer här. Sträckningen längs Strandvägen - Oxenstiernsgatan är den enda realistiska! Där kan man dessutom låta spårvagnstågen gå fram på i stort sett eget utrymme, på samma sätt som i nuvarande sträckning längs Strandvägen.

Om vi läser förslaget till järnvägsplan för spårvägens förlängning Djurgårdsbron-Lindarängen framgår det att Oxenstiernsgatan är så smal att spårvagnarna måste gå i blandtrafik. Jag utgår från att det är en riktig bedömning.

Om vi får ett utbyggt spårvägsnät i innerstaden - önskvärt? ja, troligt? nja - kommer det förr eller senare att rulla spårvagnar längs Valhallavägen, troligen i allén. Trots att det då blir "korsande möten med gatutrafiken på väl trafikerade gator" - vad nu detta är.

På Narvavägen är det idag Stockholms mest utbredda kantstensparkering, ta bort en del av denna och det blir två körfält lediga för kollektivtrafiken. Naturligtvis kommer samma grupper som stoppade Nobelmuséet att skrika som stuckna grisar, men vem bryr dej?

Den som tar sej tid att läsa alla bakgrundsdokument kommer att finna att Oxenstiernsgatan inte är idealisk för spårvägstrafik, men det går att köra A32! Det är den enda anledningen till att alternativet valdes. Och det är också den enda anledningen till att det är så en eventuell spårvägslinje kommer att byggas så - vi får hoppas att alla A32:or inte är skrotade när invigningståget skall rulla!

upplyser
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav twr » tis 05 nov, 2019 13:50

TKO skrev:Om vi läser förslaget till järnvägsplan för spårvägens förlängning Djurgårdsbron-Lindarängen framgår det att Oxenstiernsgatan är så smal att spårvagnarna måste gå i blandtrafik. Jag utgår från att det är en riktig bedömning.

Har du någon länk till det? Självklart är det inte aktuellt med blandtrafik. Eget utrymme är det som behövs och planeras.

Här har Oxenstiernsgatan en av de stora fördelarna jämfört med andra gator som diskuteras: Den har bara hus på ena sidan! Hur gatan ser ut idag är därför inte så intressant.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » tis 05 nov, 2019 13:52

TKO skrev:Vi skriver den 5:e november 2029 och spårvägen till Värtan och Ropsten har varit i drift några år. Den nya bebyggelsen längs linjen har börjat växa upp så resandet börjar komma upp i de nivåer som förespåddes, och det är tal om att snart börja bygga grenbanan ut till Lovudden. Klockan 7:45 på morgonen kommer ett anrop från tur 21, föraren meddelar att kontaktledningen rasat på Strandvägen i närheten av hpl Styrmansgatan. Nu blir det fart på trafikledningen ute vid Aga!

berättat av
Thomas K Ohlsson

Dessa scenarier kan nog vara realistiska (även om det finns folk som kan bedöma det mycket bättre än jag). Och det skulle isåfall tala för Karlaplan. Men det är naturligtvis bara en av många faktorer. Det är sällan vi planerar banor på det sättet, för att optimera för alla möjliga störningsscenarier.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik