Status C30?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Status C30?

Inläggav Sparkfot » mån 14 okt, 2019 9:47

antaeus skrev:
Sparkfot skrev:
LÅ1 skrev:Ursäkta om jag byter ämne till C30.
Hur många är levererade? Vagn 2306 nämndes tidigare. Betyder det att det är 6:e C30:an? Finns alla vagnar i Norsborgsdepån eller finns det någon i Nyboda? För Norsborgsdepån är väl färdig och tagen i drift, eller?
Nej det var inte den sjätte C30:n att levereras utan den fjärde. 03,04,05,06 är de som levererats.

Och för att återkomma till ursprungsämnet: när sätts de i trafik, alltså ordinarie trafik?
Är det nån vagn som redan rullar?

Oklart när de kommer i trafik, utbildningen har inte dragit igång ännu och provkörningar pågår allt jämt. Det skulle förvåna mig om de kommer i trafik i år men man ska aldrig säga aldrig.
Sparkfot

Inläggav M224 » mån 14 okt, 2019 10:05

Är inte driftstarten för C30 rejält försenad? Vill minnas att de skulle vara itrafik redan.
Zurückbleiben bitte!
Användarvisningsbild
M224

Inläggav LÅ1 » ons 23 okt, 2019 11:30

Nu ska C30 ut och köra även dagtid. Men utan passagerare. Omkring årsskiftet kommer man att "genomföra de första testen med resenärer i daglig trafik". Vågar man inte ha premiär med buller och bång som när C20 skulle visas upp? Det gick ju inte så bra.

Mitt i skriver om detta och sätter rubriken "Häng med på premiärtur i röda linjens nya t-banetåg". Men det handlar om en pressvisning.

Även Stockholm direkt skriver om att tågen rullar på dagtid snart. "FILM: Nu testas nya tunnelbanetågen på dagtid".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav Enceladus » ons 23 okt, 2019 16:16

Färre säten men mer plats när nya t-banevagnar ser dagens ljus

Kritiken lät inte vänta på sig. I princip samtliga kommentarer är negativa till de nya vagnarna. SL kan komma att behöva kompensera med ökad turtäthet. 10-minutertrafik till Norsborg med dessa vagnar är knappast ett recept för att behålla tunnelbanans höga kundnöjdhet...
Enceladus

Inläggav LÅ1 » tor 14 nov, 2019 11:37

"Här kan du se SL testa sina nya tunnelbanetåg idag".
Jag är osäker på om rubriken syftar på videon i artikeln eller på att man utmed hela röda linjen kan ha turen att se tåget.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Föregående

Återgå till Spårtrafik