Spårväg City via Karlaplan? En förutsättningslös studie

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Spårväg City via Karlaplan? En förutsättningslös studie

Inläggav TKO » tis 01 okt, 2019 14:46

Ja, då kavlar vi upp ärmarna och sätter igång!

Spårväg city via Karlaplan forum.png
Spårväg city via Karlaplan forum.png (775.63 KiB) Visad 1292 gånger

Thomas K Ohlsson
tf utredningsledare
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Re: Spårväg City via Karlaplan? En förutsättningslös studie

Inläggav Stefan Widén » tis 01 okt, 2019 14:54

Härligt att se din studie....

När man kikar på kartan inser man att det blir en ganska lång omväg via Karlaplan.... värt att ta i beaktande. Är målet för NDS resenärerna att snabbt komma till Tunnelbanan är det rätt men är det att snabbt komma till city är det osäkert.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav TKO » tis 01 okt, 2019 15:08

Jo så är det.
Fast det beror lite på hur linjen dras söder/väster om Karlaplan, i SL:s första utredning fanns flera olika alternativ.

Men vi återkommer säkert till detta!

/TKO
TKO

Inläggav twr » tis 01 okt, 2019 16:29

Stefan Widén skrev:Härligt att se din studie....

När man kikar på kartan inser man att det blir en ganska lång omväg via Karlaplan.... värt att ta i beaktande. Är målet för NDS resenärerna att snabbt komma till Tunnelbanan är det rätt men är det att snabbt komma till city är det osäkert.

Stefan

Det är varkendera. :D Det är att så fort som möjligt komma till så många målpunkter som möjligt. För vissa betyder det att ett byte vid Karlaplan är attraktivt, för andra byte vid T-Centralen. För några är det kanske en promenad till blå linjen Kungsträrdgården. Och så vidare. Det är detta som ska fångas upp av trafikanalyser.

Det behöver förresten inte nödvändigtvis vara en omväg. Det beror på vilka gator på Östermalm som vi anser möjliga att komma fram på med spårväg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » tis 01 okt, 2019 16:36

Plan 2007-4.png
Plan 2007-4.png (708.11 KiB) Visad 1247 gånger

Dessa alternativ tänkte man sej (redan) 2007...

/TKO

TILLAGT:

Avståndsskillnad jämfört med dragning via Berwaldshallen:
* Narvavägen 580 meter längre. (1-2 minuters längre körtid)
* Styrmansgatan 210 meter längre. (< 1 minuts längre körtid)
/TKO
TKO

Inläggav Odd » tis 01 okt, 2019 19:34

Karlaplan kan definitivt vara en väg att gå, men inte för förlängningen till Ropsten/Värtan/Frihamnen.

Däremot som en viapunkt för framtida spårvägslinje 4.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Hechtwagen » tis 01 okt, 2019 20:04

Stefan Widén skrev:Härligt att se din studie....

Stefan

Nja! Det är väl när man kikar på kartan som man ser att det INTE blir någon särskillt lång omväg att köra via Karlaplan, väl värt det om man väger in det mervärde det skulle ge!

Jag föreslår att man bygger BÅDA sträckorna!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Hechtwagen » tis 01 okt, 2019 20:07

TKO skrev:
Plan 2007-4.png

Dessa alternativ tänkte man sej (redan) 2007...

/TKO

TILLAGT:

Avståndsskillnad jämfört med dragning via Berwaldshallen:
* Narvavägen 580 meter längre. (1-2 minuters längre körtid)
* Styrmansgatan 210 meter längre. (< 1 minuts längre körtid)
/TKO

Märkligt att man inte i något av alternativen ritat in en dragning från Karlaplan via Värtavägen till Valhallavägen!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav TKO » tis 01 okt, 2019 20:10

Hittils har vi hållit oss till de alternativ som föreslogs 2007. Men jag kan nästan lova att det kommer flera!

