Status C30?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Status C30?

Inläggav LÅ1 » mån 31 aug, 2020 16:47

M224 skrev:18:30-20:00 skulle jag säga. Den enda gång jag har fått åka C30 var vid 19:30.

Tack!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13600
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Status C30?

Inläggav Magnus Ahltorp » mån 31 aug, 2020 17:54

M224 skrev:18:30-20:00 skulle jag säga. Den enda gång jag har fått åka C30 var vid 19:30.


Jag missade en precis vid Slussen igår, kanske 18:20. Den verkade dock ha problem, eftersom tåget efter som jag åkte med fick vänta vid Zinkensdamm en stund.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 479
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 15:29

Re: Status C30?

Inläggav M224 » mån 31 aug, 2020 18:08

Magnus Ahltorp skrev:
M224 skrev:18:30-20:00 skulle jag säga. Den enda gång jag har fått åka C30 var vid 19:30.


Jag missade en precis vid Slussen igår, kanske 18:20. Den verkade dock ha problem, eftersom tåget efter som jag åkte med fick vänta vid Zinkensdamm en stund.


18-20 är troligast än bättre tidsangivelse. :)
Framtidssträvare - båkåtsträvare undanbedes!
Användarvisningsbild
M224
 
Inlägg: 5398
Blev medlem: mån 13 jan, 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Status C30?

Inläggav ADDE » tis 01 sep, 2020 10:20

18-22 är nog ännu bättre. Jag åkte en C30 runt 21-tiden förra måndagen.
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1817
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Högalid

Re: Status C30?

Inläggav Enceladus » mån 14 sep, 2020 12:11

Nya tågen på röda linjen sinkas av föråldrat system

Mitt i skrev:– Det var aldrig tänkt att C30-vagnarna skulle användas tillsammans med de här impedanslådorna. De skulle ha bytts ut men så blev det ju inte. Det betyder att vi måste anpassa vagnarna till en annan infrastruktur än de är beställda för, säger Johan Sjöholm, projektledare för C30 på Region Stockholms trafikförvaltning till Svd.


Det föråldrade signalsystemet gör sig återigen påmint. Det nya trafikstyrningssystemet kan inte komma snart nog. Enligt en annan tråd beräknas detta datum till ca år 2035, vilket ungefär råkar sammanfalla med den nya tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan. Då kanske Stockholms tunnelbana äntligen kan jämföras med Köpenhamns metro som har plattformsdörrar och tät trafik under hela dygnet?
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Status C30?

Inläggav LÅ1 » mån 14 sep, 2020 13:56

Tågen körs med "reducerat strömuttag". Vad innebär det? Accelererar man långsammare än man anars skulle göra? För i övrigt så kan man väl inte minska strömuttaget utan att tågen blir en propp i trafiken?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13600
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Status C30?

Inläggav Sio » mån 14 sep, 2020 13:57

Enceladus skrev:Nya tågen på röda linjen sinkas av föråldrat system

Mitt i skrev:– Det var aldrig tänkt att C30-vagnarna skulle användas tillsammans med de här impedanslådorna. De skulle ha bytts ut men så blev det ju inte. Det betyder att vi måste anpassa vagnarna till en annan infrastruktur än de är beställda för, säger Johan Sjöholm, projektledare för C30 på Region Stockholms trafikförvaltning till Svd.


Det föråldrade signalsystemet gör sig återigen påmint.

Det har inget med systemets ålder att göra. Man köper naturligtvis inte kraftigare och dyrare impedanslådor än man behöver. Hittils har det för Tunnelbanans del inneburit sådana som tål 1400 A per räl. Lådor för upp till 2500 A per räl fInns att köpa. På Postvagnen har en någorlunda insatt skribent gissat att det som krävs för att köra C30 utan att mjukvarumässigt strypa effekten (vilket är en möjlig lösning på problemet) är 2000A lådor på de mest utsatta platserna.
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 391
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 17:49
Ort: Stockholm

Re: Status C30?

Inläggav JohanB » mån 14 sep, 2020 21:08

Mitt i skrev:– Det var aldrig tänkt att C30-vagnarna skulle användas tillsammans med de här impedanslådorna. De skulle ha bytts ut men så blev det ju inte. Det betyder att vi måste anpassa vagnarna till en annan infrastruktur än de är beställda för, säger Johan Sjöholm, projektledare för C30 på Region Stockholms trafikförvaltning till Svd.


Givet hur enormt svårt Stockholms Trafikförvaltning har att genomföra projekt som har med signalsystem att göra, hur kunde man utgå från att C30 inte skulle behöva kunna köra på det gamla signalsystemet?
JohanB
 
Inlägg: 377
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 9:47

Re: Status C30?

