Status C30?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Status C30?

Inläggav M224 » ons 12 aug, 2020 21:27

dr Cassandra Nojdh skrev:
M224 skrev:Tror ni på allvar att det är plasten som luktar hästskit? Det luktade likadant i X60 och det sades komma från stoppningen i stolarna. Och varför skulle Spaniens plast vara värre än andra länders plast? Vilket svammel.

Ja, syntetmaterial då, om det nu händelsevis passar herrn bättre. A35 luktade som ny påfallande mycket mer än t.ex. A32. Naturligtvis är det detaljer i inredningen som ger ifrån sig lukter. Jag skulle nog vara lite mer försiktig med att använda tillmälen som "svammel"!


Jag tycker att du ska vara lite mer försiktig med att få det att låta som att Spanien häller alla möjliga kemikalier i deras plaster. Det finns direktiv för vilka ämnen som är godkända.
Framtidssträvare - båkåtsträvare undanbedes!
Användarvisningsbild
M224
 
Inlägg: 5398
Blev medlem: mån 13 jan, 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Status C30?

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 12 aug, 2020 22:04

M224 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
M224 skrev:Tror ni på allvar att det är plasten som luktar hästskit? Det luktade likadant i X60 och det sades komma från stoppningen i stolarna. Och varför skulle Spaniens plast vara värre än andra länders plast? Vilket svammel.

Ja, syntetmaterial då, om det nu händelsevis passar herrn bättre. A35 luktade som ny påfallande mycket mer än t.ex. A32. Naturligtvis är det detaljer i inredningen som ger ifrån sig lukter. Jag skulle nog vara lite mer försiktig med att använda tillmälen som "svammel"!


Jag tycker att du ska vara lite mer försiktig med att få det att låta som att Spanien häller alla möjliga kemikalier i deras plaster. Det finns direktiv för vilka ämnen som är godkända.

Och jag tycker att du ska vara lite mer försiktigt med dina egna tolkningar av vad du tror att andra "får det att låta som...."

Men här ska du få några referenser, som du ju kan läsa om du har lust:
https://www.kemi.se/prio-start/kemikali ... ter#accept
http://arbetsochmiljomedicin.se/vad-ar- ... r-i-bilen/
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh ons 12 aug, 2020 22:22, redigerad totalt 2 gånger.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Status C30?

Inläggav daniel_s » ons 12 aug, 2020 22:13

På H18 var det väl tyska Vogel-Sitze som hade levererat dessa säten som luktade ähum... karakteristiskt. Tror att de tillverkades i Karslruhe på den tiden men får erkänna att jag inte kollat upp det :-)
daniel_s
 
Inlägg: 12490
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Status C30?

Inläggav M224 » tor 13 aug, 2020 12:26

SL har satt upp anslag om C30 på stationerna. Intressanta detaljer är att tåget kör högertrafik på bilden samt att det är vagn 2306, när C20 kom så var det 2006 som användes i informationskampanjen.
Framtidssträvare - båkåtsträvare undanbedes!
Användarvisningsbild
M224
 
Inlägg: 5398
Blev medlem: mån 13 jan, 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Status C30?

Inläggav Hechtwagen » fre 14 aug, 2020 16:24

daniel_s skrev:På H18 var det väl tyska Vogel-Sitze som hade levererat dessa säten som luktade ähum... karakteristiskt. Tror att de tillverkades i Karslruhe på den tiden men får erkänna att jag inte kollat upp det :-)


A34 hade också markant stalldoft i salongerna när de var nya.
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2181
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Status C30?

Inläggav 643 » fre 14 aug, 2020 18:34

M224 skrev:SL har satt upp anslag om C30 på stationerna. Intressanta detaljer är att tåget kör högertrafik på bilden samt att det är vagn 2306, när C20 kom så var det 2006 som användes i informationskampanjen.


En vacker gammal tradition - när C1/C2 kom 1950 valde man också en bild där tåget verkar köras i högertrafik... :shock:
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643
 
Inlägg: 1043
Blev medlem: ons 11 jan, 2012 10:58

Re: Status C30?

