Tvärbanan - signalfråga

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Tvärbanan - signalfråga

Inläggav Stefan Widén » lör 14 sep, 2019 15:16

TKO skrev:
daniel_s skrev:
TKO skrev:Då har jag förmodligen haft otur för jag tycker att spårvagnen från Årstadal ofta får vänta en stund på grönt vid Södertäljevägen. Men det är väl så att det är dom gångerna jag minns - inte när det flutit på bra! Jag får väl börja föra statistik!

Det går att ta ut loggdata i systemet och se exakt hur ofta det inträffar.

Det som händer dessa gånger är att när vagnen från Årstadal passerar igångsättningspunkten för signalprioriteringen så har bakänden på vagnen från Liljeholmen precis passerat korsningen så att den gått till kör för den korsande trafiken (som mest bestå av cyklar) och då är det stopp några sekunder extra. Det hör till saken att den sneda vinkeln gör korsningen ganska ”lång” så vägtrafiken behöver längre utrymningstid än i en rätvinklig korsning.

Det är teoretiskt möjligt att ”hålla kvar” prioriteringen när en mötande vagn finns i närheten men i praktiken gör det i de flesta fall mer skada än nytta. Jag håller med Roy M om att det funkar rätt bra som det är nu.

När jag idag besökte Liljeholmen för några nödvändiga inköp passade jag på att stanna en stund vid korsningen och se hur det förhåller sej. Och visst är det som Roy M skriver - jag tror han kör på tvären så han om någon borde veta. I de flesta fall flyter det på bra. Men förhållandevis ofta inträffar det Daniel beskriver. Åtminstone på lördagar möts oftast vagnarna någonstans mellan Liljeholmen och Årstadal, och med lite otur har det just hunnit slå om till stopp för norrgående vagn. Är det något att bry sej om? Nja - det är det nog inte! Jag får väl bara vara mindre otålig...

I motsatt riktning är det som Roy M skrev - det vore kanske önskvärt att signalerna slog om lite tidigare. Var ligger "triggerpunkten"? (Det måste finnas ett bättre begrepp men jag kommer inte på det nu!) Men även här handlar det om sekunder...

/TKO

Anmälningspunkt är väl ett vedertaget begrepp, sen om det är slinga, tagg eller gps som tar emot anmälan är av underordnad betydelse. Trigga används i "fackslangspråket"
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav X12 » lör 14 sep, 2019 16:35

Hur långt innan en korsning placerar man normalt anmälningspunkten?
X12

Inläggav daniel_s » lör 14 sep, 2019 22:35

X12 skrev:Hur långt innan en korsning placerar man normalt anmälningspunkten?

Grundprincipen är att den placeras på en sådan punkt att signalen för spårvagnen slår om i så god tid att spårvagnen normalt inte behöver börja bromsa mer än den ändå måste göra av andra skäl.

Avståndet är alltså beroende av vilken hastighet som normalt förekommer på platsen samt hur korsningen är konstruerad - olika korsningar behöver olika lång tid från det att man ger startimpulsen tills det faktiskt blir körsignal för spårvagnen, det kan typiskt röra sig om 10-25 sekunder.

Sedan är det ofta så att det inte ligger någon fysisk detektor just på den punkt som då skulle vara lämpligast, så man får ta en tidigare punkt och lägga på en väl avvägd tidsfördröjning. Det blir en kompromiss men funkar oftast bra på egen banvall eftersom man kan räkna med att spårvagnarna håller högsta tillåtna hastighet.

När det finns en hållplats på "anmälningssträckan" måste man börja kompromissa lite till. Om avståndet från hållplatsen till korsningen är tillräckligt långt kan man göra så att signaleringen startar när vagnen faktiskt lämnar hållplatsen. Om hållplatsen är precis före korsningen fungerar inte det, då måste man i stället försöka förutsäga när den kommer att åka iväg. Det gör man oftast genom att lägga till en tidsfördröjning från det att den kommer fram till plattformen. Här går det numera att göra den tidsfördröjningen olika lång vid olika tider på dygnet och det är en sak som kan trimmas in bättre än idag. Och slutligen finns det ett fall där korsningen är ganska långt bort från hållplatsen men ändå för nära för att det ska räcka med att impulsen ges när vagnen lämnar hållplatsen och det finns en kompromisslösning på det också.

(Om man sen tittar på andra spårvägssystem så kan man ju också ha kommunikation direkt mellan vagnen och markutrustningen, som t ex talar om att föraren trycker på en viss knapp, stänger dörrarna eller att vagnen har rullat si och så många meter från den senaste fysiska detektorn. Det finns för- och nackdelar med detta, mest fördelar förstås men man måste även tänka på nackdelarna som att en turistbuss kan hindra vagnen från att köra nödvändigt antal meter fram mot signalen så att den ska få prioritering med påföljden att man hamnar i ett moment 22 där signalen aldrig eller först efter mycket lång tid blir grön!)
daniel_s

Föregående

Återgå till Spårtrafik