/TKO
TKO

Inläggav TKO » ons 02 okt, 2019 15:23

De alternativa sträckningar jag anser vara värda att fundera på:
Alternativ 2019.jpg
Alternativ 2019.jpg (145.24 KiB) Visad 1081 gånger

Kombinerar vi linjedragningarna norr/öster om Karlaplan med de söder/väster därom får vi fyra möjliga alternativ:

V(alhallavägen)-N(arvavägen)
V(alhallavägen)-S(tyrmansgatan)
K(arlavägen)-N(arvavägen)
K(arlavägen)-S(tyrmansgatan)

Jag tror egentligen inte så mycket på alternativen som går i Styrmansgatan, men det är dumt att göra samma misstag som gjordes 2007 och lättvindigt avfärda ett alternativ utan grundligare studier, därför får alternativen VS och NS tills vidare vara kvar. (Men dom får bara vara streckad på kartan, så ni förstår att jag inte ser dom som huvudalterantiv!)

Det är ungefär lika långt från Hakberget till Karlaplan oavsett om vi kör via Valhallavägen eller Karlavägen. Däremot är skiljer det nästan 400 meter i körsträcka beroende på om linjen fortsätter i Styrmansgatan eller i Narvavägen.

Cirkeln som jag ritat in vid Karlaplan skall ses symbolisk, hur den exakta spårdragningen skall se ut får det fortsatta utredningsarbetet utvisa.

Utöver de redovisade alternativen har jag även lekt med tanken att låta spåren fortsätta västerut i Valhallavägen och där vika ner i Sibyllegatan för att så nå Nybroplan. För närvarande har jag avfärdat detta - främst eftersom det inte får plats på det kartutsnitt jag tagit fram men även på grund av mer seriösa skäl. Men vem vet - det kanske dyker upp igen!

Synpunkter? Frågor?

/TKO
TKO

Inläggav TKO » ons 02 okt, 2019 18:45

Det har tidigare framförts farhågor om att en linjedragning via Karlavägen missar viktiga upptagningsområden. Jag har därför gjort täckningskartor över de olika alternativen:
JA Täckning.jpg
JA Täckning.jpg (159.45 KiB) Visad 1023 gånger

Jämförelsealternativet, via Berwaldshallen

KN Täckning.jpg
KN Täckning.jpg (173.89 KiB) Visad 1023 gånger

Alternativ KN, via Karlavägen och Narvavägen

VN Täckning.jpg
VN Täckning.jpg (165.2 KiB) Visad 1023 gånger

Alternativ VN, via Valhallavägen och Narvavägen

Jag konstaterar att täckningen är närmast identisk för Jämförelsealternativet och KN-alternativet, frånsett att JA naturligtvis inte täcker området kring Karlaplan.

Alternativ VK har däremot sämre täckning kring Garnisonen och Radiohuset, vilket torde kräva kompletterande busstrafik. Värt att notera är att det är gångavstånd från Karlaplan till de flesta av Garnisonens entréer, och många tycker nog att det inte är alltför betungande att promenera från tunnelbanan vid Karlaplan till Radiohuset.

/TKO
TKO

Inläggav LÅ1 » ons 02 okt, 2019 19:23

Det som vid gynnsamt väder är acceptabelt gångavstånd känns nog mindre lockande när det regnar, som i dag, eller när det är 20 minus.

När det gäller Radiohuset hamnar dess entré kanske åtta meter utanför upptagningsområdet i VN-alternativet.
Värre är kanske att Berwaldhallen hamnar långt från en hållplats i det alternativet? Men det är klart, förutom att det inte är allt för långt till Djurgårdsbron så finns ju linje 69, och den och linje 76 är ju vad besökarna får klara sig med i dag.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav Anders Hanquist » ons 02 okt, 2019 19:56

Det känns ändå som alternativen via Karlaplan blir lite som zickzack-körning med betydligt fler skarpa kurvor, med därav följande större risk för gnissel och mer slitage på hjul och spår. Utan speciell utbildning på området tror jag att sträckningen via Berwaldhallen skulle ge bäst spårgeometri. Valhallavägen västerut från Hakberget borde få spår i samband med en konvertering av fyran (då från till exempel Loudden). Då får vi då en koppling till tuben vid Kap N.
Anders Hanquist

Inläggav TKO » ons 02 okt, 2019 20:18

Spårgeometrin blir knepigare att klara, speciellt i alternativ KN...

Men till skillnad från den tidiga SL-utredningen tror jag inte det är omöjligt att få till det!

