Sida 5 av 5

Re: Status C30?

InläggPostat: mån 14 okt, 2019 9:47
av Sparkfot
antaeus skrev:
Sparkfot skrev:
LÅ1 skrev:Ursäkta om jag byter ämne till C30.
Hur många är levererade? Vagn 2306 nämndes tidigare. Betyder det att det är 6:e C30:an? Finns alla vagnar i Norsborgsdepån eller finns det någon i Nyboda? För Norsborgsdepån är väl färdig och tagen i drift, eller?
Nej det var inte den sjätte C30:n att levereras utan den fjärde. 03,04,05,06 är de som levererats.


Och för att återkomma till ursprungsämnet: när sätts de i trafik, alltså ordinarie trafik?
Är det nån vagn som redan rullar?

Oklart när de kommer i trafik, utbildningen har inte dragit igång ännu och provkörningar pågår allt jämt. Det skulle förvåna mig om de kommer i trafik i år men man ska aldrig säga aldrig.

Re: Status C30?

InläggPostat: mån 14 okt, 2019 10:05
av M224
Är inte driftstarten för C30 rejält försenad? Vill minnas att de skulle vara itrafik redan.

Re: Status C30?

InläggPostat: ons 23 okt, 2019 11:30
av LÅ1
Nu ska C30 ut och köra även dagtid. Men utan passagerare. Omkring årsskiftet kommer man att "genomföra de första testen med resenärer i daglig trafik". Vågar man inte ha premiär med buller och bång som när C20 skulle visas upp? Det gick ju inte så bra.

Mitt i skriver om detta och sätter rubriken "Häng med på premiärtur i röda linjens nya t-banetåg". Men det handlar om en pressvisning.

Även Stockholm direkt skriver om att tågen rullar på dagtid snart. "FILM: Nu testas nya tunnelbanetågen på dagtid".

Re: Status C30?

InläggPostat: ons 23 okt, 2019 16:16
av Enceladus
Färre säten men mer plats när nya t-banevagnar ser dagens ljus

Kritiken lät inte vänta på sig. I princip samtliga kommentarer är negativa till de nya vagnarna. SL kan komma att behöva kompensera med ökad turtäthet. 10-minutertrafik till Norsborg med dessa vagnar är knappast ett recept för att behålla tunnelbanans höga kundnöjdhet...

Re: Status C30?

InläggPostat: tor 14 nov, 2019 11:37
av LÅ1
"Här kan du se SL testa sina nya tunnelbanetåg idag".
Jag är osäker på om rubriken syftar på videon i artikeln eller på att man utmed hela röda linjen kan ha turen att se tåget.

Re: Status C30?

InläggPostat: lör 11 jan, 2020 14:42
av Enceladus
Ny tunnelvagn C30

Bloggen "Stockholmiana" har ett inlägg om den nya tunnelvagnen C30. Bland annat finns en jämförelse med de gamla tunnelvagnarna Cx och C20 samt vagnlayouten. På pappret är kapaciteten i princip oförändrad, utan det verkar främst handla om kortare uppehåll. I en tidigare tråd om röda linjen påstås följande:

CS skrev:2025 ska Nacka/Hagsätrabanan vara klar och då kommer trycket på röd/grön minska en del. Sammantaget visar 2030-prognoserna på ett minskat resande på T-röd jämfört med dagens situation.


Är detta ännu en prognos som grundar sig på de verklighetsfrämmande befolkningsframskrivningarna i RUFS 2010? Är det någon som tror på detta idag? Visserligen har det skett en överströmning av trafikanter till Citybanan, men det var ju en engångshändelse. Roslagsbanans utbyggnad av dubbelspår kan avlasta röda linjen till viss del, men Roslagsbanan går fortfarande bara till Tekniska högskolan. Sverigeförhandlingens tre projekt borde kraftigt avlasta röda linjen, men de är inte klara innan 2030.

Vagnlayouten är också ganska märklig. Varför är det inte fler sittplatser i mitten av vagnen och fler ståplatser i ändarna?

Re: Status C30?

InläggPostat: lör 11 jan, 2020 14:54
av LÅ1
Enceladus skrev:Vagnlayouten är också ganska märklig. Varför är det inte fler sittplatser i mitten av vagnen och fler ståplatser i ändarna?

Är det inte ganska vanligt att man ger utrymme för barnvagnar och skrymmande bagage etc. i vagnsändarna? Dessutom kan det kanske få passagerarna att fördela sig mer jämt i tågen.

Re: Status C30?

InläggPostat: lör 11 jan, 2020 15:06
av Enceladus
LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Vagnlayouten är också ganska märklig. Varför är det inte fler sittplatser i mitten av vagnen och fler ståplatser i ändarna?

Är det inte ganska vanligt att man ger utrymme för barnvagnar och skrymmande bagage etc. i vagnsändarna? Dessutom kan det kanske få passagerarna att fördela sig mer jämt i tågen.


Absolut. Det är ju därför jag ställde frågan! De två yttre delarna borde ha internationell layout (längsgående säten) medan de två inre delarna kunde ha svensk layout.

Re: Status C30?

InläggPostat: lör 11 jan, 2020 15:11
av LÅ1
Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Vagnlayouten är också ganska märklig. Varför är det inte fler sittplatser i mitten av vagnen och fler ståplatser i ändarna?

Är det inte ganska vanligt att man ger utrymme för barnvagnar och skrymmande bagage etc. i vagnsändarna? Dessutom kan det kanske få passagerarna att fördela sig mer jämt i tågen.


Absolut. Det är ju därför jag ställde frågan! De två yttre delarna borde ha internationell layout (längsgående säten) medan de två inre delarna kunde ha svensk layout.

Jag missuppfattade frågan, fast den var tydlig. Jag borde läst den två gånger!

Re: Status C30?

InläggPostat: lör 11 jan, 2020 19:53
av M224
Att ha stolarna i sittgrupper mot varandra är knappast vad man kalla för svensk layout. Den brukar kallas europeiskt layout och har varit mycket vanlig i europeiska metrosystem. Numera börjar den ersättas av den amerikanska layouten (stolar längs med sidorna).
.