Inläggav daniel_s » fre 14 aug, 2020 18:57

Den är åtminstone rättvänd. Inte helt sällan spegelvänder man bilder för att de ska bli mer tilltalande...
daniel_s
 
Inlägg: 12490
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Status C30?

Inläggav ADDE » fre 14 aug, 2020 20:28

Hechtwagen skrev:
daniel_s skrev:På H18 var det väl tyska Vogel-Sitze som hade levererat dessa säten som luktade ähum... karakteristiskt. Tror att de tillverkades i Karslruhe på den tiden men får erkänna att jag inte kollat upp det :-)


A34 hade också markant stalldoft i salongerna när de var nya.

Om något luktade stall så var det X420. Den doft som man kände på A34 (och på de nya MAN-bussarna som kom 2015 för den delen) luktar inte stall.
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1817
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Högalid

Re: Status C30?

Inläggav Hechtwagen » lör 15 aug, 2020 3:39

ADDE skrev:
Hechtwagen skrev:
daniel_s skrev:På H18 var det väl tyska Vogel-Sitze som hade levererat dessa säten som luktade ähum... karakteristiskt. Tror att de tillverkades i Karslruhe på den tiden men får erkänna att jag inte kollat upp det :-)


A34 hade också markant stalldoft i salongerna när de var nya.

Om något luktade stall så var det X420. Den doft som man kände på A34 (och på de nya MAN-bussarna som kom 2015 för den delen) luktar inte stall.


Du menar lokstall? Vi menar häststall och jag hörde vanliga trafikanter kommentera häststalldoften iA34, på X420 var det dörrgummina som luktade.
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2181
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Status C30?

Inläggav Enceladus » lör 15 aug, 2020 13:02

De nya vagnarna har börjat rulla och resenärerna har naturligtvis olika åsikter om dem:

”Nya t-banan liknar boskapsvagnar”
Svar: ”Nya t-banevagnar gör att fler kommer med”

Den här debatten har varit uppe förr i tråden, men nu deltar allmänheten i diskussionen. Precis som här är åsikterna delade.
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Status C30?

Inläggav C12C3C3C12 » lör 15 aug, 2020 21:37

Enceladus skrev:De nya vagnarna har börjat rulla och resenärerna har naturligtvis olika åsikter om dem:

”Nya t-banan liknar boskapsvagnar”
Svar: ”Nya t-banevagnar gör att fler kommer med”

Den här debatten har varit uppe förr i tråden, men nu deltar allmänheten i diskussionen. Precis som här är åsikterna delade.


Låsta artiklar :(

Det var det jag skrev tidigare, om SL åtminstonde låtit flera delar ha tvärstående soffor, låtit boskapsvagnen vara dom yttersta delarna, låt vara att längsgående soffor är standard på t-banevagnar utomlands, dock har dom i flesta fall mer resande i lågtrafik.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1602
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Status C30?

Inläggav Odd » sön 16 aug, 2020 21:28

Enceladus skrev:De nya vagnarna har börjat rulla och resenärerna har naturligtvis olika åsikter om dem:

”Nya t-banan liknar boskapsvagnar”
Svar: ”Nya t-banevagnar gör att fler kommer med”

Den här debatten har varit uppe förr i tråden, men nu deltar allmänheten i diskussionen. Precis som här är åsikterna delade.

Personen som gjorde insändaren har uppenbarligen aldrig besökt en boskapsvagn, än mindre åkt med en.

Därmed ej sagt att jag tycker något annat än att sittplatsarrangemanget i Cx-vagnarna är bättre.

