Spårväg City via Karlaplan? En förutsättningslös studie

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Spårväg City via Karlaplan? En förutsättningslös studie

Inläggav TKO » tor 07 nov, 2019 17:11

Jo det går nog att göra en 180-graderssväng där allén slutar, det är dock inte illustrerat något körfält för detta i järnvägsplanen. Men det är inte järnvägsplanen man bygger vägar och gator efter! I planen är det väldigt otydligt hur avskilda spårvägsspåren kommer att vara från gatutrafiken, å ena sidan ser det ut som om det inte finns något genomsläpp mellan "straxt väster om Djurgårdsbron" och Linnégatan, å andra sidan kanske det bara är ett kollektivkörfält som går att korsa var som helst...

Det är nog ingen idé att fastna i en diskussion om detaljutformning - jag vill bara visa att även SL:s förslag innebär komplicerade trafiklösningar och en hel del ombyggnader. Samt att träd ryker/flyttas.

(Jag ska läsa vad dom skriver om biltrafiken kring Djurgårdsbron - det säger kanske mer en illustrationsskissen!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav twr » tor 07 nov, 2019 18:17

TKO skrev:Jo det går nog att göra en 180-graderssväng där allén slutar, det är dock inte illustrerat något körfält för detta i järnvägsplanen. Men det är inte järnvägsplanen man bygger vägar och gator efter! I planen är det väldigt otydligt hur avskilda spårvägsspåren kommer att vara från gatutrafiken, å ena sidan ser det ut som om det inte finns något genomsläpp mellan "straxt väster om Djurgårdsbron" och Linnégatan, å andra sidan kanske det bara är ett kollektivkörfält som går att korsa var som helst...

Det är nog ingen idé att fastna i en diskussion om detaljutformning - jag vill bara visa att även SL:s förslag innebär komplicerade trafiklösningar och en hel del ombyggnader. Samt att träd ryker/flyttas.

(Jag ska läsa vad dom skriver om biltrafiken kring Djurgårdsbron - det säger kanske mer en illustrationsskissen!)

/TKO

Åtminstone jag har aldrig sagt att det är helt okomplicerat, eller inte betyder några flyttade träd.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » tor 07 nov, 2019 18:26

twr skrev:
TKO skrev:Jo det går nog att göra en 180-graderssväng där allén slutar, det är dock inte illustrerat något körfält för detta i järnvägsplanen. Men det är inte järnvägsplanen man bygger vägar och gator efter! I planen är det väldigt otydligt hur avskilda spårvägsspåren kommer att vara från gatutrafiken, å ena sidan ser det ut som om det inte finns något genomsläpp mellan "straxt väster om Djurgårdsbron" och Linnégatan, å andra sidan kanske det bara är ett kollektivkörfält som går att korsa var som helst...

/TKO

Åtminstone jag har aldrig sagt att det är helt okomplicerat, eller inte betyder några flyttade träd.

Nej!
Och det kanske inte är någon som sagt - jag kanske slåss mot väderkvarnar.

Om någon vänlig själ kunde ge dom ungefärliga värdena för "upplevd restid" så ska jag försöka göra en restidsanalys enligt den vedertagna modellen. Det jag tror nu är att all tid utom faktiskt restid räknas dubbelt, och att det är fem minuters tilllägg för varje byte. Men jag misstänker att det är mer komplicerat än så...

/TKO
TKO

Inläggav twr » tor 07 nov, 2019 19:00

TKO skrev:
twr skrev:

/TKO

Nej!
Och det kanske inte är någon som sagt - jag kanske slåss mot väderkvarnar.

Om någon vänlig själ kunde ge dom ungefärliga värdena för "upplevd restid" så ska jag försöka göra en restidsanalys enligt den vedertagna modellen. Det jag tror nu är att all tid utom faktiskt restid räknas dubbelt, och att det är fem minuters tilllägg för varje byte. Men jag misstänker att det är mer komplicerat än så...

/TKO

Ungefär så. Väntetid är halva turtätheten (men det har ju inget med kresu att göra). Spårfaktorn finns ju också, möjligen att den är 1 för tunnelbana men 0,8 för spårväg, men är inte säker på det. Bytesstraffet tror jag är mindre vid enkla byten. Till exempel 2,5 vid Slussen om jag minns rätt. Men är inte säker. Det borde stå i riplan eller något annat dokument hur man räknar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Stefan Widén » fre 08 nov, 2019 11:34

I en annan illustration finns 180 svängen med. Även i den får gummihjulen Karlaplan djurgården ta nya öppningen genom Allén. Biltrafiken förväntas vara borta och svängfilen upp på bron har en permanent bom. Jag tror att den illustrationen finns i en tidigare tråd..... Även då var det funderingar kring bussarna och det kanske är så att den linjen från Ropsten till ex Skansen får ta de resenärerna.

/Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav Diripsi » fre 08 nov, 2019 11:51

twr skrev:Bytesstraffet tror jag är mindre vid enkla byten. Till exempel 2,5 vid Slussen om jag minns rätt. Men är inte säker. Det borde stå i riplan eller något annat dokument hur man räknar.

Varför ska man räkna så? Själva bytet är lika stor nackdel för resenären vid Slussen som vid till exempel Fridhemsplan. Skillnaden är att gångsträckan är mycket längre vid Fridhemsplan. Så skillnaden bör helt och hållet handla om olika gångtid. Eller tänker jag fel?
Diripsi

Inläggav twr » fre 08 nov, 2019 13:07

Diripsi skrev:
twr skrev:Bytesstraffet tror jag är mindre vid enkla byten. Till exempel 2,5 vid Slussen om jag minns rätt. Men är inte säker. Det borde stå i riplan eller något annat dokument hur man räknar.

Varför ska man räkna så? Själva bytet är lika stor nackdel för resenären vid Slussen som vid till exempel Fridhemsplan. Skillnaden är att gångsträckan är mycket längre vid Fridhemsplan. Så skillnaden bör helt och hållet handla om olika gångtid. Eller tänker jag fel?

Jag är inte säker på att man räknar så. Jag tror att jag har hört det av en kunnig person, men tyvärr är jag väldigt osäker. Förhoppningsvis finns det någon annan i tråden som vet.

Om det är så som jag skriver skulle det kunna vara att det inte är linjärt. Skillnaden fångas upp av skillnaden i gångväg, men kanske är effekten större än så, alltså inte linjär. Jag tänker att det skulle vara skillnad hur man beter sig beroende på om man står eller sitter. Om man bara har stålplats är bytet över plattform i Slussen nästan ingen uppoffring alls tänker jag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » fre 08 nov, 2019 13:42

Jag skulle tro att till exempel signaturen CS eller Ulrik Berggren kan redögöra för hur KRESU beräknas.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » fre 08 nov, 2019 14:18

Det tror jag med!
Ulrik forskar ju i saken och 'CS' tror jag har en god inblick i hur man tänker på Lindhagensgatan...

/TKO

TILLAGT: Även den kunnige Lars_L har säkert en del att bidra med. Vi har inte alltid samma åsikt i sakfrågor, men jag har den största respekt för hans kunskaper inom kollektivtrafiksområdet!
TKO

Föregående

Återgå till Spårtrafik