/TKO
TKO

Inläggav Anders Hanquist » ons 02 okt, 2019 21:00

Speciellt i riktning från Narvavägen in på Karlavägen österut känns det som att man skulle behöva ett "ärevarv" runt Karlaplan.
Anders Hanquist

Inläggav TKO » ons 02 okt, 2019 21:22

Anders Hanquist skrev:Speciellt i riktning från Narvavägen in på Karlavägen österut känns det som att man skulle behöva ett "ärevarv" runt Karlaplan.

Kanske får titta lite mer seriöst på en dragning i Styrmansgatan - då blir det lättare att svänga in på Karlavägen.

/TKO
TKO

Inläggav Ute och åker » ons 02 okt, 2019 21:53

TKO skrev:
Anders Hanquist skrev:Speciellt i riktning från Narvavägen in på Karlavägen österut känns det som att man skulle behöva ett "ärevarv" runt Karlaplan.

Kanske får titta lite mer seriöst på en dragning i Styrmansgatan - då blir det lättare att svänga in på Karlavägen.

Dragning i Styrmansgatan näst intill utesluter en spårvagnslinje från Södra Djurgården/Waldemarsudde till Karlaplan. Den spetsiga vinkeln vid högersväng från Strandvägen till Styrmansgatan är lika knepig som den spetsiga vinkeln vid högersvängen från Narvavägen till Karlavägen. Vill man inte lösa det med "skeva kurvor", "s-kurvor", "ärevarv" eller vad nu kreativa projekterare kan hitta på, så hamnar man lätt i slutsatsen att Spårväg City via Karlaplan med fördel dras i Styrmansgatan och utan möjlighet att svänga mellan Styrmansgatan och Strandvägen österut. Om man inte börjar titta på Värtavägen och annat som föreslagits förstås. Till annat som föreslagits hör att släppa tanken på att angöra Karlaplans södra tunnelbaneuppgång och istället sikta på den norra uppgången på Valhallavägen. Med blindtarm från Hakberget, men med fördelen att kunna vända en del vagnar från Norra Djurgårdsstaden/Frihamnen/Loudden vid Karlaplan N och därmed hålla nere vagnbehovet, jämfört med om alla vagnar måste köra bort till T-Centralen för att vända. Dessutom med snabbare resa från Norra Djurgårdsstaden/Frihamnen/Loudden till Karlaplan N än till Karlaplan S.
Ute och åker

Inläggav TKO » ons 02 okt, 2019 22:04

Jag tror att det blir för gles trafik från NDS om den ska delas upp på två grenar väster om Hakberget. Men jag kan ha fel!

/TKO
TKO

Inläggav Ute och åker » ons 02 okt, 2019 22:19

TKO skrev:Jag tror att det blir för gles trafik från NDS om den ska delas upp på två grenar väster om Hakberget. Men jag kan ha fel!

Det hör till det allra svåraste att "bedöma" vilken turtäthet respektive gren ska ha. Däremot tänkte jag mig väl att turtätheten norr/öster om Hakberget ska vara densamma som om all trafik går till T-Centralen. Turtätheten Hakberget-Karlaplan N behöver man nog inte oroa sig för. Oavsett turtäthet så är den bättre än ingen turtäthet alls. Däremot blir ju turtätheten lägre sträckan Hakberget-Djurgårdsbron. Vid Djurgårdsbron tillkommer linjen från Waldemarsudde så sträckan Djurgårdsbron-T-Centralen ska nog turtätheten räcka till. Behöver man egentligen oroa sig så mycket för turtätheten Hakberget-Djurgårdsbron? Det finns ju tunga busslinjer till det området.
Ute och åker

Inläggav Anders Hanquist » ons 02 okt, 2019 22:43

Planerar man inte på lång sikt för en gren till Ropsten/Lidingö och senare när Loudden bebyggs även en linje dit? Den linjen skulle då gå i Valhallavägen, kanske i en första etapp till T-Karlaplan norra och sedan förlängas till T-Tekniska högskolan och sedan vidare till Odenplan och till slut hela fyrans sträckning. Det är måhända inte inom ramen för livstiden för oss som passerat pensionsåldern, men kan kanske vara värt en diskussion ändå. Förbindelsen för trafik från Djurgården upp till Karlaplansrondellen kanske även fortsättningsvis kan ske med buss (67).
Anders Hanquist

Nästa

Återgå till Spårtrafik