En intressant tanke, som en del säkert redan har observerat, är att C30 strukturmässigt i stort sett är inte mindre än två permanent sammankopplade C14-par där man har tagit bort två mellanhytter och satt dit rymliga gångbryggor mellan vagnarna. Jag undrar om det även är det rent elektriskt/elektroniskt, dvs två identiska enheter kopplade bakände mot bakände. C20-vagnarnas udda längd och trevagnssammansättningen verkar alltså utgöra en parentes i Stockholms tunnelbanas historia, och att man återgick till "standardlängden" på vagndelarna. Längden på ett C30 fullängdståg är väl sånär på några decimeter nästan identiskt med ett Cx fullängdståg?
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4832
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Status C30?

Inläggav Enceladus » tis 18 aug, 2020 12:11

Svar: ”Nya t-banetågen sprider ut passagerarna”

Nu ger sig SL:s presskommunikatör in i debatten. Bland annat påstås att det inte går att köra fler tåg:

SL skrev:När SL beställer nya tunnelbanetåg behöver de ha plats för fler resenärer för att de ska klara av trängseln i rusningstrafik – både nu och i framtiden. Vi kör maximal trafikvolym på röda linjen sett till hur många tåg som ryms på spåren. Trots det är det för trångt redan i dag.


Är det den dubbelspåriga stationen Östermalmstorg eller det föråldrade trafikstyrningssystemet som begränsar kapaciteten?

Situationen i Stockholm påstås inte vara unik:

SL skrev:För att skapa mer kapacitet i tågen behöver balansen mellan antalet sittande och stående resenärer förändras. Det är inte något unikt för Stockholm – i stort sett alla storstäders tunnelbanor har samma utformning som de nya tunnelbanetågen vad gäller placering av sittplatser.


Men situationen i Stockholm är faktiskt unik. Stockholms tunnelbana har betydligt fler resenärer per linje än andra städer i Europa, inklusive megastaden Paris och kollektivtrafikstaden Wien. Egentligen behöver Stockholm fem linjer för att transportera dagens resenärer med samma standard som i andra städer.

Spårtrafiken är helt enkelt kraftigt underdimensionerad. Att Stockholm har många kilometer tunnelbana per invånare, främst i form av grenar, hjälper inte i detta avseende.
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Status C30?

Inläggav M224 » tis 18 aug, 2020 12:19

Åkte C30 för första gången i går och det var en fröjd. Tyvärr blev det C20 tillbaka från Gärdet. Jag undrar varför så mycket blev fel med C20. Varför byggdes de som tredelade vagnar med färre dörrpar är något jag inte kan begripa. C30 känns verkligen mer modern. Sval, luftig, gott om ställen att hålla i sig, bekvämare stolar, tystare och snabbare dörrar, bättre trafikinformation m.m.
Framtidssträvare - båkåtsträvare undanbedes!
Användarvisningsbild
M224
 
Inlägg: 5398
Blev medlem: mån 13 jan, 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Status C30?

Inläggav Hellqvist » tis 18 aug, 2020 14:07

Enceladus skrev:Men situationen i Stockholm är faktiskt unik. Stockholms tunnelbana har betydligt fler resenärer per linje än andra städer i Europa, inklusive megastaden Paris och kollektivtrafikstaden Wien. Egentligen behöver Stockholm fem linjer för att transportera dagens resenärer med samma standard som i andra städer.



Hur kommer du fram till detta?

Enligt publikationen "SL och länet 2018" finns det på sidan 34 statistik på antal påstigande där totalen för tunnelbanan är 1,286m (Grön 565t, Röd 512t, Blå 208t). I en jämförelse med Londons tunnelbana som jag är bekant med har 6/11 linjer samma eller högre antal påstigande per dag jämfört med Gröna linjen i Stockholm (data från 2016/2017 delat med 365, https://web.archive.org/web/20200702135 ... ng-1109167 ). Jag skulle också säga att det är högre standard i Stockholm då vagnarna är större och luftigare än motsvarande i London
Hellqvist
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 06 aug, 2020 15:13
Ort: Årsta

Re: Status C30?