Inläggav LÅ1 » tis 15 sep, 2020 10:30

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13600
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Status C30?

Inläggav M224 » sön 27 sep, 2020 14:17

En C30 står vid Årsta godsbangård. 2316 kanske?
Framtidssträvare - båkåtsträvare undanbedes!
Användarvisningsbild
M224
 
Inlägg: 5398
Blev medlem: mån 13 jan, 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Status C30?

Inläggav /jes » mån 28 sep, 2020 13:44

Enligt Postvagnen transporterades 2312 och 2316 upp genom Sverige i lördags.
Användarvisningsbild
/jes
 
Inlägg: 461
Blev medlem: ons 09 okt, 2002 11:33

Re: Status C30?

Inläggav Hans Wibacke » tis 29 sep, 2020 20:02

/jes skrev:Enligt Postvagnen transporterades 2312 och 2316 upp genom Sverige i lördags.

Bildbevis i en annan tråd.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 697
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 18:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Status C30?

Inläggav Odd » ons 30 sep, 2020 15:02

Det kanske kan vara dags för en kort introduktion och principen för impedanslådor, varför de behövs och vad som är problemet med dom.

impedanslådor.png
impedanslådor.png (12.38 KiB) Visad 1016 gånger


De bygger på principen att spolar av tråd fungerar som ett filter och släpper igenom likström lättare än växelström. Ju högre frekvens, desto större motstånd blir det. Man kan säga att resistansen ökar med frekvensen. Detta fenomen kallas för impedans, växelströmsmotstånd. Om frekvensen är känd vid varje givet ögonblick så kan man betrakta en spole som en resistor med en specifik resistans vid en specifik frekvens. Detta kan då utnyttjas i signalsystem genom att man då kan släppa igenom körströmmen genom filtren, impedanslådorna, och blockera signalspänningen genom filtret, som då kallas för lågpassfilter (låter låga frekvenser passera).

Det som orsakar problem här är att spolarna samtidigt har en viss resistans genom tråden och när körströmmen, flera hundra eller tusen ampere, genererar värme, allt enligt Ohms lag. Jag drar till med fiktiva värden bara för att illustrera, låt säga att resistansen (likströmsmotståndet) genom lådan är 1 milliohm för körströmmen, och strömstyrkan är 1000 ampere vid 750V, då får vi enligt Ohms lag ett spänningsfall genom lådan på 1 volt, och enligt samma lag så är effekten som förloras som värme, 1000A*1V=1kW. Denna energi värmer således upp tråden och kyloljan i impedanslådan och detta sätter i praktiken taket för hur mycket kontinuerlig och intermittent ström som kan passera utan att riskera skada.

Förenklat beskrivet. Kom gärna med korrigeringar om jag missat nåt eller räknat fel. Mitt minne sviker lite sedan gymnasiet.

Detta beror alltså inte på huruvida signalsystemet är föråldrat. Om C30 skulle kommit redan när tunnelbanan byggdes så skulle det vara samma problem redan då.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4832
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Status C30?

Inläggav Magnus Ahltorp » tor 01 okt, 2020 17:38

Odd skrev:Det kanske kan vara dags för en kort introduktion och principen för impedanslådor, varför de behövs och vad som är problemet med dom.

impedanslådor.png


De bygger på principen att spolar av tråd fungerar som ett filter och släpper igenom likström lättare än växelström. Ju högre frekvens, desto större motstånd blir det. Man kan säga att resistansen ökar med frekvensen. Detta fenomen kallas för impedans, växelströmsmotstånd. Om frekvensen är känd vid varje givet ögonblick så kan man betrakta en spole som en resistor med en specifik resistans vid en specifik frekvens. Detta kan då utnyttjas i signalsystem genom att man då kan släppa igenom körströmmen genom filtren, impedanslådorna, och blockera signalspänningen genom filtret, som då kallas för lågpassfilter (låter låga frekvenser passera).

Det som orsakar problem här är att spolarna samtidigt har en viss resistans genom tråden och när körströmmen, flera hundra eller tusen ampere, genererar värme, allt enligt Ohms lag. Jag drar till med fiktiva värden bara för att illustrera, låt säga att resistansen (likströmsmotståndet) genom lådan är 1 milliohm för körströmmen, och strömstyrkan är 1000 ampere vid 750V, då får vi enligt Ohms lag ett spänningsfall genom lådan på 1 volt, och enligt samma lag så är effekten som förloras som värme, 1000A*1V=1kW. Denna energi värmer således upp tråden och kyloljan i impedanslådan och detta sätter i praktiken taket för hur mycket kontinuerlig och intermittent ström som kan passera utan att riskera skada.