Inläggav M224 » tis 18 aug, 2020 14:21

Långt ifrån alla vagnar i Londons Tube är trånga. Ex så är deras S7 och S8 vagnar minst lika luftiga som C20/C30. Standarden på C20 tågen på gröna linjen är ingen höjdare sommartid.
Framtidssträvare - båkåtsträvare undanbedes!
Användarvisningsbild
M224
 
Inlägg: 5398
Blev medlem: mån 13 jan, 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Status C30?

Inläggav Hellqvist » tis 18 aug, 2020 14:50

Nej, förvisso är det så. De är trevliga att åka med och har ju AC då de är "sub-surface"-vagnar. Men av de 6 linjerna med fler resande än Gröna linjen är det bara 1 (District) som kör med de vagnarna. Resterande 5 linjer använder ju små, "tube stock"-vagnar. I sig inget fel på dem specifikt så, jag gillar att åka runt i Londons tunnelbana, men i jämförelsen är det ju trängre osv.
Hellqvist
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 06 aug, 2020 15:13
Ort: Årsta

Re: Status C30?

Inläggav Enceladus » tis 18 aug, 2020 15:20

Hellqvist skrev:
Enceladus skrev:Men situationen i Stockholm är faktiskt unik. Stockholms tunnelbana har betydligt fler resenärer per linje än andra städer i Europa, inklusive megastaden Paris och kollektivtrafikstaden Wien. Egentligen behöver Stockholm fem linjer för att transportera dagens resenärer med samma standard som i andra städer.



Hur kommer du fram till detta?

Enligt publikationen "SL och länet 2018" finns det på sidan 34 statistik på antal påstigande där totalen för tunnelbanan är 1,286m (Grön 565t, Röd 512t, Blå 208t). I en jämförelse med Londons tunnelbana som jag är bekant med har 6/11 linjer samma eller högre antal påstigande per dag jämfört med Gröna linjen i Stockholm (data från 2016/2017 delat med 365, https://web.archive.org/web/20200702135 ... ng-1109167 ). Jag skulle också säga att det är högre standard i Stockholm då vagnarna är större och luftigare än motsvarande i London


Det stämmer att Londons tunnelbana har något fler resenärer per linje. Londons tunnelbana har 11 linjer och 1 357 miljoner resenärer (2017/18), d.v.s. 123 miljoner resenärer per linje. Stockholms tunnelbana har 3 linjer och 355 miljoner resenärer (2018), d.v.s. 118 miljoner resenärer per linje. Skillnaden är inte så stor, men spridningen mellan olika linjer är större i Londons tunnelbana. Jag nämnde dock inte London i jämförelsen.

Paris metro har 16 linjer och 1 520 miljoner resenärer (2015), d.v.s. 95 miljoner resenärer per linje. Wiens tunnelbana har 5 linjer och 460 miljoner resenärer (2019), d.v.s. 92 miljoner resenärer per linje. Paris metro har naturligtvis också större spridning, men Stockholms tunnelbana har ändå ganska många resenärer per linje jämfört med andra städer i Europa. Vidare har många städer även högre turtäthet.

Sedan är det ganska naturligt att större städer har fler resenärer per linje. Stockholm borde egentligen sikta på att ha samma siffror som Wien, där det faktiskt byggs en sjätte linje. Med förlängningen till Nacka kan Stockholms tunnelbana hamna runt 400 miljoner resenärer, varför fem linjer är ett rimligt antal. Ett annat alternativ är att satsa på andra trafikslag som avlastar tunnelbanan. Hur som helst behöver systemet tillföras mer kapacitet.
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Status C30?

Inläggav LÅ1 » mån 31 aug, 2020 16:32

Åter till C30!
Någon som har koll på vilka tider det är störst chans att träffa på ett C30-tåg?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13600
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Status C30?

Inläggav M224 » mån 31 aug, 2020 16:43

18:30-20:00 skulle jag säga. Den enda gång jag har fått åka C30 var vid 19:30.
Framtidssträvare - båkåtsträvare undanbedes!
Användarvisningsbild
M224
 
Inlägg: 5398
Blev medlem: mån 13 jan, 2003 16:38
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 35 gäster