Ett annat sätt att uttrycka i princip samma sak är att säga att en spole ogillar förändringar i strömmen och kommer motarbeta dessa. En hög frekvens har mycket förändringar och kommer därför motarbetas ordentligt. En konstant ström kommer inte motarbetas alls (förutom resistansen i spolen). Det som strular till det är att även "likström" inte är helt konstant. När ett tåg kommer in på en sträcka, accelererar eller börjar mata tillbaka mer eller mindre ström förändras strömmen, och därmed även impedansen, vilket då ökar värmeutvecklingen. Eftersom jag inte vet specifikationerna på spolarna som används har jag ingen aning om hur stor del av värmeutvecklingen som orsakas av de två olika "motstånden", men den totala värmeutvecklingen är alltså beroende av ström, strömförändring, spolens resistans och spolens induktans (förändringsobenägenhet).
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 479
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 15:29

Re: Status C30?

Inläggav Sio » fre 02 okt, 2020 10:49

Odd skrev:Det kanske kan vara dags för en kort introduktion och principen för impedanslådor, varför de behövs och vad som är problemet med dom.

impedanslådor.png

Det som orsakar problem här är att spolarna samtidigt har en viss resistans genom tråden och när körströmmen, flera hundra eller tusen ampere, genererar värme, allt enligt Ohms lag. Jag drar till med fiktiva värden bara för att illustrera, låt säga att resistansen (likströmsmotståndet) genom lådan är 1 milliohm för körströmmen, och strömstyrkan är 1000 ampere vid 750V, då får vi enligt Ohms lag ett spänningsfall genom lådan på 1 volt, och enligt samma lag så är effekten som förloras som värme, 1000A*1V=1kW. Denna energi värmer således upp tråden och kyloljan i impedanslådan och detta sätter i praktiken taket för hur mycket kontinuerlig och intermittent ström som kan passera utan att riskera skada.

En impedanslåda för 1000A kontinuerlig last har typiskt ca 0,8 milli-ohm DC resistans och 1000x, dvs 0,8 ohm impedans vid spårledningsfrekvensen.
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 391
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 17:49
Ort: Stockholm

Re: Status C30?

Inläggav Hans Wibacke » sön 25 okt, 2020 15:08

Statusuppdatering! Från och med måndag 26 oktober kommer C30 gå i ordinarie trafik. Till att börja med i två omlopp, ett från Norsborg och ett från Nyboda. Detta enligt vad jag läst på MTRs intranät.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 697
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 18:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Status C30?

Inläggav Bussmicke » tis 27 okt, 2020 14:01

Vilken tid går de ut då?
Är det ett tåg på 13 och ett på 14?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II.
Användarvisningsbild
Bussmicke
 
Inlägg: 7870
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 0:38
Ort: Hammarby, Västerås

Re: Status C30?

Inläggav antonlidstrom71 » tis 27 okt, 2020 20:38

Bussmicke skrev:Vilken tid går de ut då?
Är det ett tåg på 13 och ett på 14?

Idag såg jag ett på 14 vid Liljeholmen södergående vid 15:40 ungefär och ett till sågs vid Bredäng på väg mot Norsborg i trafik vid 16:30.
antonlidstrom71
 
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 30 sep, 2018 7:38

Re: Status C30?

Inläggav Diripsi » ons 28 okt, 2020 16:28

Just nu är det ett tåg på linje 13 i alla fall. Det verkar vara omloppet som går:

Liljeholmen 15.31 - Ropsten 15.49
Ropsten 15.55 - Norsborg 16.41
Norsborg 16.49 - Ropsten 17.34
Ropsten 17.40 - Alby 18.22
Alby 18.27 - Ropsten 19.08

Kan ha varit den du såg i Bredäng igår.
Diripsi
 
Inlägg: 258
Blev medlem: tor 16 maj, 2019 13:11

Re: Status C30?

Inläggav M224 » ons 28 okt, 2020 18:04

Är det någon som har tekniska data för C30? Har åkt 2308 + 2309 idag och kan inte höra någon kompressor under någon vagnsdel. Vad väger en vagn, vad har de för motorer och vilken effekt har tågen? Längden är det enda vi verkar känna till.
Framtidssträvare - båkåtsträvare undanbedes!
Användarvisningsbild
M224
 
Inlägg: 5398
Blev medlem: mån 13 jan, 2003 16:38
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster